Vi som pluggar - del 5

Men varför finns man:et där från början? Jag har alltid pluggat på andra språk än svenska så jag har ingen erfarenhet av att använda specifikt ordet 'man' (i akademiska texter) men däremot är jag ju van vid hur man ska tänka och uttrycka sig när man skriver akademiska texter. Och då bör man ju redan när man skriver inte använda den typen av formuleringar. Det speglar ju liksom hur man tänker, tänker jag.
Alla kanske inte uttrycker sig fantastiskt när de plitar ned orden första gången, sån är jag i alla fall. Går ofta tillbaka och korrigerar språket för ibland vill jag bara få ned mina tankar och idéer utan att vara hindrad genom att sitta och fundera över hur jag formulerar det på bästa sätt.
Vad bra att du hittat ett sätt som fungerar för dig att skriva akademiska texter, men uppskattar inte ditt nedlåtande sätt att "svara" på min fråga.
 
Alla kanske inte uttrycker sig fantastiskt när de plitar ned orden första gången, sån är jag i alla fall. Går ofta tillbaka och korrigerar språket för ibland vill jag bara få ned mina tankar och idéer utan att vara hindrad genom att sitta och fundera över hur jag formulerar det på bästa sätt.
Vad bra att du hittat ett sätt som fungerar för dig att skriva akademiska texter, men uppskattar inte ditt nedlåtande sätt att "svara" på min fråga.
Jag menade verkligen inte att vara nedlåtande utan ville bara skicka vidare den feedback som en examinator gav till en person under vår opponering. Att språket inte bara är en ren språklig fråga, utan speglar det tankesätt man haft under tiden man arbetat med uppsatsen. Så jag hade nog försökt att tänka att det inte handlade så mycket om att "byta ut ord" utan som att gå igenom det jag skrivit och försökt att se om jag kan stärka uppsatsen generellt liksom, om den håller eller inte.

Men jag ska sluta svara, jag ger uppenbarligen helt fel svar. Sorry!
 
Så jag hade nog försökt att tänka att det inte handlade så mycket om att "byta ut ord" utan som att gå igenom det jag skrivit och försökt att se om jag kan stärka uppsatsen generellt liksom, om den håller eller inte.
Men det är ju exakt det jag gör, genom att hitta nyckelord jag använder onödigt mycket och formulera om de vaga meningarna det allt oftast blir när man använder det generella "man" istället för att vara mer specifik.
 
Tycker att skrivande är ett enda stort korrigering av meningsuppbyggnader :D Nu med Mastern på engelska, är mitt ordförråd mkt begränsat, men det är "bara" en Master. Om jag ska skriva vidare, doktorera, på engelska, kommer jag nog lämna iväg arbetet innan jag skickar in den.
Och min draft ska in till min handledare om en vecka 😱 Inte lite panik 😱
 
Det är det extremt vanligt förekommande ”menar på att ...” som ska undvikas. ”X menar att ...” är egentligen oproblematiskt, men kan givetvis bli tjatigt som referatmarkör om tänkare efter tänkare i ens text ”menar att ...”.

Fast jag är lärd att undvika "menar att", eftersom vi endast kan göra tolkningar. Vad personen/källan menar kan vi inte berätta åt hen. Har påpekats under hela min utbildning på LiU.
 
Fast jag är lärd att undvika "menar att", eftersom vi endast kan göra tolkningar. Vad personen/källan menar kan vi inte berätta åt hen. Har påpekats under hela min utbildning på LiU.

Det måste vara väldigt lokalt på LiU i så fall. Det var inget jag vare sig stötte på eller påtalade under mina 16 år som lärare där.

I så fall skulle det bli väldigt svårt med några som helst referensmarkörer, som ”Enligt X ...”, ”X framhärdar ...”. Vi tolkar alltid texten när vi läser den och att vi tolkar vad författaren säger är en grundförutsättning för själva referatet.
 
Det måste vara väldigt lokalt på LiU i så fall. Det var inget jag vare sig stötte på eller påtalade under mina 16 år som lärare där.

I så fall skulle det bli väldigt svårt med några som helst referensmarkörer, som ”Enligt X ...”, ”X framhärdar ...”. Vi tolkar alltid texten när vi läser den och att vi tolkar vad författaren säger är en grundförutsättning för själva referatet.

Lite goddag yxskaft på det svaret, kan jag tycka. Jag skrev ju precis det, att allt vi gör är att tolka materialet. Varvid mina lärare påpekat att man ska undvika ordet "menar".

Men vi släpper det sidospåret. Vi har olika erfarenheter.
 
Lite goddag yxskaft på det svaret, kan jag tycka. Jag skrev ju precis det, att allt vi gör är att tolka materialet. Varvid mina lärare påpekat att man ska undvika ordet "menar".

Men vi släpper det sidospåret. Vi har olika erfarenheter.

Men vad menar du är skillnaden mellan ”menar” och andra referensmarkörer som ”hävdar”, ”säger”, ”för fram”, ”påpekar”, osv.? I samtliga fall så kan du ju inte veta om din tolkning är till hundra procent korrekt. Det är ingen skillnad alls skulle jag säga. Jag har under mina 18 år som verksam lärare någonsin hört eller själv sagt till studenter som jag handlett att de ska undvika ”menar att”.
 
Men vad menar du är skillnaden mellan ”menar” och andra referensmarkörer som ”hävdar”, ”säger”, ”för fram”, ”påpekar”, osv.? I samtliga fall så kan du ju inte veta om din tolkning är till hundra procent korrekt. Det är ingen skillnad alls skulle jag säga. Jag har under mina 18 år som verksam lärare någonsin hört eller själv sagt till studenter som jag handlett att de ska undvika ”menar att”.

Fast "menar att" är väldigt specifikt för min del och inget jag behövt de senaste tio åren.
 
@Masqueradee "Hen menar att..." är ett sådant där klassiskt ord man ska undvika.
Det är det extremt vanligt förekommande ”menar på att ...” som ska undvikas. ”X menar att ...” är egentligen oproblematiskt, men kan givetvis bli tjatigt som referatmarkör om tänkare efter tänkare i ens text ”menar att ...”.
Fast jag är lärd att undvika "menar att", eftersom vi endast kan göra tolkningar. Vad personen/källan menar kan vi inte berätta åt hen. Har påpekats under hela min utbildning på LiU.
Det måste vara väldigt lokalt på LiU i så fall. Det var inget jag vare sig stötte på eller påtalade under mina 16 år som lärare där.

I så fall skulle det bli väldigt svårt med några som helst referensmarkörer, som ”Enligt X ...”, ”X framhärdar ...”. Vi tolkar alltid texten när vi läser den och att vi tolkar vad författaren säger är en grundförutsättning för själva referatet.
Lite goddag yxskaft på det svaret, kan jag tycka. Jag skrev ju precis det, att allt vi gör är att tolka materialet. Varvid mina lärare påpekat att man ska undvika ordet "menar".

Men vi släpper det sidospåret. Vi har olika erfarenheter.
Men vad menar du är skillnaden mellan ”menar” och andra referensmarkörer som ”hävdar”, ”säger”, ”för fram”, ”påpekar”, osv.? I samtliga fall så kan du ju inte veta om din tolkning är till hundra procent korrekt. Det är ingen skillnad alls skulle jag säga. Jag har under mina 18 år som verksam lärare någonsin hört eller själv sagt till studenter som jag handlett att de ska undvika ”menar att”.
Fast "menar att" är väldigt specifikt för min del och inget jag behövt de senaste tio åren.
Jag har pluggat en del vid olika lärosäten, samt olika institutioner inom dessa, och har inte haft problem med "NN menar att..." förrän nu under C-uppsatsen inom omvårdnad vid Högskolan i Gävle. Vi ombads formulera oss slikt med yttersta försiktighet, just för att undvika en glidande tolkning av författarens yttrande. Innan dess har det passerat obemärkt.
 
3 vackor kvar till examen.
Sista veckan på kliniken nu v. 21... inklusive slutbedömning, journalgranskning och BRAKFIKA!
Avdelningsfika is the shit. Förhoppningsvis går bedömningarna lika bra. Behövs lite gottigt i tyggmärgen innan en ska tillbaks till lärosätet och vända innan det är dags att kamma till sig och gå till sitt NYA JOBB.

Men först: fika. ;)
 
På väg till min ventilering av masteruppsats. Känns lite nervöst om jag ska vara ärlig men det kommer säkert gå bra. Vi är några i klassen som skrivit själva vilket varit bra och givande men just nu hade det varit skönt att luta sig mot någon. Fast det är på sätt och vis betryggande att veta att jag står och faller med min egen prestation.
 
Det gick bra att vara både respondent och opponent. Kul! Hade kanske velat haft en lite tuffare feedback och frågor. Nu sitter jag bara med kommentarerna, vilket är döden! Det känns på något sätt lite tomt, men jag är nöjd att jag har kunnat göra arbetet på egen hand och haft detaljkoll. Vi har pratat i forskargruppen att göra en artikel på det men då hoppas jag att vi väntar till hösten så vi får med fler i datainsamling och använder lite mer avancerade statistiska metoder eftersom det då blir betydligt bättre.

Tänk, nu har jag bara ett par små hinder kvar innan jag klar med min femåriga utbildning. Inte illa för någon som har varit trött på skolan sen lågstadiet! Nu hoppas jag bara att jag får möjlighet att doktorera också, det vore så kul att fortsätta med det här, trots all frustration och ångest och ovisshet! :D
 
Jag har för första gången gjort en salstenta och känner mig orolig för resultatet. Den bestod av 6 frågor varav fråga 3 förstod jag inte ens vad de var ute efter. Samhällsvetenskaplig program. Frågan är om man missar en hel fråga, kan jag ändå klara godkänt? Vi frågade lärarna innan om hur poängen räknas men de vägrade svara eller "hade inte bestämt" det än.
 
Jag sitter och försöker sammanfatta ett pm för en presentation imorgon, men det känns hopplöst att få det tillräckligt kort. Tre seminarium den här veckan och de sista två imorgon, sen är undervisningen för terminen slut och bara de två tentorna återstår. Äntligen!!

Tyvärr är jag inte helnöjd med de här kurserna. Flera inställda föreläsningar och seminarium trots att det redan var få antal och gästföreläsningar som var intressanta men inte relevanta för kursen. Den ena kursen har haft trevlig litteratur så den känns det okej med, men den andra känns det som att jag inte ens fått någon grund för trots att jag läst allt och deltagit på allt. Utbildningen vi fått har inte alls rört de områden som står som kursmål.. Jag har lånat en bok som jag hoppas kan lägga den där grunden jag saknar, men tentan kommer bli tuff.

Två veckor kvar!
 
Idag blev jag lite trött på våra lärare, först skulle vi ha muntlig redovisning, grupparbeten där vi skulle kortfattat redovisa vår poster och därefter skulle varje elev ha en 5 min enskild muntlig fördjupning. Vi är 28 i klassen så en snabb överslagsräkning visar att den minsta möjliga tidsåtgång är 150 min, dvs 2 h och 20 min. Schemalagd tid: 1h och 45 min. 🙄 Fine att dra över tiden om eftermiddagen hade varit tom, men nej 2h seminarie på eftermiddagen i en annan kurs. I praktiken sätt vi i nästan tre timmar, rusade förbi restaurangen och köpte med oss mat som vi fick sitta och äta på nästa seminarium 🙄
 
Förresten, ni andra som pluggar, upplever ni också att folk blir arga/irriterade/otrevliga för att ni gör det man ska? Om vi tillexempel ska läsa kapitel 2 och 5 till föreläsningen och sen diskutera dem där och delas in i grupper. Sen frågar någon "har du läst?" och när jag svarar ja blir dem arga. Samma sak med ett PM som skulle in idag, bara för att jag var klar med lite marginal blir folk arga när de får reda på det bara för att dem själva skjutit upp det till sista sekund. Jag skulle förstår det om det var så att jag tryckte upp det i ansiktet på dem men jag säger inget om ingen direkt frågat mig. Jag har upptäckt att jag nu för tiden ljuger och säger att jag inte läst för att jag vill bli omtyckt, och det känns helt sjukt.
 
@Mumfie Haha jag vet precis vad du menar. Jag svarar ärligt oavsett, men absolut, man kan få en hel del trista reaktioner. Jag tolkar det mest som ett uttryck för deras ångest över sina egna studier.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 967
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 774
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattunge nr2
  • Kön katt nr1
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp