Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju lite det som är problemet, att de artiklar och kapitel vi fått inte är relevanta för de uppsatser vi själva ska skriva. Därför vill jag gärna bygga upp en egen grund att stå på :)

Men de är ju fortfarande inom samhällsvetenskaplig kontext, antog jag? :confused: Eller varför skulle ni annars läsa dom?

Vad ska du skriva uppsats på? Alltså, vad ska du undersöka och hur?
 
Men de är ju fortfarande inom samhällsvetenskaplig kontext, antog jag? :confused: Eller varför skulle ni annars läsa dom?

Vad ska du skriva uppsats på? Alltså, vad ska du undersöka och hur?
Jag vet inte om kursen ligger enbart inom en samhällsvetenskaplig kontext men saken är den att skolan valde att göra om så att istället för att kursen är inriktad mot metoder etc som vi har användning för, med övningar som relaterar till våra uppsatsämne, så har skolan valt att göra kursen extremt allmän och generell. Den har ingenting med våra uppsatser att göra och istället ska vi ha en tenta om alla möjliga olika metoder som finns samt olika forskningsdesigner. Så för att klara den kursen behöver jag föreläsningar och litteraturen, men för att förbereda mig inför att skriva uppsats så behöver jag studera på egen hand.
 
Så för att klara den kursen behöver jag föreläsningar och litteraturen, men för att förbereda mig inför att skriva uppsats så behöver jag studera på egen hand.

Ja, det är ju därför jag frågar om vilket ämne/vilken frågeställning du valt, om du valt någon. Blir ju lättare att tipsa om litteratur då. :)
 
Jag vet inte om kursen ligger enbart inom en samhällsvetenskaplig kontext men saken är den att skolan valde att göra om så att istället för att kursen är inriktad mot metoder etc som vi har användning för, med övningar som relaterar till våra uppsatsämne, så har skolan valt att göra kursen extremt allmän och generell. Den har ingenting med våra uppsatser att göra och istället ska vi ha en tenta om alla möjliga olika metoder som finns samt olika forskningsdesigner. Så för att klara den kursen behöver jag föreläsningar och litteraturen, men för att förbereda mig inför att skriva uppsats så behöver jag studera på egen hand.

Vår första metodkurs var allmänt om olika metoder, design osv. Jag tror inte det är så ovanligt?

Första kursen på vårterminen (termin 6) är en 15hp metod och då mer nischad mot hur man ”brukar” göra samhällsvetenskap och främst socialt arbete. Vi skriver sen C-uppsats efter det.
 
Alltså, föreläsaren har så vansinnigt jobbig röst! Nasal och mycket upprepningar som stör satsmelodin. Troligtvis är det bara för att det är förinspelat, hon låter nog inte så här irl, men det är så jobbigt att lyssna på!
 
Vi ska uppenbarligen skriva rapport för varje liten laboration med typ 6 frågor som ska besvaras :banghead: .
Förstår faktiskt inte hur jag ska få till en inledning och diskussion på det, då den frågan som var störst tog mig fem rader att skriva.
 
Ja, det är ju därför jag frågar om vilket ämne/vilken frågeställning du valt, om du valt någon. Blir ju lättare att tipsa om litteratur då. :)
Jag förstår! Jag har inte helt bestämt mig än men det blir inom samhällsvetenskapligt område, möjligtvis hur vissa strukturer eller beteenden påverkar vissa grupper av människor etc.

Vår första metodkurs var allmänt om olika metoder, design osv. Jag tror inte det är så ovanligt?

Första kursen på vårterminen (termin 6) är en 15hp metod och då mer nischad mot hur man ”brukar” göra samhällsvetenskap och främst socialt arbete. Vi skriver sen C-uppsats efter det.
Det kanske inte är ovanligt, men för mig så gör det att jag inte riktigt förstår hur jag själv ska använda metod och skriva metoddel utan behöver då läsa på själv. Detta är vår enda metodkurs i utbildningen, den är på 7,5hp och direkt efter den börjar vi skriva C-uppsatsen.
 
Jag förstår! Jag har inte helt bestämt mig än men det blir inom samhällsvetenskapligt område, möjligtvis hur vissa strukturer eller beteenden påverkar vissa grupper av människor etc.


Det kanske inte är ovanligt, men för mig så gör det att jag inte riktigt förstår hur jag själv ska använda metod och skriva metoddel utan behöver då läsa på själv. Detta är vår enda metodkurs i utbildningen, den är på 7,5hp och direkt efter den börjar vi skriva C-uppsatsen.

Aha, taskigt. Vi har sammanlagt 22.5hp metodkurser. Och sen 15 till om jag läser mastern 😁
 
Jag förstår! Jag har inte helt bestämt mig än men det blir inom samhällsvetenskapligt område, möjligtvis hur vissa strukturer eller beteenden påverkar vissa grupper av människor etc.


Det kanske inte är ovanligt, men för mig så gör det att jag inte riktigt förstår hur jag själv ska använda metod och skriva metoddel utan behöver då läsa på själv. Detta är vår enda metodkurs i utbildningen, den är på 7,5hp och direkt efter den börjar vi skriva C-uppsatsen.
Oj vad knepigt, jag har skrivit c-uppsats i historia och ska den här terminen skriva i ämnet svenska och läser nu min 5 kurs i teori och metod.
Anledningen till frågorna om ämne för uppsatsen är för att olika traditioner skiljer sig åt, inom historia skiljer man exempelvis på teori och metod men i svenskämnet kan teorin vara en del av metoden. Bryman är bra även om det är en tegelsten, men fråga läraren om de rekommenderar någon metodbok som du kan använda till uppsatsen.
 
Om några minuter ska jag ha första seminariet. Det har varit lite strul på alla föreläsningar hitintills eftersom vi inte har renodlad online-undervisning utan de som vill får vara med på campus. Ska bli spännande att se om vi kan höra alla och så med tanke på att få i klassrummet kommer vara uppkopplade via dator :banghead:
 
Om några minuter ska jag ha första seminariet. Det har varit lite strul på alla föreläsningar hitintills eftersom vi inte har renodlad online-undervisning utan de som vill får vara med på campus. Ska bli spännande att se om vi kan höra alla och så med tanke på att få i klassrummet kommer vara uppkopplade via dator :banghead:
Så har vi, det är ganska kaos :laugh: De som sitter online kan knappt höra oss studenter utan hör i princip bara läraren. Ljudupptagningssystemet som skolan har installerat är dock sammankopplat så de som sitter online hör vad alla lärare i skolan säger, samtidigt. Så då får lärarna försöka överrösta varandra för att studenterna ska höra just deras föreläsning. Låter som ett skämt men det är sant :laugh:
 
Så har vi, det är ganska kaos :laugh: De som sitter online kan knappt höra oss studenter utan hör i princip bara läraren. Ljudupptagningssystemet som skolan har installerat är dock sammankopplat så de som sitter online hör vad alla lärare i skolan säger, samtidigt. Så då får lärarna försöka överrösta varandra för att studenterna ska höra just deras föreläsning. Låter som ett skämt men det är sant :laugh:
Men herregud!! Jisses, riktigt så illa har vi det dock inte :P
 
Om några minuter ska jag ha första seminariet. Det har varit lite strul på alla föreläsningar hitintills eftersom vi inte har renodlad online-undervisning utan de som vill får vara med på campus. Ska bli spännande att se om vi kan höra alla och så med tanke på att få i klassrummet kommer vara uppkopplade via dator :banghead:

Våra lärare upprepar frågorna så alla hänger med, men det kräver nog lite träning att komma ihåg.
 
Vi har just nu bara förinspelade föreläsningar. Visst, det är skönt att kunna se dem när man vill och inte bara tidsbunden, men hjälp så enormt mycket mer bort från skolan det känns! Jag är glad att vi får ses på växtvandringar nu så vi inte tappar klasskänslan helt!
 
Idag var vi på högskolan och hade seminarier. Yay!
Vi är så himla fina på att ge varandra positiv feedback både i salen och sedan ”privat” 😊
 
Först svarade läraren på mailet samma dag, nu har det gått två dagar och jag får inte skicka in nästa rapport förrän den första är godkänd :arghh: . Snart provar jag maila på nytt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 703
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 329
Senast: Breaktown
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 479
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp