Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svarar flera: Verkar också få 15000 drygt när jag räknar själv men en studievägledare jag pratade med sa 11500. Men får jag 15000 är det ju lugnt :)
Tack för alla svar!
 
Funderar på att börja plugga till hösten, är ett treårigt program. Det känns kul och lockande men det som skrämmer mig är ekonomin... jag kommer låna fullt och vill helst inte jobba extra förutom på lov osv. (för anledningen till att jag vill plugga är att jag vill byta jobb).

Hur får ni det att gå ihop? Hur lever ni? Själv är jag sambo + ett barn. Jag kommer få pengar över efter räkningar men det är tight, och jag vet hur ”fattig” jag kände mig när jag var mammaledig, och då fick jag ut mer pengar än jag kommer få nu...

Hjälp mig gärna med lite tankar kring detta :)

Nu har du fått en del svar. Men svarar ändå ;)

Jag har fått ut 13 960 kr nu under våren (tilläggslån på 50% och tilläggsbidrag för 3 barn). Vet inte varför jag bara fått halvt tilläggslån, och har inte ärligt brytt mig att kolla upp det heller då jag har andra småinkomster. Arbetar extra i perioder, just nu får jag inte arbeta pga förkylningssymptom. Vi (är gift) har två stora hundar, 2 katter samt bor på landet där vi har 1 mil enkel resa till förskola/skola samt ca 2 mil enkel resa till stan. Vi sparar undan pengar till barnen, min pension och till bufferten nästan varje månad.

Ett uttjatat tips är att kolla utgifterna. Vi har tjänat in flera tusen i månaden genom att ringa runt till olika bolag samt endast har 1 personbil. Mannen har arbetsbil. Åker till nöjesparker,temaparker etc på lågsäsong och bokar alltid semesterboende när det är billigare.
 
Nu har du fått en del svar. Men svarar ändå ;)

Jag har fått ut 13 960 kr nu under våren (tilläggslån på 50% och tilläggsbidrag för 3 barn). Vet inte varför jag bara fått halvt tilläggslån, och har inte ärligt brytt mig att kolla upp det heller då jag har andra småinkomster. Arbetar extra i perioder, just nu får jag inte arbeta pga förkylningssymptom. Vi (är gift) har två stora hundar, 2 katter samt bor på landet där vi har 1 mil enkel resa till förskola/skola samt ca 2 mil enkel resa till stan. Vi sparar undan pengar till barnen, min pension och till bufferten nästan varje månad.

Ett uttjatat tips är att kolla utgifterna. Vi har tjänat in flera tusen i månaden genom att ringa runt till olika bolag samt endast har 1 personbil. Mannen har arbetsbil. Åker till nöjesparker,temaparker etc på lågsäsong och bokar alltid semesterboende när det är billigare.
Tack för bra tips! Låter som studievägledaren inte var så insatt i det här med tilläggslån osv. Nu känner jag mig lugnare :)
Vi har nyss flyttat från hus till lägenhet och har inte alls mycket utgifter längre, jag har unnat mig en del på sistone men tänker att nu behöver jag inte handla kläder etc till mig själv på länge.

Ska ta mig i kragen och prata lite med sambon ikväll, inte för att hon på något sätt bestämmer hur jag ska göra men vi är ju ändå två i hushållet.

En allmän fråga. Hur är det egentligen när man är anställd, inte måste man väl meddela sin arbetsgivare innan man kommit in på skola/program?
 
Tack för bra tips! Låter som studievägledaren inte var så insatt i det här med tilläggslån osv. Nu känner jag mig lugnare :)
Vi har nyss flyttat från hus till lägenhet och har inte alls mycket utgifter längre, jag har unnat mig en del på sistone men tänker att nu behöver jag inte handla kläder etc till mig själv på länge.

Ska ta mig i kragen och prata lite med sambon ikväll, inte för att hon på något sätt bestämmer hur jag ska göra men vi är ju ändå två i hushållet.

En allmän fråga. Hur är det egentligen när man är anställd, inte måste man väl meddela sin arbetsgivare innan man kommit in på skola/program?

Jo, du måste söka tjänstledigt för studier.
Och arbetsgivaren kan skjuta fram beviljandet i 6 månader, så jag sökte tjänstledigt redan i januari 2017 för att kunna studera from augusti 2017. Under förutsättning att du uppnår de krav som finns att kunna få tjänstledigt.

Jag påbörjade SYV-utbildning (men bytte inriktning efter 3 kurser), och har sen dess inte någon tillförlitlighet till dom som arbetar som studie-och yrkesvägledare. Det ökar knappast min tillit till dom när de råder min son som slutar årskurs 9 nästa vecka, att söka teknikprogrammet som första val på gymnasiet. Trots att han inte haft godkänt i matematik sedan årskurs 6, vilket blir ett knasigt råd då teknikprogrammet inriktar sig på matematik och läser som minst matematik 3.
Japp, teknikprogrammet är verkligen lämpligt att söka som första val för honom som avskyr matematik, inte har höga betyg samt som i veckan precis klarade matematiken för första gången på flera år :meh: (Jag efterforskade på egen hand fram lämpligare gymnasieprogram utifrån hans förutsättningar, och nu har han chans att komma in på sitt första val :up:)
 
Resultat från tisdagens tenta och på kursen: VG, "top of the class" *stolt* :D

Lite ledsamt att det inte finns fler kurser men nu är väl tanken att jag ska kunna vidareutveckla mina kunskaper på egen hand och det kan jag säkert. Försöker följa flera konton på språket i sociala medier så jag får upp det i mina flöden och utsätts för det och så har jag lite böcker att läsa.
Tyvärr blir ju inte stipendieresan av nu i sommar men kan förhoppningsvis åka nästa sommar istället och det motiverar självklart att hålla igång språket.
 
Sista dagen på praktiken idag, så nu har jag sommarlov. I en hel vecka, sen börjar jag sommarjobba på min praktikplats. Det känns som ett riktigt bra betyg, då dom aldrig brukar ha några sommarjobbare. Det ska bli en sjukt intressant sommar. Sen ser jag fram emot att skriva C-uppsats i höst!
Vad roligt, ett väldigt bra betyg! Jag har inte fått sommarjobb på min praktikplats :cry:
Får jag fråga vad du läser och inom vad du ska arbeta?
 
B216F74B-C4B2-4279-A8FC-C43505E8E29D.jpeg


Förbereder dagens hemtenta 😱
 
Åh, jag är så velig! Kommit fram till att jag måste meddela min arbetsgivare i rimlig tid och det kanske är snart, typ nu. Men då kanske det kommer ut till alla på jobbet och det vill jag inte... Jag vet inte vad jag vill :arghh:

Så mycket smidigare om jag hade kunnat vänta tills jag vet om jag kommit in eller inte:cautious:
 
Så! Nu var sista uppgiften inskickad för terminen, bara att sitta och invänta att alla betyg ska komma in (hoppas på betyg snarare än kompletteringar :D ) Såg nu i alla fall att jag fått betyg i tillräckligt många kurser för att få börja år 2 (50 av 60 hp).
 
Jag påbörjade SYV-utbildning (men bytte inriktning efter 3 kurser), och har sen dess inte någon tillförlitlighet till dom som arbetar som studie-och yrkesvägledare.

Har du lust att berätta mer? Jag tror SYV är ett yrke som skulle passa mig sjukt bra, men det känns lite motigt att börja ny utbildning med allt som det innebär. Var läste du och vad fick dig att avbryta/byta inriktning?
 
Har du lust att berätta mer? Jag tror SYV är ett yrke som skulle passa mig sjukt bra, men det känns lite motigt att börja ny utbildning med allt som det innebär. Var läste du och vad fick dig att avbryta/byta inriktning?

Jag studerade på Malmö Universitet via Campus Varberg. Majoriteten av kurserna går ifrån Campus Varberg, enstaka kursstarter sker i Malmö. Jag studerade de 3 första kurserna, och jag insåg rätt snabbt att det inte var för mig. Jag vill hjälpa människor på ett annat sätt än vad SYV gör, det är liksom svårt att kunna förklara vad som kändes fel för mig eftersom jag var på Campus 2-3 dagar i veckan. Då det tog 2 timmar med bil eller tåg enkel resa så fanns det mycket tid att reflektera över seminarium och föreläsningar. Lärarna är dock toppen, och en väninna till mig som jag lärde känna tog examen i fredag :banana:

När det kom fram att det var fullständig obligatorisk närvaro på VFU i kurs 4 så fick det bli avgörande eftersom alla förlorade dagar pga VAB och sjukdom skulle tas igen på VFU-platsen. Jag har en son med ADHD/Autism som under denna period var på täta besök hos SSK på BUP gällande hans medicinering samt en annan son som under denna tid hade förkylningsastma så vi ibland fick vabba för hans andningsproblematik. Under denna period vabbade jag mycket, och att då försöka hinna med möten, 2-3 dagar på Campus Varberg och ta igen förlorade dagar. Omöjlig ekvation. Och då det ändå kändes helt fel program för mig så valde jag att istället studera resterande kurser till min kandidatexamen, där mitt huvudämne numera är sociologi.
 
Hur gör man om man vill tillgodoräkna en kurs? För visst kan man det? Programmet jag har sökt har en del med retorik, det har jag redan läst förut...

Tillägg: Det handlar om universitetetsstudier.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
549
· Visningar
29 205
Senast: MiaMia
·
Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
204
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 912
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp