Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
I fredags skrev jag en tenta som egentligen skulle ha skrivits i slutet på mars, men som blev inställd p.g.a. corona.
Fick göra den på distans men man var tvungen att vara inloggad på zoom och ha kameran igång under hela skrivtiden. De ändrade även från 50% till 70% för godkänt eftersom man då hade tillgång till litteraturen. Trots tillgången till litteraturen så var tentan rätt svår. Det var helt andra typer av frågor än som varit tidigare då det varit salstenta.
Håller tummarna för att jag klarade den!

Hoppade av den andra kursen jag skulle läst nu under vårterminen. Det kändes mest som att läraren ville trycka in så många olika moment/uppgifter som möjligt. Det fanns ingen röd tråd i uppgifterna alls upplevde jag och flera av mina kurskamrater. Många hoppade av kursen.
Det var inte speciellt små uppgifter heller. Jag gjorde en individuell uppgift och spelade in föreläsning i grupp sen hoppade jag av. Hann göra ett tidigt avbrott och fick inga poäng i kursen för de uppgifterna var inte poänggivande, det blir en sammanvägd bedömning bara i slutet. Detta var en B-kurs, A-kursen i samma ämne fick jag A i, tyckte inte alls denna byggde vidare på något vi lärt oss i A-kursen, utan det var som en helt annan inriktning med osammanhängande uppgifter till höger och vänster.
Hur gjorde de med folk som inte äger någon kamera??
 
Hur gjorde de med folk som inte äger någon kamera??
Det gick att logga på zoom via mobilen. Jag gjorde så att jag ställde mobilen lutad mot skärmen med laddkabeln i, så den inte skulle laddas ur, tentan var 5 h.
Vi läser alltid på distans, så vi behöver ha möjlighet att kommunicera via video oavsett :)
 
Det gick att logga på zoom via mobilen. Jag gjorde så att jag ställde mobilen lutad mot skärmen med laddkabeln i, så den inte skulle laddas ur, tentan var 5 h.
Vi läser alltid på distans, så vi behöver ha möjlighet att kommunicera via video oavsett :)

Och de som har gammal mobil?

Väldigt glad att jag inte har behövt gå igenom en sån sak. Hade blivit tokig!
 
Och de som har gammal mobil?

Väldigt glad att jag inte har behövt gå igenom en sån sak. Hade blivit tokig!
Vi som läser på distans har kravet att vi ska ha någon form av webbkamera eller annan lösning för att kunna delta digitalt så för oss var det ingen skillnad. Men det var även folk som läste på campus som skrev tentan och dessa hade inte hade krav på kamera när de började kursen. De meddelade att man skulle ha kamera igång hela skrivtiden knappt två dygn innan, lite kort tid kan jag tycka, hade varit tight om tid att få fram en kamera om man inte hade en.

Kändes dock lite olustigt att vara i kameran hela tiden, alla kunde ju se varandra... Vi var 164 personer i zoom.
 
Vi som läser på distans har kravet att vi ska ha någon form av webbkamera eller annan lösning för att kunna delta digitalt så för oss var det ingen skillnad. Men det var även folk som läste på campus som skrev tentan och dessa hade inte hade krav på kamera när de började kursen. De meddelade att man skulle ha kamera igång hela skrivtiden knappt två dygn innan, lite kort tid kan jag tycka, hade varit tight om tid att få fram en kamera om man inte hade en.

Kändes dock lite olustigt att vara i kameran hela tiden, alla kunde ju se varandra... Vi var 164 personer i zoom.
På vårat senaste prov skulle alla ha kameran OCH mikrofonen på. En person satt i vardagsrummet och hade ett småsyskon hemma som sprang runt, tjoade, pratade, lekte med leksaker som lät mm... :grin:

Om vi i alla fall hade kunnat sätta varandra på mute så hade det varit enklare att koncentrera sig, men nope. Och hade alla haft mikrofonerna av hade man kunat fuska genom att fråga sin pappa eller liknande... som om det inte hade synts då man öppnar munnen :meh:
 
På vårat senaste prov skulle alla ha kameran OCH mikrofonen på. En person satt i vardagsrummet och hade ett småsyskon hemma som sprang runt, tjoade, pratade, lekte med leksaker som lät mm... :grin:

Om vi i alla fall hade kunnat sätta varandra på mute så hade det varit enklare att koncentrera sig, men nope. Och hade alla haft mikrofonerna av hade man kunat fuska genom att fråga sin pappa eller liknande... som om det inte hade synts då man öppnar munnen :meh:
Jag hade vägrat att gå med på det där. Absolut totalvägrat.


Vi som läser på distans har kravet att vi ska ha någon form av webbkamera eller annan lösning för att kunna delta digitalt så för oss var det ingen skillnad. Men det var även folk som läste på campus som skrev tentan och dessa hade inte hade krav på kamera när de började kursen. De meddelade att man skulle ha kamera igång hela skrivtiden knappt två dygn innan, lite kort tid kan jag tycka, hade varit tight om tid att få fram en kamera om man inte hade en.

Kändes dock lite olustigt att vara i kameran hela tiden, alla kunde ju se varandra... Vi var 164 personer i zoom.

Känns lite konstigt ändå. Hur ska de kunna hålla koll på 164 rutor?? Jag har arbetat som väktare och hade koll på 17 rutor som mest tror jag. Hur bra koll hade jag då egentligen? Inte speciellt bra. 164 rutor blir bara löjligt. De kan omöjligt hålla koll. Det blir bara en extra stress för eleverna. Avskyr lösningar som det inte finns någon logik bakom.
 
På vårat senaste prov skulle alla ha kameran OCH mikrofonen på. En person satt i vardagsrummet och hade ett småsyskon hemma som sprang runt, tjoade, pratade, lekte med leksaker som lät mm... :grin:

Om vi i alla fall hade kunnat sätta varandra på mute så hade det varit enklare att koncentrera sig, men nope. Och hade alla haft mikrofonerna av hade man kunat fuska genom att fråga sin pappa eller liknande... som om det inte hade synts då man öppnar munnen :meh:
Men nej vilken mardröm! Snacka om störande moment. Man vill ju ha lugn och ro när man ska fokusera.
Vi hade som tur var krav att mikrofonen skulle vara avstängd. Det var ett par som råkade komma åt att sätta igång den under tentans tid, men det handlade om 1-2 min 2-3 ggr så det störde inte så mkt. Var nog mest bara pinsamt för de som råkade sätta på, då man tydligt hörde deras mumlande när de pratade för sig själva 🙈
 
Känns lite konstigt ändå. Hur ska de kunna hålla koll på 164 rutor?? Jag har arbetat som väktare och hade koll på 17 rutor som mest tror jag. Hur bra koll hade jag då egentligen? Inte speciellt bra. 164 rutor blir bara löjligt. De kan omöjligt hålla koll. Det blir bara en extra stress för eleverna. Avskyr lösningar som det inte finns någon logik bakom.
Ja jag håller med dig, förstår inte alls hur de skulle kunna ha koll på alla. De gjorde dock stickprov där man fick visa upp legitimation, då blev man förstås inbjuden till ett rum med bara en själv och tentavakten. De skrev att de skulle radera allt efter rättning, så antagligen sparar de videon och kan kontrollera i efterhand om något känns suspekt 🤔
 
Vi som läser på distans har kravet att vi ska ha någon form av webbkamera eller annan lösning för att kunna delta digitalt så för oss var det ingen skillnad.

Har studerat distans på flera lärosäten under 2 år, och har aldrig haft krav på webbkamera. Enda kravet har varit internetuppkoppling.
 
Har studerat distans på flera lärosäten under 2 år, och har aldrig haft krav på webbkamera. Enda kravet har varit internetuppkoppling.
Ja nu när du säger det ser jag faktiskt inte att det står specificerat att man måste ha webbkamera. Jag har bara räknat med att man måste ha det. Vi har hittills inte behövt vara med på bild på de kurser jag läser, det har räckt att man har kunnat prata. (Förutom den tentan jag nämnde förut) Har läst 107,5 högskolepoäng på distans hittills :)
 
Dum fråga, som jag kom att fundera på nu. Jag studerar vid sidan av jobbet och tar inget studielån/bidrag. Får man läsa hur många kurser man vill? Jag älskar att lära mig nya saker och studierna är min "hobby". Jag vill läsa saker jag är intresserad av, men jag lär ju inte jobba med det eller så.
 
Jag hade vägrat att gå med på det där. Absolut totalvägrat.
Vad skulle jag gjort istället då? Hoppat över provet känns ju inte direkt som någon jättebra lösning...

Men nej vilken mardröm! Snacka om störande moment. Man vill ju ha lugn och ro när man ska fokusera.
Vi hade som tur var krav att mikrofonen skulle vara avstängd. Det var ett par som råkade komma åt att sätta igång den under tentans tid, men det handlade om 1-2 min 2-3 ggr så det störde inte så mkt. Var nog mest bara pinsamt för de som råkade sätta på, då man tydligt hörde deras mumlande när de pratade för sig själva 🙈
Ja men verkligen! Under alla lektioner har vi som tur är krav på att mikrofonerna är avstängda :) Sen om personens småsyskon stör hen dagarna i ända är det inget jag bryr mig om. Men störa andra - nej tack!

Och ja, jag ser hur det låter... "not in my backyard" osv. Jag har själv en bror på tre månader (hens syskon var dock äldre) så jag vet att det inte går att få tyst på barn bara så där. Men det var 20° och sol den dagen och personen i fråga bor i skogen med stor tomt. Dvs barnets förälder och barnet kunde varit i trädgården den tiden. Men det är inte min ensak hur som helst antar jag 🤷🏽‍♀️
 
Vad skulle jag gjort istället då? Hoppat över provet känns ju inte direkt som någon jättebra lösning...


Ja men verkligen! Under alla lektioner har vi som tur är krav på att mikrofonerna är avstängda :) Sen om personens småsyskon stör hen dagarna i ända är det inget jag bryr mig om. Men störa andra - nej tack!

Och ja, jag ser hur det låter... "not in my backyard" osv. Jag har själv en bror på tre månader (hens syskon var dock äldre) så jag vet att det inte går att få tyst på barn bara så där. Men det var 20° och sol den dagen och personen i fråga bor i skogen med stor tomt. Dvs barnets förälder och barnet kunde varit i trädgården den tiden. Men det är inte min ensak hur som helst antar jag 🤷🏽‍♀️
Fräst ifrån att personen som störde faktiskt fick lösa det. Det skulle aldrig någonsin godtas på någon annan tenta att en person störde på det sättet. Då får den personen lösa problemet eller avstå tentan. Det är inte ok att en person förstör för alla andra.
 
Så, nu har jag skrivit slutprovet på första kursen (hälsopedagogik) och jag vet verkligen inte hur jag ska tro att det gick. Det kommer att bli en lång väntan. :nailbiting:
Ser fram emot att börja på medicin 1.
 
Dum fråga, som jag kom att fundera på nu. Jag studerar vid sidan av jobbet och tar inget studielån/bidrag. Får man läsa hur många kurser man vill? Jag älskar att lära mig nya saker och studierna är min "hobby". Jag vill läsa saker jag är intresserad av, men jag lär ju inte jobba med det eller så.
Ja det får du. Min bror har nog läst totalt i 20 år nu. Först ett program på 4-5 år och sen kurser årligen.
Du får ju dock bara läsa ett visst antal poäng per termin.
 
Angående webbkamera som flera tar upp. Universitetskanslerämbetet har i anslutning till övergången till distans vid corona prövat om lärosätena kan kräva (1) att studenterna har webbkamera och (2) att studenterna har webbkameran på vid undervisningssituationer. Lärosätena har rätt att kräva båda på samma sätt som man förväntar sig att studenterna införskaffar sig viss litteratur och annat material som behövs för studiernas genomförande.
 
Vi har haft krav på kamera först den här kursen men även om jag läser på distans så har examinerande moment som inte är hemtenta eller Blackboard-tenta varit på plats.

Jag har typ 150-160hp på distans utan kamerakrav :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
933
· Visningar
49 996
Senast: Lilla
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 100
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 712
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp