Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Antagen till sommarkursen "Grundämnenas upptäckt, orienteringskurs." Är väl lite lätt överkvalificerad, den kräver allmänbehörighet med rekommendation att man har gått natur på gymnasiet. Jag undervisar kemi och biologi på natur.... Extra jobbigt är att två av tre lärare är gamla kollegor frän min doktorandtid i oorganiskkemi. Betyder ju att jag faktiskt måste göra tentan och att allt annat än att spika den blir en skam. Tror väl inte att det blir så mycket nytt egentligen men lite bra material till min undervisning utan att behöva leta reda på alla årtal och annat själv typ
 
Angående kamera övervakning på tentor så kör vi samma sak på gymnasiet nu. Känns så där men samtidigt hur ska man göra annars för att vara någorlunda säker på att det är eleven som svarar och ingen annan. Självklart får den elev som inte har tillgång till mobil med kamera eller bor så trångt att den inte kan sitta ostört, men vilken 16-åring i en skola med nästan bara övre medelklass och uppåt vill erkänna sånt ens för en lärare?
 
Jag vill tillägga att jag absolut inte är emot att lärarna vill eleverna har kameran på. Jag brukar ha på min nu och då för att inte göra läraren helt ensam om att ha kameran på. Det enda som var störande var att alla skulle ha på mikrofonen eftersom inte alla satt i en "tyst" miljö :)
 
👍🏻 Fick en examinator jag gillar, bra opponent på min uppsats och ska opponera på en av mina favorit medstudenter, hade redan börjat läsa hens uppsats eftersom hen skriver väldigt bra. Intressant ämne och duktig skribent! Jag känner mig väldigt nöjd!
 
Angående kamera övervakning på tentor så kör vi samma sak på gymnasiet nu. Känns så där men samtidigt hur ska man göra annars för att vara någorlunda säker på att det är eleven som svarar och ingen annan. Självklart får den elev som inte har tillgång till mobil med kamera eller bor så trångt att den inte kan sitta ostört, men vilken 16-åring i en skola med nästan bara övre medelklass och uppåt vill erkänna sånt ens för en lärare?
Det vet man ju inte ändå. Såvida de inte har typ 3 kameror så går det givetvis att fejka. Eller ska man ställa kameran så att de får tydlig bild på både papper, ansikte och ev skärmar i hela rummet?

Salstentor överhuvudtaget är ett förlegat kunskapstest som inte behöver säga nånting om elevens kunskapsnivå. Framförallt inte om det är en elev som blir extremt nervös och därför tappar allt. Eller en elev som kan lära sig saker fort som attan, men efter provet glömmer allt.

I vilken verklig situation i livet får du ett papper med x antal frågor där du ska kunna svaret utantill och får inte använda telefon, böcker, internet eller fråga en kollega som är mer inläst på ämnet, och dessutom göra det under tidspress. Nja va?

Våra salstentor har varit lite bättre hittills, vi har fått ha kursböckerna med oss. Men jag blir så nervös att jag knappt kan läsa, så det hjälper inte just mig så mkt 😅
 
Tentan som kändes piss lyckades jag tydligen skrapa ihop ett G på! Poängmässigt låg jag inte helt katastrofalt dåligt till trots allt( ena frågan lyckades jag bara skapa ihop 4 av 8 poäng, men kände verkligen att jag hade noll koll på läget🙈)
Känns lite tråkigt så här i efterhand att jag kände mig så lost, men godkänt är ju ändå godkänt så får känna mig nöjd!
Nu ska bara kompletteringsuppgift göras för att nå närvarokravet och sen är den kursen klar att lägga bakom mig.
 
Du har rätt på ett sätt och det är ju inte enda sättet vi testar dem. Dock finns det grundkunskaper man bör ha i huvudet och inte behöva slå upp så bara andra typer av examinationer blir också fel. På gymnasienivå har man också problemet föräldrar och syskon om man inte på nått sätt övervakar. Jag vill helst åtminstone ha någorlunda anledning att tro att det eleven och inte en snäll förälder eller äldre syskon som besvarat frågorna. Om man bortser från stressfaktorn är min favoritexamination två delad. En teoridel där man inte får ha nått med sig för att testa att grunderna sitter och en problem del med hjälpmedel. Sen beror det ju på ämne också förstås. Dock tycker jag att det blir fel åt andra hållet med utbildningar som min kompletterande lärarutbildning som bara hade hemtentor som skrevs under flera dagar. Rent teoretiskt hade jag kunnat köpa min examen genom att låta nån annan skriva dem. Seminarierna hade jag garanterat fixat G på bara genom att sitta med och säga nått som nån annan redan sagt för att räknas som aktivt deltagande.
 
Ja det får du. Min bror har nog läst totalt i 20 år nu. Först ett program på 4-5 år och sen kurser årligen.
Du får ju dock bara läsa ett visst antal poäng per termin.
Vad bra! :D Jag har ingen risk att läsa för många poäng per termin då jag jobbar heltid samtidigt plus har häst, skulle aldrig hinna mer än halvtid :D Tycker att det är ett bra komplement att plugga, då mitt jobb inte är så mentalt stimulerande 🙈
 
Du har rätt på ett sätt och det är ju inte enda sättet vi testar dem. Dock finns det grundkunskaper man bör ha i huvudet och inte behöva slå upp så bara andra typer av examinationer blir också fel. På gymnasienivå har man också problemet föräldrar och syskon om man inte på nått sätt övervakar. Jag vill helst åtminstone ha någorlunda anledning att tro att det eleven och inte en snäll förälder eller äldre syskon som besvarat frågorna. Om man bortser från stressfaktorn är min favoritexamination två delad. En teoridel där man inte får ha nått med sig för att testa att grunderna sitter och en problem del med hjälpmedel. Sen beror det ju på ämne också förstås. Dock tycker jag att det blir fel åt andra hållet med utbildningar som min kompletterande lärarutbildning som bara hade hemtentor som skrevs under flera dagar. Rent teoretiskt hade jag kunnat köpa min examen genom att låta nån annan skriva dem. Seminarierna hade jag garanterat fixat G på bara genom att sitta med och säga nått som nån annan redan sagt för att räknas som aktivt deltagande.
Det finns sätt att gå runt det med. "Tvingar" man eleverna att göra vissa saker om och om igen så kan de det sen. Då behöver man inte ha ett prov.

Och som sagt, bara för att en elev kan det på provet så betyder det inte att de kan det dagen efter provet. Förra sommaren så kunde jag 350 växtarter, både svenska och latinska namn skulle skrivas ner, annars fick man inte poäng. Endast 2 fel fick jag. Gissa hur många jag skulle kunna idag? Jag kommer för tusan inte ens ihåg vad mitt favoritgräs heter, bara hur det ser ut! Nej, jag ger noll och inget för prov.
 
Igår lämnade jag in en "liten" PM. Tror mina lärare har lite konstig definition av vad en liten PM är med tanke på att jag landade på ca 20 sidor.. Men men, näst sista ordinarie inlämningen på år 1! Har latat mig hela förmiddagen, sitter fortfarande i pyjamas, så nu ska jag snart byta om och sätta igång med sista stora inlämningen.
 
Det finns sätt att gå runt det med. "Tvingar" man eleverna att göra vissa saker om och om igen så kan de det sen. Då behöver man inte ha ett prov.

Och som sagt, bara för att en elev kan det på provet så betyder det inte att de kan det dagen efter provet. Förra sommaren så kunde jag 350 växtarter, både svenska och latinska namn skulle skrivas ner, annars fick man inte poäng. Endast 2 fel fick jag. Gissa hur många jag skulle kunna idag? Jag kommer för tusan inte ens ihåg vad mitt favoritgräs heter, bara hur det ser ut! Nej, jag ger noll och inget för prov.

Det svåra är ju att "tvinga" att göra saker om och om igen dem speciellt på distans och speciellt i tillräcklig mängd utan något yttre påtryckningsmedel som en examination. Så mycket lektionstid finns liksom inte. Men jag är inte heller någon förespråkare för enbart prov, men just nu med heldistans är att bara ha andra typer av uppgifter då har jag ju ingen aning om vem som gjort dem, det är ju (tyvärr) så att det i lärarjobbet inte bara ingår att undervisa utan även att bedöma på ett så rättssäkert sätt som möjligt. Sen kan ju prov vara så mycket mer än att rapa upp rena faktakunskaper som att lära sig 350 växter, det har jag också gjort och nej jag kommer inte ihåg alla men jag har dock en hel del med mig när jag ska ta reda på en växts namn som jag inte hade innan jag gick kursen. Men det är inte den typen av prov jag har utan problemlösning, kortare esssäfrågor mm. I bland med litteratur och ibland utan. Sen spelar det ingen större roll hur man examinerar om eleverna taktikar och bara satsar på bra betyg utan att vilja lära sig på riktigt, man kan låta bli att lära sig för livet men klara kursen med högt betyg oavsett examinationsmetod om det är det man går in för.
 
Senast ändrad:
Nu är grupparbetena och de sista seminarierna avslutade och det är bara två tentor kvar, denna vecka och nästa vecka. Sedan är det sommar :love: Tror dock att särskilt den ena tentan kommer bli riktigt svår, och den andra blir nog inte speciellt lätt heller.. Men nu går det att se ljuset iallafall!
 
Angående webbkamera som flera tar upp. Universitetskanslerämbetet har i anslutning till övergången till distans vid corona prövat om lärosätena kan kräva (1) att studenterna har webbkamera och (2) att studenterna har webbkameran på vid undervisningssituationer. Lärosätena har rätt att kräva båda på samma sätt som man förväntar sig att studenterna införskaffar sig viss litteratur och annat material som behövs för studiernas genomförande.

Ja, de flesta lärosäten använder sig av webbkamera och/eller ljudupptagning vad jag förstått det som av vänner och bekanta nu när de är på distans istället.

Har läst 144hp utan krav på varken kamera eller ljudupptagning vid hemtenta. Så det jag reagerade på var att alla distanskurser har det som krav, vilket inte stämmer då jag läst de senaste 2 åren på distans utan några fysiska träffar :)
 
Det svåra är ju att "tvinga" att göra saker om och om igen dem speciellt på distans och speciellt i tillräcklig mängd utan något yttre påtryckningsmedel som en examination. Så mycket lektionstid finns liksom inte. Men jag är inte heller någon förespråkare för enbart prov, men just nu med heldistans är att bara ha andra typer av uppgifter då har jag ju ingen aning om vem som gjort dem, det är ju (tyvärr) så att det i lärarjobbet inte bara ingår att undervisa utan även att bedöma på ett så rättssäkert sätt som möjligt. Sen kan ju prov vara så mycket mer än att rapa upp rena faktakunskaper som att lära sig 350 växter, det har jag också gjort och nej jag kommer inte ihåg alla men jag har dock en hel del med mig när jag ska ta reda på en växts namn som jag inte hade innan jag gick kursen. Men det är inte den typen av prov jag har utan problemlösning, kortare esssäfrågor mm. I bland med litteratur och ibland utan. Sen spelar det ingen större roll hur man examinerar om eleverna taktikar och bara satsar på bra betyg utan att vilja lära sig på riktigt, man kan låta bli att lära sig för livet men klara kursen med högt betyg oavsett examinationsmetod om det är det man går in för.
Ja på distans är det ju lite svårare såklart. Där hade jag hellre haft många små test istället för stora prov. Framförallt med grunduppgifter som de måste kunna. Ingen förälder orkar ju "hjälpa till" varenda gång då ;) Små test kan ju även hjälpa till att ta bort lite av den värsta nervositeten hos en del tänker jag.

Att vara helt säker på att det är just den eleven som gjort det när det är på distans är ju omöjligt. Men man får tänka som så att om eleven inte kan det så kommer det märkas i framtiden iaf. Eleven kommer få problem då.

Ja givetvis lär man sig andra saker i kurserna. Jag hade en väldigt intressant diskussion om detta med en av mina kurskamrater häromdagen, hur många "läxor" våra kursledare försöker få in under radarn :p
 
B-uppsatsen är klar att skickas in på onsdag, och på fredag är det hemtenta på jöken. Nästa vecka ska vi opponera och respondera hemifrån, så jag har bokat in en delegeringsutbildning samt två introdagar på jobbet.

När våren är klar så har jag 165 HP vilket gör att jag funderar på att skjuta upp sista kursen för juridik och bara ha C-kursen. Och på det sättet kunna plocka bort CSN och arbeta så mycket jag får/kan på jobbet :angel:
 
Ja, de flesta lärosäten använder sig av webbkamera och/eller ljudupptagning vad jag förstått det som av vänner och bekanta nu när de är på distans istället.

Har läst 144hp utan krav på varken kamera eller ljudupptagning vid hemtenta. Så det jag reagerade på var att alla distanskurser har det som krav, vilket inte stämmer då jag läst de senaste 2 åren på distans utan några fysiska träffar :)
Ja... Jag känner också att hur ska de veta att rätt person är framför kameran ändå? Med den bildkvalité som är? Det lär ju inte vara speciellt svårt att fejka en legitimation och få det att se trovärdigt ut när man mest ser pixlar :rofl:

Känner man eleverna så är det ju en annan sak såklart :)
 
Ja... Jag känner också att hur ska de veta att rätt person är framför kameran ändå? Med den bildkvalité som är? Det lär ju inte vara speciellt svårt att fejka en legitimation och få det att se trovärdigt ut när man mest ser pixlar :rofl:

Känner man eleverna så är det ju en annan sak såklart :)

Ja jag har samma tanke som du. Och framför allt hur ska man kunna se eventuella fusk som kanske sitter på lappar bakom dataskärmen? Jag har gjort salstenta, och där hade vi 3-5 tentavakter för att kunna hålla koll. Den tillförlitligheten att fusk inte förekommer går inte att uppnå via webbkamera.
 
Ja, de flesta lärosäten använder sig av webbkamera och/eller ljudupptagning vad jag förstått det som av vänner och bekanta nu när de är på distans istället.

Har läst 144hp utan krav på varken kamera eller ljudupptagning vid hemtenta. Så det jag reagerade på var att alla distanskurser har det som krav, vilket inte stämmer då jag läst de senaste 2 åren på distans utan några fysiska träffar :)

Mitt inlägg var endast en kommentar på frågan om lärosätena har rätt att kräva webkamera, osv. :) Inte vad lärosätena eventuellt kräver.
 
Ja jag har samma tanke som du. Och framför allt hur ska man kunna se eventuella fusk som kanske sitter på lappar bakom dataskärmen? Jag har gjort salstenta, och där hade vi 3-5 tentavakter för att kunna hålla koll. Den tillförlitligheten att fusk inte förekommer går inte att uppnå via webbkamera.
Eller varför inte 2 bärbara datorer bakom skärmen?
I mitt hushåll har vi 5 datorer liksom. Eller datorn som används från början. De kan ju inte se både skärmen och mitt ansikte liksom. Antingen eller :P
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
733
· Visningar
38 202
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 956
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 599
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp