Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
:banana::D
Det ingick LiA också (om jag minns rätt), var det svårt att hitta någon praktikplats? Pluggar man samtidigt under det förresten?
Vad tycker du om kurslitteraturen?
Och en till fråga :angel: föreläsningarna som är online ... är rösten tydlig eller svår att höra? :o

Tillägg: Du svarade inte på vad som du tyckte var bäst.
Ber om ursäkt för tusen frågor men jag är lite nervös och det känns så skönt att kunna fråga någon hur det egentligen är 😅
Bäst är väl att man inte behöver några förkunskaper.

Tycker dom talar tydligt på föreläsningarna.

Förutom övningsboken så tycker jag föreläsningarna gett mer än litteraturen.

Det var lite svårt för några hitta LIA. Men det beror på att dom började leta för sent, tror jag.
 
Jag har en idé till min B-uppsats, ni som skrivit eller skriver. Våra riktlinjer är att det i första handlar mer om hur vi skriver vår uppsats än att uppnå ny forskning.

Jag har förstått det som att det är rätt fritt under ämnet det berör, och att det mesta fungerar så länge det går ihop med vetenskapliga artiklar, teorier och metoder?
 
Jag har en idé till min B-uppsats, ni som skrivit eller skriver. Våra riktlinjer är att det i första handlar mer om hur vi skriver vår uppsats än att uppnå ny forskning.

Jag har förstått det som att det är rätt fritt under ämnet det berör, och att det mesta fungerar så länge det går ihop med vetenskapliga artiklar, teorier och metoder?

Vi skrev vår i form av en fältstudierapport vilket låter finare än vad det var, vi träffade representanter för en egen vald organisation och ställde frågor. Min grupp är lite knäpp så vi valde att tala med två organisationer vilket gav lite platsbrist :p

Men ja hur vi gör var poängen snarare än vad vi kom fram till. Som en övning inför C-uppsatsen nästa vår.
 
Vi skrev vår i form av en fältstudierapport vilket låter finare än vad det var, vi träffade representanter för en egen vald organisation och ställde frågor. Min grupp är lite knäpp så vi valde att tala med två organisationer vilket gav lite platsbrist :p

Men ja hur vi gör var poängen snarare än vad vi kom fram till. Som en övning inför C-uppsatsen nästa vår.

Tack, då har jag fattat rätt.
Är rätt seg här hemma, men behöver komma igång med en första utkast
 
Jag har en idé till min B-uppsats, ni som skrivit eller skriver. Våra riktlinjer är att det i första handlar mer om hur vi skriver vår uppsats än att uppnå ny forskning.

Jag har förstått det som att det är rätt fritt under ämnet det berör, och att det mesta fungerar så länge det går ihop med vetenskapliga artiklar, teorier och metoder?
Min b-uppsats gick i princip ut på att förklara varför mitt tillvägagångssätt inte alls var bra för att uppnå något vetenskapligt resultat, och svaret på min fråga visste jag i princip från början var nej, så jag förklarade varför det inte fungerade ^^
 
Eftersom vi får våra föreläsningar i klump ska jag nu i helgen försöka ta mig igenom 7 föreläsningar förutom seminarieuppgiften jag inte lyckats ta tag i ännu...
 
Bäst är väl att man inte behöver några förkunskaper.

Tycker dom talar tydligt på föreläsningarna.

Förutom övningsboken så tycker jag föreläsningarna gett mer än litteraturen.

Det var lite svårt för några hitta LIA. Men det beror på att dom började leta för sent, tror jag.
Tusen tack att du svarar på mina frågor :love:

En sista... Vad tycker du om jobbet i sig?
 
Tusen tack att du svarar på mina frågor :love:

En sista... Vad tycker du om jobbet i sig?
Är så annorlunda mot det jag är van vid, men helt ok. Tror dock det är svårt få jobb om man inte har nån passande bakgrund tyvärr. Om man inte får jobb på sin praktikplats då. Men är ju inte alla platser som har behov av en ny medarbetare.
 
Är så annorlunda mot det jag är van vid, men helt ok. Tror dock det är svårt få jobb om man inte har nån passande bakgrund tyvärr. Om man inte får jobb på sin praktikplats då. Men är ju inte alla platser som har behov av en ny medarbetare.
Men ajdå, låter inte så jättebra. Hur går det för dig?
 
Men ajdå, låter inte så jättebra. Hur går det för dig?
Har helt fel bakgrund. Vi får se efter sista praktiken.
Förra praktiken var i och för sig jättenöjda, men inte i behov av nån mer just nu. Får dock använda den handledaren som referens och det är en stor fördel för mig.
 
Har helt fel bakgrund. Vi får se efter sista praktiken.
Förra praktiken var i och för sig jättenöjda, men inte i behov av nån mer just nu. Får dock använda den handledaren som referens och det är en stor fördel för mig.
Hoppas att det går bra för dig! :heart
När jag googlar på jobbannonser inom GIS så verkar det finnas några iallafall, så att marknaden inte är helt mättad, tycker du att det stämmer?
 
Hoppas att det går bra för dig! :heart
När jag googlar på jobbannonser inom GIS så verkar det finnas några iallafall, så att marknaden inte är helt mättad, tycker du att det stämmer?
Det stämmer, men beror mycket på var man bor. Om marknaden vore mättad skulle de inte få hålla utbildningen.

Om jag väljer att satsa vidare på GIS istället för djursjukvården kommer jag nog plugga några kurser i miljö eller fortsättning på GIS för att få bättre CV.
 
Det stämmer, men beror mycket på var man bor. Om marknaden vore mättad skulle de inte få hålla utbildningen.

Om jag väljer att satsa vidare på GIS istället för djursjukvården kommer jag nog plugga några kurser i miljö eller fortsättning på GIS för att få bättre CV.
Ajdå, så du känner att det inte räcker med bara den utbildningen? Iallafall utan kontakter och tidigare relativ erfarenhet?
 
Ajdå, så du känner att det inte räcker med bara den utbildningen? Iallafall utan kontakter och tidigare relativ erfarenhet?
Tyvärr inte. Och inte bara jag som fått den känslan.

Min svåger, som också läser nu, kan dock mer än sin handledare på praktiken. Så han har nog stor chans få jobb trots att han saknar tidigare erfarenhet.
Tror mycket hänger på vad ens LIA kan erbjuda vidare.
 
Tyvärr inte. Och inte bara jag som fått den känslan.

Min svåger, som också läser nu, kan dock mer än sin handledare på praktiken. Så han har nog stor chans få jobb trots att han saknar tidigare erfarenhet.
Tror mycket hänger på vad ens LIA kan erbjuda vidare.
Tusen tack för dina svar! Guld värt! :up: Fortsätter i PM så att jag inte behöver ta upp mera utrymme här 😅
 
Börjar lite smått leta efter ämnen inför vt21 masteruppsats. Har blivit lite inspirerad av några vänner som antingen skriver sina arbeten inom företag eller forskningsprojekt, och skulle gärna vilja göra någonting liknande själv.
Har börjat leta på universitets hemsidor där jag vet att forskning inom mitt område bedrivs, men det är väldigt träligt att sitta och scrolla där. Därför tänkte jag börja leta hos VR eller Vitterhetsakademin för att se om jag kan leta efter beviljade bidrag.. Men är det någon annan som har kunskap om vart det finns någon form av kanske databas eller liknande med en samlad översikt över pågående forskningsprojekt?
 
Nu har jag skickat in min ansökan till hösten. Vet inte riktigt om jag kommer läsa en extra 7.5a eller ej, men tänkte att jag slänger iväg en ansökan så får jag stryka mig om det är så längre fram.
Det blev som följer:

Turismvetenskap GR (A), Evenemangsturism 7,5hp, Mittuniversitetet
Kulturarv och hållbarhet 7,5hp, Umeå universitet
Text i program- och utställningsverksamhet på det publika museet 7,5hp, Umeå universitet
Att utveckla organisationer och ledarskap 7,5hp, Mälardalens högskola
Måltidskunskap och värdskap, Dryckeskunskap I 7,5hp, Örebro universitet
 
Sitter med hemtentan som ska in på torsdag. Det är en salstenta som hastigt har gjorts om till en hemtenta, så frågorna är därefter. Sitter och klurar på hur tusan jag ska lyckas både återge kurslitteraturen med källhänvisningar + ge egna beskrivningar + göra egna analyser (de tre delarna som måste finnas med enligt betygskriterierna) när skrivutrymmet är så litet på alla frågor.. Max 2 rader, max 4 rader osv. Väldigt stor skillnad från vad vi är vana vid och riktigt klurigt!
 
Har sökt ett gäng kurser HT-20 men fick nyss mail om att en kurs blivit inställd :( Var nummer 2 på min ansökan så det var inte alls kul :( Kollade på min ansökan på antagning.se och såg då att ännu en kurs blivit inställd. 7 kurser kvar, får hoppas att jag kommer in på någon av dem i alla fall :/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
549
· Visningar
29 217
Senast: MiaMia
·
Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
204
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 912
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp