Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Hur går det för er, allihop?

Vi har tränat lite på hemmaplan, mest delar av moment. Både apporteringen och hoppet känns som om de gått framåt medan rutan inte känts bra alls. Det har gått åt fel håll, från att jag tyckt att vi haft en rätt bra grund tyckte jag senast jag testade att Rover inte alls förstod vad han skulle göra trots att jag körde samma grundövning.

Idag åkte vi förbi klubben och tränade lite där, jag ville strukturera upp träningen lite mer och ha en ordentlig ruta utlagd. Första skicket var en av markeringarna det som lockade men jag lyckades stoppa honom och få honom rätt så att jag kunde belöna. Andra gången hade han sån fart att han hann ut ur rutan innan jag fick stopp på honom så då gick han in "bakvägen" och tredje hamnade han precis på sidolinjen, men eftersom han uppenbarligen började fatta galoppen(både bildligt och bokstavligt) så var jag jätteglad och såg till att berömma ordentligt. Fjärde gången var det så bra att jag gärna skulle visat upp det på en tävlingsplan även om det inte var 10-mässigt, så då blev det riktigt party!

Vad gäller hoppet har träningen hemma verkligen givit resultat. Jag har kastat boll när han hoppat över hindret för att få honom att inte hamna så snett och nu kunde vi köra två fina hopp-sitt-hopp där det enda man kunde anmärka på var att han satte sig långsamt.

Det känns som om vi är på rätt väg! :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Låter kanon :D

Här går det framåt! Apporteringen har äntligen lossnat! På träning iaf, återkommer inom kort om det även funkar på tävling... Vi ska nämligen tävla imorgon!! :D eller ja... Idag blir det väl faktiskt ;)

Rutan sitter fortfarande inte till 100, nu är det nöta nöta nöta, hon SKA förstå vad fyra koner betyder. Ibland gör hon det så snyggt och nästa gångbarare hon inte alls vad jag menar... Suck. Men men.
Håll tummarna för oss nu idag, skulle sitta finfint me ett 1a pris ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

NU platsar vi i den här tråden!

Tog vårt förstapris i ettan i tisdags, så nu är det fullt fokus på klass 2!

Vi ligger till typ såhär:

Platsliggning: Har legat 3 minuter men på ettans avstånd.
Fritt följ: Vill jobba upp en bättre kontakt och har lite smågrejer att slipa på, men momentet är helt ok.
Läggande: Helt ok.
Inkallande: Bra. Lite finslip bara.
Rutan: Påbörjad. Har provat en gång utan leksak i rutan och det gick bra. Annars kör vi fortfarande mest med utlagd leksak.
Apportering: Får lätt tugg som vi håller på att jobba bort. Vill också ha bättre fart mot apporten och tillbaka.
Hoppet: Inte påbörjat.
Fjärr: Gör oftast skiftena bra om jag står riktigt nära. Fortsätter att successivt öka avståndet.

Är väldigt taggad för att satsa på alla "nya" moment nu!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

KL

Åh vad det kliar i fingrarna när jag läser :D. Jag tycker att klass 2 är riktigt rolig!

Angående rutan så är mitt bästa tips att alltid alltid ha kantbanden med när ni tränar. Dom är ju ändå alltid med på tävling. Det är betydligt lättare för genomsnittshunden att lära sig att springa över bandet än att hitta till mitten av 4 punkter.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Smart. Inte tänkt på ens...

Kl
Kändes riktigt bra idag, hon var alert och följsam.
Slutade med 171p 1a pris och en 2a placering!! :D

Platsligg 10
Fritt följ 9 (ss, ngt seg ibland)
Läggande 8.5 (ngt sakta ner)
Inkallande 9.5 (ss)
Sändande 6 (hittar ej rutan, extra kom)
Apport 7 (tveksamt gripande, låg fart, dåligt avslut)
Hopp över hinder 10
Fjärr 8 (2 extra kom, bra pos)
Helhet 8.5 (lovande ekipage, lite slarv för dagen)

På rutan hade varje hund före oss svängt vänster innan rutan, så även Troja så någon lukt fanns ju där.. Fick in henne till slut iaf :D
Mest glad är jag över apporten! Märktes tydligt att hon visste vad jag ville, visst kan den bli betydligt bättre men vi har gjort ett jättekliv i framsteg där så det känns kanon!! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Grattis!

KL

Jag var på privatträning igår. Hade fokus på fritt följ där jag fick massor med bra tips och övningar för att stärka koncentration och kontakt. Sen pratade vi lite om tvåans moment och testade lite övningar för apporteringen där vi lätt får tugg och omtag.

Väldigt bra träning!

Jag är grymt pepp på tvåan, undrar hur snabbt vi kan tänktas få till momenten.. :angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Steget mellan klass 1 och 2 känns inte sådär jättestort, då är det betydligt svårare att köra på 3an från 2an...
Är sugen på att köra på på 3ans moment men är lite osäker om det är så smart just nu.. Plötsligt ska det in ett ställande både i inkallning och fjärren.. Och ett läggande i rutan.
Ser dock fram emot att sätta igång med 3ans moment, men undrar om jag ska vänta till vi har LPt.. :D
Samtidigt håller vi ju på att träna för appellen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Håller med, det är inget märkvärdigt, dock blir det lite extra krydda i klass 2 på något sätt :)

Jag väntade tills vi var klara med 2an. Nu i efterhand så vet jag att jag inte hade behövt, för fjärren sköter han snyggt mellan endast 2 skiften trots att han kan 3 + att inkallningen går så satans fort trots inlärning av ställande. Även när han VET att han kommer bli stoppad och springer långsammare än vanligt så kutar han fortare än genomsnittshunden :love:
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Hmm.. farligt att sitta på SBK-tävling och kika på kommande tävlingar. Anmälde oss just till 3 till :angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Har legat lite lågt med träningen här, pga. löp direkt efter vår sista tävling i ettan i juni, och pga. flytt. Har även blivit klubbyte nu, har anmält till tävlingslydnadskurs, hoppas på att det blir givande, kommer dock sakna mina gamla träningskompisar :cry:

Blir nog start nästa månad. Just nu tränar vi mest på:

Rutan - Vi behöver få ett bättre tempo. Ibland blir det galopp ut, ibland trav och ibland går hon i maka takt :grin: . Se ibland så blir inte första skicket alltid så bra, (såvida vi inte har musmattan i rutan) utan då kan hon gå och t ex nosa på konerna först. Och det måste ju funka på första skicket, man har ju bara ett på tävling. Sen ibland så när jag skickar henne så går hon ut rakt i rutan, men sen när jag kommenderar "stanna" så vänder hon sig ibland åt vänster och hamnar nästan utanför rutan. Nu sätter jag ju dock upp en ruta som är mindre än den är på tävling, så hon har ju mer mariginal på tävling. Sen kan det också hända att hon vänder och stannar INNAN jag har kommenderat henne, och då kan framtassarna vara utanför rutan. Tips välkommna


Apporteringen är lite ojämn, ganska ofta går det bra, men ibland är tempot ut och in lite sådär, ffa in. Oftast bra tempo på första skicket, sen tycker hon inte det är kul längre. Tempot in tränar vi på att jag springer motsatt håll när hon har tagit apporten, och ut att jag försöker tagga upp henne och inte göra det så tävlingsmässigt med sittande, utan kanske skickar direkt. Andra dagar har hon dock jättebra tempo.
Sen enstaka gånger om hon varit väldigt laddad - så har det hänt att hon har "ägt" apporten och tagit ett varv på planen.


Övriga moment tycker jag funkar bra! Fjärren är vårt starkaste kort.

Behöver även lite tips för att få en värmekänslig hund mer taggad när det är x antal plusgrader på tävlingsdagen.. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Kl

Tack Disen för rådet med kantbanden, att jag inte tänkt på det tidigare! Körde lite hemma idag och VARJE skick var full galopp rakt in, och det med en propeller till svans, uppenbarligen är rutan jävligt kul när man förstår vad man ska göra :D

Körde lite apportering oxå och det blir bättre och bättre, låååångt ifrån perfekt (än!) men bara det att hon faktiskt apporterar och dessutom verkar tycka det är ganska kul... Det är STORT:)

