Viktoperation

Sv: Viktoperation

Är man frisk så behöver man inte välja bort god mat för att vara smal. Dessutom kan man ju äta god mat som är nyttig.
Absolut, men det handlar ju mycket om livsstilen, vill man inte träna, man kanske hatar att träna, då måste dom flesta dra ner på godsakerna för att undvika viktuppgång. Det är ju där valen kommer. Många tränar ju mycket för att kunna äta precis vad dom vill i måttliga mängder. Tror det är få som faktiskt kan äta vad som helst utan att märka av någon viktuppgång även om det finns dom också såklart.

Jag kan tex inte äta mycket pasta och sånt som för mig är god mat för jag älskar pastarätter utan att träna för då går jag upp i vikt väldigt fort. Jag kör budbil och vissa veckor då jag har långa körningar då kan jag inte äta den sortens mat för då lägger jag på mig och det vill jag inte. Då lever jag på för mig väldigt tråkig mat för att undvika viktuppgång. Jag kör en strikt kost under dom veckorna och det är inte roligt eller lätt men för mig är det värt det. Maten betyder inte såpass mycket för mig att det är värt att gå upp i vikt helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktoperation

Det finns ingenting som är så lätt som att säga att det är lätt att hålla vikten om man själv är normalviktig. Jag tycker att det är jättelätt att välja att inte röka.

Inte tycker jag att det ar jatte latt att halla en normal vikt och inte tyckte jag att det var jatte latt att sluta roka heller, men bada ar val jag gjort.
 
Sv: Viktoperation

Det beror väl på vad man stoppar i dem... En sallad är inte nödvändigtvis mer nyttig än vanlig husmanskost, däremot är det rätt vanligt att man inte håller sig mätt på sallader...
Som sagt, det finns många olika former av mat som man inte går upp i vikt av och som man ändå kan äta tillräckliga mängder av för att inte känna att man inte ätit. Och det är även det ett val att avstå från dressingen tex eller avstå från ostbitarna som brukar medfölja i dom flesta sallader. Sen var sallad bara ett exempel på vad kroppen inte går upp i vikt av.
Det syns inte på mig att jag är reumatiker som äter kortison. Det som syns är hur jag ser ut och folk dömer efter det de ser... :idea:
Därför jag skrev att jag inte hoppas folk dömmer innan dom vet om situationen. Även om säkert väldigt många gör det.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktoperation

Jag brukar inte kolla, men satt och slötittade på Biggest Loser häromdagen. Blev riktigt peppad själv faktiskt.

Men min poäng är att där frågade tränaren ifall man väljer att bli tjock. Och det menade ju alla att man inte gjorde. Man var offer för omständigheterna och man blev tjock bara för att. Så ställde han motfrågan, ifall man väljer att leva hälsosamt och vara nyttig, träna osv. Och ja, det var ju alla enade om att man gjorde. Så varför var det inte ett val att vara överviktig? Nä, det kunde de inte svara på och sen kom ju alla fram till att de faktiskt gjort ett val när de valt att vara inaktiva och äta fel.

Jag är absolut inte den som ska säga någonting för jag kämpar konstant med min vikt, för att hålla mig på normalnivå. Jag tänker inte tillåta mig själv att bli överviktig även om jag lätt hade hamnat där. Men i ärlighetens namn så väljer vi alla hur vi vill att kroppen ska vara och se ut. Man kan skylla på mediciner, man kan skylla på skador osv, men när det väl gäller så finns det människor med exakt samma problematik som faktiskt är vältränade och hälsosamma.

Man väljer själv ifall man vill äta godis, ifall man ska unna sig saker, osv. Det är ett val man gör. Man väljer att vara fet!

Nej jag har verkligen inte valt att vara överviktig. Jag skulle gärna vilja träffa den människa som har exakt samma förutsättningar som jag som är vältränad. Jag kan lova att den människan finns inte. Det är enkelt att säga så när man är frisk men kom tillbaka när du verkligen är sjuk och säg detsamma.
Jag går på ca 700 kcal/dag men ändå bär jag på för många kilon och jag går inte ner ett gram. Lägre intag än så klarar jag inte av att gå för då kommer jag bli sjuk för det också. Jag minns ärligt talat inte sist jag åt godis, glass, kakor eller annat onyttigt. Sådant finns inte i min diet men ändå, jag går inte ner för jag gör inte av med fler kalorier eftersom jag inte kan röra mig särskilt mycket.
 
Sv: Viktoperation

Jag säger inte att det är lätt att hålla vikten men det är mycket som inte är lätt i livet.
 
Sv: Viktoperation

Jag går på ca 700 kcal/dag men ändå bär jag på för många kilon och jag går inte ner ett gram. Lägre intag än så klarar jag inte av att gå för då kommer jag bli sjuk för det också. Jag minns ärligt talat inte sist jag åt godis, glass, kakor eller annat onyttigt. Sådant finns inte i min diet men ändå, jag går inte ner för jag gör inte av med fler kalorier eftersom jag inte kan röra mig särskilt mycket.

Så du menar att din kropp producerar fettceller av sej självt? Mer eller mindre. Då måste det vara något annat galet som gör att kroppen inte kan släppa kilorna.
 
Sv: Viktoperation

Det är enkelt att säga så när man är frisk men kom tillbaka när du verkligen är sjuk och säg detsamma.
Fast det är ju ingen heller som sagt att det är enkelt, inte det som det handlar om. Utan om valen man gör.

Tänkte på en sak till, går du fortfarande upp i vikt på dom 700kcal? För om det står still så betyder ju ändå det att det även borde gå att gå ner i vikt.
 
Sv: Viktoperation

Så du menar att din kropp producerar fettceller av sej självt? Mer eller mindre. Då måste det vara något annat galet som gör att kroppen inte kan släppa kilorna.

Jag är svårt sjuk. Jag kan inte röra mig som en frisk människa kan. Jag sitter i rullstol om jag behöver gå mer än 20 meter eller stå upp mer än någon minut. Jag kan inte ens kan köra rullstolen för egen maskin utan jag måste ha någon som kör den åt mig. Så ja, något är självklart fel och självklart producerar ingens kropp fettceller själv. Det har jag aldrig skrivit och aldrig menat så du behöver inte dumförklara mig.
 
Sv: Viktoperation

Att äta under 700 kcal för att gå ner i vikt låter rent idiotiskt... Ibland får man tänka längre än näsan räcker. Till vilket pris ska man vara smal egentligen? Och varför är det så otroligt viktigt vad andra människor väger och hur de ser ut, när man inte bryr sig om en bråkdel av dem för övrigt?

Äcklas av vårt samhälle när det kommer till detta...
 
Sv: Viktoperation

Jag har inte skrivit att man ska äta 700kcal för att gå ner i vikt? Snarare påstått att det går att äta vettigt och ändå gå ner i vikt sålänge man väljer rätt mat.
 
Sv: Viktoperation

Jag är svårt sjuk. Jag kan inte röra mig som en frisk människa kan. Jag sitter i rullstol om jag behöver gå mer än 20 meter eller stå upp mer än någon minut. Jag kan inte ens kan köra rullstolen för egen maskin utan jag måste ha någon som kör den åt mig. Så ja, något är självklart fel och självklart producerar ingens kropp fettceller själv. Det har jag aldrig skrivit och aldrig menat så du behöver inte dumförklara mig.

När dumförklarade jag dig? Jag är bara seriöst nyfiken på hur det rent fysiskt kan gå till, hur kroppen kan driva runt sig själv på såpass lite kcal utan viktnedgång. Jag vet ju ingenting om dig. Eller tycker du att man ska ta för givet att man förstår det när du skriver att du har svårt att hålla vikten? För det är inte självklart.

Sen så pratar jag inte heller om svårare sjuka personer, det är faktiskt relativt få personer som kan "skylla" på sjukdom eller handikapp. Och jag har även skrivit innan att det är en annan sak om man är sjuk.
 
Sv: Viktoperation

Fast det är ju ingen heller som sagt att det är enkelt, inte det som det handlar om. Utan om valen man gör.

Tänkte på en sak till, går du fortfarande upp i vikt på dom 700kcal? För om det står still så betyder ju ändå det att det även borde gå att gå ner i vikt.

Är man frisk så är det i normalfallet inte svårt att gå ned i vikt. Är man sjuk däremot och äter mediciner så kan det vara ganska hopplöst.
Självklart måste man göra rätt val. Man kan inte ösa in fett och socker och tro att man ska gå ned i vikt.

Nej jag går inte upp i vikt på 700 kcal. Vet du hur lite 700 kcal är? Vet du hur svårt det är att få i sig alla näringsämne på så lite mat?
Sedan i januari så har min mage ballat ur fullkomligt så ofta ligger jag och spyr 2-4 dagar i veckan men ändå går jag inte ner i vikt.
Jag gick på nutrilett i 3 månader. Det ger 550 kcal/dygn och jag gick ändå inte ner i vikt så nej, jag tror inte att det hjälper att äta mindre men har du en diet som funkar som ligger på typ 300 kcal/dygn så dela gärna med dig. Observera att den ska vara vegetarisk, den får inte innehålla mjölk eller ägg för annars funkar det inte för mig ändå.
 
Sv: Viktoperation

Fast vem har sagt nagot om utseendet? For mig ar halsan den viktiga och att halla vikten pa en lagom niva och motionera gor jag for att vara sa frisk som mojligt.
 
Sv: Viktoperation

Tänkte på en sak till, går du fortfarande upp i vikt på dom 700kcal? För om det står still så betyder ju ändå det att det även borde gå att gå ner i vikt.

Detta tolkar jag som att du indirekt menar att om TinyWiny står still på 700 så kan hon gå ner i vikt om hon äter mindre?

Jag antar att syftet med din debatt är att slå folk på fingrarna och säga till dem att du minsann vet att de bara är lata och äter fel, och att om alla bara levde som du så skulle inga viktproblem i världen finnas. Men vet du vad, ditt sätt att skriva säger mig att du har en del brister du också. Förmågan att tänka steget längre till exempel.

Visst är det så att det är matematik det här med viktnedgång, kalorier in och kalorier ut, när det kommer till kritan. Men att påstå att alla väljer sin övervikt är så otroligt naivt. För till exempel Biggest Loser-deltagarna som alla har en sån kraftig övervikt är det uppenbart att det är ett stört matbeteende som ligger bakom, ett missbruk som är betydligt mer komplicerat än att bara låta bli och göra bättre val. Hade det varit så enkelt som du med flera påstår hade det inte funnits en enda överviktig människa. Nu är det ju så att vi människor inte är maskiner som man kan knappa in en inställning på, utan vi har känslor och olika bakgrunder och erfarenheter som formar oss till dem vi är. För vissa är det här med mat komplicerat i mindre eller större grad, och det problemet är inte sällan väldigt djupt rotat. Att då bara tala om för dem att "du är ju dum som inte förstår hur enkelt det är att vara smal, du är bara lat och karaktärslös" hjälper inte ett dugg.
 
Sv: Viktoperation

Men nu får du nog hejda dig. 700 kcal är rena svälten och vad föreslår du, ska TW käka 300 kcal istället?

Hon säger ju att hon inte går ner på 700. Då går hon inte ner på 700 oavsett om kalorierna består av sallad eller vispgrädde. 700 är 700, hon kan inte göra 'andra val'.
 
Sv: Viktoperation

Är man frisk så är det i normalfallet inte svårt att gå ned i vikt. Är man sjuk däremot och äter mediciner så kan det vara ganska hopplöst.
Självklart måste man göra rätt val. Man kan inte ösa in fett och socker och tro att man ska gå ned i vikt.
Om du läst vad jag skrivit så hade du också läst att jag inte menar dom som av sjukdomar är tjocka, dom med sjukdomar som gör att ämnesomsättningen mer eller mindre försvinner osv. Det är inte den kategorin jag pratar om utan om majoriteten som faktiskt är friska nog att hålla vikten om dom vill.

Och att det är lätt att gå ner i vikt som frisk håller jag inte med om, det märks ju om inte annat i tråden. Det är en kamp att övervinna suget efter godare mat och det är en kamp att ändra om matvanor för dom flesta. Det är inte lätt. Men det som det menades på är ändå att med rätt val, då kan man hålla vikten. Majoriteten menar jag nu.
Nej jag går inte upp i vikt på 700 kcal. Vet du hur lite 700 kcal är? Vet du hur svårt det är att få i sig alla näringsämne på så lite mat?
Jag har väldig koll på kcal och hur mycket mat som innehåller vad. Jag lever på nutrilett när jag är ute på långkörningar också pga att jag inte kan röra mig särskilt mycket på dagarna då i bilen.
 
Sv: Viktoperation

Utseendebiten var väl mer en allmän fundering, för att den tar väldigt mycket plats i samhället i stort är svårt att förneka. Ber om ursäkt för att jag var otydlig.


Just vikt är ett så otroligt laddat ämne, och vi lägger generellt så mycket värderingar i hur tjock eller smal någon är, och dömer honom eller henne därefter. Jag är väldigt trött på det. Och jag förundras över att "folk" orkar engagera sig så i andras vikt och tycka så mycket om hur andra ska leva sina liv när det kommer till just det.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktoperation

Detta tolkar jag som att du indirekt menar att om TinyWiny står still på 700 så kan hon gå ner i vikt om hon äter mindre?
Där tolkar du fel. Det jag funderade på var om hon skulle tex göra en fettsugning och vad som händer då. Eftersom det handlade om val man gör så har ju endå valet varit att äta såpass att viktuppgången skedde. Den sker ju inte av sig självt.

Jag tar inte för givet att folk är rullstolsbundna och knappt kan föra fram rullstolen själv när den skriver att den har svårt att gå ner i vikt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 055
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
716
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
258
Skola & Jobb Ja, som rubriken säger, finns det någon sådan utbildning i Sverige? Frågar åt en kollega som inte har tillräckligt med svenska ännu, men...
Svar
6
· Visningar
293
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp