Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag passar på att ställa en fråga här istället för att göra en egen tråd... Får förutsättningar för en tenta förändras under skrivtid?

Skrev en tenta igår och efter två timmar kom läraren in och ändrade på en av de första uppgifterna som jag redan var klar med. Fanns inte en chans att jag skulle hinna göra om den, kan det verkligen vara ok att göra så?
 
Jag passar på att ställa en fråga här istället för att göra en egen tråd... Får förutsättningar för en tenta förändras under skrivtid?

Skrev en tenta igår och efter två timmar kom läraren in och ändrade på en av de första uppgifterna som jag redan var klar med. Fanns inte en chans att jag skulle hinna göra om den, kan det verkligen vara ok att göra så?
Nej det är verkligen inte okej!! Jag skulle protestera!
 
Nej det är verkligen inte okej!! Jag skulle protestera!

Jo det var flera som gjorde det men läraren sa bara att det var tryckfel... Uppgiften är i grunden den samma men med en ändring som kräver fler uträkningar.

Vi var flera som gjorde den ursprungliga uppgiften så hoppas det inte blir allt för mycket avdrag, var ändå en tre poängsuppgift 😔
 
Jo det var flera som gjorde det men läraren sa bara att det var tryckfel... Uppgiften är i grunden den samma men med en ändring som kräver fler uträkningar.

Vi var flera som gjorde den ursprungliga uppgiften så hoppas det inte blir allt för mycket avdrag, var ändå en tre poängsuppgift 😔
Tryckfel, har de lämnat ut en tenta så det den som gäller, det är en sak att förtydliga men ändra hela uppgiften? Det låter inte rimligt! Ta det med kåren annars
 
Jag passar på att ställa en fråga här istället för att göra en egen tråd... Får förutsättningar för en tenta förändras under skrivtid?

Skrev en tenta igår och efter två timmar kom läraren in och ändrade på en av de första uppgifterna som jag redan var klar med. Fanns inte en chans att jag skulle hinna göra om den, kan det verkligen vara ok att göra så?
Låter verkligen helgalet! Hade ifrågasatt och protesterat.
 
Jag passar på att ställa en fråga här istället för att göra en egen tråd... Får förutsättningar för en tenta förändras under skrivtid?

Skrev en tenta igår och efter två timmar kom läraren in och ändrade på en av de första uppgifterna som jag redan var klar med. Fanns inte en chans att jag skulle hinna göra om den, kan det verkligen vara ok att göra så?
Jag skulle åtminstone försöka ta frågan vidare. Har själv drabbats av liknande, och fick därför återse ett helt gäng kursare för en omtenta mitt i sommaren. Då gällde det en spärrtenta, och det var en hel det gråt förtvivlan och tröstkramar oss emellan både innan och efter den begivelsen.
 
Jag passar på att ställa en fråga här istället för att göra en egen tråd... Får förutsättningar för en tenta förändras under skrivtid?

Skrev en tenta igår och efter två timmar kom läraren in och ändrade på en av de första uppgifterna som jag redan var klar med. Fanns inte en chans att jag skulle hinna göra om den, kan det verkligen vara ok att göra så?
Ansluter till kören. Protestera, hjälper inte det, ta hjälp av kåren.
 
Tryckfel, har de lämnat ut en tenta så det den som gäller, det är en sak att förtydliga men ändra hela uppgiften? Det låter inte rimligt! Ta det med kåren annars
Låter verkligen helgalet! Hade ifrågasatt och protesterat.
Jag skulle åtminstone försöka ta frågan vidare. Har själv drabbats av liknande, och fick därför återse ett helt gäng kursare för en omtenta mitt i sommaren. Då gällde det en spärrtenta, och det var en hel det gråt förtvivlan och tröstkramar oss emellan både innan och efter den begivelsen.
Ansluter till kören. Protestera, hjälper inte det, ta hjälp av kåren.

Tack det känns bra att det inte är en över reaktion att känna att detta inte är ok. Läser på distans och är inte med i kåren men får kanske höra av mig till kursansvarige iallafall. känner att jag ligger på gränsen att klara tentan så vore så surt om det skulle hänga på detta! :(
 
Tack det känns bra att det inte är en över reaktion att känna att detta inte är ok. Läser på distans och är inte med i kåren men får kanske höra av mig till kursansvarige iallafall. känner att jag ligger på gränsen att klara tentan så vore så surt om det skulle hänga på detta! :(
Kårer måste hjälpa alla studenter, medlemmar eller ej, enligt lag. Detta trots att många uppskattar att hävda annat ;)
 
Sista dagen på praktiken idag, så nu har jag sommarlov. I en hel vecka, sen börjar jag sommarjobba på min praktikplats. Det känns som ett riktigt bra betyg, då dom aldrig brukar ha några sommarjobbare. Det ska bli en sjukt intressant sommar. Sen ser jag fram emot att skriva C-uppsats i höst!
 
Funderar på att börja plugga till hösten, är ett treårigt program. Det känns kul och lockande men det som skrämmer mig är ekonomin... jag kommer låna fullt och vill helst inte jobba extra förutom på lov osv. (för anledningen till att jag vill plugga är att jag vill byta jobb).

Hur får ni det att gå ihop? Hur lever ni? Själv är jag sambo + ett barn. Jag kommer få pengar över efter räkningar men det är tight, och jag vet hur ”fattig” jag kände mig när jag var mammaledig, och då fick jag ut mer pengar än jag kommer få nu...

Hjälp mig gärna med lite tankar kring detta :)
 
Funderar på att börja plugga till hösten, är ett treårigt program. Det känns kul och lockande men det som skrämmer mig är ekonomin... jag kommer låna fullt och vill helst inte jobba extra förutom på lov osv. (för anledningen till att jag vill plugga är att jag vill byta jobb).

Hur får ni det att gå ihop? Hur lever ni? Själv är jag sambo + ett barn. Jag kommer få pengar över efter räkningar men det är tight, och jag vet hur ”fattig” jag kände mig när jag var mammaledig, och då fick jag ut mer pengar än jag kommer få nu...

Hjälp mig gärna med lite tankar kring detta :)
Vi var vana att leva fattigt men har tryggheten i rejält med sparade pengar, så det här känts helt okej. Sista terminen nu har jag jobbat en hel del och kommer att fortsätta med det nästa år eftersom jag fick jobb inom det jag pluggar till. För mig har det varit värt det, jag är snart klar till det jobb jag verkligen älskar.

Kanske ska lägga till att jag är gift med två barn i tonåren och vi har hus.
 
Funderar på att börja plugga till hösten, är ett treårigt program. Det känns kul och lockande men det som skrämmer mig är ekonomin... jag kommer låna fullt och vill helst inte jobba extra förutom på lov osv. (för anledningen till att jag vill plugga är att jag vill byta jobb).

Hur får ni det att gå ihop? Hur lever ni? Själv är jag sambo + ett barn. Jag kommer få pengar över efter räkningar men det är tight, och jag vet hur ”fattig” jag kände mig när jag var mammaledig, och då fick jag ut mer pengar än jag kommer få nu...

Hjälp mig gärna med lite tankar kring detta :)
Planering, god kommunikation (med sambon och t ex mor-&farföräldrar) och en stor nypa luriga lösningar kommer man långt med.

Om du börjar utbildningen måste du faktiskt inte gå alla terminer - det är mänskligt att ändra sig eller att livet ändras.

Om du vill byta jobb är utbildning en bra start, för att komma loss, även om det i slutändan blir nåt annat.

Det finns andra jobb att jobba extra på.

Har du rätt att ansöka om högre lån/bidrag p g a hög inkomst det senaste året och/eller barn?

Leder utbildningen till ett jobb du vill jobbs med i framtiden? Även när livet är grått?
 
Funderar på att börja plugga till hösten, är ett treårigt program. Det känns kul och lockande men det som skrämmer mig är ekonomin... jag kommer låna fullt och vill helst inte jobba extra förutom på lov osv. (för anledningen till att jag vill plugga är att jag vill byta jobb).

Hur får ni det att gå ihop? Hur lever ni? Själv är jag sambo + ett barn. Jag kommer få pengar över efter räkningar men det är tight, och jag vet hur ”fattig” jag kände mig när jag var mammaledig, och då fick jag ut mer pengar än jag kommer få nu...

Hjälp mig gärna med lite tankar kring detta :)
Jag har tagit fulla lån + extra/utökat(?) då jag arbetat tidigare. Det har gjort att jag har fått ut 15200 i månaden. Sen har jag jobbar lite extra och fått ut 2-4000 till. Jag har jobbat 5h 2-4 gånger i månaden för att tjäna det.

Bor med sambo på en gård som vi måste lägga 10 000 på i månaden och har behövt köpa busskort för 1800 i månaden. I två år hade jag dessutom två hästar ovkså. Jag tycker att jag har haft gott om pengar det sista året, utan hästar. Innan var det lite tight. Jag har inte haft några problem att spara cirka 1500 kr i månaden under alla år. Så jag skulle kunnat sänka mitt lån det sista året i alla fall.

Just det ja, vi har utfört rätt stora renoveringar under tiden också. (Kök, golvvärme, nytt helkaklat badrum med mera.)
 
IMG_20200605_074718_045.jpg
Läsårets sista skoldag innebär tenta! Har laddat upp med frukost och påbörjat förberedelserna för att ge mig ut och fotografera.
 
Jag har tagit fulla lån + extra/utökat(?) då jag arbetat tidigare. Det har gjort att jag har fått ut 15200 i månaden. Sen har jag jobbar lite extra och fått ut 2-4000 till. Jag har jobbat 5h 2-4 gånger i månaden för att tjäna det.

Bor med sambo på en gård som vi måste lägga 10 000 på i månaden och har behövt köpa busskort för 1800 i månaden. I två år hade jag dessutom två hästar ovkså. Jag tycker att jag har haft gott om pengar det sista året, utan hästar. Innan var det lite tight. Jag har inte haft några problem att spara cirka 1500 kr i månaden under alla år. Så jag skulle kunnat sänka mitt lån det sista året i alla fall.

Just det ja, vi har utfört rätt stora renoveringar under tiden också. (Kök, golvvärme, nytt helkaklat badrum med mera.)
Det lät ju lovande! När jag har räknat på det skulle jag få ut typ 11 500 så 15 000 skulle ju vara toppen. Måste kolla igen, antar att man hittar det på CSN:s hemsida? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
551
· Visningar
29 259
Senast: Mia_R
·
Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
204
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 913
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp