Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Nu hör jag absolut inte hemma här än men har en fråga, kollade på tävlingar på youtube igår och blev förvånad över en sak: Att man får ge hunden så pass många kommandon på rutan? Det va en golden som tävlade Lk3 och hon sa rutan två gånger samt stanna och ligg = 10 poäng. Jag trodde att man bara fick säga rutan och att hunden själv skulle till rutan och lägga sig?

En sak till hon gjorde va att hon sprang från hunden på momentet läggande under gång. Hade jag ingen aning om att man fick? :)

När sades det andra "rutan"kommandot? Man får inte säga rutan 2 ggr, däremot så får man säga både stanna och ligg (eller ett direkt ligg om man vill det). Domaren begick ett fel om det gavs en 10:a. Omdirigering ska ge avdrag till minst 8 (om inget annat går fel, då blir ju slutbetyget ännu lägre).

Springa ifrån på läggandet ska man inte heller få göra, samma tempo ska hållas genom hela momentet.

Var det en officiell tävling eller en träningstävling? Träningstävlingar kan ju vara lite "snällare" i sin bedömning.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Nu hör jag absolut inte hemma här än men har en fråga, kollade på tävlingar på youtube igår och blev förvånad över en sak: Att man får ge hunden så pass många kommandon på rutan? Det va en golden som tävlade Lk3 och hon sa rutan två gånger samt stanna och ligg = 10 poäng. Jag trodde att man bara fick säga rutan och att hunden själv skulle till rutan och lägga sig?

En sak till hon gjorde va att hon sprang från hunden på momentet läggande under gång. Hade jag ingen aning om att man fick? :)


Föraren skall kommendera hunden att lägga sig.

I reglerna står följande:


"Kommando: ”Framåt” – (”Stå”), ”Ligg” – (Hundens namn) ”Hit”

Utförande:
Ekipaget ställer upp på ca 25 m avstånd mitt för en markerad ruta 3 x 3 m. På
kommando sänds hunden in i rutan där den nedläggs. Föraren ges sedan order att
förflytta sig mot rutan, ca 2 m från denna görs höger alt vänster om marsch och
efter ca 10 m på nytt höger alt vänster om marsch mot utgångspunkten. Ca 10 m
efter andra höger- alt vänstervändningen inkallas hunden under fortsatt marsch.
Vid återkomsten till utgångspunkten görs halt.

För erhållande av högsta betyg får föraren inte ge mer än högst 4 kommandon sammanlagt, varvid ett kommando då är ett ståkommando i rutan. Hunden skall lägga sig inom den markerade rutan samt snabbt komma på inkallningskommandot.
För högsta betyg ska hunden gå in i rutan framifrån.
Hund som lägger sig innan föraren gett kommando kan inte ges högre betyg än 7."



Jag antar att hon borde fått dk om hon sagt rutan två gånger dock. Men det kan ju domaren missat att höra då kanske.


Ang läggandet står följande:

"Momentet inleds med fritt följ. På kommando skall hunden snabbt lägga sig. Läggande utförs under gång utan att föraren stannar. Föraren fortsätter ca 10 m, gör helt om halt och återgår sedan till hunden på order av tävlingsledaren."

Står ju faktiskt ingenting om förarens tempo...
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

När sades det andra "rutan"kommandot? Man får inte säga rutan 2 ggr, däremot så får man säga både stanna och ligg (eller ett direkt ligg om man vill det). Domaren begick ett fel om det gavs en 10:a. Omdirigering ska ge avdrag till minst 8 (om inget annat går fel, då blir ju slutbetyget ännu lägre).

Springa ifrån på läggandet ska man inte heller få göra, samma tempo ska hållas genom hela momentet.

Var det en officiell tävling eller en träningstävling? Träningstävlingar kan ju vara lite "snällare" i sin bedömning.

Fast tidigare sprang man ju ifrån på läggandet i klass 3...

Läggandet har ju numera tagits bort och ersatts av sättande under gång. Fast det var väl redan vid förra regelrevideringen typ, men om det var en gammal film så stämmer det ju.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Fast tidigare sprang man ju ifrån på läggandet i klass 3...

Läggandet har ju numera tagits bort och ersatts av sättande under gång. Fast det var väl redan vid förra regelrevideringen typ, men om det var en gammal film så stämmer det ju.

Ja just det, reflekterade inte över att allt kom från en lydnadsklass 3 film. Helt rätt att det är sättande under gång som gäller då, inte läggande.

TS: Då måste det som sagt vara en rätt gammal film, minst 5 år gammal?
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Stämmer, inlagd 2011 men filmen är vid noggrannare titt från 2006 :) Borde kanske kollat det innan jag frågade. Men nu vet jag iaf, tack för svaren!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Numera hör vi hemma i den här tråden. Gjorde en presentation av oss i Lydnadsklass 1 tråden men gör en här oxå.

Hund: Hovawart 3,5 år

Lite bakgrund: Siktar främst på brukset men tycker lydnaden är nästan lika kul, särskilt som jag har en rygg som ibland gör det svårt att träna annat än just lydnad. Tidigare tävlingserfarenhet är tre tävlingar i ettan som resulterade i ett LPI.

Klass: 2

Tränar mest på: Rutan och apporteringen

Håller till: Mest runt Växjö och Älmhult

Kortsiktigt mål: LPII

Långsiktigt mål: Vågar inte sätt upp några sådana men visst hade det varit kul att ta oss till Elit
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Knapp

Vi debuterade i tvåan idag!
Jag såg det som en träning och en chans att se vad som behövs läggas extra krut på. Visste att hunden var trött då vi kom hem från Dalarna inatt.

Lyckades skrapa ihop ett tredje pris med 134.5p och jag är jättenöjd! Största segern är att hon än en gång låg kvar på platsen och detta trots att hunden bredvid låg och pep. Vi har kämpat så hårt att få henne trygg och det ger nu resultat :)
Sen nollade vi rutan, hon verkade inte riktigt förstå vad jag ville och när hon väl långsamt drog sig utåt så såg det ut som att hon letade efter min lukt ut till rutan. Hädanefter kommer jag be andra att ställa upp rutan åt oss. Men då jag förstod att det ändå skulle bli nollat så sprang jag ut efter henne glatt ropandes "rutan rutan rutan" så hon fick upp glädjen och trots allt klev in i rutan från rätt håll och med fart, även om jag var med ;) Publiken hade iaf kul haha

Apporten var hon trött när det var dags, så hon travade ut, nosade på den, vände sig mot mig och man såg verkligen blicken som sa "det här är faktiskt inte min matte..". Blev två extra kommandon men hon TOG den iaf till slut :)

Hoppet var hon ofokuserad på så återhoppet blev dk.

Fjärren trodde jag hon inte skulle ha kraft kvar alls, men hon fixade det även om det kanske inte gick så fort :D

Men som sagt, jag är hur nöjd som helst och nu är det bara att träna på :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Grattis, bra att du är nöjd och TOPPENBRA att du var så smart att du "peppade" in henne i rutan! Tänk om man hade sån sinnesnärvaro...
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

KL:
Yabbadabbadooo! 183,5 poäng och uppflytt till lydnadsklass tre idag. Platsen, fria följet, inkallningen och hoppet var bra. Rutan var ok. Mindre bra var läggandet, apporteringen och fjärren så det får vi lägga lite krut på att få till.
Full fart mot trean!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Idag har vi träningstävlat i både lk1 och lk2, debut i tvåan. Har precis börjat träna lk2 momenten så ville bara ha lite hum om hur vi låg till och vad vi behöver träna mer på , vilket inte oväntat blev ffa rutan.

Resultat Lk2; 149.5 poäng
Platsliggning 10 (efter "omläggning", läs längst ner)
Fritt följ 7,5 (sitter snett, tränger. Dk helt om. Kom på mig själv att säga fot i svängarna, vilket verkligen inte behövs)
Läggande under gång 10
Inkallning 9 (lov bakom föraren)
Sändande med ställande 0 (full fart ut och sen stanna hon och nosa strax innan rutan. men vi började lära in rutan för ca två veckor sedan, så de sitter ju inte än)
Apportering 6,5 (Tugg och lek. Snabbt ut, snabbt tillbaka, men tog sen lite tid på sig bakom mig att greja med apportbocken innan hon satte sig hos mig)
Hopp-sitt-hopp 9 (snusar vid sättandet. Men är såå glad för att hon satte sig på rätt avstånd, och inte precis framför hindret som jag verkar ha lyckats med att träna bort)
Fjärrdirigering 9 Hon satte sig inte direkt på första så var på väg upp med handen igen så fick dk på det, men annars så skitsnyggt, bra tempo och utan flytta sig en millimeter fram eller bak.
Helhetsintryck 10

Nöjd, med tanke på att om vi fixat rutan (kan ju gissa att jag då hade fått en sjua eller tia, beroende på om hon valt att gå in framifrån eller ej) så hade vi blivit uppflyttade poängmässigt med mariginal : )

Ang. platsläggandet. Vi låg brevid en hund som gnäller hela tiden, vilket min hund intresserar sig av, dock låg hon. Sen börjar hon och den andra hunden stirra på varandra, min hund låg dock fortfarande, (tittade på både denna hund och hunden på andra sidan, men som sagt låg där hon skulle, vände bara på huvudet). Då går den här hunden upp och går rakt fram till min, alltså ända fram, siktar in sig på henne, och då ställer sig min hund upp.
Hon ligger alltså kvar ända tills den andra hunden är ända framme hos henne.
(Sen tog dem sig ett race på planen)
Min fråga är; på riktig tävling - hade jag fått göra om platsliggningen, eller blivit nollad? Jag förstår ju självklart att man blir nollad om min hund reser sig av att annan hund reser sig , eller om annan hund går förbi min hund och min hund då reser sig, men eftersom denna hunden verkligen tog sikte på min och gick ända fram?
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Ang. platsläggandet. Vi låg brevid en hund som gnäller hela tiden, vilket min hund intresserar sig av, dock låg hon. Sen börjar hon och den andra hunden stirra på varandra, min hund låg dock fortfarande, (tittade på både denna hund och hunden på andra sidan, men som sagt låg där hon skulle, vände bara på huvudet). Då går den här hunden upp och går rakt fram till min, alltså ända fram, siktar in sig på henne, och då ställer sig min hund upp.
Hon ligger alltså kvar ända tills den andra hunden är ända framme hos henne.
(Sen tog dem sig ett race på planen)
Min fråga är; på riktig tävling - hade jag fått göra om platsliggningen, eller blivit nollad? Jag förstår ju självklart att man blir nollad om min hund reser sig av att annan hund reser sig , eller om annan hund går förbi min hund och min hund då reser sig, men eftersom denna hunden verkligen tog sikte på min och gick ända fram?

Hade det varit på riktig tävling så ska domaren bryta (förhoppningsvis innan din hund hade rest på sig, hundar ska inte tillåtas att gå fram till andra) alt be den vars hund rest sig upp att hämta in den, den avstängs från platsliggningen, och sedan ska detta rapporteras till SBK.

Alla hundar som engagerar sig i annan hund, vare sig det är aggressivt eller på lek, ska rapporteras för att, om det händer upprepade gånger, avstängas från tävling under en tid. För din hunds skull hade det kunnat bli så att den inte fick genomföra platsliggningen när det blev omläggande pga att den sprang iväg och lekte, men hade din hund inte hunnit resa på sig så skulle den ha fått göra en omläggning med alla som inte var med och störde.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Vi har ju inte ens startat ettan än men har börjat med några av tvåans moment. Så tänkte hänga lite i den här tråden också ;)

Hund: Ila, Australian Shepherd 3 år.

Bakgrund: Vi har inte känt varandra så länge, tog över henne som omplacering i mars. Hon har tränat en del och tävlat lite med sin förra ägare. Jag är nybörjare på tävlingslydnad.

Klass: Siktar på start i ettan i augusti.

Tränar mest på: Av tvåans moment, rutan och apportering.

Håller till: Linköping

Kortsiktigt mål: först och främst 1a pris i ettan men hoppas på LPI innan årets slut och sedan start i tvåan under 2013.

Långsiktigt mål: Hoppas att vi tar oss till eliten, någon gång :)

Idag har lite av vår träning fastnat på film.
Rutan:
http://www.youtube.com/watch?v=p7I6Vt5t30g

Apportering:
http://www.youtube.com/watch?v=O6e-CSnmp74

Anledning till att jag springer runt och tjoar så mycket vid apporten är för att jag håller på att jobba in ett fast hållande trots intensitet. Tidigare tuggade hon om jag så mycket som pillade på henne eller om hon var i rörelse. Framsteg där iallafall!

Rutan har vi också precis börjat med, detta var tredje gången vi tränade.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

För ca 2 veckor sedan gjorde vi något jag inte kan rekommendera, vi startade i 3 st LK2,or på lite dryga 1 vecka.

I den första tävlingen fick vi trots en 9 på platsen ( nosade lite) en 6.5 på apporten ( kunde inte låta bli att tugga och bolla lite på vägen in ) och en 0 !!!! På helhetsintrycket ( blev lite kissnödig innan apporteringen !!! ) ihop 172 poäng vilket räckte till ett 1 pris och uppflytt till lk3 och en 2 plats på pallen, tjoho!!!!! :-)

Några dagar senare var det dags för nästa lk2a, en kvällstävling och fast hon var ovanligt ofokuserad och sniffade överallt i både fria följet och mellan momenten vilket krävde ett antal dk, samt att apporten var katastrofal ( sprang nästan hela vägen till domaren med den och kastade upp den i luften ;-), så räckte poängen upp till 172.5, ytterligare ett förstapris och 2a på pallen igen :-) duktiga skruttan. Platsen 10, fritt följ 6.5, läggande 9, inkallning 9, rutan 10 ( tjoho) apport 5.5, hopp 9.5, fjärr 9 , helhet 8


Nästa morgon var det dags igen, domare Yvonne Brink och visst märktes det att Fendi var jättetrött efter att på lite dryga 1 vecka ha tävlat 3 ggr och däremellan påbörjat spåträning.
Tempot i alla momenten blev lidande och hon slog i hindret ordentligt på väg ut men hon kämpade på och tog poäng i alla momenten, fick en 9 på helheten, och till sist räckte det till, inte bara 3 raka förstapriset ( på en vecka) utan även 3 raka 2 placeringen på samma tid, så då tog hon även titeln LP2.

Vilken körare, men nu ska vi vila från tävling resten av sommaren och i lugn och ro träna in 3,ans moment för att starta LK3 senare i höst, tjoho vad min lilla skrutta kan :-)


Som sagt det var tufft att tävla så här tätt eftersom alla belöningar mer eller mindre uteblev och det märktes på Fendi att motivationen var i botten mot slutet, men jag ville vara klar med 2,an och i lugn och ro kunde träna på treans moment och slippa köra både 3,an och 2,an eftersom momenten påminner så mycket om varandra.
Och vi lyckades, nu kör vi vidare mot trean för att förhoppningsvis kunna starta senare i höst.

Målet jag satte när jag började träna var att vi skule gå från ett förstapris i ettan till att starta i Elit på under ett år, dvs februari 2013, vi är en bit på väg. :)

maj2012barahundar044.jpg
[/IMG]

Fendihelkropp.jpg
[/IMG]
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Grattis!!
Vi körde också 3 tävlingar på en vecka i början av månaden, det resulterade i ett LPI och en klart godkänd debut i tvåan.
Men OJ vad trött hon var på sista tävlingen! Inte så konstigt med den intensiva veckan innan och dessutom kom vi hem på natten till tävlingsdagen;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Hur tränar ni in fjärren på era hundar? (Sitt + ligg)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Kl

Alldeles för dålig fart i denna tråd tycker jag!
Vi tävlade igår igen. Hade inga större förhoppningar då jag visste att vi med största sannolikhet skulle nolla rutan. Men gick ut med positiv attityd och viljan att få tävlingserfarenhet i klass 2.
Sämsta tävlingsledare vi nånsin haft, fria följet hann både jag och hunden tröttna, vi gick och gick och gick, hur långa sträckor som helst utan kommendering, sååååå tråkigt! Föredrar när det händer nåt typ hela tiden. Hunden tappade fokus och jag blev osäker när vi nästan va nere i diket innan han kommenderade oss att vända. Summa summarum: det moment vi brukar ligga mellan 8-10 poängmässigt slutade på en 6a..

Läggandet var okej, lite segt. 8p
Inkallningen sprang hon som en tok! Hon har alltid galopperat in men jag har önskat mera fart, det hade hon nu kan jag lova :D Kanske nästan för bra fart för hon verkade glömma hur man gör snyggt avslut:angel:
Blev 9p
Sen var det rutan.. Viskar till henne när vi är på väg ditåt att nu ska vi köra rutan.. Ställer upp och visar henne, taggar henne som jag gjort på träning. På TLs kommando säger jag "rutan", hunden tittar på mig och piper lite, snabbt kommenderar jag en gång till och visar på med handen, OCH HUNDEN SPRINGER UT!! In i rutan, står precis vid vä konen med tassen på hörnet så den lutar ;) men alla tassar är innanför. Jag såg nog ut så här :eek: 8p!!!

Apporten. Hon tjuvar lite men springer ut, tar apporten direkt :banana: och springer sen stolt rakt mot... Domaren :eek: blev ett extra kommando och slarvigt avslut 5.5p
Hoppet satt sig vääääldigt nära på andra sidan och nosade lite..
Fjärren. Dk på båda ggr hon skulle sitta..
(minns inte exakta poängen på de momenten och har inte papperet här..)
Helhet 7 med kommentaren "brister i samarbetet bitvis".
Totalpoäng 155 ett 2a pris men även 2a placering av 10!
Lite snöpligt att det saknades ynka 5p till 1a pris när det hade suttit ifall ff varit som det brukar, men men. Är nöjd ändå med dagen :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Nu hör vi ju hemma här, jag och Rover! :laugh:

Hund: Korthårig collie, 7 år

Lite bakgrund:
Började tävla lydnad först i december förra året, tidigare har han dels varit alldeles för fixerad vid andra hundar(pga osäkerhet) vilket blev lite bättre när han kastrerades, dels är det först nu vi har en klubb som vi känner oss hemma på.

Klass: 2

Tränar mest på: Fritt följ är vår akilleshäl, rutan det nya moment som känns knepigast.

Håller till: Dalarna

Kortsiktigt mål: Komma till start

Långsiktigt mål: LP2
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Grattis ändå, nästa gång sitter det!

Vi har börjat träna rutan och det går riktigt bra. Tack vare en lydnadskurs jag gick har jag börjat tänka mycket på att dela upp momenten så fokus nu är mest att han ska springa rakt ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 685
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i klass 3 och Elit. Jag...
10 11 12
Svar
230
· Visningar
18 805
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
159 555
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp