Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör man om man vill tillgodoräkna en kurs? För visst kan man det? Programmet jag har sökt har en del med retorik, det har jag redan läst förut...

Tillägg: Det handlar om universitetetsstudier.

Det görs en bedömning om du får tillgodoräkna dig den kursen, så kontakta en studie-och yrkesvägledare på det universitet du tänkt studera så ska de kunna hjälpa dig vidare gällande hur du ska göra.
 
Hur gör man om man vill tillgodoräkna en kurs? För visst kan man det? Programmet jag har sökt har en del med retorik, det har jag redan läst förut...

Tillägg: Det handlar om universitetetsstudier.
Först måste du få beslut om att du har blivit antagen, sen måste du prata med studie-yrkesvägledaren som är ansvarig för den kursen/programmet. För mig som ville läsa en annan kurs under tiden var det extremt krångligt eftersom jag var tvungen att få godkännande från båda ställena där jag skulle läsa men tillslut löste det sig. De som bara ville tillgodoräkna sig hade det lite smidigare. Men var ute i god tid är mitt tips, ibland tycker de att det ändå inte är jämförbart osv.
 
Först måste du få beslut om att du har blivit antagen, sen måste du prata med studie-yrkesvägledaren som är ansvarig för den kursen/programmet. För mig som ville läsa en annan kurs under tiden var det extremt krångligt eftersom jag var tvungen att få godkännande från båda ställena där jag skulle läsa men tillslut löste det sig. De som bara ville tillgodoräkna sig hade det lite smidigare. Men var ute i god tid är mitt tips, ibland tycker de att det ändå inte är jämförbart osv.
Okej, tack för svar! Och @Bexzor :)
 
Igår tog vårterminen officiellt slut så idag är första lediga dagen och jag har spenderat den med att.. Leta efter böcker till min kandidatuppsats och besöka biblioteket 😅 Jag har ett ämne i tankarna som jag gärna skulle vilja skriva om men jag känner att jag behöver läsa på lite först och se om det blir möjligt. Jag tycker att det är jättesvårt att hitta böcker men hittade några att skriva upp på min lista och en lånade jag för att börja läsa lite.

Tentan vi skrev förra veckan håller på att rättas vilket jag vet eftersom läraren av misstag (?) gav tillbaka halva tentan. Nu är de kommentarerna borta igen, men hoppas att vi snart får tillbaka hela istället :D
 
Sökte socialrätt 2 på Linné i höst men de anser inte att jag är behörig för att jag inte läst just deras kurs socialrätt 1. Det känns lite fånigt när jag läst 22.5hp inom programmet, plus jöken, hälso- och sjukvårdsrätt och så vårterminens kurs i förvaltning, offentlighet och sekretess. Dvs 67.5hp inom de ämnen som tas upp som ”förkunskapskrav”. Då blir jag lite nyfiken på vad ”eller motsvarande” innebär :p
Men men, jag läser arbetsrätt via Lund istället.
 
När källhänvisningar och litteraturlista tar tre gånger så lång tid att fixa till som att faktiskt skriva själva arbetet :meh:
 
En fråga till :o
Söker man tjänstledigt i tre år eller per läsår? Programmet är tre år men jag behöver ju jobba över sommaren...
 
En fråga till :o
Söker man tjänstledigt i tre år eller per läsår? Programmet är tre år men jag behöver ju jobba över sommaren...

Beror på din chef, både hur länge du söker tjänstledigt i taget samt om du får arbeta över sommaren. Att arbeta på sin arbetsplats är ingen självklarhet även om många chefer uppskattar det :)

Jag själv sökte först tjänstledigt i 6 månader i taget, sen kom jag och min chef överens om att jag söker 1 år i taget. Jag har ingen vikarie för min tjänst vilket gör det lättare för mig att både arbeta extra hur mycket jag vill samt komma tillbaka om jag avbryter min tjänstledighet.
 
En fråga till :o
Söker man tjänstledigt i tre år eller per läsår? Programmet är tre år men jag behöver ju jobba över sommaren...
Jag sökte tre år först, men efter att ha pratat med chefen ändrade vi till en termin i taget. Mitt jobb har tydligen ingen skyldighet att "ta tillbaka" mig i förtid om jag av någon anledning vill avbryta stuiderna, och jag är inte säker på att jag vill plugga i tre år 😅
 
Första föreläsningen på sommarkursen i går. Mycket basic så jag lyssnade med ett halvt öra. Upptäckte en kollega Bland kursdeltagarna, märks verkligen att vi inte setts på över 2,5 månader nu hade ingen aning om att hon skulle gå den också. Föreläsning onsdag igen, får se hur jag lyckas följa den. Måste vara kvar på skolan till efter halvsex men blir utslängd sen och har minst en timme hem och föreläsningen gen börjar sex. Får väl sätta mig på Espresso house eller nått.
 
Haha. 18 A4 ska lämnas in till Religionspsykologi och 3 A4 till "fake news". Visserligen är den första kursen 15hp och den andra 7.5 och har en liten flervalstenta redan nästa vecka. Men ändå :rofl:

Kommer få sitta och skriva på nätterna när barnet inte har förskola i juli :p
 
Senast ändrad:
:arghh: Nämen oj, nej ni får era betyg tidigast i morgon, det måste ni har missförstått? Mm eller så är det lite för många kockar i soppan och ni inte har pratat ihop er om när betygen ska ut. En del hade fått veta 8:e, andra blivit lovade på förmiddagen idag och sista budet är nu antingen idag eller i morgon .:meh:
 
:arghh: Nämen oj, nej ni får era betyg tidigast i morgon, det måste ni har missförstått? Mm eller så är det lite för många kockar i soppan och ni inte har pratat ihop er om när betygen ska ut. En del hade fått veta 8:e, andra blivit lovade på förmiddagen idag och sista budet är nu antingen idag eller i morgon .:meh:

Det där är så surt!

Vår första kurs var värdelös. Alla som klarat första tentan fick betyg en fredag och vi som inte gjort det fick vänta till måndagen... Men vi visste ju inte att det var därför.
 
Jag skrev också tenta förra veckan och det kändes helt ok ändå, men jag har givetvis kommit på flera saker jag hade kunnat skriva mer om, eller liknande. Hoppas att det räcker till ett godkänt iaf!

Ytterligare en hemtenta är inrapporterad så nu har jag 60,3 godkända poäng. Hoppas att resterande rapporteras in snabbt!

Nya kursen har börjat och den känns rent spontant ganska så lättsamt. Man läser något/några kapitel boken, läser en powerpoint och gör ett litet prov. Har redan gjort 1/5 av kursen. Har dock beställt ett läsbord, så att jag kan läsa i soffan utan att få så jäkla ont i kroppen. När det kommer hem så kommer kursen gå som en dans!
 
Fick tillbaka sista tentan nu och fick ett A. Trodde jag skulle få B så det var kul. De första 2 åren av programmet är då avklarat med 11 A och 5 B i betyg och det är bara ett år kvar nu, varav en termins praktik.. Shit vad tiden gått fort.. Jag är inte redo :nailbiting:
 
Fick tillbaka sista tentan nu och fick ett A. Trodde jag skulle få B så det var kul. De första 2 åren av programmet är då avklarat med 11 A och 5 B i betyg och det är bara ett år kvar nu, varav en termins praktik.. Shit vad tiden gått fort.. Jag är inte redo :nailbiting:
Men herregud så bra betyg! Grattis! (Säger man verkligen grattis när det är något man själv jobbat emot och bara är logiskt att få när man har lagt ner arbetet som man har???).

Skoja inte! Jag har klarat av mitt första år, hittills godkänd på allt, och känner såhär :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting: inför resultatet på sista tentan.
 
Men herregud så bra betyg! Grattis! (Säger man verkligen grattis när det är något man själv jobbat emot och bara är logiskt att få när man har lagt ner arbetet som man har???).

Skoja inte! Jag har klarat av mitt första år, hittills godkänd på allt, och känner såhär :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting: inför resultatet på sista tentan.

Tack! Jag vet helt logiskt sett att det är bra betyg men har sån prestationsångest att jag alltid bryter ihop när jag får ett B för att jag känner att jag misslyckats 😅 men försöker verkligen jobba med det.

Jag är alltid alldeles nojig och orolig inför att få tillbaka tentor, särskilt salstentor. Tycker att det är omöjligt att veta hur det gick.. Så nervös väntan!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
809
· Visningar
42 882
Senast: Scata
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 989
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 656
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp