Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej allihopa! Jag känner att jag behöver lite råd angående pluggeriet...

Jag började i måndags på ett program inriktad på arbetsvetenskap för första gången någonsin. Vi har hittills hunnit ha 2 föreläsningar denna veckan. Som man kan läsa i studievägledningen så vet jag ju vilka kapitel i mina böcker föreläsningarna är byggda på. Jag har läst de sidor som sagt i vägledningen och satt markörer på det som verkar viktigt. Men vad gör jag sen då? I slutet av september har jag en hemtenta, så min strategi är att läsa de relevanta kapitlen och markera det som verkar viktigt i linje med kursplanens lärandemål. Men det känns inte alls som att jag lägger ner så mycket tid som sägs? Typ som vissa säger att de lägger ner 8 h varje dag... Jag förstår att det är helt virrigt nu i början med tanke på att det är så olika för alla hur dem väljer att lägga upp sina studier. Hur lägger ni upp era? Vissa säger ju att dem knappt ens öppnar sin kurslitteratur innan tentan, men det låter ju skitjobbigt? Gör ni egna sammanfattningar i något dokument av det ni läst + skrivit av på föreläsningarna som ni kan använda er av inför hemtentan?

Vi ska ha en föreläsning om studieteknik snart, men tills dess är jag nyfiken på hur ni lägger upp det. Hur pluggar ni mellan föreläsningar i början av kurser? Vad har ni för tips? Känner mig så oförberedd på något vis... vill inte misslyckas med detta haha! :o
Jag gör ungefär som @lil-sis . De brukar fråga oss hur många timmar i veckan vi lägger ner på en kurs. Man "ska" lägga ner 40h. Jag brukar nästan alltid svara 6-12h i veckan. 🤷 dvs föreläsningar är kanske 6-8h/vecka. en vecka/tio dagar innan tenta lägger jag mer tid, men aldrig 8h per dag. Jag har haft en mindre omtentor (typ 1 del av fem) på tre år. Och nästan hälften VG.
 
Hej allihopa! Jag känner att jag behöver lite råd angående pluggeriet...

Jag började i måndags på ett program inriktad på arbetsvetenskap för första gången någonsin. Vi har hittills hunnit ha 2 föreläsningar denna veckan. Som man kan läsa i studievägledningen så vet jag ju vilka kapitel i mina böcker föreläsningarna är byggda på. Jag har läst de sidor som sagt i vägledningen och satt markörer på det som verkar viktigt. Men vad gör jag sen då? I slutet av september har jag en hemtenta, så min strategi är att läsa de relevanta kapitlen och markera det som verkar viktigt i linje med kursplanens lärandemål. Men det känns inte alls som att jag lägger ner så mycket tid som sägs? Typ som vissa säger att de lägger ner 8 h varje dag... Jag förstår att det är helt virrigt nu i början med tanke på att det är så olika för alla hur dem väljer att lägga upp sina studier. Hur lägger ni upp era? Vissa säger ju att dem knappt ens öppnar sin kurslitteratur innan tentan, men det låter ju skitjobbigt? Gör ni egna sammanfattningar i något dokument av det ni läst + skrivit av på föreläsningarna som ni kan använda er av inför hemtentan?

Vi ska ha en föreläsning om studieteknik snart, men tills dess är jag nyfiken på hur ni lägger upp det. Hur pluggar ni mellan föreläsningar i början av kurser? Vad har ni för tips? Känner mig så oförberedd på något vis... vill inte misslyckas med detta haha! :o
När du tänker att du inte lägger ner så mycket tid som sägs måste du också komma ihåg att det är olika mellan olika program och kurser. Jag läste läkarprogrammet och la ofta ner 40 timmar i veckan till studier (schemalagt+självstudier), och en ökänd termin var vi några som räknade ut att det blev i snitt 50-60 timmar i veckan. Mina syskon som läst till civilingenjör la inte ner i närheten på lika mycket tid, ens om de gick på allt schemalagt, även det mer frivilliga.

Vad gäller studieteknik gäller att hitta vad som passar dig. Jag klarade första terminen på rent läshuvud för hade ingen studieteknik med mig från gymnasiet, och skulle säga att på program är dom ofta medvetna på första kursen att det är väldigt olika bland eleverna.
Jag upptäckte sen att jag inte var en föreläsningsmänniska, jag somnade för jag tyckte det gick för långsamt. Jag lärde mig bäst genom att läsa kapitlen som veckan handlade om och anteckna. Sen till tentor pluggade jag på mina egna anteckningar från terminen.
 
Hej allihopa! Jag känner att jag behöver lite råd angående pluggeriet...

Jag började i måndags på ett program inriktad på arbetsvetenskap för första gången någonsin. Vi har hittills hunnit ha 2 föreläsningar denna veckan. Som man kan läsa i studievägledningen så vet jag ju vilka kapitel i mina böcker föreläsningarna är byggda på. Jag har läst de sidor som sagt i vägledningen och satt markörer på det som verkar viktigt. Men vad gör jag sen då? I slutet av september har jag en hemtenta, så min strategi är att läsa de relevanta kapitlen och markera det som verkar viktigt i linje med kursplanens lärandemål. Men det känns inte alls som att jag lägger ner så mycket tid som sägs? Typ som vissa säger att de lägger ner 8 h varje dag... Jag förstår att det är helt virrigt nu i början med tanke på att det är så olika för alla hur dem väljer att lägga upp sina studier. Hur lägger ni upp era? Vissa säger ju att dem knappt ens öppnar sin kurslitteratur innan tentan, men det låter ju skitjobbigt? Gör ni egna sammanfattningar i något dokument av det ni läst + skrivit av på föreläsningarna som ni kan använda er av inför hemtentan?

Vi ska ha en föreläsning om studieteknik snart, men tills dess är jag nyfiken på hur ni lägger upp det. Hur pluggar ni mellan föreläsningar i början av kurser? Vad har ni för tips? Känner mig så oförberedd på något vis... vill inte misslyckas med detta haha! :o
Det är väldigt olika från kurs till kurs, vissa kurser har jag lagt 5-10h i veckan inklusive föreläsningar och seminarier andra har jag lagt över 40 h.
När det gäller studieteknik så gäller det att fundera ut vad som passar en själv. Jag sätter postitlappar och antecknar på föreläsningar. Inför tentor så läser jag omarbetar mina anteckningar, gör mindmaps. Det fungerar för mig, inne på femte året, en omtenta och en komplettering.
 
Loggade in på universitets hemsida idag då kursen börjar imorgon. Stod att jag inte var registrerad på nån kurs och med lite mer letande har jag missat registreringen med flera dagar (skulle göras senast 2/9). Har gjort efterregistrering nu men sjukt orolig jag inte kommer med. Har ju inte ens fått nån information på vare sig mail eller antagning.se att det fanns ett datum satt :(.

Edit: jo, hittade på antagning men trodde fortfarande min kurs börjar imorgon. Har med andra ord missat första veckan också :banghead: .
 
Loggade in på universitets hemsida idag då kursen börjar imorgon. Stod att jag inte var registrerad på nån kurs och med lite mer letande har jag missat registreringen med flera dagar (skulle göras senast 2/9). Har gjort efterregistrering nu men sjukt orolig jag inte kommer med. Har ju inte ens fått nån information på vare sig mail eller antagning.se att det fanns ett datum satt :(.

Edit: jo, hittade på antagning men trodde fortfarande min kurs börjar imorgon. Har med andra ord missat första veckan också :banghead: .
Jag tror att det är standard, det brukar stå i antagningsmejlet att man ska registrera sig men sen får man komma ihåg själv. Jag brukar lägga in det som påminnelse i telefonen för att inte glömma bort. Men samtidigt brukar det lösa sig, det brukar inte vara så kinkigt att efterregistrera sig, det är alltid några som har missat till varje kurs. :heart
 
Får man vara lite sur på att föreläsningen som ska vara tillgänglig från idag inte är utlagd än?
Det tycker jag! Så hade vi också förra terminen. Men efter kritik så har faktiskt den läraren blivit mycket bättre. Maila ansvarig lärare tycker jag!
Våra föreläsningar har legat ute så pass bra tid i förväg att jag ligger före i båda kurserna, trots att jag pluggar 150%. Det trodde jag inte skulle hända innan terminen började O_o

Jag är annars expert på att inte göra det jag ska och skjuta upp saker så mycket det bara går :angel:
 
Tack snälla för alla era svar kring pluggeriet! Första hemtentan får bli ett kvitto på om det jag gör nu räcker till att bli godkänd. Kurslitteraturen vi läser nu blev en käftsmäll rätt in i akademisk svenska, sitter och googlar synonymer hej vilt.. :o Läser just nu om Karl marx teorier, mycket text som är tung. Tacka gud för youtubevideos som kan förenkla det lite för mig ;)
 
Tack snälla för alla era svar kring pluggeriet! Första hemtentan får bli ett kvitto på om det jag gör nu räcker till att bli godkänd. Kurslitteraturen vi läser nu blev en käftsmäll rätt in i akademisk svenska, sitter och googlar synonymer hej vilt.. :o Läser just nu om Karl marx teorier, mycket text som är tung. Tacka gud för youtubevideos som kan förenkla det lite för mig ;)

Åh den finurliga världen med mervärde och produktionsmedel. Flashbacks till början av utbildningen 😅
 
Någon som har tips på en bra metodbok? Vi har metodkurs nu men det är kaos, lärarens upplägg är väldigt konstigt och motsägelsefull och kursen är inte upplagd så den hjälper oss inför kandidatuppsatsen och vi känner oss bara mer förvirrade än när vi började. Innan sa de att metodkursen skulle handla om att ge oss verktyg för att kunna jobba med metoddelen på våra uppsatser men de har ändrat till att den blir väldigt generell och allmän så att vi kan ha en tenta på det, så den är inte anpassad efter vårt område eller utbildning.
 
Terminen är igång... och jag undrar mest hur tusan var det man gjorde när man pluggade? 🙈Känns som en halv evighet sedan maj då förra kursen avslutades. Förhoppningsvis hoppar hjärnan snart igång igen efter sommaren😅
 
Någon som har tips på en bra metodbok? Vi har metodkurs nu men det är kaos, lärarens upplägg är väldigt konstigt och motsägelsefull och kursen är inte upplagd så den hjälper oss inför kandidatuppsatsen och vi känner oss bara mer förvirrade än när vi började. Innan sa de att metodkursen skulle handla om att ge oss verktyg för att kunna jobba med metoddelen på våra uppsatser men de har ändrat till att den blir väldigt generell och allmän så att vi kan ha en tenta på det, så den är inte anpassad efter vårt område eller utbildning.

Vad för metoder rör det sig om?
 
Sitter med mitt exjobb och just nu "väntar" jag. Jag har skrivit ett första utkast på bakgrund och inväntar kommentarer från min externa handledare. Innan dess kan jag inte göra mycket. Sen ska jag korrigera och skicka till min handledare på uni. Sen är det lite oklart vad jag ska göra nästa vecka, för det kommer inte vara möjligt att göra provtagningar förrän om 2-3 veckor. Någon annan som skriver exjobb just nu?
 
Okej. Men vad har ni för litteraturlista i metodkursen? Det kan ju iaf ge ett hum.
Vi har mest artiklar och enstaka kapitel i utdrag från litteratur, och än så länge har den mest handlat om experiment och studier som görs under långa tidsperioder. Men jag har fått tips om en bok jag ska försöka få tag på :)

Om det är inför uppsatsskrivande och inte metoder i arbetet så har vi haft Alan Brymans Samhällsvetenskapliga Metoder.
Du är den andra som tipsar mig om den så den ska jag absolut spana in, tack :D
 
Vi har mest artiklar och enstaka kapitel i utdrag från litteratur, och än så länge har den mest handlat om experiment och studier som görs under långa tidsperioder. Men jag har fått tips om en bok jag ska försöka få tag på :)

Du är den andra som tipsar mig om den så den ska jag absolut spana in, tack :D

Alan Bryman är en tung grundsten inom min grundutbildning. Annars får du ju kolla i de artiklar och kapitel som ni fått, vilken/vilka metoder forskarna har använt och utgå från det.
 
Alan Bryman är en tung grundsten inom min grundutbildning. Annars får du ju kolla i de artiklar och kapitel som ni fått, vilken/vilka metoder forskarna har använt och utgå från det.
Det är ju lite det som är problemet, att de artiklar och kapitel vi fått inte är relevanta för de uppsatser vi själva ska skriva. Därför vill jag gärna bygga upp en egen grund att stå på :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 700
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 321
Senast: Breaktown
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 464
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp