Vikt, kropp, hälsa och barn

Jag sitter och funderar kring normer och ideal. Vi blir ju konstant påminda på sociala medier hur en vacker kropp ”ska” se ut i dagens samhälle. Populära influensers så gärna visar sig i träningskläder så som tights och sport-topp och visar en tight mage.
Reflekterade över det här idag när Camilla Läckberg la upp en bild på henne själv superslimmad i friidrotts skrud och skrev att det var en favoritbild på henne själv. Hon hade tidigare skrivit att hon alltid jojo bantat och hatar sig själv när hon lagt på sig några kilo. Att det ”inte är hon” och hon ogillar att vara med på bild då.
Den häe bilden som hon skriver är hennes favoritbild ställer jag mig välsigt funderande till. Hon skriver att hon inte är friidrottare utan bilden är väl bara tagen ”för att”. Som en pose.
HUR kan det vara en favoritbild?!
Vad förmedlar det till alla följare? Bilden är i mina ögon långt ifrån henne. Den speglar inte hennes kropp idag, inte hennes intresse eller något.
 
Jag sitter och funderar kring normer och ideal. Vi blir ju konstant påminda på sociala medier hur en vacker kropp ”ska” se ut i dagens samhälle. Populära influensers så gärna visar sig i träningskläder så som tights och sport-topp och visar en tight mage.
Reflekterade över det här idag när Camilla Läckberg la upp en bild på henne själv superslimmad i friidrotts skrud och skrev att det var en favoritbild på henne själv. Hon hade tidigare skrivit att hon alltid jojo bantat och hatar sig själv när hon lagt på sig några kilo. Att det ”inte är hon” och hon ogillar att vara med på bild då.
Den häe bilden som hon skriver är hennes favoritbild ställer jag mig välsigt funderande till. Hon skriver att hon inte är friidrottare utan bilden är väl bara tagen ”för att”. Som en pose.
HUR kan det vara en favoritbild?!
Vad förmedlar det till alla följare? Bilden är i mina ögon långt ifrån henne. Den speglar inte hennes kropp idag, inte hennes intresse eller något.

Ja, jag såg också den bilden, liksom alla inlägg där hon beskriver hur illa hon tycker om sin egen kropp efter viktuppgång. Jag blir alltid ledsen när det blir så tydligt att människor mår så dåligt i sin egen kropp och avskyr den när den inte passar in i den smala formen som idealet skapar. Samtidigt som det ju knappast är lättare för en känd person att få en sund relation med sin egen kropp med tanke på hetsen kring kvinnors utseende och hur kända kvinnor som gått upp lite i vikt formligen slaktas i sociala medier. Hennes inlägg är väl ett tecken på att det är svårt, helt enkelt. En kan vara hur medveten som helst och ändå fången i de där skadliga tankarna om sig själv.
 
Exempel 1: så hemskt med den typen av viktindelning på ridskolan (tolkar jag det som, favorithäst osv). Jag skulle nog säga nåt om att Wilma på dagis inte har nån koll på det där och att barn inte behöver bry sig om det över huvud taget, och att när en växer och blir äldre så kan en inte rida de allra minsta hästarna men får rida större och häftiga och minst lika fina hästar istället. Jag skulle inte kopplat det till mitt barns vikt alls, även om hon kanske ville väga sig. Fokus skulle vara på att Wilma som sagt det där om viktindelningen hade fått det om bakfoten, typ.

Exempel 2: tydligt exempel på att sjukvården fungerar pinsamt dåligt gällande barn och deras kurvor, helt sjuk diskussion. Jag hade varit galet upprörd och i första hand bett om ett enskilt möte med läkaren. Vaddå "avvikelser i tillväxtkurvor"?! Herregud. Fönstret för "sund" är så smalt så smalt så smalt... :(

Edit: om vi hade behövt ett möte med läkaren pga barnets vikt så hade jag aldrig tagit med ungen utan att först ha haft ett möte med läkaren och oss vuxna för att sondera terrängen.
Du hade hellre hävdat att Wilma ljuger än att ta diskussionen:confused:

Påståendet Wilma kom med var ju sant. Lilla Ronja har en viktgräns. De flesta hästar har det. Det är ju fakta. Och ja, storesyskonet har blivit för tung för att rida Ronja. Det kommer lillasyskonet också bli om några år.
Vårt samtal spann vidare på NÄR hen skulle bli för tung varpå vi fick börja räkna på när lillasyskonet skulle väga 30kg och kunde då båda konstatera att Ronja då nog ändå är för liten på höjden. Vilket resulterade i att vikten aldrig kommer bli ett problem utan det kommer bli naturligt att sluta rida Ronja långt innan.

Jag håller inte med om att det är snävt vad som är sund tillväxtkurva. Jag tycker snarare att det finns ganska mycket att spela med. Men när kurvan tar en tvär sväng så behöver ju någon ta reda på varför. Vi hade inte ett specifikt möte om vikt. Vi var remitterade i ett annat ärende och så märktes avvikelsen.

Mvh Miks
 
Du hade hellre hävdat att Wilma ljuger än att ta diskussionen:confused:

Påståendet Wilma kom med var ju sant. Lilla Ronja har en viktgräns. De flesta hästar har det. Det är ju fakta. Och ja, storesyskonet har blivit för tung för att rida Ronja. Det kommer lillasyskonet också bli om några år.
Vårt samtal spann vidare på NÄR hen skulle bli för tung varpå vi fick börja räkna på när lillasyskonet skulle väga 30kg och kunde då båda konstatera att Ronja då nog ändå är för liten på höjden. Vilket resulterade i att vikten aldrig kommer bli ett problem utan det kommer bli naturligt att sluta rida Ronja långt innan.

Jag håller inte med om att det är snävt vad som är sund tillväxtkurva. Jag tycker snarare att det finns ganska mycket att spela med. Men när kurvan tar en tvär sväng så behöver ju någon ta reda på varför. Vi hade inte ett specifikt möte om vikt. Vi var remitterade i ett annat ärende och så märktes avvikelsen.

Mvh Miks
Räknade ni på när barnet skulle väga en viss vikt? Varför inte bara nöja sig med ”det är så svårt att veta, det går inte att säga helt säkert hur kroppen kommer utvecklas” eller något sånt? Vilket förövrigt ju är sant. Kroppen är ingen förprogrammerad robot.
 
Du hade hellre hävdat att Wilma ljuger än att ta diskussionen:confused:

Påståendet Wilma kom med var ju sant. Lilla Ronja har en viktgräns. De flesta hästar har det. Det är ju fakta. Och ja, storesyskonet har blivit för tung för att rida Ronja. Det kommer lillasyskonet också bli om några år.
Vårt samtal spann vidare på NÄR hen skulle bli för tung varpå vi fick börja räkna på när lillasyskonet skulle väga 30kg och kunde då båda konstatera att Ronja då nog ändå är för liten på höjden. Vilket resulterade i att vikten aldrig kommer bli ett problem utan det kommer bli naturligt att sluta rida Ronja långt innan.

Jag håller inte med om att det är snävt vad som är sund tillväxtkurva. Jag tycker snarare att det finns ganska mycket att spela med. Men när kurvan tar en tvär sväng så behöver ju någon ta reda på varför. Vi hade inte ett specifikt möte om vikt. Vi var remitterade i ett annat ärende och så märktes avvikelsen.

Mvh Miks

Ljuger? Hur kan du få fram det av vad jag skev? Jag skrev att jag skulle sagt att Wilma inte har nån koll, vilket hon ju inte har - hon är ett barn i förskoleåldern. Precis som du skriver så kan en ta samtalet om hästarna utan att nämna vikt därför att det handlar om att barnet blir större och därmed går vidare till större hästar. Vilket är precis vad jag skrev. Jag hade aldrig i livet räknat ut nån slags tidsplan för när barnet kommer nå en viss vikt.
 
Räknade ni på när barnet skulle väga en viss vikt? Varför inte bara nöja sig med ”det är så svårt att veta, det går inte att säga helt säkert hur kroppen kommer utvecklas” eller något sånt? Vilket förövrigt ju är sant. Kroppen är ingen förprogrammerad robot.
Ja det gjorde vi. Utifrån barnets förutsättningar. Skulle det vara helt fel? Sen pratade vi såklart om att det inte går att veta precis men om barnet växer som barnet gjort hittills så hamnar man på en ungefärlig ålder. Rent fakta, inget dömande.

Hur menar du att det skulle skada?

Mvh Miks
 
Ja sin portionsstorlek men de äter ju inte helt själva. Det finns ju vuxna i omgivningen som ser och som kan ge läkaren den informationen som behövs. Föräldrar eller tex lärare. Det är ju inte säkert att problemet ligger i portionsstorlekarna så det kan man ju säkerställa i första hand.
Nej lärarna ser ju inte vad barnen äter i skolan och reglerar hoppas jag. De har ju 27 barn och sitter med vid ett bord bara.

Skolmatspersonalen däremot brukar ju ha en gräns för hur många köttbullar man får ta och sådant så att det ska räcka till alla, men jag tror inte de vet vilket barn som tar vad.

Så för en 11 åring som äter i skolmatsalen och sedan äter mellis hemma så är det ju bara frukost och middag kvar i ett sammanhang med vuxna.

Gissar att det är det där med vad det kan bero på som läkaren försöker ta reda på med 11 åringen. Men jag håller med om att -vad tänker du om det, känns ganska klumpigt. Men jag vet inte om vad jag tycker -nu måste vi ta reda på vad det kan bero på. Eller som du säger faktiskt helt skippa det där med kurvorna och prata om vad barnet äter rakt av. Skulle vara så mycket bättre egentligen Antagligen är olika sätt olika bra med olika barn.
 
Ljuger? Hur kan du få fram det av vad jag skev? Jag skrev att jag skulle sagt att Wilma inte har nån koll, vilket hon ju inte har - hon är ett barn i förskoleåldern. Precis som du skriver så kan en ta samtalet om hästarna utan att nämna vikt därför att det handlar om att barnet blir större och därmed går vidare till större hästar. Vilket är precis vad jag skrev. Jag hade aldrig i livet räknat ut nån slags tidsplan för när barnet kommer nå en viss vikt.

Att barnet växer och växer ur ponnys är ju inget man kan lägga mer energi på mer än att så är det. Och så är det för de flesta. Det måste barnet kunna ta.

minns att jag red en förvuxen shettis när jag var 12 år. En dag sa ägaren att Ida börjar bli för stor. Ja det var ju inget man hängde upp sig på.
 
Ja det gjorde vi. Utifrån barnets förutsättningar. Skulle det vara helt fel? Sen pratade vi såklart om att det inte går att veta precis men om barnet växer som barnet gjort hittills så hamnar man på en ungefärlig ålder. Rent fakta, inget dömande.

Hur menar du att det skulle skada?

Mvh Miks
Jag tycker att det verkar onödigt att prata om kroppen på det sättet med små barn. Man vet dessutom aldrig hur mkt saker fastnar hos barnen och om de senare kommer jämföra sig mot den ”prognosen” som ni räknade fram.
 
Ljuger? Hur kan du få fram det av vad jag skev? Jag skrev att jag skulle sagt att Wilma inte har nån koll, vilket hon ju inte har - hon är ett barn i förskoleåldern. Precis som du skriver så kan en ta samtalet om hästarna utan att nämna vikt därför att det handlar om att barnet blir större och därmed går vidare till större hästar. Vilket är precis vad jag skrev. Jag hade aldrig i livet räknat ut nån slags tidsplan för när barnet kommer nå en viss vikt.
Hade jag sagt ”Det har Wilma fått om bakfoten” så är ju inte det sant? Blir inte det att ljuga då?

Att Wilma uttryckte sig klumpigt kan vi kanske vara överens om men om bakfoten hade hon ju inte fått något.

Mvh Miks
 
Att barnet växer och växer ur ponnys är ju inget man kan lägga mer energi på mer än att så är det. Och så är det för de flesta. Det måste barnet kunna ta.

minns att jag red en förvuxen shettis när jag var 12 år. En dag sa ägaren att Ida börjar bli för stor. Ja det var ju inget man hängde upp sig på.
Det finns gott om exempel inom ridsporten på hur barn försöker påverka sin vikt för att få fortsätta med sin älsklingshäst.
 
Hade jag sagt ”Det har Wilma fått om bakfoten” så är ju inte det sant? Blir inte det att ljuga då?

Att Wilma uttryckte sig klumpigt kan vi kanske vara överens om men om bakfoten hade hon ju inte fått något.

Mvh Miks

Att få nåt om bakfoten betyder inte att ljuga utan att ha missförstått något. Viktgränser på ridskolor är ingen "sanning". Det är inte sant att det handlar om en viss vikt för en viss ponny och att 1 kg eller 5 kg över det är skadligt, det handlar om att barn blir större och växer, punkt slut. Så ja, jag vidhåller att kompisen på förskolan hade missförstått poängen.
 
Att barnet växer och växer ur ponnys är ju inget man kan lägga mer energi på mer än att så är det. Och så är det för de flesta. Det måste barnet kunna ta.

minns att jag red en förvuxen shettis när jag var 12 år. En dag sa ägaren att Ida börjar bli för stor. Ja det var ju inget man hängde upp sig på.

Precis, men det samtalet kan en ju ta helt utan att nämna barnets vikt eller förväntade vikt i framtiden.
 
Nej lärarna ser ju inte vad barnen äter i skolan och reglerar hoppas jag. De har ju 27 barn och sitter med vid ett bord bara.

Skolmatspersonalen däremot brukar ju ha en gräns för hur många köttbullar man får ta och sådant så att det ska räcka till alla, men jag tror inte de vet vilket barn som tar vad.

Så för en 11 åring som äter i skolmatsalen och sedan äter mellis hemma så är det ju bara frukost och middag kvar i ett sammanhang med vuxna.

Gissar att det är det där med vad det kan bero på som läkaren försöker ta reda på med 11 åringen osv. Men jag håller med om att -vad tänker du om det, känns ganska klumpigt. Men jag vet inte om vad jag tycker -nu måste vi ta reda på vad det kan bero på. Skulle vara så mycket bättre egentligen Antagligen är olika sätt olika bra med olika barn.
Nu har ju inte jag barn, men om jag hypotetiskt funnit mig i en sån situation hade jag velat att läkaren pratar med mig utan att barnet är med. Jag bör då ha information om en hel del av barnets måltider. Luncher ser ju föräldrar på lediga dagar och troligen är barnets aptit ganska lika över veckan. Finns det en oro för att barnet äter alldeles för mycket i skolan hade jag kontaktat lärare och bett dem hålla koll på barnet n kort period. Bara observera om barnet äter inom normala ramar eller om något sticker ut.
 
Jag tycker att det verkar onödigt att prata om kroppen på det sättet med små barn. Man vet dessutom aldrig hur mkt saker fastnar hos barnen och om de senare kommer jämföra sig mot den ”prognosen” som ni räknade fram.
Joo, kanske. Men jag tänker att den där kurvan är ju återkommande i barnets liv. Nästa gång hen får se sin kurva är i förskoleklassen där vi föräldrar inte är med på hälsokontrollen. Då tänker jag att jag vill ha hunnit prata om den innan barnet sitter själv med skolsköterskan. Nästa gång är det i 4:an om det inte sker något innan.

Men jag kan förstå hur du tänker med att det kan fastna och att hen kan jämföra sig med prognosen. Men det är ju fakta. Jämförelsen kommer krasst ändå vid nästa väg- och mättillfälle. Sen tankarna runt det kan jag gärna lufta. Men då måste ju dörren vara öppen för diskussionen tänker jag.

Mvh Miks
 
Joo, kanske. Men jag tänker att den där kurvan är ju återkommande i barnets liv. Nästa gång hen får se sin kurva är i förskoleklassen där vi föräldrar inte är med på hälsokontrollen. Då tänker jag att jag vill ha hunnit prata om den innan barnet sitter själv med skolsköterskan. Nästa gång är det i 4:an om det inte sker något innan.

Men jag kan förstå hur du tänker med att det kan fastna och att hen kan jämföra sig med prognosen. Men det är ju fakta. Jämförelsen kommer krasst ändå vid nästa väg- och mättillfälle. Sen tankarna runt det kan jag gärna lufta. Men då måste ju dörren vara öppen för diskussionen tänker jag.

Mvh Miks
Men menar du att man alltså tittar på kurvorna tillsammans med barnet i samband med skolhälsokontrollerna? Bara den grejen är ju helt konstig. Barnet behöver ju inte veta hur kurvorna ser ut.
 
Att få nåt om bakfoten betyder inte att ljuga utan att ha missförstått något. Viktgränser på ridskolor är ingen "sanning". Det är inte sant att det handlar om en viss vikt för en viss ponny och att 1 kg eller 5 kg över det är skadligt, det handlar om att barn blir större och växer, punkt slut. Så ja, jag vidhåller att kompisen på förskolan hade missförstått poängen.
På ridskolan tror jag det helt rätt upp och ner inte ska vara en diskussion om att rida hästar man vuxit ur och att det då finns en gräns som inte lämnar utrymme för tyckande. Elakt? Tydligt? Rättvist? Ptja, kanske lite av allt.

Jag hade tyckt att det varit lite taskigt att kasta Wilma under bussen. Wilma kom med fakta som var sann. Att säga att hon fått det om bakfoten känns inte så snällt. Hur klumpig man än tycker att Wilma var i situationen.

(Vill för övrigt förtydliga att Wilma heter något annat i verkligheten 🤗)

Mvh Miks
 
På ridskolan tror jag det helt rätt upp och ner inte ska vara en diskussion om att rida hästar man vuxit ur och att det då finns en gräns som inte lämnar utrymme för tyckande. Elakt? Tydligt? Rättvist? Ptja, kanske lite av allt.

Jag hade tyckt att det varit lite taskigt att kasta Wilma under bussen. Wilma kom med fakta som var sann. Att säga att hon fått det om bakfoten känns inte så snällt. Hur klumpig man än tycker att Wilma var i situationen.

(Vill för övrigt förtydliga att Wilma heter något annat i verkligheten 🤗)

Mvh Miks

Jo, men det här var ju lillesyskonet som inte är för stor för hästen och inte kommer bli det på flera år? Jag kan inte förstå hur hens vikt på nåt sätt är relevant i det sammanhanget. Kasta under bussen, äsch, barn missförstår saker, liksom vuxna, ingen stor sak. Och jag vidhåller att den där viktgränsen inte handlar om 30 kg utan om helt andra saker. Men poängen är ju en helt annan nämligen att det samtalet kan tas på många sätt och helt utan att nämna berörda unges vikt eller koppla hens faktiska vikt till ponnyn ifråga.
 
Jupp, de får ett utskrivet papper som ”de gått igenom tillsammans” med sig hem. Båda sonens skolor har gjort likadant.

Gudbarnet samma i en annan kommun.

Mvh Miks
Vill även varna för att eftersom pappret är utskrivet så finns det elever som tar fram sina papper och jämför sina kurvor. Ungefär på samma sätt som de jämför resultat på prov eller läxförhör.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 023
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 630
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
641
Senast: Skin
·
Kropp & Själ Har sen jag var tonåring alltid velat ha barn när jag är vuxen. Då jag varit singel i stort sett hela mitt vuxna liv så tänkte jag länge...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 180
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp