Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har lämnat in kursens individuella skriftliga uppgift. Kamratgranskningen gav några bra poänger men inget jättestort. Vilket väl var bra, den var välskriven iaf. Den jag granskade var knappt påbörjad, det är svårt att kommentera och komma med förslag på vad som kan bli bättre då :p

Kvar är nu morgondagens uppföljning av de samtal vi spelade in förra veckan samt metodseminare om en vecka. Bra med zoom, man delar skärmen och sen kan man kolla på sina anteckningar utan att skämmas :D Har valt Signs of Safety, tänkte skriva mer på det idag men jag har inte fått boken jag har beställt ännu (boken var inte ett krav men jag ville läsa mer och det var det billigaste sättet att få mer info).
 
De tentor vi skriver hemma är sådana där man ska resonera och använda sin kunskap, kopiera från kurslitteraturen räcker inte :)
 
Angående webbkamera som flera tar upp. Universitetskanslerämbetet har i anslutning till övergången till distans vid corona prövat om lärosätena kan kräva (1) att studenterna har webbkamera och (2) att studenterna har webbkameran på vid undervisningssituationer. Lärosätena har rätt att kräva båda på samma sätt som man förväntar sig att studenterna införskaffar sig viss litteratur och annat material som behövs för studiernas genomförande.

Jag är kanske kass på att leta- men försöker hitta mer information om detta men går bet. Har du möjligtvis en länk eller liknande?
 
Jag är också nyfiken på det där med kraven. Jag har klasskompisar utan kamera men inte en enda lärare som protesterat mot det.
 
Jag är kanske kass på att leta- men försöker hitta mer information om detta men går bet. Har du möjligtvis en länk eller liknande?
Jag tycker att det låter jättebra att du inte hittar information om det :angel::angel::angel:

Skämt och sido.

Den informationen jag hittar är att det kan vara tillåtet att bli filmad, men inte att filmen sparas.

Frågan om de kan kräva webbkamera har jag inte hittat något svar på heller, men rent logiskt, om det finns med som material man behöver vid kursstart så borde det väl inte vara något problem? Men att som någon i tråden skrev, få information om det 2 dagar innan en tenta är ju helt orimligt, även om det skulle vara helt lagligt. Det är ju inte säkert att man kan hitta en webbkamera så pass snabbt.
 
Vår lärare säger åt oss att stänga kameran om vi inte vill synas när de spelar in föreläsningarna. Då torde det ju inte finnas krav på att ha kamera ens?
 
Vi har aldrig haft något kamerakrav. När vi hade opponering på b-uppsats var det krav på microfon, men efter det har folk som inte har/inte vill använda microfon fått göra som de vill. Jag har inget emot att använda microfon på seminarium men jag är glad att vi slipper använda kamera. Har gjort det 2-3 gånger under våren nu men föredrar verkligen utan.
 
Jag är kanske kass på att leta- men försöker hitta mer information om detta men går bet. Har du möjligtvis en länk eller liknande?

Inte som jag kan hitta på UKÄ:s sida, utan det är information som vår prefekt har vidarebefordrat. UKÄ har ju gett en mängd olika besked om ditten och datten vad gäller undantag som skickas till rektorerna för lärosätena.
 
Det är skillnad på "rätt att kräva" och "obligatoriskt att ha". Bara för att inte alla kräver (eller att inte någon kräver) så betyder det inte att man har rätt att kräva.

Jag missade visst ett "inte" där. Bara för att någon inte kräver så betyder det inte att samma någon inte har rätt att kräva.
 
Inte som jag kan hitta på UKÄ:s sida, utan det är information som vår prefekt har vidarebefordrat. UKÄ har ju gett en mängd olika besked om ditten och datten vad gäller undantag som skickas till rektorerna för lärosätena.
Attans. Får skicka frågan uppåt hos oss o se om någon hört något.
 
Fick precis en hemtenta och gud vad kaos det känns. Finns inga frågor utan står bara hur många ord den ska vara och att man ska använda sig av all kurslitteratur, resten är fritt. För vissa lär det ju vara halleluja men för mig känns det mest bara kaos haha. Ingen aning om var jag ska börja :crazy::laugh:
 
Fick precis en hemtenta och gud vad kaos det känns. Finns inga frågor utan står bara hur många ord den ska vara och att man ska använda sig av all kurslitteratur, resten är fritt. För vissa lär det ju vara halleluja men för mig känns det mest bara kaos haha. Ingen aning om var jag ska börja :crazy::laugh:
Det där har jag också jättesvårt för! Blir panik i hela huvudet. Jag vill ha ramar!!!!

Men jag har lärt mig hantera det lite bättre. Ta kurslitteraturen, titta på vilka kapitel som finns, och när du känner att ah, det där är nog intressant så börjar du helt enkelt skriva om det.
Lite handlar det ju om att bara börja. Så svårt, och sjukt stressande. Men det går!

Lycka till!

kl*
Sista labbrapporten avklarad!! Väntade till absolut sista minuten denna gång med att göra den. Men det gick det med. Eller sista minuten, den ska vara inne kl 17. Mina andra rapporter är godkända. Den förra behövde vi inte ha med referenser i överhuvudtaget, så det är verkligen skillnad på kurs och kurs :rofl: :rofl:
Jag är ändå glad för de lite "tuffare" kurserna, för helt plötsligt så skrämmer inte kandidatuppsatsen mig speciellt mycket! Något som jag innan jag började på programmet var totalt livrädd för och var lite stressad över, trots att det var 3 år framåt :rofl::rofl:
Nu känns det helt ok, lite större än det vi har skrivit hittills blir det såklart, men upplägget är samma, referenshanteringen är samma. Det mesta är samma. Det känns bra faktiskt!
 
Det där har jag också jättesvårt för! Blir panik i hela huvudet. Jag vill ha ramar!!!!

Men jag har lärt mig hantera det lite bättre. Ta kurslitteraturen, titta på vilka kapitel som finns, och när du känner att ah, det där är nog intressant så börjar du helt enkelt skriva om det.
Lite handlar det ju om att bara börja. Så svårt, och sjukt stressande. Men det går!

Lycka till!
Tack! Jag tycker också det är svårt utan ramar. Det hade varit lättare också om vi inte hade så jäkla mycket litteratur, men det är 6 böcker som ska användas och dem är alla ganska tjocka och ganska.. Röriga. Inte de typiska läroböckerna utan tänk dig typ 6 böcker skrivna om olika konspirationsteorier på ett minst sagt konspirstoriskt sätt 😅
 
Tack! Jag tycker också det är svårt utan ramar. Det hade varit lättare också om vi inte hade så jäkla mycket litteratur, men det är 6 böcker som ska användas och dem är alla ganska tjocka och ganska.. Röriga. Inte de typiska läroböckerna utan tänk dig typ 6 böcker skrivna om olika konspirationsteorier på ett minst sagt konspirstoriskt sätt 😅
Kör ole dole doff med böckerna ;)
Bara man kommer igång så brukar det ju gå sen, åtminstone för mig.
 
Tack! Jag tycker också det är svårt utan ramar. Det hade varit lättare också om vi inte hade så jäkla mycket litteratur, men det är 6 böcker som ska användas och dem är alla ganska tjocka och ganska.. Röriga. Inte de typiska läroböckerna utan tänk dig typ 6 böcker skrivna om olika konspirationsteorier på ett minst sagt konspirstoriskt sätt 😅

Jämför böckerna, skriv om skillnader och likheter. Skulle jag göra.
 
Äntligen lämnat in sista uppgiften på utbildningen. Bara hålla tummarna för godkänt.
Börjar bli less på vår sk lärare nu, så deg på att svara och när svaren kommer är de mer kryptiska än ordentliga svar :banghead: .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
763
· Visningar
39 710
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 961
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 605
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp