Vikttråden 2013 nr 2

Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Här är det också trögt har fastnat på 63 kg, med lite +-

Men jag har i alla fall gått ner 6 kg på två månader och det är ju inte så illa.

6 kg är ju bra.
Står fortfarande still men ska ta och göra ett ryck med maten. Helgen som var blev det en hel del onyttigheter med fest på lördagen och bakismat + kalas på söndagen.

Har träffat min PT 2 gånger nu. Första gången gick vi igenom vad jag vill ha hjälp med och mina mål med löpningen. Hon visade några övningar.

Igår var andra träffen med henne och då följde hon med på en löprunda jag brukar ta. Med pepp och push från henne orkade jag springa 5 km i sträck utan att stanna upp. Det var nära några gånger då jag inte tyckte att jag orkade mer men det var bara att hänga på och vips hade jag tagit 5 km springande :).
Fick även ett styrketräningsprogram som jag ska köra 2 gånger i veckan hemma.

Tar samma sträcka idag och nu vet jag att jag kan jogga 5 km. Sen blir det lugnt imorgon och på torsdag har jag vårruset i Gävle att jogga runt :)

Nu har jag ökat mitt matintag i veckorna och inte ätit nåt lösgodis på helgen (dock annat gott) och äntligen gått ner! Första tio dagarna -1.2 kg och denna vecka -1,4 kg. Alltså sammanlagt -2.6 kg på två och en halv vecka. Nu borde det gå betydligt långsammare. Men lycklig är jag som har hittat min kaloribalans! :bump:

Men jippi. Jag ska springa vårruset ikväll med träningsvärk de lux. Jösses vad ont jag har i benen. Stretchade ordentligt i tisdags efter träningen som bestod av 2,5 km jogging och diverse styrkeövningar som benböj, armhävning, upphopp. Men det hjälpte inte att stretcha.

Blir till att värma ordentligt idag och köra liniment innan loppet och glömma smärtan och bara springa. Har gett mig sjutton på att springa ikväll.

MUSEN21: Härligt att du hittat din kaloribalans.

kl

Åh, den här tråden hoppar jag gärna in i!
Vid årsskiftet köpte jag ett gymkort och började träna ungefär 3 gånger i veckan, det höll dock bara i sig i någon månad. Det kom lite grejer emellan och sen blev det tyvärr aldrig av att jag tog tag i det.

Men igår körde jag igång igen, mer motiverad än någonsin :) Väger just nu 74 kg till mina 163 cm. Jag har inte någon fast målvikt men 10 kilo ner hade inte skadat. Jag har också börjat räkna kalorierna jag stoppar i mig och tänkte försöka hålla mig på 1300 kcal/dag. Just nu sitter jag med en träningsvärk från helvetet men imorgon är det dags för gymmet igen ;)

En fråga till alla: Hur lång tid brukar ni ha mellan invägningarna?

Funderar också på det där med matintag. Jag kanske äter för lite? Det kan väl också göra att man slutar gå ner i vikt?

Ja, äter man för lite greppar kroppen tag om alla sina fettceller och släpper dem inte i första taget (or so I've heard) :(

Jag försökte mig på en sån där idiotdiet med 600 kcal per dag, rasade i vikt (och muskler :() men så fort jag försökte ta in lite mat i dieten också bara det stannade upp och jag gick på något vänster upp igen trots dryga 800 kcal per dag... :( Kroppen trodde väl jag svalt... Sen gav jag upp och började äta som vanligt, poff, så kom alla kilon + 5 tillbaka.

Nu kör jag ca 1400 kcal per dag, något mer när jag tränar, men det brukar ligga mellan 1200-1500 (och då bara "riktigt" mat, inga jäkla pulverpåsar :p). Den senaste veckan har dock blivit lite väääl "jag unnar mig", men skyller på PMS och mensvärk. Har dock tränat som vanligt.

kl

Vet inte hur det är för er, men i perioder blir jag konstant hunrig, alltså hela tiden! Jag sitter med en burk keso eller kesella bredvid mig och slurpar i mig hela, och fortfarande vrålhungrig. Sjukt svårt att behålla sin nyttiga livsstil under dessa perioder..

Ja jag är övertygad om att det är så nu. Iom att jag motionerar 3-5 ggr i veckan så blev det nog för lite med 1300 kcal per dag, trots att jag äter mer på helgen. Min teori är att förbränningen saktar ner i veckan och sen när man väl äter mer så drar kroppen åt sig så mycket den kan. Jag gick ju alltid ner lite i veckan och sen upp samma eller mer efter helgen.
Nu har jag ätit 1500-1700 på vardagarna och i princip lika som förr på helgen (det dubbla) och gått ner i vikt. Spännande att se hur det fortskrider. =)

Jag tror också att man stannar i vikt av att äta för lite kalorier.

Jag väger mig varje måndag morgon, den första varje månad mäter jag mig med måttbandet. Men jag har nog mät fel runt naveln för där har jag ökat istället, fast byxorna passar bättre.

Idag har jag belönat mig för mitt första delmål, med en ridlektion. Kan säga att jag redan känner mig öm i musklerna. Får se om jag kommer upp ur sängen imorgon. Det är ju så himla kul att rida så nu ska jag fundera över hur mina målsättningsbelöningar ska se ut,jag ska nog ändra lite så det blir mer ridning. Framför allt som månadsbelöning varje månad jag ligger under min framtida maxvikt. Att rida varje vecka blir svårt att få till med barnvakt och sambons jobbtider.

Vikt 1/4 96,1 kg
vikt 8/4 93,5 kg
vikt 15/4 93,0 kg
vikt 22/4 92,1 kg
vikt 29/4 90,5 kg
vikt 6/5 89,4 kg
vikt 13/5 89,9 kg
vikt 20/5 87,5 kg
vikt 27/5 86,6 kg

En bra vecka, jag känner mig nöjd. På lördag är det dags för mätning och provning av ett par särskilda jeans ska bli kul att se om de passar.

- 0,5 kg denna veckan så totalt är det nu 15 kg. Kvar är 5 kg att tappa, vilket känns bra. Känner att maj har varit en tuff månad och inte tappat mer än 1½ kg denna månaden.

Kl

Hoppar in här igen :p
Ligger och pendlar mellan 79 och 80 kg, äter alldeles för dåligt och för mycket onyttigt. Målet är 65kg men det känns vääääldigt avlägset nu.
Men nu är det ju alla fall ljust på kvällarna, blir lite lättare att komma ut när barnen somnat. Blir lätt att man hamnar framför datorn med en godisskål istället :crazy:

Så en spark i röven är vad som krävs.
Lite mer självdisciplin skulle inte skada och ha direkt.

Spark i röven är vad som gäller! :D

KL

Tror jag ska höja mitt kaloriintag, ligger fortfarande på +-63 kg :banghead:

Testar 1500 så får vi se hur det går.

Fraggel-tess det är skitbra jobbat att gå ned fast du mår dåligt. Fortsätt kämpa.

1,5 kg på en månad är väl skitbra, man brukar ju säga att man ska gå ned ca 0,5 kg per vecka. Det blir 2 kg, du ligger ju på en bra viktnedgång.

Senast ändrad:

Vikt 1/4 96,1 kg
vikt 8/4 93,5 kg
vikt 15/4 93,0 kg
vikt 22/4 92,1 kg
vikt 29/4 90,5 kg
vikt 6/5 89,4 kg
vikt 13/5 89,9 kg
vikt 20/5 87,5 kg
vikt 27/5 86,6 kg
vikt 3/6 85,8 kg

Känner mig nöjd. Maten har inte varit perfekt och promenaderna har lyst med sin frånvaro, så det finns mycket förbättringspotential och ändå har jag gått ned.

Kl
Var till dietisten och vägde mig häromdagen och vägde då 76 kg, vilket är 1 kg från drömgränsen när jag ska få göra min bukplastik. Dietisten tyckte att jag skulle ha som mål att väga mellan 69 - 72 kg, så har jag ett spann att vara inom, och det känns som helt realistiskt för mig. Nu ska jag till gymmet idag efter dryga tre veckor utan träning pga en envis förkylning. Och just det, jag anmälde mig till ett motionslopp i höst också, en dröm som jag väntat på i 11 år. Så summasumarum har jag gått ner 20 kg, och är supernöjd med att jag äntligen tog tag i mina viktproblem. Nu ska jag ta kontakt med kuratorn på min hälsocentral för att prata om varför jag vägt så mycket, och vad mitt matmissbruk egentligen har stått för.

Tjolahopp!

Ny här i denna tråden så börjar med att dra min "historia", haha! :)

Jag är 170 cm lång, väger 70kg. Jag styrketränar 5 - 7 ggr i veckan och "i vanliga fall" springer jag 3 - 5 ggr i veckan. Nu har jag inte tränat sedan i torsdags 30/5 (idag måndag 3/6) på grund av en förbannad förkylning och har inte kunnat springa på cirka 3 veckor på grund av stressfraktur (sprickor i benet på grund av överbelastning) i vänster fotled. Ska försöka smyga igång med löpningen nu igen.
Jag försöker bli av med 5 - 10kg och har försökt med dessa sedan i höstas men INGENTING händer. Jag bygger en hel del muskler och jag vet att muskler väger mer än fett men jag har en hel del överflödigt som jag hade kunnat bli av med. Jag äter bra "fitnessmat", alltså lite kolhydrater och mycket protein. Jag fuskar emellanåt, som vi alla gör emellanåt.

Summasumarum, jag vet inte vad jag ska göra längre för att tappa de där sista kilona. Killen är inte till hjälp heller eftersom han "bulkar" för att få upp sin muskelmassa och jag "deffar" för att få ner min fettprocent och få fram mina muskler :)

*kl*

Här går det verkligen inte bra! Med läckage på vattnet in till huset så blir vardagslivet rent ut sagt en jäkla kamp med vattenbärande i oändlighet. Att träna är fullständigt bortprioriterat dels pga tidsbrist men även att total avsaknad av duschmöjligheter gör att jag högst ogärna utövar aktiviteter som leder till att jag svettas. Eftersom det inte går att diska (det GÅR att diska men vatten ska bäras in i huset, värmas på spis och det blir bara för krångligt ovanpå allt annat!) så är just nu färdigmat, hämtmat och smörgåsar det som menyn erbjuder. Sån mat leder inte till viktnedgång direkt...Lägg därtill ett rätt nedstämt humör och mycket tröstätning pga vatteneländet. Usch! Förhoppningsvis är vattnet löst inom 2 veckor men tills dess tänker inte jag stå på en våg.

Kattenizze, det låter verkligen fantastiskt! :bow: All heder åt dig, riktigt bra jobbat!

nangiialaa: Det går inte att bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt, kanske är det där det felar? Du får kanske fokusera på en sak i taget :)

jennis: Ojsan, vad jobbigt du har det just nu! Men ta det lugnt, allt det här kan du ju inte rå för så det är helt okej att träningen uteblir och maten blir sisådär. Nya tag när förutsättningarna är bättre!

kl

Här går det hyfsat, lite upp och ner men mest ner (med vikten då :p). Har ungefär ett halvt kilo kvar till årets mål som är 68 kg, dvs -7 kg. Det roligaste av allt är att jag har kommit igång så himla bra med träningen, det är verkligen superroligt! Jag tror att träningen är nyckeln till min hälsa, tränar jag bra så äter jag också bättre per automatik. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 094
Senast: EmmaW
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare... 2
Svar
25
· Visningar
7 501
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 222
Senast: skuggi
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 169
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka