Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inom ett fält där APA användes på utbildningen. Den enda jag gillar med APA är att jag kan se författarnamn i löptexten så att det är lätt att se vad man citerat var. Jag älskar verkligen Karolinska institutets APA guide, den har allt som kan vara av värde att veta och finns på engelska och svenska. En bra och praktisk resurs som jag gillar att sprida där jag kan :D Den följer APA 6 med anpassningar för vissa svenska förhållanden. Den är däremot inte KI APA anpassad (ironiskt nog).
Harvard har ju också namnet i texten och mindre antal versioner ;)
 
Harvard har ju också namnet i texten och mindre antal versioner ;)
:D Det hade lett till formaliabaserad storstryk på utbildningen! Vi hade många formaliafokuserade individer både bland lärarna och övriga studenter (visst det ska vara korrekt men det är ju bara detaljer, som bäst rättas i en elektronisk eller hårdkopia och som inte behöver diskuteras till döds!). I forskargruppen jag jobbar i nu och fältet vi är verksamma inom så är det ca 50-50 mellan Vancouver och APA baserade varianter i tidskrifterna (för ja, många tidskrifter har dessutom egna varianter... :banghead: ). Min (huvud)handledare brukar använda Vancouver och jag APA, han använder Zotero (eller Mendeley) och jag Endnote. Om jag skrev referenserna manuellt hade jag svimmat av sedan länge.
 
:D Det hade lett till formaliabaserad storstryk på utbildningen! Vi hade många formaliafokuserade individer både bland lärarna och övriga studenter (visst det ska vara korrekt men det är ju bara detaljer, som bäst rättas i en elektronisk eller hårdkopia och som inte behöver diskuteras till döds!). I forskargruppen jag jobbar i nu och fältet vi är verksamma inom så är det ca 50-50 mellan Vancouver och APA baserade varianter i tidskrifterna (för ja, många tidskrifter har dessutom egna varianter... :banghead: ). Min (huvud)handledare brukar använda Vancouver och jag APA, han använder Zotero (eller Mendeley) och jag Endnote. Om jag skrev referenserna manuellt hade jag svimmat av sedan länge.
Tacka veta jag historia och Oxford 😍 älskar fotnoter!
 
Nu är jag klar med min fjärde artikelgranskning! :banana: :banana:

Jag har bytt tillvägagångssätt lite, och så har jag ju valt att ta de intressantaste sist. Så nu har jag bara en om hästar och en om kor kvar att göra!

Gjorde en halv artikelgranskning igår och sedan en idag så det känns riktigt bra!
Ska väl ta en promenad med hundarna och sedan kanske försöka mig på en artikel till.

Jag vill göra klart det så fort som möjligt så att jag har gott om tid till hemtentan! För blir man klar tidigt med hemtentan så hinner man ha lite ledigt innan nästa kurs som ser ganska tuff ut på schemat. Ryktet säger att den är rätt tuff med.

Vissa har inte börjat med artikelgranskningarna än. Jag tror att de kommer ångra sig 😅😅
 
Har utbildningens enda salstenta på torsdag, och självfallet har jag tajmat in en trevlig förkylning så jag har typ noll energi att läsa... Trevligt då att vi har en bok där författaren skriver meningar på i snitt 8-10 rader, och då menar jag VARJE MENING..!! Det är i princip omöjligt att hänga med i resonemangen..
 
Sitter med rapporten för praktiken. Inte det roligaste.
Lite nervös för vad handledaren ska sätta för betyg på LIA. Känns som att bra betyg på kurserna inte betyder nåt om inte praktiken ger ett bra betyg.
 
Kom på att det började bli dags att beställa litteratur till nästa kurs. På en av kurserna hittar jag bara en nyare upplaga (på kurslitteraturlistan står det 2014, denna är från 2015). Jag har för mig att det brukar vara okej att ha nyare utgåvor men inte äldre, brukar det stämma tycker ni?
 
Har utbildningens enda salstenta på torsdag, och självfallet har jag tajmat in en trevlig förkylning så jag har typ noll energi att läsa... Trevligt då att vi har en bok där författaren skriver meningar på i snitt 8-10 rader, och då menar jag VARJE MENING..!! Det är i princip omöjligt att hänga med i resonemangen..
Erlend Loe som författare? :cautious::angel:


Jag har två redovisningar på fredag, en solo och en par, och ligger totaldäckad idag. Den skriftliga inlämningen på soloarbete ligger halvfärdig på datorn, paruppgiften (ingen inlämning) i anteckningar.

Känns fantastiskt.
 
Hej alla duktiga pluggare :love: Eventuellt så kommer jag med i den här tråden till hösten, har inte skickat in ansökan ännu. Sista datumet är i slutet på april.
Jag är lite nervös! Jag försökte mig på att plugga på universitetet för några år sedan, men läsbördan var alldeles för tung (det hjälpte inte heller att jag försökte läsa idéhistoria och ww2 historia.. 😅) och jag försökte mig på ett par terminer innan jag fick inse att jag fick ge upp och prova på att jobba istället. Mitt självförtroende tog sig en rejäl knäck av det, typ på nivån gräva ned huvudet i sanden.
Nu tittar jag dock på en YH utbildning istället, tänker att det kan kännas lättare att se målet framför sig när det är något mera konkret och faktiskt riktat mot ett yrkesområde. Detta blir dock på distans och jag är lite rädd att jag inte har tillräckligt med disciplin mot mig själv för det, funderar på att fortsätta jobba lite grann åtminstone så att jag får en vardag.
Plus så är utbildningens säte i Gävle där det ska vara tre obligatoriska träffar och jag har problem med att åka till ställen... :cautious: Men har bokat tid hos min vårdcentral och hoppas på att en ökning av medicinen kan hjälpa, och skänka en viss ro.

Jag tittar lite på utbildningens hemsida och provade på att skaffa en inloggning till ansökan, är nyfiken på hur det ser ut däri. (Apply.yh-antagning.se) Men de ville ha mina kontaktuppgifter när jag loggade in första gången, men jag vill inte ansöka riktigt än ... Blir lite osäker på hur långt jag kan gå in innan ansökan skickas iväg :o Vet någon?
 
Suck. Vi har redovisning av grupparbete idag. I instruktionen och i alla andra dokument står det att varje grupp har 20 minuter att förfoga över, och det är också det läraren har sagt. Så kommer vi hit och då har hon plötsligt ändrat till 15 minuter och man får absolut inte gå över. Så alla grupper har såklart jättesvårt att få ihop det nu :arghh:
 
Hej alla duktiga pluggare :love: Eventuellt så kommer jag med i den här tråden till hösten, har inte skickat in ansökan ännu. Sista datumet är i slutet på april.
Jag är lite nervös! Jag försökte mig på att plugga på universitetet för några år sedan, men läsbördan var alldeles för tung (det hjälpte inte heller att jag försökte läsa idéhistoria och ww2 historia.. 😅) och jag försökte mig på ett par terminer innan jag fick inse att jag fick ge upp och prova på att jobba istället. Mitt självförtroende tog sig en rejäl knäck av det, typ på nivån gräva ned huvudet i sanden.
Nu tittar jag dock på en YH utbildning istället, tänker att det kan kännas lättare att se målet framför sig när det är något mera konkret och faktiskt riktat mot ett yrkesområde. Detta blir dock på distans och jag är lite rädd att jag inte har tillräckligt med disciplin mot mig själv för det, funderar på att fortsätta jobba lite grann åtminstone så att jag får en vardag.
Plus så är utbildningens säte i Gävle där det ska vara tre obligatoriska träffar och jag har problem med att åka till ställen... :cautious: Men har bokat tid hos min vårdcentral och hoppas på att en ökning av medicinen kan hjälpa, och skänka en viss ro.

Jag tittar lite på utbildningens hemsida och provade på att skaffa en inloggning till ansökan, är nyfiken på hur det ser ut däri. (Apply.yh-antagning.se) Men de ville ha mina kontaktuppgifter när jag loggade in första gången, men jag vill inte ansöka riktigt än ... Blir lite osäker på hur långt jag kan gå in innan ansökan skickas iväg :o Vet någon?
Du kan skriva in dina kontaktuppgifter utan att ansökan skickas :)
 
Erlend Loe som författare? :cautious::angel:


Jag har två redovisningar på fredag, en solo och en par, och ligger totaldäckad idag. Den skriftliga inlämningen på soloarbete ligger halvfärdig på datorn, paruppgiften (ingen inlämning) i anteckningar.

Känns fantastiskt.
Har idag haft lägre feber och kunnat skriva klart och lämna in allt och lite till. Nu ska jag äta lite glass som belöning.
 
Två filer och lite småputs kvar på helvetesprojektet. Åh vad jag längtar tills den här kursen är klar! Inlämning om en vecka!
 
Jag har också en fråga. Hur kommer det sig att vissa får betyg som A-F och vissa IG-MVG, trots att båda två studerar nu (om än olika saker)?

Min teori är att det har att göra med när man började studera, dvs om man började studera när betygssystemet var IG-MVG eller efter bytet A-F. Eller har det kanske att göra med något helt annat? :)
 
Jag har också en fråga. Hur kommer det sig att vissa får betyg som A-F och vissa IG-MVG, trots att båda två studerar nu (om än olika saker)?

Min teori är att det har att göra med när man började studera, dvs om man började studera när betygssystemet var IG-MVG eller efter bytet A-F. Eller har det kanske att göra med något helt annat? :)
Det skiljer sig mycket inom universitet! Jag tror att vi på UU har minst 3 olika betygssystem beroende på institution/fakultet, dessutom kan det skilja sig inom ett program där vissa kurser har U-G som skala och andra U-VG. Har aldrig sett mvg som betyg på högskola/universitet.
 
Skrev min första och förhoppningsvis sista salstenta på min utbildning. Att jag får VG är nog inte så troligt då varje fråga gav 2 poäng och en fråga hade jag noll koll på svaret (den enda litteratur jag inte hunnit läsa) så där ljög jag ihop något bara för att inte lämna tomt. Där förlorar jag antagligen två poäng, vilket gör att jag måste ha full pott på sju av åtta resterande frågor vilket inte är troligt. Förhoppningsvis blir jag godkänd i alla fall!
 
Jag har också en fråga. Hur kommer det sig att vissa får betyg som A-F och vissa IG-MVG, trots att båda två studerar nu (om än olika saker)?

Min teori är att det har att göra med när man började studera, dvs om man började studera när betygssystemet var IG-MVG eller efter bytet A-F. Eller har det kanske att göra med något helt annat? :)

Olika på olika lärosäten. Jag har betyg A-F, VG-U och 3-1 🤪
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
689
· Visningar
36 127
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 948
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 595
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp