Vikttråden 2013 nr 2

Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Har typ inte gjort något alls. Brukar faktiskt bli uttråkad på två veckor men inte nu. Ska skala bort allt ideellt på jobbet också. Och kanske testa att gå ner i tid en period.

Det lät inget vidare alls. Jag undrar också över din ämnesomsättning, låter ju som det är knas, hoppas att levaxinet hjälper. Sen skulle jag nog inte försöka bli gravid innan jag gått ner i vikt eftersom det blir en sådan riskgraviditet om man redan är överviktig. Men det är jag det, du gör såklart som du vill.

Dock har just viktnedgång en positiv påverkan för graviditet åtminstone för de med PCO. Så även om det känns som förlorade kilon när man ändå går upp vid graviditet kan det vara värt att påbörja en viktminskning.

Hoppas du får ordning på din kropp!

Självklart måste jag gå ner i vikt! Har dock inte PCO. Att jag inte haft ägglossning nu beror ju på p-sprutorna.
Däremot tänkte jag prata om ev viktop etc med läkaren och det är ju något som måste vänta tills ev bebis tittat ut.

Det där med risker vid graviditet var också något som inte ansågs så farligt, inte av BM heller. Det är lite spännande att den sjukvård jag varit i kontakt med sedan 2008 inte är särskilt bekymrad, till skillnad från "gemene man". Och det är fyra olika vårdcentraler i olika landsting med sex olika läkare. Antar att det beror på att jag är helt frisk i övrigt (förutom sköldkörteln). Det är noggrant kollat.

Det där med risker vid graviditet var också något som inte ansågs så farligt, inte av BM heller. Det är lite spännande att den sjukvård jag varit i kontakt med sedan 2008 inte är särskilt bekymrad, till skillnad från "gemene man". Och det är fyra olika vårdcentraler i olika landsting med sex olika läkare. Antar att det beror på att jag är helt frisk i övrigt (förutom sköldkörteln). Det är noggrant kollat.

Ja, och det är jäkligt intressant. När jag var som störst var det en (1) läkare under 10 år som kommenterade min vikt! Och då var jag ändå till ganska många eftersom jag hade en massa hälsobekymmer. En ville tom skriva ut smärtstillande medicin med biverkan viktuppgång fast jag uttryckligen sa att jag inte ville gå upp mera i vikt...Så det verkar vara sekundärt inom vården. Helt vansinnigt eftersom du ju kommer att få följdsjukdomar av din fetma med åren alldeles oavsett hur frisk du är idag. Borde man inte fokusera på det liksom? Nå, jag hoppas du får en lösning på dina problem.

vikt 3/6 85,8 kg
vikt 10/6 84,7 kg
Vikt 17/6 85,5 kg
vikt 24/6 83,1 kg
vikt 1/7 82,4 kg
vikt 8/7 82,8 kg
vikt 15/7 82,2 kg
vikt 22/7 82,0 kg

Allt nedåt är bra, men jag tycker allt att jag gjort mig förtjänt av lite till.

+25kg sen februari. Nästa onsdag har jag tid på vårdcentralen. Det är något rejält hormonknas, mår pyton rent psykiskt och fysiskt. Blä.

Vad för problem har du med sköldkörteln? Har du låg ämnesomsättning?
Tänkte eftersom du åt levaxin. Då finns ju risken att man går upp i vikt.

Jag har haft hyperthyreos/gift struma (hög ämnesomsättning), vilket gör att man oftast går ner i vikt. Nu var inte det mitt problem men jag höll mig på samma vikt, och gick inte upp så mycket, antagligen pga (tack vare?) hypertyreos.
Nu är jag frisk förklarad, dock gravid så måste börja göra kontroller igen.

De jag fick veta var att även om värderna var OK enligt läkarnas riktvärden så har vissa en annan gräns som kan vara högre/lägre än den läkaren anser vara okej.

Jag vet en som hade för låg ämnesomsättning, men värderna låg bara lite lite under vad som anses normalt, hon ökade ständigt i vikt och var trött. När dom höjde dosen levaxin så hon hamnade på övre strecket (för högt enligt riktvärderna) så slutade viktuppgången o tröttheten o hon mådde bra. :)

Det är lite spännande att den sjukvård jag varit i kontakt med sedan 2008 inte är särskilt bekymrad, till skillnad från "gemene man".

Menar du att sjukvården borde bekymra sig eller att "gemene man" överdriver?

Rent krasst är väl inte övervikt en sååå stor hälsorisk som just "gemene man" gärna tror, om jag har fattat rätt. Och då kan man ju anta att sjukvårdens bedömningar är mer realistiska än "gemene mans".

Rent krasst är väl inte övervikt en sååå stor hälsorisk som just "gemene man" gärna tror, om jag har fattat rätt. Och då kan man ju anta att sjukvårdens bedömningar är mer realistiska än "gemene mans".

En kanske ganska orelaterad anekdot:

Jag har aldrig varit med om att någon läkare påpekat min övervikt förutom vid ett tillfälle då jag hade ont i en fot och läkaren försiktigt sa att jag har ju nätta fotleder men är ganska tung.

Däremot har alla jag stött på inom sjukvården frågat om min viktnedgång, inte sällan med en ganska barsk blick och frågan "Var det en frivillig viktnedgång?". Inte sällan har det kommit följdfrågor om hur jag gjort och hur länge det tog.

Så det ligger nog något i det du säger; sjukvården gör nog lite andra bedömningar än vad gemene man gör.

Men övervikt är ett stort hälsoproblem, det ökar ju risken för diabetes,hjärt-kärlsjukdom etc. Eller vad menar du? Jag tror att sjukvårdens bristande intresse beror på att man inte vill kränka patientens integritet på något bakvänt sätt, eller att man är så stressad med annat så man orkar inte ta upp det med övervikten eller en kombo av båda skulle jag tro. Men att övervikt är farligt,det är ju belagt i många vetenskapliga studier.

1/4 85.9 kg(sicket aprilskämt...)
22/7 69.9 kg :)
49 år, alltid varit kraftig, testat alla metoder där är...LCHF,GI,räkna kalorier, you name it. Sockerbegär nåt enoooormt, men mår inte bra av socker alls. Allt vände med en fastekur på jobbet. 10 dagars..varav 2 nertrappningsdar ock 2 upptrappningsdar.Jobbigt första 3-4 dagarna sen gick det riktigt bra! Gick ner 5 kilo av bara farten, men det bästa var nog att socker begäret lugnade ner sej! Rejält!Tänkte att nu gäller det å hålla i det här...hade faktiskt inge svårt att avstå godis å kakor alls...var mest tacksam för å få äta överhuvudtaget!Tappade 5 kilo till genom bättre kost, samtidigt som ja börja lägga in små korta joggingsträckor när ja va ute å gick me hunden. Springa har icke funnits i min värld över huvud taget innan...Har alltid haft ont i mina ben å rumpmuskler av all sorts jogging, men nu tog jag det jäääättelugnt:-)Har ökat på mer å mer å joggar nu, viserligen i lugnt tempo, men ändå, 6 km varannan dag. det gör att ja tappar i vikt, fast att ja äter rätt ordentligt mycke! Har visst haft en å annan frossardag..men sen tar ja en runda i skogen så e vi tebaks på rätt väg igen:-)Hoppas att ja kan hålla i det här nu, har inte vägt mindre sen ja va 16 år:p Sååå, visst går det, men det e det förb. sockret som ställer till det för många,tror jag! eller?

Jag är ju där för att jag vill ha hjälp med vikten...

Men det viftas bort eftersom (antar jag) att jag är helt frisk bortsett från sköldkörteln.

Jag har Hashimotos som attackerar sköldkörteln, som inte producerar nog med hormoner. Så ja, utan mediciner blir min ämnesomsättning låg, jag blir extremt trött, frusen, smärtkänslig, binder vätska osv.

Har haft dåliga värden sen ca 2000 men bara mediciner sen hösten 2008. I början mådde jag jättebra, tappade 20kg i en handvändning men sen ca 2010 så här det vänt igen, trots värden inom referens vad gäller ämnesomsättningen.

Nu var de lite låga igen så jag ska höja levaxinet till 125 mikrogram istället för 100. Så nu får jag väl vara lite tålmodig ett tag.

vikt 3/6 85,8 kg
vikt 10/6 84,7 kg
Vikt 17/6 85,5 kg
vikt 24/6 83,1 kg
vikt 1/7 82,4 kg
vikt 8/7 82,8 kg
vikt 15/7 82,2 kg
vikt 22/7 82,0 kg
vikt 29/7 81,3 kg

Juli månad har inte varit någon höjdare, men det går nedåt i alla fall. Den här veckan har inneburit lite mer rutiner vad gäller mat och rörelse, så de visar hur viktigt det är för mig. Nyttig lärdom, jag vet ju att det fungerar så teoretiskt, men det var nyttigt att prova på i praktiken också. Hoppas jag kan jobba vidare med rutinerna under augusti så jag kommer under 80 kg till första september.

Här vill jag vara med.:)
Tror att jag varit med innan men sen hände så mycket tråkiga saker i våras att gå ner i vikt inte riktigt var min första priotering.
Jag håller sakta men säkert på att gå ner i vikt.

Jag får ta fram skämskudden. Men nu kan jag fokusera bättre på kost och motion i alla fall. Även om jag gick upp några kilon!

82,5 kg står det på idag. Jag som var nere på 78,5 kg i maj.

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 094
Senast: EmmaW
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare... 2
Svar
25
· Visningar
7 501
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 222
Senast: skuggi
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 169
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka