Vikt, kropp, hälsa och barn

Ja det gör de, jag var med på förra för några år sedan så de tog det inte utan föräldrar. De är oerhört övertydliga och inte ett dugg finkänsliga. Följer kurvan titta här, titta där, så var det då. Det här är normalt, detta är inte normalt, detta är sunt det är inte sunt. Alla försök av förälder att agera buffert, blir ignorerade, de talar rakt till en 7-8 åring som om den vore 18, med milt anklagande tonfall, äter du godis varje dag? Hur ofta dricker du läsk? Inget tjafsande om tänder utan det var ganska tydligt att vad man blir om man äter och dricker detta är tjock. Det är möjligt att detta ingår i utbildningen.

(Om de tycker det är lite högt på en kurva och inte hittar något vidare ätande av godis eller läsk, eller mjölk till maten hemma, har de inget mer avancerat att komma med än att sluta dricka mjölk i skolan. Inget finkänsligt småtjafsande om aptit och portioner, sugenhet och mättnad och sådant som faktiskt kan hjälpa. Som tur är var detta en engångsföreteelse och inga kommentarer sedan dess.)

Jag betvivlar inte ett ögonblick att de sitter där och följer med pennan hela kurvan för alla och pratar om exakt att det tjocka sträcket är normalt och nu är de inte på normalt, de är under eller över normalt. Och så har de två tjocka sträck till som här spannet som man får vara inom. Inget barn lär missa om de ligger högt och nära övre delen av det spannet. Ingen lär missa att man inte ska göra det. (dock lämnade hon inte ut kurvorna att ta hem)

Men varför är det inte föräldrauppror mot detta? Det är ju helt vrickat!
 
På BVC upplevde jag att läkaren var väldigt bra, och även sköterskorna har skött det på ett väldigt bra sätt, pratat om att följa sin egen kurva och aldrig nånsin pratat om "onormalt" eller "osunt". Jag upplevde också att sköterskan på 4-årskontrollen gjorde en poäng av att inte visa kurvan för barnet och diskutera med den utan bara sa helt neutralt "här på datorn skriver jag in din vikt och längd" och så tittade hon på mig så jag kunde se kurvan. Det är ju skrämmande om detta är vad som möter oss i skolan om några år. :(
 
Men det är ju ingen som har sagt att man ska hindra barn från att ställa frågor eller prata om saker de undrar om.
Inte? Jag tycker fortfarande att det finns flera i tråden som inte vill prata vikt. Och uppenbarligen har båda barnen i tidningen ingen annan än en tidning att fråga gällande vikt och längd.

Mvh Miks
 
Men varför är det inte föräldrauppror mot detta? Det är ju helt vrickat!
Ja jag vet ju inte. Man känner sig bara larvig om man skulle ringa och klaga, sedan får man en känsla av att det har med en djup känsla av att de -talar till barnet, att göra. Dvs att man skulle vara en dålig förälder som vill prata över 7 åringens huvud om 7 åringens egen personliga hälsa och det är dåliga värderingar.

Kvartsamtal är ju också så, läraren talar till barnet och du sitter där som ett annat mähä. Det är liksom för att barnet är en egen individ med eget ansvar för sin utbildning och sin hälsa.

Jag gick i valet och kvalet, men man vill ju inte heller ha sitt barn på deras lista över barn de lägger märke till extra, det kan inte vara bra. (så kommer nästa ett år senare som är utan förälder, utan en lapp hem, och det står typ "Tillväxt bra!" och man bara puh, då var väl allt bra då? eller? inte? vem vet?)
 
Ja jag vet ju inte. Man känner sig bara larvig om man skulle ringa och klaga, sedan får man en känsla av att det har med en djup känsla av att de -talar till barnet, att göra. Dvs att man skulle vara en dålig förälder som vill prata över 7 åringens huvud om 7 åringens egen personliga hälsa och det är dåliga värderingar.

Men herregud, så kan det ju bara inte fortsätta. Ta det på ett föräldramöte, prata med ditt barns lärare, bryt det här galna mönstret så det inte fortsätter år efter år.
 
Inte? Jag tycker fortfarande att det finns flera i tråden som inte vill prata vikt. Och uppenbarligen har båda barnen i tidningen ingen annan än en tidning att fråga gällande vikt och längd.

Mvh Miks
Du kanske kan citera några sådana inlägg? För jag har bara sett inlägg som handlar om tex hur man pratar med barn och om att man inte vill initiera samtal som fokuserar på vikt.
 
Men herregud, så kan det ju bara inte fortsätta. Ta det på ett föräldramöte, prata med ditt barns lärare, bryt det här galna mönstret så det inte fortsätter år efter år.
Alltså nej, du vill ju absolut inte få in läraren i barnets hälsa. Helt ärligt jag skulle aldrig i livet be en lärare eller någon annan vars eventuella klumpighet jag inte känner till kontrollera barnets matintag i skolan, inför kompisarna. Kan inte föreställa mig något värre än det.

Dessutom är det vatten under broarna just nu. Det är ett inlägg i diskussionen onyttigheter och skolsköterskor bara.

Nej jag är ledsen men helt ärligt tog det där som tråden säger att man inte får, när är man mätt och inte samtalet med hur känns det ena eller det andra bra relaterat till hur kul man kan ha på lunchrasten i skolan sedan, ej relaterat till den läskiga skolsköterskans kurvighet, problem löst. Maten i skolan är oerhört god numera.
 
Alltså nej, du vill ju absolut inte få in läraren i barnets hälsa. Helt ärligt jag skulle aldrig i livet be en lärare eller någon annan vars eventuella klumpighet jag inte känner till kontrollera barnets matintag i skolan, inför kompisarna. Kan inte föreställa mig något värre än det.

Dessutom är det vatten under broarna just nu.

Nej jag är ledsen men helt ärligt tog det där, när är man mätt och inte samtalet med hur känns det ena eller det andra bra, mysigt att inte vara för mätt på lunchrasten, ej relaterat till den läskiga skolsköterskans kurvighet, problem löst. Maten i skolan är oerhört god numera.

Eh... jag pratade inte om att be läraren kontrollera maten utan att informera läraren om hur olämpligt skolläkaren/sköterskan betedde sig. Problemet är kanske löst för ditt barn men inte för de barn som kommer efter och måste möta dessa personer igen.
 
Eh... jag pratade inte om att be läraren kontrollera maten utan att informera läraren om hur olämpligt skolläkaren/sköterskan betedde sig. Problemet är kanske löst för ditt barn men inte för de barn som kommer efter och måste möta dessa personer igen.
Ah du tänker så. Någon tidigare skrev att man skulle be läraren kontrollera skollunchen.

Nej jag tänker att även då får läraren information läraren inte har med att göra. Om jag ville klaga på skolsköterskan skulle jag ringt rektor eller skolsköterskan. Eller sett om det finns någon centralorganisation för skolsköterskorna.
 
Ah du tänker så. Någon tidigare skrev att man skulle be läraren kontrollera skollunchen.

Nej jag tänker att även då får läraren information läraren inte har med att göra. Om jag ville klaga på skolsköterskan skulle jag ringt rektor eller skolsköterskan. Eller sett om det finns någon centralorganisation för skolsköterskorna.
Ditt barns lärare har definitivt att göra med att skolsköterska/läkare inte gör sitt jobb på något bra sätt - jag antar att läraren är barnets mentor eller att barnet har en sådan, och denne är garanterat intresserad av ditt barns hela upplevelse i skolan. Jag tycker det är anmärkningsvärt att sånt här får pågå utan att föräldrar protesterar högljutt.
 
Med planering från vårdens sida går det ju att lösa så att föräldrar och läkare kan prata enskilt i samband med besöket.
Jo absolut och så mycket bättre det skulle vara! Helt ärligt var det ju kanske så man trodde det redan fungerade.

Men jag undrar om det inte är någon princip de har om barnets autonomi som hindrar det? Finns det inte i lite högre ålder ett direkt motstånd hos vården om att föräldern ens ska få vara med på ett besök? Någon gång efter 13. Dvs att de verkligen inte vill det och att det går emot deras principer.
 
Ditt barns lärare har definitivt att göra med att skolsköterska/läkare inte gör sitt jobb på något bra sätt - jag antar att läraren är barnets mentor eller att barnet har en sådan, och denne är garanterat intresserad av ditt barns hela upplevelse i skolan. Jag tycker det är anmärkningsvärt att sånt här får pågå utan att föräldrar protesterar högljutt.
Det finns väldigt konstiga saker som pågår i skolan. Man kan inte strida om allt. Man tar de största grejerna som drabbar ens eget barn och sen måste de nära sakerna passera. Tyvärr. Jag har så många exempel på strukturella galenskaper 😔

Mvh Miks
 
Så var det inte när jag gick i skolan. Vi hade regelbundna kontroller hos skolsköterskan men vi tittade aldrig på några papper eller pratade om kurvor. Det var bara längdmätning, vägning och prat om hur man mår. Jag skulle gissa att det här är en utveckling som skett i takt med att samhället blir mer och mer viktfobiskt.

Och inte kanske. Uppenbart stört och utan någon som helst funktion. Barn behöver inte den typen av information. Det är olämpligt.
Olika kommuner? Här är exakt samma sedan jag var liten. När jag var tonåring körde de BMI också och började tjata redan om man låg under överviktsgränsen.

Självklart låter det bättre på ditt sätt.
 
På BVC upplevde jag att läkaren var väldigt bra, och även sköterskorna har skött det på ett väldigt bra sätt, pratat om att följa sin egen kurva och aldrig nånsin pratat om "onormalt" eller "osunt". Jag upplevde också att sköterskan på 4-årskontrollen gjorde en poäng av att inte visa kurvan för barnet och diskutera med den utan bara sa helt neutralt "här på datorn skriver jag in din vikt och längd" och så tittade hon på mig så jag kunde se kurvan. Det är ju skrämmande om detta är vad som möter oss i skolan om några år. :(
Ja precis så var de på BVC väldigt bra.
 
Jo absolut och så mycket bättre det skulle vara! Helt ärligt var det ju kanske så man trodde det redan fungerade.

Men jag undrar om det inte är någon princip de har om barnets autonomi som hindrar det? Finns det inte i lite högre ålder ett direkt motstånd hos vården om att föräldern ens ska få vara med på ett besök? Någon gång efter 13. Dvs att de verkligen inte vill det och att det går emot deras principer.
Aldrig hört talas om. Låter jättekonstigt. Man beaktar såklart barnets ålder om barnet inte vill ha med föräldrar, men då ställs det i relation till vad det är för typ av problem.
 
Olika kommuner? Här är exakt samma sedan jag var liten. När jag var tonåring körde de BMI också och började tjata redan om man låg under överviktsgränsen.

Självklart låter det bättre på ditt sätt.
Vet inte. Kan inte heller svara för hur de bemötte andra barn/tonåringar. Jag har alltid varit en tunnis, vet inte om de gjort annorlunda som jag varit större.
 
Ditt barns lärare har definitivt att göra med att skolsköterska/läkare inte gör sitt jobb på något bra sätt - jag antar att läraren är barnets mentor eller att barnet har en sådan, och denne är garanterat intresserad av ditt barns hela upplevelse i skolan. Jag tycker det är anmärkningsvärt att sånt här får pågå utan att föräldrar protesterar högljutt.
Jo det är lite konstigt. Men jag tycker fortfarande inte lärarna har med det att göra. Skulle prata med en lärare om det man lär sig. Men jag kan hålla med om att det kunde varit läge att maila rektor om skolsköterskan.
 
Vet inte. Kan inte heller svara för hur de bemötte andra barn/tonåringar. Jag har alltid varit en tunnis, vet inte om de gjort annorlunda som jag varit större.
Ah nej det tog BMI på alla. Vilket man vet eftersom alla självklart delade med sig och berättade om de låg lågt tex. Kanske speciellt då. Grejen är ju att jag såklart inte vet om de som låg lågt sedan kommer ihåg det :D Men om man bara låg ett par poäng under övre normalgränsen så var det mer minnesvärt.
 
Inte? Jag tycker fortfarande att det finns flera i tråden som inte vill prata vikt. Och uppenbarligen har båda barnen i tidningen ingen annan än en tidning att fråga gällande vikt och längd.

Mvh Miks

Fast nu är det väl ändå dags att du börjar citera, i så fall. Jag är väldigt nyfiken på vilka inlägg du avser.
 
Jösses vad tacksam jag är att mina barn inte går i svensk skola- om det är sådär det går till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 930
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 577
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
636
Senast: Skin
·
Kropp & Själ Har sen jag var tonåring alltid velat ha barn när jag är vuxen. Då jag varit singel i stort sett hela mitt vuxna liv så tänkte jag länge...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 162
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp