Jag skulle tro det!sen tror jag att du får låna ännu mer om du har barn?
Lite drygt 15000 är vad man landar på med ett barn och tidigare ”hög inkomst”.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle tro det!sen tror jag att du får låna ännu mer om du har barn?
Utan barn och med "hög inkomst" hamnade jag ju på 15 200 cirka, ett barn borde ju höja det lite till?Lite drygt 15000 är vad man landar på med ett barn och tidigare ”hög inkomst”.
Ja, det stämmer, men det var typ bara 500-600 krJag skulle tro det!sen tror jag att du får låna ännu mer om du har barn?
Utan barn och med "hög inkomst" hamnade jag ju på 15 200 cirka, ett barn borde ju höja det lite till?
Funderar på att börja plugga till hösten, är ett treårigt program. Det känns kul och lockande men det som skrämmer mig är ekonomin... jag kommer låna fullt och vill helst inte jobba extra förutom på lov osv. (för anledningen till att jag vill plugga är att jag vill byta jobb).
Hur får ni det att gå ihop? Hur lever ni? Själv är jag sambo + ett barn. Jag kommer få pengar över efter räkningar men det är tight, och jag vet hur ”fattig” jag kände mig när jag var mammaledig, och då fick jag ut mer pengar än jag kommer få nu...
Hjälp mig gärna med lite tankar kring detta![]()
Tack för bra tips! Låter som studievägledaren inte var så insatt i det här med tilläggslån osv. Nu känner jag mig lugnareNu har du fått en del svar. Men svarar ändå
Jag har fått ut 13 960 kr nu under våren (tilläggslån på 50% och tilläggsbidrag för 3 barn). Vet inte varför jag bara fått halvt tilläggslån, och har inte ärligt brytt mig att kolla upp det heller då jag har andra småinkomster. Arbetar extra i perioder, just nu får jag inte arbeta pga förkylningssymptom. Vi (är gift) har två stora hundar, 2 katter samt bor på landet där vi har 1 mil enkel resa till förskola/skola samt ca 2 mil enkel resa till stan. Vi sparar undan pengar till barnen, min pension och till bufferten nästan varje månad.
Ett uttjatat tips är att kolla utgifterna. Vi har tjänat in flera tusen i månaden genom att ringa runt till olika bolag samt endast har 1 personbil. Mannen har arbetsbil. Åker till nöjesparker,temaparker etc på lågsäsong och bokar alltid semesterboende när det är billigare.
Tack för bra tips! Låter som studievägledaren inte var så insatt i det här med tilläggslån osv. Nu känner jag mig lugnare
Vi har nyss flyttat från hus till lägenhet och har inte alls mycket utgifter längre, jag har unnat mig en del på sistone men tänker att nu behöver jag inte handla kläder etc till mig själv på länge.
Ska ta mig i kragen och prata lite med sambon ikväll, inte för att hon på något sätt bestämmer hur jag ska göra men vi är ju ändå två i hushållet.
En allmän fråga. Hur är det egentligen när man är anställd, inte måste man väl meddela sin arbetsgivare innan man kommit in på skola/program?
Vad roligt, ett väldigt bra betyg! Jag har inte fått sommarjobb på min praktikplatsSista dagen på praktiken idag, så nu har jag sommarlov. I en hel vecka, sen börjar jag sommarjobba på min praktikplats. Det känns som ett riktigt bra betyg, då dom aldrig brukar ha några sommarjobbare. Det ska bli en sjukt intressant sommar. Sen ser jag fram emot att skriva C-uppsats i höst!
Jag läser miljö- och hälsoskydd och ska jobba på länsstyrelsen. I höst ska jag skriva exjobb åt ett konsultföretag.Vad roligt, ett väldigt bra betyg! Jag har inte fått sommarjobb på min praktikplats
Får jag fråga vad du läser och inom vad du ska arbeta?
Jag påbörjade SYV-utbildning (men bytte inriktning efter 3 kurser), och har sen dess inte någon tillförlitlighet till dom som arbetar som studie-och yrkesvägledare.
Har du lust att berätta mer? Jag tror SYV är ett yrke som skulle passa mig sjukt bra, men det känns lite motigt att börja ny utbildning med allt som det innebär. Var läste du och vad fick dig att avbryta/byta inriktning?