Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har några bra tips på hur man kan hantera sitt "can´t do"-ämne om man känner att man låser sig totalt i hjärnan innan man ens försökt? Jag har som förprogrammerat att jag inte kan klara något som innehåller matematik.
Har haft dålig relation till matematik sedan högstadiet och känner hur mycket ångest jag bygger upp inombords inför nuvarande kurs.
Nu är det ju tyvärr så att jag måste lyckas, men jag förstår inte riktigt hur jag ska lyckas och känns inte direkt som det underlättar att jag går in i det med väldigt lågt självförtroende. Nu läggs så mycket energi på att få panik över att jag inte kan klara det.😣
För mig så har det hjälpt att sätta sig i lugn och ro och läsa igenom inledningen till kapitlen. Och då alltså endast läsa, inte räkna ett dugg.

På våra tentor så fick vi ha med boken, och vi fick anteckna hur mkt vi ville i den. Så jag hade väldigt mkt anteckningar i min.
 
Det är faktiskt just den boken (den första i serien) som jag ska skriva om. Det är främst vetenskapliga böcker på ämnet som jag har svårt att hitta att använda som grund i uppsatsen.
Kom och tänka på, du kan inte höra av dig till typ någon tjej-och transjour? De kan ju lite koll på källor på sådana områden! Har för mig de pratade om just den problematiken när jag var jourare på tjej- och transjouren.
 
För mig så har det hjälpt att sätta sig i lugn och ro och läsa igenom inledningen till kapitlen. Och då alltså endast läsa, inte räkna ett dugg.

På våra tentor så fick vi ha med boken, och vi fick anteckna hur mkt vi ville i den. Så jag hade väldigt mkt anteckningar i min.
Det hade ju varit toppen, men vi får tyvärr inte ha någon bok på tentan. Inte ens ett formelblad unnar de oss..:grin:
 
Tenta imorgon, har inte alls gillat denna kurs och framförallt inte mått bra psykiskt under den, så jag hoppas på godkänt.
Sen blir det att göra veckans lab under helgen, kul.... :down: .
På måndag börjar praktiken, lite nervöst men spännande. Och läskigt.
 
Hur gör ni när ni har någon kurslitteratur som ni bara inte förstår? Vi har en bok nu i nya kursen som ingen jag har pratat med förstår och alla sliter verkligen med den. Jag brukar kunna greppa det mesta ändå lite när jag läser, men här funkar det verkligen inte. Jag fattar ingenting! Oftast brukar det bli lättare att förstå efter en föreläsning i ämnet, men i den här kursen vill läraren att vi skriver ett A4 per kapitel om alla kapitel innan föreläsningarna, vilket gör att jag måste förstå det på egen hand. Nu har jag suttit med samma kapitel i flera dagar och det bara.. Går inte 😓
 
Hur gör ni när ni har någon kurslitteratur som ni bara inte förstår? Vi har en bok nu i nya kursen som ingen jag har pratat med förstår och alla sliter verkligen med den. Jag brukar kunna greppa det mesta ändå lite när jag läser, men här funkar det verkligen inte. Jag fattar ingenting! Oftast brukar det bli lättare att förstå efter en föreläsning i ämnet, men i den här kursen vill läraren att vi skriver ett A4 per kapitel om alla kapitel innan föreläsningarna, vilket gör att jag måste förstå det på egen hand. Nu har jag suttit med samma kapitel i flera dagar och det bara.. Går inte 😓

Googlar. Men då gäller det ju att det är ett ämne som många pluggar eller har åsikter om.
 
Googlar. Men då gäller det ju att det är ett ämne som många pluggar eller har åsikter om.

Tack för tipset, jag ska försöka! Jag fattar ju inte riktigt vad den handlar om och det finns inga direkta rubriker, så att bara hitta vad jag ska googla på blir en utmaning :crazy:
 
Tack för tipset, jag ska försöka! Jag fattar ju inte riktigt vad den handlar om och det finns inga direkta rubriker, så att bara hitta vad jag ska googla på blir en utmaning :crazy:

Ja det kan kräva lite tankearbete men ibland fungerar det med författaren eller temat osv. Kan hitta andras arbeten eller uppsatser och ibland så dyker det upp en ”aha!”.

(Ibland).
 
Tack för tipset, jag ska försöka! Jag fattar ju inte riktigt vad den handlar om och det finns inga direkta rubriker, så att bara hitta vad jag ska googla på blir en utmaning :crazy:
Googla boktiteln, lägg till något mer sökord som handlar om ämnet. En del böcker är verkligen helt obegripliga. ;) Blir du inte klokare så skriv det i inlämningen, "författaren skriver så här, men jag förstår inte hur hen menar, det går att tolka så här eller så där."
 
Dags för praktik nu. Ligger dock efter med veckans lab eftersom vi blev sjuka, så måste göra den på kvällarna i veckan :meh: .
Ska bli spännande att göra praktik, se om det faktiskt är kul "på riktigt" eller om jag ska stanna i nuvarande yrke.
Försöker gå in i det med öppet sinne, även om jag har svårt för förändringar.
 
Idag var vår seminariehandledare sjuk, halleluja! Hemskt men vi fick vara med en annan grupp istället och den läraren var helt fantastisk. Trots dubbelt så stor grupp så kändes han mer närvarande, bra upplägg och otroligt bra diskussioner där han fångade upp frågor och kunde fördjupa vår förståelse. Stor skillnad mot hen som är sjuk, som hade gett 40 min rast förra gången och aldrig besvarar en frågeställning. Är det hemskt att hoppas på att han är sjuk resten av kursen?
 
Det har, som jag befarade, inte börjat bra med kursledaren. Hen glömmer att skriva ut obligatoriska moment, har en massa inlämningsuppgifter men utan tidsplan och är allmänt ostrukturerad... informationen på inlämningsuppgifterna är dessutom väldigt bristfällig så man får typ gissa sig till vad hen vill veta 🤷‍♀️ åh vad jag vill att den här kursen ska ta slut! 😫
 
Känner mig fortfarande som en...praktikant :p.... på praktiken. Men bara tredje dagen idag. Jag börjar lära mig programmen jag använder nu, så det blir bättre. Ganska kul, samtidigt som jag funderar på om jag skulle kunna tänka mig jobba med det här i framtiden. Det kan jag nog, men inte heltid. Skulle dö av tristess :(.

Äntligen lyckats få ihop förra veckans laboration och lämnat in nu ikväll. Har en sak som jag fick en rest på förut som läraren inte rättat sen jag ändrade, hoppas han gör det denna vecka för jag vill bara kunna lämna tidigare kurser bakom mig.
 
Just nu är jag sååå trött på att plugga. Just nu har vi ju en kurs där vi skriver b-uppsats och några uppgifter som ska in varje vecka. I den andra kursen finns det en stor uppgift (10 sidig analys + 20 minuters presentation) plus att den läraren hela tiden lägger till nya uppgifter som hon kommer på! En uppgift som hon hittade på förra veckan skulle in idag, och nu när jag gick in för att kolla så att jag kommit ihåg att lämna in den så ser jag att hon skapat en ny till nästa vecka. Bara sådär, utan att meddela. Jag orkar inte. Och jag kommer aldrig komma igång med den där jäkla B-uppsatsen när jag hela tiden måste göra alla andra uppgifter :arghh:
 
Just nu är jag sååå trött på att plugga. Just nu har vi ju en kurs där vi skriver b-uppsats och några uppgifter som ska in varje vecka. I den andra kursen finns det en stor uppgift (10 sidig analys + 20 minuters presentation) plus att den läraren hela tiden lägger till nya uppgifter som hon kommer på! En uppgift som hon hittade på förra veckan skulle in idag, och nu när jag gick in för att kolla så att jag kommit ihåg att lämna in den så ser jag att hon skapat en ny till nästa vecka. Bara sådär, utan att meddela. Jag orkar inte. Och jag kommer aldrig komma igång med den där jäkla B-uppsatsen när jag hela tiden måste göra alla andra uppgifter :arghh:

Vi skriver också B-uppsats den här perioden (första halvan av vårterminen). Vi ska besöka två organisationer. Det ena har bokat tid. Den andra svarade först inte, sedan mailade jag en annan väg och då fick vi svar (annars hade de inte följt lagen) om att de skickar frågan vidare inom organisationen. Det var i tisdags morse. Sedan dess inte ett pip. Det är ingen panik ännu men vår idé hänger på just de här två organisationerna (som kommer vara anonyma men de måste verka i samma kommun för att det ska fungera) och det blir ju lite trist om den ena inte vill ställa upp.
 
Om jag kommer ihåg rätt kodnr så är jag en av de 16 som kuggade tentan, bara 11 klarade. Det känns helt ok faktiskt. Ska hämta ut den och se poängen imorgon.

Det kan ju inte vara en lyckad tenta med så hög kuggnings%?
 
Hej och hå, seminarieledaren fortfarande sjuk, tiden för seminariet ändrat och kundansvarig nekar till att det har hänt. Nä halva klassen har bara tagit fel på för och eftermiddag och det uttryckligen sagt att vi kommer att ha för och eftermiddag varje vecka och nu hade vi två förmiddagar. 🙄 Till nästa seminarium står det i kurshandledningen att gruppen gemensamt med läraren ska komma överens om hur nästa seminarieuppgift ska se ut. När vi frågade vår vikarie så vågade hen inte säga något och nu har vi fått mejl om att vi ska få instruktioner senast i morgon. 🙄
 
Yay! Organisation två svarade till slut så nu har vi ett bokat möte med de också. Det enda är att båda är relativt långt bort i tid och den ena efter handledningstillfälle två. Så jag antar att vi får se till att få till bakgrund, teorier osv och kanske att vi hinner börja transkribera och analysera den första intervjun. Kanske.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
924
· Visningar
49 239
Senast: mysboll
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 093
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 711
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp