Vikttråden 2015

Fast @Gnist talar ju inte om 3 kg mer än det önskade, utan om 3 kg övervikt. De som har 3 kg att gå ner tills de inte längre räknas som överviktiga (enligt BMI) är ju fortfarande överviktiga.

Jag ligger på övervikt enligt bmi. Själva 69kg låter kanske inte mkt för andra, men om man en gång varit vältränad under 60kg och vill iaf ner under gränsen till övervikt så är det viktigt - för mig.

@zassoo och @Philosophia visst ska man inte vara superstrikt, min dietist säger att jag inte får förbjuda saker. Men jag inser att p.g.a. min felkopplade hjärna så kanske mina regler måste vara så strikta som godis en gång per månad, för dom det är nu klarar jag t.ex. inte av lördagsgodis. Jag funderar även på att gå över till glutenfritt då magen ballar ur emellanåt och då försvinner en hel del onyttigheter.

Apropå träning försöker jag dessutom hitta en häst att ut och gå med för att lättare komma igång. Ska också försöka prata ihop mig med en kollega som pratade om att gå på gymmet vi har på jobbet (gratis och bra :p ).

@zassoo och @Philosophia visst ska man inte vara superstrikt, min dietist säger att jag inte får förbjuda saker. Men jag inser att p.g.a. min felkopplade hjärna så kanske mina regler måste vara så strikta som godis en gång per månad, för dom det är nu klarar jag t.ex. inte av lördagsgodis. Jag funderar även på att gå över till glutenfritt då magen ballar ur emellanåt och då försvinner en hel del onyttigheter.

Apropå träning försöker jag dessutom hitta en häst att ut och gå med för att lättare komma igång. Ska också försöka prata ihop mig med en kollega som pratade om att gå på gymmet vi har på jobbet (gratis och bra :p ).

Det låter som att du har en bra plan! :)

Jag kör igång på riktigt idag.
Tränar mkt sen tidigare, men det är slarv med maten som gör att jag går upp istället för ner.

Vägde in mig på 69 kg.
Målvikt 60kg innan sommaren.

Vet att det är svårt att bygga muskler och hå ner i vikt samtidigt så vikten är prio ett. De muskler jag redan haf kommer synas bättre och jag kommer fortsätta underhålla dom ;)

Använder appen Lifesum till en början för att gå koll på matintaget. Jag överäter gärna, så vill se vart kalorierna springer iväg.

Kommer träna Body combat 2ggr i veckan och gymma 2ggr i veckan. Förhoppningsvis även 2 långpromenader också på det.

Får väl se om det går vägen denna gången!

Lifesum använder jag också. Så smidigt att kunna scanna in livsmedel och även se diagram!

Tycker att alla ska få vara med och stötta varandra.
Har själv gått ner sammanlagt 35 kg om jag räknar från allra första början. Men nu 23 sen 27 januari förra året. Hade gått ner 27, men lagt på mig under hösten och vintern. Så nu är det nya friska tag!
Problemet med att varit väldigt överviktig är att man kan inte se sig själv på något annat sätt. Jag tycker fortfarande att jag ser enorm ut på kort och tar upp hela bilden ihop med andra.
Känner mig alltid stor och ivägen. Idag var jag och red lektion och fick en ponny, var först väldigt obekväm och osäker om det skulle gå eller om någon skulle tycka att jag var en hemsk människa.
Tyvärr så undrar jag om man någonsin kommer att komma till rätta med sin egen bild av sig själv eller om man kommer behöva hjälp med självbilden?
Tycker att det är svårare att bli av med kg idag då jag blir enormt hungrig och får ont om jag inte äter.
Förut kunde jag lätt fasta och hålla igen på maten. Men idag är det inte möjligt då jag får jätte ont av hunger. Så det är väldigt svårt att komma åt dagens övervikt då jag hela tiden måste äta för att må bra...

kl

-0,4 kg minus på vågen sen igår.
Jag väger mig varje morgon. Jag har extremt dåligt tålamod, så jag vill bli av med kilorna snabbt och sen hitta ett ätsätt som fungerar och som är hälsosamt. Att gå ner 0,5 kg i veckan skulle jag aldrig orka med psykiskt.
Kan hända att jag äter lite mer när jag bara har en 2-3 kg kvar för att "vänja in" vid ett normalt ätande.

Ang det här med hur mycket man har att gå ner. Jag har tidigare gått ner 12 kg, och nu ska jag gå ner 8-9 kg.
Så jag har varit överviktig, pausat, och kör nystart nu. Så det är inte så att alla här som bara vill gå ner några kg alltid varit normalviktiga. Har också kommit och tänka på när jag var liten, jag var längst i klassen.
Jag och en till var långa, resten korta. Jag är lika lång nu som jag var i 4an.
Så jag kände mig alltid tjock som liten, fast jag mest var längre. Jag var stor.
Det har liksom dratt med när jag blev äldre, det har inte släppt. Nu kan jag se tillbaks på bilder när jag va 18-19 och ba SHIT jag har ju varit normalsmal, men jag har aldrig någonsin känt det så.

Så därför vill jag väga ett par kg mindre än vad jag vägde då, för att få känna mig oksmal nån jävla gång.

Ang kosten då.
Kunde inte somna, tog sömnis vid 6, vaknade 11. Därav frulle/lurre.
Frulle/lurre: torskfilé med sallad bestående av: salladsmix, gurka, mango, granatäpple, paprika, plommontomater
Mellis: Lins/tomatsoppa med matlagninsgrädde och morot

Ska iväg till gymmet snart och sen får jag se vad det blir för middag, antagligen kesoplättar med skinka och senap för det är såååå gott. Och sen nå caseinfluff eller keso/müsli till hockeyn :D

Ang 1000 kcal kan man absolut bli bätt på det. Idag tex äter jag (har kvällsmålet kvar men det ser ut såhär):

En knäckmacka med skinkskiva och kaffe 100 kcal
En naturdiet smoothie 200 kcal
Tre chokladrutor 200 kcal
En laxbit (färdig portionsbit) i ugnen, två potatisar, ett ägg (bara vitan) och 5-10 räkor en matsked lätt cremefraise. Ca 300 kcal
En skivad banan och naturell yoghurt ca 200 kcal

Summa ca 1000 kcal

Hade varit ännu smartare att byta ut chokladen mot ngt mer matigt men jag var sugen på choklad och prioriterade därefter ;)

Ang 1000 kcal kan man absolut bli bätt på det. Idag tex äter jag (har kvällsmålet kvar men det ser ut såhär):

En knäckmacka med skinkskiva och kaffe 100 kcal
En naturdiet smoothie 200 kcal
Tre chokladrutor 200 kcal
En laxbit (färdig portionsbit) i ugnen, två potatisar, ett ägg (bara vitan) och 5-10 räkor en matsked lätt cremefraise. Ca 300 kcal
En skivad banan och naturell yoghurt ca 200 kcal

Summa ca 1000 kcal

Hade varit ännu smartare att byta ut chokladen mot ngt mer matigt men jag var sugen på choklad och prioriterade därefter ;)

Det går säkert om man sitter still, men jag skulle säga att på en sådan diet så (1) tappar man mer muskler än fett, och (2) orkar inte träna. Har man inga muskler eller inte bryr sig om det och heller inte tränar, så visst, det kan säkert fungera. Personligen vill jag orka träna ca 7 h per vecka effektiv tid och det kan jag inte göra på 1000 kcal, inte ens om jag matkompenserar för träningen. Möjligen att det skulle fungera med 1200 kcal (mitt BMR)+kompensation för träning, men bara under en mycket begränsad tid.

Det går säkert om man sitter still, men jag skulle säga att på en sådan diet så (1) tappar man mer muskler än fett, och (2) orkar inte träna. Har man inga muskler eller inte bryr sig om det och heller inte tränar, så visst, det kan säkert fungera. Personligen vill jag orka träna ca 7 h per vecka effektiv tid och det kan jag inte göra på 1000 kcal, inte ens om jag matkompenserar för träningen. Möjligen att det skulle fungera med 1200 kcal (mitt BMR)+kompensation för träning, men bara under en mycket begränsad tid.

Jag är aktiv i mitt arbete, går och står hela tiden. Tränar inte men brukar cykla ca 1,5 mil om dagen. Hade jag varit mer aktiv hade det kanske varit för lite men det funkar bra som det är nu

Ang att 1000 kcal skulle va för lite för att kunna träna.
Jag tränar just nu för att bränna kalorier, inte bygga muskler, oavsett om det är styrka eller kondition (blandar).
Men märker att jag klarar större vikt ju fler gånger jag tränar, så verkar inte få mindre muskler iaf.
Tror det spelar roll vad man äter för 1000 kcal, mitt problem är att jag inte blir trött när jag äter bra saker, äter jag godis eller chips blir jag mer sömnig. Klart att man kan träna hårdare om man äter mer, men det är inte mitt mål just nu.
Ser dock fram emot att kunna ladda upp ordentligt innan/efter ett pass sen när jag nått min målvikt :)

Jag hängav mig åt normalt pre-op liv igår. Knäcke med ost till frukost. Lunch på McD (två nuggets), en kopp te M mjölk, prinsesstårta och prinsesstårta med blåbärssylt i grädden, en kopp te med mjölk, middag (två nuggets), ett glas juice, sen middag som blev en sked ris, fyra bitar Apelsinkyckling och två bitar cashew kyckling på chop chop.

Det låter ju horribelt men mängderna är så små att det inte blir så mycket, lyckades nog klättra upp till 1000kcal igår. Totalt ca 2 matskedar tårta t ex.

För mig är det en så galen skillnad att det är svårt att förklara. Visst triggar en sådan dag mitt sötsug men jämfört med förr är det en fis i rymden och det hänger inte kvar över natten.

Jag hade aldrig någonsin klarat det utan operation och är grymt impad av de som gör! @_husmusen_
Detta var intressant, hur hade du gjort innan operationen? På vilket sätt hjälper dig din GBP idag? Är du rädd för att du såmåningom kommer att tänja ut magsäcken igen och du då kommer att äta dig fet igen? Jag beundrar verkligen din viktnedgång, operationen är ju bara ett verktyg, jobbet gör du ju nu själv!

Gymmet tror jag är en jättebra idé! Som överviktig är man ju redan starkare än de normalklena så att säga eftersom man har en starkare muskulatur för att bära upp sin övervikt. jag tycker inte alls 14 kg är dåligt, det är superbra! framförallt medicinskt, du har ju fått ned ditt socker och BT och det kommer ju att förlänga ditt liv.

McDonalds till lunch och godis till efterrätt nu. :laugh: Har visserligen varit duktig och ätit en god sallad med tonfisk och massor av grönt till middag, men det väger väl inte riktigt upp nu. Men för tillfället så får jag vara glad över att jag har lyckats äta allt idag utan ont i magen! :bump:

Detta var intressant, hur hade du gjort innan operationen? På vilket sätt hjälper dig din GBP idag? Är du rädd för att du såmåningom kommer att tänja ut magsäcken igen och du då kommer att äta dig fet igen? Jag beundrar verkligen din viktnedgång, operationen är ju bara ett verktyg, jobbet gör du ju nu själv!

Först och främst åt jag ju större mängder.

Men sen hade jag inte klarat av att sluta med sötsakerna direkt efter en sån dag.

Operationen hjälper mig med mängderna och frånvaron av sug, det är SÅ mycket lättare att hålla sig på mattan när jag inte måste hålla emot suger hela tiden.

Sen är jag noggrannare med vad jag äter eftersom de små mängderna måste täcka upp allt.

Jag är inte så rädd för att mängderna ska dra iväg utan för att valen ska bli sämre.

Jag dumpar varken på fett eller socker (tyvärr), jag önskade den extra hjälpen.

I morgon så startar jag efter en segdragen influensa min resa mot målet igen och etapp ett blir att komma tillbaka till formen jag var i innan olyckan främst styrkemässigt, men viktmässigt så räknar jag med att det försvinner ca 3 kg när jag kommit dit och sen är det bara att fortsätta mot målet styrkemässigt och efter vägen lär ca 4 kg till försvinna, så totalt 7 kg räknar jag med att tappa på resans gång mot en starkare och därmed mer smärtbefriad kropp.

Har ju lite mer begränsningar numer än innan i hur jag kan träna, så jag räknar med att det nog tar 4-5 månader att komma dit jag vill på det stora hela och för överkroppen har jag fått revidera målet lite då jag fortfarande har en del besvär från de trasiga nerverna.

Gymmet tror jag är en jättebra idé! Som överviktig är man ju redan starkare än de normalklena så att säga eftersom man har en starkare muskulatur för att bära upp sin övervikt. jag tycker inte alls 14 kg är dåligt, det är superbra! framförallt medicinskt, du har ju fått ned ditt socker och BT och det kommer ju att förlänga ditt liv.

Jag gillar att gymma men i dagsläget är det inget jag vill lägga massa pengar på, betalar 200 i månaden för simhallen och det är väl ung så mycket jag vill lägga på träning i dagsläget :p
jag gillar eg att röra på mig överhuvudtaget, men motivationen har varit extremt låg och svår att komma igång, tänker att det kanske hjälper med kollega som kan hjälpa till att pusha.
Jag vet att det är bra, det är över 10% av min ursprungliga vikt. Men det känns dåligt när jag i teorin borde ganska lätt gått ner 20 kilo minst på den tiden.

Som det är nu måste jag dessutom komma igång med iaf promenader så jag orkar åka skidor på skidsemestern v 5 :)

Har inte gått ner något alls sen förra veckan. Fortfarande 61,7 kg. Och idag gjorde jag verkligen ingenting för att gå ner i vikt - jag åt massor av godis och kex i bilen eftersom jag inte hann äta lunch på jobbet. Bra taktik det där, riktigt bra.

Men första steget för mig i att gå ner i vikt är att "komma på" att det är en dålig idé att ersätta lunchen med en påse naturgodis och ett paket Remikex. Och eftersom jag kommit på detta den här veckan så kanske jag faktiskt kan gå ner lite nästa vecka.

Här är det segt att komma igång. Får inte ordning på mina vanor när jag och sambon är hemma båda två. Men nu har vi i alla fall ätit hemlagat ett par dagar. Vårt sista år har nästan bestått av snabbmat 4 ggr i veckan pga tidsbrist. Att äta hemlagat syns direkt på vågen. Och när det blivit snabbmat försöker jag strunta i pommes om det är hamburgare. Är det pizza går det ju att dela på två. På så sätt får man ju äta pizza två gånger om man tar halva till dagen efter :).

Känns som det är "skitgrejer" men för min del räknas allt. Det är en stor omställning när man ska ställa om typ alla vanor man har. Imorgon har jag tänkt försöka få ut sambon på en promenad eller liknande fysisk aktivitet. Det blir nog bra. Vi båda behöver gå ner i vikt, men jag har nog lite lättare att motivera mig själv. Jag hoppas att vi kan peppa varann lite.

Tjuvvägde mig idag då jag misstänker att det kan vara dags för mens mot slutet av veckan, ville ha en indikation på hur det går (har vägdag på fredag egentligen). -0,6 sen i torsdags :up:

Jag gick upp två kilo sista 1,5 månaden före min disputation pga stress, dåliga matvanor och träningsvila.

Så nu skulle jag (för att skriva samma sak som jag skrev i träningstråden) behöva tappa minst 4 kg till Stockholm marathon och gärna ytterligare 2 kg till Berlin i september. Men jag tycker som jag antydde tidigare i tråden att det är svårt att dra ned på maten när man tränar. Dessutom är jag paniskt rädd för att bli skadad om jag äter mindre. En start är i alla fall att min sambos brorsbarn kommer hit idag för att hjälpa oss länsa frysen på de sista julkakorna. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka