vikt på hästtransport

Kul exempel.

Med B-körkort så får man dra ett lätt släp med en personbil eller lätt lastbil.
Som lätt släp räknas alla släp under 750kg alltid, samt ett släp vars totalvikt, (tjänstevikt + maxlast) understiger bilens tjänstevikt och ekipaget samtidigt understiger 3.500kg i totalvikt.

Alla andra släp är tunga släp och kräver BE-körkort.

MEN

Man får ALDRIG dra ett tyngre släp än vad bilen är godkänd för.
Och där så räknas vikten med tjänstevikt + faktisk last.
I alla lägen.

Det ena är en körkortsbehörighet och det andra är vad bilen är tillåten att dra.
Två helt olika saker.

Jag undrar dock nyfiket vad det är för bil?
 
945 volvo som får dra 1530 på B (släpet väger 1450 o ekipaget klarar sig under 3,5 ton) :D
 
Du är en av få som tolkat det som jag. Jag tycker att det står så solklart som det kan göra. Men eftersom alla är så SÄKRA på att jag har fel så har jag kollat upp det två ggr alltså. Du förklarade det dock bättre än vad jag gjorde.

Det är en vanlig Ford Mondeo kombi -98. Förstår inte varför den får dra så lite. Den är importerad från Tyskland för ett år sen. Kanske är nåt special med tyska bilar...
 
Jag håller med TomasN, kolla regestreringen, kan ha blivit en miss när den besiktigades för registreringen, inte helt ovanligt. Av 2 bilar som plockats hem har det hänt oss 2 gången :)! Det hade förvisso inte med lastvikt och drag att göra men dock ett fel som behövds rättas till.
 
Nej, det är ingen miss. Alla importbilar blir automatiskt satta med 1000 kg som dragvikt. Man kan få handlingar från leverantören av dragkroken och därefter besiktiga om bilen om man vill höja upp till "korrekt" dragvikt.
 
Jaha... Det hade jag ingen aning om!! Fast vikten är iofs satt till 1150 kg och inte 1000 kg. Men nu har vi inte ens någon dragkrok. Tid för montering är beställd till nästa måndag. :bump:

Hur kollar man upp eller ändrar det där då? Lite irriterande är det dock eftersom jag nu gått och beställt en enkelaxlad transport eftersom det är det enda som funkar i nuläget.
 
Men då missförstod jag dig! Det är importdrag som är anledningen till låg dragvikt. Hade bilen ingen krok när den kom borde ni inte få några begränsningar av den anledningen när ni monterar krok härhemma.
 
Mondeo som dragbil

Tycker det låter konstigt.

Var (tyvärr!) tvungen att dra med pappas Mondeo vid sällsynta (förhatliga) tillfällen, den tog nästan lika mycket som min egen Saab (som tar 1460 kg på B-kortet).

Kunde inte låta bli att kolla. Det är en 95:a, 2 litersmotorn. Den får dra 1410 kg på B-kort, 1500 kg med BE.
 
Då är det alltså själva bilen som inte tål mer?
Jag tror att jag har läst att det är ett import-problem som inte har med själva kroken att göra.
Det skulle tydligen vara generalagenternas hämnd på privat importerna.
 
Det kanske är så då. Men den här bilen har en väldigt svag motor, så den bör väl ändå inte dra mer. Nu funkar det ju med vikter och så, så det är väl inte hela världen. Sambon pratar ändå om att köpa ny bil snart. Jag får väl byta upp mig till en boggie då.
 
Själv har jag ägnat rätt många samtal (till bilregistret) för att kolla potentiella bilar åt mig själv. Jag har tittat på Wrangler, samtliga (tydligen) importerade, de fick nämligen inte dra mer än 1000 kg någon av dem (mer än tio bilar!).

Jag blev till slut så irriterad att jag ringde till Jeep och frågade vad tusan det var frågan om. Killen förklarade (på ett mycket pedagogiskt sätt, han trodde nog jag var försöktsutsläppt) att det hade med kroken att göra i mina fall. Om jag hade lyckats få tag i pappren på kroken (som intygar vad den pallar) hade det inte varit något problem (mer än möjligen för min plånbok) att få upp dragvikten. Men som sagt; det var för att kroken inte hade svenska intyg.

En häftig hämd måste jag erkänna, känns lite sniket... :crazy:
 
Jag undrar var de har fått 1150 kg ifrån då, när jag inte ens har någon krok... Helskumt!!
 
Det kan de nog svara på om du ringer rätt person.
På VägVerket i Borlänge finns tekniskt kunniga om sådant.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 804
Senast: Mia_R
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 372
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 651
Senast: Lutten
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 455
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp