Har mitt första seminarium via distans. Sammanfattning av de 10 första minuterna: tycker synd om, och beundrar, alla lärare som måste lära sig nya digitala plattformar! De hanterar de väl även om allt tar lite längre tid nu 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag sitter i sängen med täcke över mig
Jag sitter i sängen med täcke över mig
fördelen med distansundervisningen är att föreläsningarna ligger kvar så man kan se om dom flera gånger![]()
Tråkigt och dåligt. Har än så länge bara haft live föreläsningar i ena kursen och där spelas det in och läggs upp.När de spelas in ja. Vi har ett antal lärare som inte vill spela in (eller dela med sig av sin PP eller anteckningar).
Tråkigt och dåligt. Har än så länge bara haft live föreläsningar i ena kursen och där spelas det in och läggs upp.
Denna tenta går verkligen useltBrukar inte ha problem med hemtentor men denna är så klurig. Hur svarar jag på en fråga med hjälp av kurslitteraturen, med egna beskrivningar och med egen analys när jag har 2-5 rader på mig? Försöker skriva så himla kort men ändå rinner det iväg, särskilt eftersom källhänvisningen tar upp en halv rad. Suck
![]()
När ni studerar hemifrån, tar ni rast/paus?
Har barnen på förskolan och kan känna att en kortare promenad med hunden gör att jag kan ladda om i skrivandet. Men går oftast på såna ställen där jag inte ”syns” för jag är orolig vad folk ska tycka. Men rast borde man väl ha ”rätt” till?
När vi har fysiska föreläsningar har vi både paus på förmiddagen och en timmas lunchrast.
Ja självklart tar man rast! Jag har studerat hemifrån i flera omgångar och raster är viktiga för att orka! Som lärare på gymnasiet så påminner vi även eleverna om att "nu är det kafferast" gå och rör på er en stund så ni orkar jobba vidare. Jag tar utan att tveka promenader med hunden, hänger tvätt eller vad man nu vill göra.När ni studerar hemifrån, tar ni rast/paus?
Har barnen på förskolan och kan känna att en kortare promenad med hunden gör att jag kan ladda om i skrivandet. Men går oftast på såna ställen där jag inte ”syns” för jag är orolig vad folk ska tycka. Men rast borde man väl ha ”rätt” till?
När vi har fysiska föreläsningar har vi både paus på förmiddagen och en timmas lunchrast.
Självklart. Jag brukar tänka att tiden man kan hålla bra koncentration ligger på runt 40-50min tror jag studier säger. Så jag kör "lektioner" som är ungefär sådär och sen gör jag något annat en liten stund och sen en vända till och sen en längre paus osv. Får jag flow i skrivande så bryter jag när flowet försvinner men det brukar inte vara jättelänge efter någon timme.När ni studerar hemifrån, tar ni rast/paus?
Jag förstår känslan, jag har jobbat hemifrån i många år och har ibland fått lite märkliga kommentarer varför mina barn har varit på förskolan när jag "ändå bara är hemma" men det är inte så enkelt att föra samtal med kunder med två barn som slåss eller skriva fakturor och de vill vara ute. Men jag höll hårt på mina timmar på förskolan, glada barn och jag fick undan arbetet. Jag gick även då med hunden på raster och fixade även tvätt och disk om det var lugna arbetsdagar.Det bottnar nog i att jag har barnen på förskolan och att folk ska tro att jag ”latar” mig med en promenad. Men tack - då känns det mer självklart att få ta rast vid hemmastudier! Har studerat i snart 2,5 år och lunchpromenaderna med hunden är verkligen en positiv mental vila!Kommer verkligen sakna de stunderna när det är dags att börja jobba!