Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Loggar in snabbt och hinner inte läsa era texter för jag är frustrerad på en av våra böcker vi ska läsa, måste läsa då onlineduggan baseras på den. .

Undrar bara om någon har bra tips på att läsa sig begrepp, teorier och liknande kring kvantitativ metod.
En av vår kurslitteratur innehåller allt från smileys, tecknade figurer,samt privata utsvävningar från fåglar till penis. Text ur boken, där bilden i Fig 2.1 är ett glatt barn.

"You’ll be relieved to know that this chapter is not about my penis but is about fitting statistical models. We edge sneakily away from the frying pan of research methods and trip accidentally into the fires of statistics hell. We will start to see how we can use the properties of data to go beyond our observations and to draw inferences about the world at large. This chapter and the next lay the foundation for the rest of the book. Figure 2.1 The face of innocence … but what are the hands doing?"

Ska man verkligen behöva läsa sånt här? :arghh::arghh::wtf::wtf:
 
Kursstart idag då och jag känner mig redan helt sönderstressad. Eftersom läraren var sjuk i måndags fick vi idag en extra uppgift att göra över helgen (kunde vi inte fått den att göra under den tid vi egentligen skulle ha lektion istället?!) som visserligen inte är så tung, men tyngre än jag orkar. Vi har redan en annan uppgift i den andra kursen som ska in på måndag, och en till imorogn, plus två till nästa fredag. Plus att det är dags att välja ämne till uppsatsen och det finns massa runt den som behöver fixas.. Idag delade läraren ut kursens stora uppgift och den är verkligen jättestor. Bara instruktionerna är 8 sidor långa! Så det blir verkligen ett jättearbete om ett ämne vi inte vet något om. Dessutom var det kaos när vi skulle delas in i grupper och läraren kommer med nya instruktioner hela tiden om det mesta. "Ni ska läsa fem kapitel. Fast ni behöver bara läsa ett. Men ni ska alla läsa alla fem av dem. Men ni får ett av mig ni ska läsa, så det är det kapitlet ni ska läsa. Men ni ska läsa alla. " var några av instruktionerna. Känns skit bra det här.
 
Undrar bara om någon har bra tips på att läsa sig begrepp, teorier och liknande kring kvantitativ metod.
Det finns en del böcker, vilka som är bra vågar jag inte riktigt säga, olika instutioner har olika sätt att se på det. Men kolla på närmsta bibliotek.
 
Vi hade första seminariet idag och vår handledare är hopplös, jag har haft hen förut och det var lika illa då. Vi ägnade en timme åt att hen läste högt ur studiehandledningen, som vi dels fått ut, dels har haft en timmes introduktion om. Sen kunde hen ändå inte svara på det vi faktiskt undrade över. 🙄 Sen pratade hen på om ämnet för dagen och tystnade ibland och ingen fattade något tills hen sa "har ni några tankar?" 15 pers och ingen fattade att hen hade ställt en fråga.
Sen skulle vi ha små grupper, vilket vi skulle dela in oss i själva och så drog hen i 20 min.
Sen skulle vi äntligen få börja diskutera de frågeställningar vi skulle ha med oss, det dök upp frågor som ingen riktigt visste utifrån boken och handledaren svarar: "Det är eran diskussion, ni får hitta ett svar ni är nöjda med. " 😫 Värst av allt så är det obligatoriska seminarium. Annars hade jag skippat det mesta.
 
Härligt när dagens föreläsare frågar om vi har läst kurslitteraturen (all) ännu. Vi är på dag 5 sedan kursen började :rofl:

(Mer rimligt att fråga om vi har läst de sidor som är aktuella tills idag.)
 
En fråga till er med mer erfarenhet. Vi har idag haft redovisningar. Enligt instruktioner skulle de vara 8-10 min. Vår grupp övade och tog tid. Vi och en grupp till höll oss till tiden, resterande har haft minst 20 min. Och läraren säger inget?! I min akademiska värld så misslyckas de då med uppgiften. Har jag fel?
 
En fråga till er med mer erfarenhet. Vi har idag haft redovisningar. Enligt instruktioner skulle de vara 8-10 min. Vår grupp övade och tog tid. Vi och en grupp till höll oss till tiden, resterande har haft minst 20 min. Och läraren säger inget?! I min akademiska värld så misslyckas de då med uppgiften. Har jag fel?

Det där har hänt så många gånger för oss och det gör mig så frustrerad. Ingenting händer tyvärr. En gång fick varje grupp max 10 minuter. En grupp höll på i 30 minuter och fick då ett "jättebra" och läraren tyckte att de var så utförliga, inte konstigt när de fick tre gånger så lång tid på sig. En annan gång hade vi individuella presentationer där man skulle få 7 minuter var. Första halvan av gruppen höll dock på 15-20 minuter var så vi andra fick korta ner vårat till 1 minut för att hinnas med :meh:
 
En fråga till er med mer erfarenhet. Vi har idag haft redovisningar. Enligt instruktioner skulle de vara 8-10 min. Vår grupp övade och tog tid. Vi och en grupp till höll oss till tiden, resterande har haft minst 20 min. Och läraren säger inget?! I min akademiska värld så misslyckas de då med uppgiften. Har jag fel?

Det händer hos oss också. En del lärare varnar och stoppar i tid. Andra låter det bara rulla på.
 
En fråga till er med mer erfarenhet. Vi har idag haft redovisningar. Enligt instruktioner skulle de vara 8-10 min. Vår grupp övade och tog tid. Vi och en grupp till höll oss till tiden, resterande har haft minst 20 min. Och läraren säger inget?! I min akademiska värld så misslyckas de då med uppgiften. Har jag fel?
Tyvärr är det oftare de som drar över som får bättre betyg just för att de är utförligare. Sjukt dåligt men svårt att komma till rätta med.
 
Det händer hos oss också. En del lärare varnar och stoppar i tid. Andra låter det bara rulla på.
När jag hade redovisning så klockade läraren alla grupper. De som gick över tiden fick tillsägelse om att de va för långt och det va ingen som drog över tiden särskilt mycket.
 
Imorgon måste jag ha valt ämne till min uppsats och det står helt still i huvudet. Jag har verkligen ingen aning, och det känns helt hopplöst :arghh:
 
En fråga till er med mer erfarenhet. Vi har idag haft redovisningar. Enligt instruktioner skulle de vara 8-10 min. Vår grupp övade och tog tid. Vi och en grupp till höll oss till tiden, resterande har haft minst 20 min. Och läraren säger inget?! I min akademiska värld så misslyckas de då med uppgiften. Har jag fel?
Vi har blivit klockade när vi haft redovisning, där läraren gått in och avbrutit när det gått över tiden.
 
En fråga till er med mer erfarenhet. Vi har idag haft redovisningar. Enligt instruktioner skulle de vara 8-10 min. Vår grupp övade och tog tid. Vi och en grupp till höll oss till tiden, resterande har haft minst 20 min. Och läraren säger inget?! I min akademiska värld så misslyckas de då med uppgiften. Har jag fel?
Det kan vara väldigt olika- ibland befogat ibland inte enligt mig.

Om en redovisning utanför angett tidsintervallblir godkänt eller inte beror på i de fall jag håller i. Dels hur mycket det diffar och dels på kurs. Jag brukar dock vara väldigt tydlig med förutsättningarna så det är sällan det hamnat utanför ramarna.
 
Det kan vara väldigt olika- ibland befogat ibland inte enligt mig.

Om en redovisning utanför angett tidsintervallblir godkänt eller inte beror på i de fall jag håller i. Dels hur mycket det diffar och dels på kurs. Jag brukar dock vara väldigt tydlig med förutsättningarna så det är sällan det hamnat utanför ramarna.
Här antar jag att de är godkända för läraren sa bara att det var bra 🤷‍♀️
 
Jag hittade tillslut ett ämne som jag känner skulle vara intressant men då kommer nästa svåra sak, att hitta litteratur. Jag behöver, under första halvan av veckan, hitta 3 vetenskapliga böcker som finns på bibliotek i Sverige (helst Stockholm) och 5 artiklar på ämnet. Är ju helt nybörjare på det här med att hitta eget material så det är verkligen inte enkelt 😅
 
Skulle behöva lite tips från er här i tråden som läser främst ssk och socionomprog. Har inte bestämt mig ännu för vad jag vill plugga och tänkte därför gå några kurser först som ingår i programmen för att se vilken jag fastnar för. Har ni några tips på kurser som ger en bra bild av hur programmen är och yrkena innebär? :)
 
Vi filar på vår idé till B-uppsats/fältstudie. Vår handledare gav oss ett kryptiskt svar men det inkluderade att hen redan har egna tankar om det vi föreslog men vill först att vi lämnar ett syfte och preliminära frågeställningar. Så det har hen fått nu på morgonen. Deadline är nästa fredag men vi vill gärna komma igång, det är många möten som ska bokas eftersom vi riktar in oss på två olika organisationer (vi vill jämföra).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
535
· Visningar
28 532
Senast: sjoberga
·
Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
201
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 905
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp