Vikttråden 2014:2

Det går åt rätt håll igen :bow: trots mensvecka och förkylning, ska bli kul se vad den officiella vägningen säger imorgon.
Kommer nog inte nå mitt mål jag har till 1/10 men jag kanske, kanske kan byta 10-talsiffra iallafall.
Nya ridbyxorna behöver snart skärp och om ett par veckor ska jag prova ridstövlarna. Passar dom hyggligt ska dom in till skomakaren och sy fast dragkedjan igen.
Provade även ett par jeans jag har i lådan som då i juni inte gick dra upp över rumpan, nu fick jag upp dom men det saknas någon cm tills de kan knäppas.

Hur mycket tränar ni?
Jag tränade i söndags och igår. Sen funderar jag på att träna idag och på fredag och sen söndag igen. Det blir 5 pass på en vecka är det mycket/lite/lagom?
Jag går för det mesta på medelpass på Friskis.

Hur mycket tränar ni?
Jag tränade i söndags och igår. Sen funderar jag på att träna idag och på fredag och sen söndag igen. Det blir 5 pass på en vecka är det mycket/lite/lagom?
Jag går för det mesta på medelpass på Friskis.

Om det är lagom eller för mycket beror på hur van du är att träna. Men är du inte helt otränad så tror jag att du gott kan träna 5-6 medelpass per vecka på Friskis om du skulle vilja eftersom det är varierat och inte så slitsamt för kroppen.

Jag tränar 5-6 pass i veckan. 4-5 löppass (55-70 km) och 1-2 pass styrka.

Det låter bra.
Jag har iofs inte tränat på ett tag men förut tränade jag minst 4 gånger i veckan och det inte direkt flera år sedan.
På våren/sommaren har det mest blivit löpning i kombination med styrketräning hemma.

Officiell vägdag idag och vågen visar -9,1 kg sen starten 27/5.
Hade lite låg keton-nivå, den är ok enligt skalan men jag vill helst ligga runt 2 för optimal fettdrift och mätaren visade 1,4.
Dock varit snål med smöret och generös med övriga mejerier + att jag ätit en del icke-lchfmat i helgen.
Men jag känner att kläderna ökar i storlek mer än vad viktnedgången säger.

Hej
Här vill jag vara med :)
Jag har varit med i vv sedan någon gång i Juli.
Förra veckan visade vågen att jag har gått ner 4,5 kg sedan dess men idag visade den viltuppgång. Jag tror att det beror på att jag precis haft min mens och inte gjort nummer två som jag brukar göra på morgonen varje torsdag innan jag väger mig.
Jag tränar inte heller så mycket tyvärr för att jag inte riktigt hinner. Ska dock försöka komma igång lite mer med promenader. Det är ju faktiskt väldigt härligt :).

Jag försöker träna så mycket jag har ork till :p
Dock är min plan nu att träna minst fem gånger i veckan och så 2 löppass och 3 styrkepass. Vill ta tag i det på riktigt nu.

Sprang i måndags och igår och då 4 och 3 km vardera. Inte sprungit på evigheter så formen är inte vad den borde vara.
Gick dessutom runt 13 km i tisdags, så veckan är bra so far. Idag blir det biceps och bröst på gymmet, samt förmodligen lite mage.

Här går det upp och ner varje dag. Men jag har lyckats att hålla mig hyfsat från godis och andra sötsaker. Idag är än så länge en bra dag. Med rostmackor och kaffe till frukost. Kaffe som ett mellanmål. Innan lunchen så red jag ett riktigt svettigt pass och lunch blev stekta kyckling bitar och en avokado och lite dressing, till det ett glas mjölk:)

Nu ska jag bara hitta på nån middag men innan det lär jag få i mig en kopp te.

Joinar denna tråd eftersom jag såg att det var några stycken som körde 5:2, vilket jag med börjat med. Idag är det min tredje fastedag och det går helt klart över förväntan. Förväntan var nämligen att jag skulle börja gråta/få utbrott eller liknande på grund av hunger innan halva dagen gått ;) Men nu är snart den tredje fastedagen slut. Körde först bara en testdag för att se om jag klarade vara utan mat(eller ja 500 kalorier då) och min mage har inte varit så snäll och gjorde inte ont alls på två dagar! Så därför började jag med 5:2 istället för att räkna kalorier vilket jag tänkt för att bli av med oönskat pluffs och framförallt min dubbelhaka.

Mitt mål är att gå ner ca 5 kilo, sluta äta en massa mackor och godis och börja äta riktig mat istället. Ska också bättre på träningen som minskat i sommar. Styrketränar på gym 2-3 dagar i veckan och går en del, ska även börja jogga lite är det tänkt. Men tar det väldigt lugnt på den fronten på grund av lite trasiga knä.

KL

detta har varit en urdålig vecka, fika/onyttigheter tis-tor, idag har jag inte ätit något onyttigt, men är vrålhungrig. Eftersom jag ska iväg imorgon så kommer det inte heller bli mer än en fastedag denna veckan. Motionen har varit obefintlig p.g.a. ont i benet, trötthet och umgåtts med en kollega 3 dagar efter jobbet. Känner mig oduglig och som jag borde ge upp för jag har ju tydligen inte karaktär för och gå ner i vikt.

KL

detta har varit en urdålig vecka, fika/onyttigheter tis-tor, idag har jag inte ätit något onyttigt, men är vrålhungrig. Eftersom jag ska iväg imorgon så kommer det inte heller bli mer än en fastedag denna veckan. Motionen har varit obefintlig p.g.a. ont i benet, trötthet och umgåtts med en kollega 3 dagar efter jobbet. Känner mig oduglig och som jag borde ge upp för jag har ju tydligen inte karaktär för och gå ner i vikt.

Fast en fika (eller tre) behöver ju inte automatiskt vara katastrof, finns ju saker att dricka utan kalorier (kaffe, te, lightdrycker) och det finns ju ofta väldigt små kakor eller en liten chokladpralin med. Annars kan man ju passa på att äta en måltid med när det är fikadax, fikan behöver ju inte vara en massa "godis" utöver din vanliga mat. Och ibland tycker jag inte det är nån katastrof att ta en stor bakelse istället för en riktig måltid ;)
När det gäller motion brukar jag försöka tänka "bäst är den motion som blir av". Orkar jag inte ta mig till gymmet så är det fortfarande mycket bättre att jag åtminstone gör några situps på golvet framför tv:n. När jag väl gjort det brukar det slinka med några övningar till. Visst, jag hade säkert fått mer motion om jag faktiskt gick till gymmet och tränade där, men blir det inte så så är det fortfarande bättre med något.

Någon som har något bra tips på hur man ska göra för att inte vakna mitt i natten av hunger när man fastat? Vaknade kl 4 i morse... Visst att många dieter påstår att man blir piggare av att följa dom men ja, det är ju kanske inte riktigt såhär jag vill bli pigg ;)

• Gilla
Reactions: oxo
Fast en fika (eller tre) behöver ju inte automatiskt vara katastrof, finns ju saker att dricka utan kalorier (kaffe, te, lightdrycker) och det finns ju ofta väldigt små kakor eller en liten chokladpralin med. Annars kan man ju passa på att äta en måltid med när det är fikadax, fikan behöver ju inte vara en massa "godis" utöver din vanliga mat. Och ibland tycker jag inte det är nån katastrof att ta en stor bakelse istället för en riktig måltid ;)
När det gäller motion brukar jag försöka tänka "bäst är den motion som blir av". Orkar jag inte ta mig till gymmet så är det fortfarande mycket bättre att jag åtminstone gör några situps på golvet framför tv:n. När jag väl gjort det brukar det slinka med några övningar till. Visst, jag hade säkert fått mer motion om jag faktiskt gick till gymmet och tränade där, men blir det inte så så är det fortfarande bättre med något.

Någon som har något bra tips på hur man ska göra för att inte vakna mitt i natten av hunger när man fastat? Vaknade kl 4 i morse... Visst att många dieter påstår att man blir piggare av att följa dom men ja, det är ju kanske inte riktigt såhär jag vill bli pigg ;)

Mitt i natten?

Började jobba 03.25, det är morgon ;)

Här händer det inte mycket. Kanske 100 g har trillat av, vad vet jag.

Det är nog bara att inse att träningen bränner färre kalorier än vad jag räknar med. Inte för att tränar för att bränna kalorier, men det är ju ett riktmärke för hur mycket mat jag behöver kompensera med. Innan har jag räknat med att jag under ett lugnt distanspass på 10 km har förbrukat ungefär 450-500 kcal. Enligt någon slags standardformel så sägs det att man i grova drag förbränner 1 kcal/kg/km. Nu har jag skaffat en ny löparklocka och den har pulsmätare. Jag gillar egentligen inte att springa med pulsmätare, men igår ville jag göra ett pulstest och kolla vilket tempo jag hamnade på under en mil när jag höll mig strax under 75% av maxpuls (dvs. vanligt distanstempo). Som en bieffekt så får man även reda på energiförbrukningen, som då torde bli mer exakt än standardformler eftersom klockan även tar hänsyn till vilken pulszon man springer i. Hur mycket förbrände jag då under min 11,25 km (58 minuters lugn löpning)? Jo, ynka 283 kcal. :confused: :rofl: :banghead:

Jag har kvadrupelkollat att alla inställningar och, jodå, de är korrekta. Inte undra på att jag inte går ner i vikt. Nu springer jag som sagt inte för att gå ner i vikt, men jag vill gärna gå ner i vikt för att springa bättre, så helt oviktigt är det ju inte. Ska jag verkligen behöva svälta mig för att gå ner? :arghh:

@detordnarsig jag borde ju hålla mig undan från sötsaker inte bara p.g.a. min övervikt utan för att de faktiskt är skadliga p.g.a. min diabetes. Så jo i mitt fall är det dåligt att fika 3 dagar ;) Speciellt när ena dagen innebar att jag blev så trött på mig själv att jag överåt fikabröd när jag kom hem och var ensam. Och ska jag sitta där med mitt vanliga te och de andra äta muffins och latte så kan jag lika gärna skita i att fika överhuvudtaget :)

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 097
Senast: Cocos
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 780
Senast: Hedinn
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 379
Senast: Brandgul
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 512
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?