Sen blev jag lite... Besviken.. Nej, mer förbannad faktiskt här om dagen. Fick veta att schäfern som ställde till det för oss på platsen i klass 1 är anmäld till tvåan i sept, där även vi har anmält oss till.. Grejen är den att den hunden rest sig VARJE gång de tävlat och den går alltid fram till andra. I helgen som var blev de tvungna att dela upp platsen i 3 omgångar då utställningen var samtidigt, så schäfern hamnade i en platsliggning med EN till hund som dessutom var hane och då inte intressant.. Så han låg. Och klarade med nöd och näppe 1a pris. Tyvärr säger jag. För jag tror inte att det finns minsta chans att den ligger nästa gång. Och jag riskerar INTE att den går till min hund igen. Det tog ett år att reparera skadan sen sist och min hund känner sig äntligen trygg på platsen.
Vi är dock ganska många anmälda så har vi tur blir det två platsligg och har vi jättetur så hamnar vi i olika grupper.
Det som gör mig mest förbannad är att enligt ryktena har han inte blivit rapporterad. Trots att detta skett upprepade ggr..
Reser sig hundskrället under tävling när jag är där så tänker då JAG se till att det rapporteras.. Det förstör ju för så många andra..
Gubben själv säger bara att "han GÖR ju inget, han är såå snäll".. Jovisst. Men vad händer den dan han går fram till en hund som blir förbannad och river ifrån..?
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Har legat lite lågt med träningen här, pga. löp direkt efter vår sista tävling i ettan i juni, och pga. flytt. Har även blivit klubbyte nu, har anmält till tävlingslydnadskurs, hoppas på att det blir givande, kommer dock sakna mina gamla träningskompisar :cry:

Blir nog start nästa månad. Just nu tränar vi mest på:

Rutan - Vi behöver få ett bättre tempo. Ibland blir det galopp ut, ibland trav och ibland går hon i maka takt :grin: . Se ibland så blir inte första skicket alltid så bra, (såvida vi inte har musmattan i rutan) utan då kan hon gå och t ex nosa på konerna först. Och det måste ju funka på första skicket, man har ju bara ett på tävling. Sen ibland så när jag skickar henne så går hon ut rakt i rutan, men sen när jag kommenderar "stanna" så vänder hon sig ibland åt vänster och hamnar nästan utanför rutan. Nu sätter jag ju dock upp en ruta som är mindre än den är på tävling, så hon har ju mer mariginal på tävling. Sen kan det också hända att hon vänder och stannar INNAN jag har kommenderat henne, och då kan framtassarna vara utanför rutan. Tips välkommna


Apporteringen är lite ojämn, ganska ofta går det bra, men ibland är tempot ut och in lite sådär, ffa in. Oftast bra tempo på första skicket, sen tycker hon inte det är kul längre. Tempot in tränar vi på att jag springer motsatt håll när hon har tagit apporten, och ut att jag försöker tagga upp henne och inte göra det så tävlingsmässigt med sittande, utan kanske skickar direkt. Andra dagar har hon dock jättebra tempo.
Sen enstaka gånger om hon varit väldigt laddad - så har det hänt att hon har "ägt" apporten och tagit ett varv på planen.


Övriga moment tycker jag funkar bra! Fjärren är vårt starkaste kort.

Behöver även lite tips för att få en värmekänslig hund mer taggad när det är x antal plusgrader på tävlingsdagen.. ;)

Ang värmekänslig hund: bada den precis innan ni ska in på planen. Finns det inte vatten vid tävlingen så ta med PET-flaskor med kallt vatten och häll över hunden. Framförallt nacke och bog.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Fy tusan, så sur man blir! Jag funderade lite på att anmäla oss mest för skojs skull till en tävling men avstod då jag såg att rottisen som sprang upp mot en annan hund när vi tävlade appellen(och därmed störde även Rover eftersom ägarna till båda hundarna skrek i högan sky) var anmäld. Den hunden har också rest sig vid flera tävlingar. :mad:

I övrigt känns det verkligen som om träningen går framåt! Fria följet känns jättekul, vi har fortfarande en hel del att jobba på men Rover tycker numera att det är ROLIGT och det gör stor skillnad. Rutan är det som är osäkrast för tillfället, ibland stannar han halvvägs så jag tror inte riktigt att han förstått vad momentet gått ut på än. Hoppet och fjärren är inga problem och i apporteringen jobbar jag med lite olika övningar för att få ett snabbare och säkrare gripande.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Kl

Tack Disen för rådet med kantbanden, att jag inte tänkt på det tidigare! Körde lite hemma idag och VARJE skick var full galopp rakt in, och det med en propeller till svans, uppenbarligen är rutan jävligt kul när man förstår vad man ska göra :D

Härligt! :laugh: Ibland är det lättare än man tror, man ska bara komma på det också :angel:

[...]
Vi är dock ganska många anmälda så har vi tur blir det två platsligg och har vi jättetur så hamnar vi i olika grupper.
Det som gör mig mest förbannad är att enligt ryktena har han inte blivit rapporterad. Trots att detta skett upprepade ggr..
Reser sig hundskrället under tävling när jag är där så tänker då JAG se till att det rapporteras.. Det förstör ju för så många andra..
Gubben själv säger bara att "han GÖR ju inget, han är såå snäll".. Jovisst. Men vad händer den dan han går fram till en hund som blir förbannad och river ifrån..?

:( Väldigt tråkigt att höra... då blir ju du också nervös eftersom du vet vad hunden går för. Jag har missat vad som hände sist, vill du berätta?
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Det "enda" hunden gjorde var att resa sig och gå fram till Troja, där ställer den sig mer eller mindre över henne och försöker få upp henne till lek. En hund som inte är så känslig hade förmodligen fixat det utan problem, men har man en hund som är extremt signalkänslig, inte gillar att främmande hundar kommer fram hur som helst och dessutom enbart träffat mindre trevliga individer av den rasen, så blir det ganska förödande.. Troja höll på och DÖ om du frågar henne ;)
Sen har den hunden gjort samma sak varje tävling (ja, förutom senast då) ..
Så jag känner att jag inte KAN lägga samtidigt som den, för även OM han nu skulle fått ordning på platsen (vilket jag är ytterst tveksam till) så skulle ju jag bli asnervös och risken är att Troja upplever platsen som obehaglig igen. Det är det inte värt.
Kollar på lite tävlingar uppöver mot Dalarna istället.
Så Dentaku, du får gärna meddela mig vad det är för rottis som brukar gå upp, finns det nån ras som Troja verkligen inte gillar så är det råttor även fast det blivit bättre ;)

KUL att Rover börjar tycka fotgåendet är roligt!! Kommer märkas stor skillnad!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Åh så seg den här tråden är :devil:

Egentligen kanske man borde ha en sammanslagen tråd för alla lydnadsklasser? Skulle bli lite mer liv!

Iallafall..
Igår tränade vi på de fyra moment som vi inte riktigt kan inför tvåan. Alltså hopp, apportering, rutan och fjärr.
Det gick jättebra!
Har hittat ett bra sätt att träna apporteringen på, där jag får in massor med fart och apporteringsglädje men utan tugg! Woho!
Fjärren kan vi nu utföra från ca 1 meters avstånd. Det tar sig ;)
Hoppet var första gången vi tränade på och det gick bra. Kunde genomföra hela momentet men lite halvdant, så kommer fortsätta att kasta leksak över huvudet på henne när hon hoppar för bästa framåtsug.
Även rutan kändes bra, växlade mellan att ha utlagd leksak, att kasta över huvudet när hon sprang in i rutan och att kasta efter ställande.

Jag går och funderar på när man kan tänkas vara tävlingsklar.. Tror ni det är väldigt övermodigt att tänka november?

Blev en liten film på rutan om någon vill se :)

http://www.youtube.com/watch?v=Ck8Gn0hnY0A
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Jag tror att ni kan fixa det tills dess. Det är jättebra att sätta upp ett datum också. Iaf jag blir mycket mer noggrann och planerande i min träning då.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Egentligen kanske man borde ha en sammanslagen tråd för alla lydnadsklasser? Skulle bli lite mer liv!

Det håller jag med om, då hade nog tråden blivit än mer livad och så hade alla tävlingslydnadsekipage kunnat samlas på ett och samma ställe! Det känns så "uteslutande" när det bara handlar om en enda klass :D! Och en fördel till, man kan följa alla genom uppklassningarna!

Vad säger ni andra, vad sägs om att slå ihop till en enda tråd, lydnadsklass 1-elit?


Och Line, jag tror absolut att ni kommer vara klara för tvåan i november (om inte tidigare) eftersom du är så flitig på att träna och du och Ila är så duktiga :bump:!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 684
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i klass 3 och Elit. Jag...
10 11 12
Svar
230
· Visningar
18 805
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
159 554
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp