Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej här skulle det bli Fx.
Nej verkligen inte! Vår examinator påpekade till och med kommatecken som hade blivit kursiverade :idea: Nu tror jag inte att man hade blivit underkänd för det men hen kommenterade det på ventileringen och alla var smarta nog att ta till sig det som blev sagt. ;)

Det var det jag tänkte.. Känns skittråkigt när man själv lägger mycket tid på att få det korrekt och så kommer folk undan med att inte göra korrekta referenser alls, när 100% av alla fotnoter eller paranteser är fel osv. Var också flera som missat att sätta källor efter citat, både citat I tecken och blockcitat, men ingen verkar bry sig :down:
 
Det var det jag tänkte.. Känns skittråkigt när man själv lägger mycket tid på att få det korrekt och så kommer folk undan med att inte göra korrekta referenser alls, när 100% av alla fotnoter eller paranteser är fel osv. Var också flera som missat att sätta källor efter citat, både citat I tecken och blockcitat, men ingen verkar bry sig :down:
Helt värdelöst! Våra examinatorer var väldigt tydliga med att de var hårda just för att vi skulle lära oss rätt från början. Men de har även varit stenhårda på inlämningar, även om det har varit ett PM om något så har de lagt nästan mer fokus på att allt stämmer med referenser och citat, folk har alltså fått kompletteringar för att de har missat något sånt.
 
Helt värdelöst! Våra examinatorer var väldigt tydliga med att de var hårda just för att vi skulle lära oss rätt från början. Men de har även varit stenhårda på inlämningar, även om det har varit ett PM om något så har de lagt nästan mer fokus på att allt stämmer med referenser och citat, folk har alltså fått kompletteringar för att de har missat något sånt.
Här verkar det inte ens kommenteras för folk gör samma fel gång på gång. I varje PM, tenta och nu i b-uppsatsen då. Känns faktiskt jättetråkigt.

Fick A på min b-uppsats nu men lyckas faktiskt inte alls glädja mig åt det eftersom det verkar hur lätt som helst att få A. Folk som inte har följt reglerna för hur lång den skulle vara har fått A. Personer som inte skrivit källa efter citat har fått A. Vad spelar då mitt A för roll? Fick en fin kommentar men ändå, känner mig mer ledsen än glad..
 
Här verkar det inte ens kommenteras för folk gör samma fel gång på gång. I varje PM, tenta och nu i b-uppsatsen då. Känns faktiskt jättetråkigt.

Fick A på min b-uppsats nu men lyckas faktiskt inte alls glädja mig åt det eftersom det verkar hur lätt som helst att få A. Folk som inte har följt reglerna för hur lång den skulle vara har fått A. Personer som inte skrivit källa efter citat har fått A. Vad spelar då mitt A för roll? Fick en fin kommentar men ändå, känner mig mer ledsen än glad..
Det där med längd är svårt, min opponent klagade på att min var för lång, och ja den var lång men examinatorn försvarade min :rofl: och menade att i och med att jag hade tagit fram helt ny forskning så var det relevant att det blev lång.
 
Det där med längd är svårt, min opponent klagade på att min var för lång, och ja den var lång men examinatorn försvarade min :rofl: och menade att i och med att jag hade tagit fram helt ny forskning så var det relevant att det blev lång.

Här var riktlinjerna hårda, den skulle vara 50 000 tecken +/- 15%. Men ändå har en lämnat in en som är knappt hälften av det. Så verkar inte som någon bryr sig om det heller. Och en person hade ett stycke på 7 rader där allt är en enda lång mening med 8 kommatecken, på ett sätt som verkligen inte går ihop, men tydligen behöver man i min skola varken tänka på meningsuppbyggnad eller på språket. Eller på referenser då. Så vet inte ens varför jag lagt tid på sånt.
 
Här var riktlinjerna hårda, den skulle vara 50 000 tecken +/- 15%. Men ändå har en lämnat in en som är knappt hälften av det. Så verkar inte som någon bryr sig om det heller. Och en person hade ett stycke på 7 rader där allt är en enda lång mening med 8 kommatecken, på ett sätt som verkligen inte går ihop, men tydligen behöver man i min skola varken tänka på meningsuppbyggnad eller på språket. Eller på referenser då. Så vet inte ens varför jag lagt tid på sånt.
Oj!
Men tänk såhär: du har varit noga och säkert utvecklas under ditt arbete. Det är värt massor! Den erfarenhet har nog många av dina kurskamrater gått miste om.
 
Tittar på filmer vi ska ha som underlag för en uppgift till nästa kurs. Just nu ”Äskade Husby”. Den ska jag nog inte välja, blir lite knepigt och lite för nära min egen uppväxt (i utkanten av de här människorna, jag var i stallet).
 
Oj!
Men tänk såhär: du har varit noga och säkert utvecklas under ditt arbete. Det är värt massor! Den erfarenhet har nog många av dina kurskamrater gått miste om.
Det är sant. Och jag fick som sagt en väldigt fin kommentar om att min uppsats var helt lysande och träffsäker, och att han ser fram emot att läsa mina kommande alster både inom utbildningen och efter utbildningen. Så jag ska försöka ta åt mig av det och hitta någon glädje.
 
Kollade igenom kurslitteraturen framöver. Har kollat den tidigare för o veta om jag behövde köpa. Alla böcker skulle finnas att låna på bibliotek. Perfekt ju! slipper man ligga ute med pengar. MEN nu är det en bok jag behöver till måndag, som givetvis är utlånad :arghh: Det ingår fem bibliotek på större orter och några på mindre orter inom samma koncern. De har ändå bara en bok av just denna! :banghead: Inte finns den på universitetsbiblioteket heller, eller där fanns det två (utlånade) och ingen referensbok.. Hittar den inte som e-bok heller :meh:
 
Skolan kör distans resten av terminen.
Vi har ett par samtalsövningar jag funderar på men resten är ingen skillnad.
 
Jag är nog mest orolig att jag inte ska hinna ändå 😅
Men då är det ju bättre att starta så snart som möjligt ... :rofl:
En av böckerna är mera en övningsbok och handlar om programmet man kommer att arbeta med, som jag inte har, så det är egentligen "bara" två böcker varav en var mera som ett förslag på en introduktion.

Ja, jag har skitdåligt självförtroende när det gäller disciplin och studier :cautious:
Vad är det för kurs? :)
 
Min kommande praktikplats jobbar på som vanligt i nuläget, så länge folk är friska. Känns skönt. Skulle kännas dumt att ha kämpat på hela utbildningen och sen sakna sista praktiken.
 
Ooh, inside information! :devil::D
Vad tycker du är bäst och sämst?
Och en viktig fråga (:angel:) - är det mycket matte (typ memorera eller räkna ut) eller mera logik? :cautious:
Ingen matte alls, då hade jag aldrig fixat det ;).
Sämst är att de gett oss slutuppgiften utan att ge oss tid för den. Dvs 100% studier+ en uppgift de beräknar ta 40 timmar. Vi har dock klagat, så de kanske de ändrat.
 
Har varit typ sämsta studenten någonsin under veckan.. Nu har vi i alla fall fått tillgång till alla föreläsningar så målet är att ha sett alla och skriva klart en seminarieuppgift + en praktikansökan senast i morgon.
Förhoppningsvis får jag lite bättre motivation i nästa vecka. Tänkte se om några klasskamrater vill hänga lite på zoom, kanske bara för eftermiddagskaffe för att få lite inspiration.
 
Ingen matte alls, då hade jag aldrig fixat det ;).
Sämst är att de gett oss slutuppgiften utan att ge oss tid för den. Dvs 100% studier+ en uppgift de beräknar ta 40 timmar. Vi har dock klagat, så de kanske de ändrat.
:banana::D
Det ingick LiA också (om jag minns rätt), var det svårt att hitta någon praktikplats? Pluggar man samtidigt under det förresten?
Vad tycker du om kurslitteraturen?
Och en till fråga :angel: föreläsningarna som är online ... är rösten tydlig eller svår att höra? :o

Tillägg: Du svarade inte på vad som du tyckte var bäst.
Ber om ursäkt för tusen frågor men jag är lite nervös och det känns så skönt att kunna fråga någon hur det egentligen är 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 701
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 326
Senast: Breaktown
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 478
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp