Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mailade min kommande praktikplats om hur tanken är där (jobba där, jobba hemma osv). Får se när jag får svar. Rädd att de säger att de inte kan ta emot längre.
 
Imorgon klockan 8 börjar opponeringen. Senaste infon vi fick var i måndags, och då var det sagt att opponeringen ska ske som vanligt i skolan. Nu lär väl inte det ske, efter riktlinjerna som kom i tisdags, men eftersom vi inte fått någon som helst info så har vi ju ingen aning om vad som händer och hur vi ska förbereda oss..
 
Har i dagarna skickat in en rapport där majoritet av texten grundas på en enkät med variabler. Då den är betygsgrundande och avslutande på kursen så hoppas jag givetvis på högt betyg då handledningen gav feedback på att jag skulle ändra vissa ordval , inte blanda rad- och kolumnprocent samt vara övertydligt i vissa stycken. Så det kändes bra men som vanligt är inget säkert förrän det är rättat.

Behöver klara alla vårens kurser med en gång för att ha chans på en av de 60 platser i höst för Sociologi C, och därmed kunna ta ut en kandidatexamen. Nackdelen är att skolor och förskolor planerar för stängning här, alla tre barnen är hemma pga restriktioner angående att minsta symptom så ska barn vara hemma och nya hunden har bekräftat giardia. Jag får även nämna att B-uppsats-kursen startar på måndag :rofl::arghh:
 
Loggade precis in på miun och såg att min kritiska analys över en vetenskaplig artikel är godkänd (bedöms U/G). Själv sitter jag som ett frågetecken för jag trodde inte alls att jag greppat den artikeln då den var hur jobbig som helst, med en massa invecklade nya akademiska ord på engelska. Det värsta jag läst på mina 3 år som student!
 
Jag behöver lite bollplank här för att höra om detta är en dum idé eller inte 🙇‍♀️
Jag jobbar just nu nära 100% och funderar på att plugga till hösten, utbildningen är på ett år. Jag frågade idag om vad för litteratur som ingick och fick tre böcker som man skulle läsa utöver föreläsningarna (som jag kommer att behöva läsa också pga hörseln), som tur är så hade en av böckerna lite utdrag på en bokhandelshemsida så att jag kunde läsa lite i förväg.

Och jösses, jag fick knarra igång hjärnan och hann med typ fyra sidor på två timmar för att förstå allt. Jag har tidigare haft stora problem med att koncentrera mig och läsa sådan här litteratur, och detta innebär matte också (min svagaste sida) så det är läskigt.

Men så kom jag plötsligt på att jag skulle kunna köpa dessa böcker i förväg. Börja plugga redan nu, och minska på min arbetstid redan nu också. Jag har ändå börjat tröttna på jobbet, som ibland innehåller dötid också. (Därmed jag hann med att läsa minst två timmar idag :cautious:)
Men jag är lite rädd att det är en dum idé, att det får mig att tappa disciplin redan nu.
Samtidigt så skulle det innebära att jag får mera tid på mig... 🤔

Har dock inte ens ansökt ännu och vet inte om jag kommer in.
(Ekonomin är ingen issue, därför tänker jag att det vore vara en bra möjlighet.)
Vad skulle ni tänka? Låter det som en bra eller dum idé?
 
Jag behöver lite bollplank här för att höra om detta är en dum idé eller inte 🙇‍♀️
Jag jobbar just nu nära 100% och funderar på att plugga till hösten, utbildningen är på ett år. Jag frågade idag om vad för litteratur som ingick och fick tre böcker som man skulle läsa utöver föreläsningarna (som jag kommer att behöva läsa också pga hörseln), som tur är så hade en av böckerna lite utdrag på en bokhandelshemsida så att jag kunde läsa lite i förväg.

Och jösses, jag fick knarra igång hjärnan och hann med typ fyra sidor på två timmar för att förstå allt. Jag har tidigare haft stora problem med att koncentrera mig och läsa sådan här litteratur, och detta innebär matte också (min svagaste sida) så det är läskigt.

Men så kom jag plötsligt på att jag skulle kunna köpa dessa böcker i förväg. Börja plugga redan nu, och minska på min arbetstid redan nu också. Jag har ändå börjat tröttna på jobbet, som ibland innehåller dötid också. (Därmed jag hann med att läsa minst två timmar idag :cautious:)
Men jag är lite rädd att det är en dum idé, att det får mig att tappa disciplin redan nu.
Samtidigt så skulle det innebära att jag får mera tid på mig... 🤔

Har dock inte ens ansökt ännu och vet inte om jag kommer in.
(Ekonomin är ingen issue, därför tänker jag att det vore vara en bra möjlighet.)
Vad skulle ni tänka? Låter det som en bra eller dum idé?
Jag har läst igenom ett fåtal böcker på sommaren innan kursstart, det är absolut en fördel, men inget måste. Men kör, om du läser fyra böcker i "onödan" så gör det ju inget? :)
 
Jag har läst igenom ett fåtal böcker på sommaren innan kursstart, det är absolut en fördel, men inget måste. Men kör, om du läser fyra böcker i "onödan" så gör det ju inget? :)
Jag är nog mest orolig att jag inte ska hinna ändå 😅
Men då är det ju bättre att starta så snart som möjligt ... :rofl:
En av böckerna är mera en övningsbok och handlar om programmet man kommer att arbeta med, som jag inte har, så det är egentligen "bara" två böcker varav en var mera som ett förslag på en introduktion.

Ja, jag har skitdåligt självförtroende när det gäller disciplin och studier :cautious:
 
Jag är nog mest orolig att jag inte ska hinna ändå 😅
Men då är det ju bättre att starta så snart som möjligt ... :rofl:
En av böckerna är mera en övningsbok och handlar om programmet man kommer att arbeta med, som jag inte har, så det är egentligen "bara" två böcker varav en var mera som ett förslag på en introduktion.

Ja, jag har skitdåligt självförtroende när det gäller disciplin och studier :cautious:
Jag brukar dela upp det, jag gör ett pluggschema med små mål på. Ett tag läste jag fyra kursen samtidigt, då behövdes det verkligen! Tex: ett kapitel i veckan om du börjar nu? Ett kapitel är kanske 20 sidor? Det är tre sidor om dagen. Det klarar du!
 
Sitter och väljer ut arbetsprover till sommarkurser. Och skriver motiverande texter varför jag ska gå kursen.
En kommer jag komma in på garanterat, men vill in på en i fri konst också. Och problemet är att de bara vill ha bilder och jag jobbar med filmkonst och ljudkonst.. Hmm..
 
Jag behöver lite bollplank här för att höra om detta är en dum idé eller inte 🙇‍♀️
Jag jobbar just nu nära 100% och funderar på att plugga till hösten, utbildningen är på ett år. Jag frågade idag om vad för litteratur som ingick och fick tre böcker som man skulle läsa utöver föreläsningarna (som jag kommer att behöva läsa också pga hörseln), som tur är så hade en av böckerna lite utdrag på en bokhandelshemsida så att jag kunde läsa lite i förväg.

Och jösses, jag fick knarra igång hjärnan och hann med typ fyra sidor på två timmar för att förstå allt. Jag har tidigare haft stora problem med att koncentrera mig och läsa sådan här litteratur, och detta innebär matte också (min svagaste sida) så det är läskigt.

Men så kom jag plötsligt på att jag skulle kunna köpa dessa böcker i förväg. Börja plugga redan nu, och minska på min arbetstid redan nu också. Jag har ändå börjat tröttna på jobbet, som ibland innehåller dötid också. (Därmed jag hann med att läsa minst två timmar idag :cautious:)
Men jag är lite rädd att det är en dum idé, att det får mig att tappa disciplin redan nu.
Samtidigt så skulle det innebära att jag får mera tid på mig... 🤔

Har dock inte ens ansökt ännu och vet inte om jag kommer in.
(Ekonomin är ingen issue, därför tänker jag att det vore vara en bra möjlighet.)
Vad skulle ni tänka? Låter det som en bra eller dum idé?
Många gånger blir böcker lättare att förstå när man har hört föreläsningar och fått jobba med innehållet. Så börja läs men bli inte rädd om du känner att du inte förstår allt. Sen tar det lite tid att ställa om hjärnan och träna upp den för plugg. ;)
 
Många gånger blir böcker lättare att förstå när man har hört föreläsningar och fått jobba med innehållet. Så börja läs men bli inte rädd om du känner att du inte förstår allt. Sen tar det lite tid att ställa om hjärnan och träna upp den för plugg. ;)
Tack vad snällt!
Föreläsningarna blir dock transskriberade, och beroende på hur tydligt föreläsaren talar så kanske jag får kämpa mera med att hänga med var i texten föreläsaren är. :cautious: Då gäller det bara att läsa den transskriberade texten, och då känns det lite som bara en kurslitteratur till att läsa.
Men jag ska försöka vara snäll mot mig själv 😅 Det tog nog sådan tid igår pga jag ansträngde mig för att försöka förstå allt.
 
Jag brukar dela upp det, jag gör ett pluggschema med små mål på. Ett tag läste jag fyra kursen samtidigt, då behövdes det verkligen! Tex: ett kapitel i veckan om du börjar nu? Ett kapitel är kanske 20 sidor? Det är tre sidor om dagen. Det klarar du!
Jag är sjukt dålig på det där, blir lätt att jag blir överväldigad av alltet istället för att dela upp allt som du beskriver. Och då ger jag liksom upp i förväg.
Men tre sidor om dagen låter ju görbart :up::love: Tack!!
 
Jag känner mig rätt isolerad, skolan har gått över till digital undervisning och mitt jobb tar inte in vikarier nu :p
Förra kursen gjorde jag klart två tentor och skickade in dem två veckor för tidigt. Nya kursen börjar på måndag och jag har nu på morgonen i princip skrivit klart en tenta som ska in i slutet av april.
Avlider av tristess.... :angel:
 
Nu har jag sökt en full hösttermin, om det skulle bli kris och inte finnas jobb efter coronan, jag skulle egentligen bara skriva exjobb och sen vara klar. Men nu har jag i alla fall säkrat upp med fler kurser. :)
 
Nu har jag en fråga igen. Ska en b-uppsats kunna bli godkänd om referenshanteringen är helt felaktig? Jag trodde inte det, men nu sa läraren att alla blivit godkända och det var flera stycken som gjort väldigt mycket fel genom hela uppsatsen.
 
Nu har jag en fråga igen. Ska en b-uppsats kunna bli godkänd om referenshanteringen är helt felaktig? Jag trodde inte det, men nu sa läraren att alla blivit godkända och det var flera stycken som gjort väldigt mycket fel genom hela uppsatsen.

Nej här skulle det bli Fx.
 
Nu har jag en fråga igen. Ska en b-uppsats kunna bli godkänd om referenshanteringen är helt felaktig? Jag trodde inte det, men nu sa läraren att alla blivit godkända och det var flera stycken som gjort väldigt mycket fel genom hela uppsatsen.
Nej verkligen inte! Vår examinator påpekade till och med kommatecken som hade blivit kursiverade :idea: Nu tror jag inte att man hade blivit underkänd för det men hen kommenterade det på ventileringen och alla var smarta nog att ta till sig det som blev sagt. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
806
· Visningar
42 213
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 986
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 653
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp