Vikttråden 2023

Jag kämpar på och slog rekordet i rulltrappan häromdagen! När jag började orkade flåset Max 12 steg och sen var jag slut senast blev det 58 steg innan vi var uppe. Det gick i ett rasande tempo och jag är nöjd.

Mindre nöjd med svackan jag kommit in i. Jag erkänner jag är sockerberoende och har så svårt att säga nej när folk bjuder på fikabröd. Slarvat och borde ju ha vägt mig den här veckan men får hoppa över och kämpa en månad till.
 
Vågen säger 62.0 kg.
Inget godis eller annat onyttigt på 6 veckor.
Joggingrundor på minst 5 km varannan dag och minst 10 000 steg de andra dagarna.
Känns rätt ok och egentligen behöver jag nog inte gå ner ngt mer men trivs bäst när jag väger 60 eller ngt kilo mindre. För det krävs nog att jag måste minska lunchportionerna på jobbet. Vi får se.
 
Vågen säger 62.0 kg.
Inget godis eller annat onyttigt på 6 veckor.
Joggingrundor på minst 5 km varannan dag och minst 10 000 steg de andra dagarna.
Känns rätt ok och egentligen behöver jag nog inte gå ner ngt mer men trivs bäst när jag väger 60 eller ngt kilo mindre. För det krävs nog att jag måste minska lunchportionerna på jobbet. Vi får se.
Suuuuuck så trött på allt man måste och borde. 🙈
Väntar tills vädret är bättre, då måste jag börja jogga igen.
 
Jag har gjort något dumt. Jag läste en populärvetenskaplig sammanfattning där de tydligen hade kommit fram till att motion inte brände kalorier alls på det sättet man har trott. Istället så saktade metabolismen ner för att orka med den fysiska prestationen.

Jag borde läsa mer om detta egentligen, hitta ursprungsartikeln och utvärdera den. Men istället har jag fastnat i "Nej det är ingen idé att motionera, det hjälper ändå inte".
 
Jag har gjort något dumt. Jag läste en populärvetenskaplig sammanfattning där de tydligen hade kommit fram till att motion inte brände kalorier alls på det sättet man har trott. Istället så saktade metabolismen ner för att orka med den fysiska prestationen.

Jag borde läsa mer om detta egentligen, hitta ursprungsartikeln och utvärdera den. Men istället har jag fastnat i "Nej det är ingen idé att motionera, det hjälper ändå inte".

Jag är iaf att levande bevis på att motion påverkar vikten. Det är inte bara kalorierna man bränner vid tillfället utan förbränningen efteråt.
 
Jag har gjort något dumt. Jag läste en populärvetenskaplig sammanfattning där de tydligen hade kommit fram till att motion inte brände kalorier alls på det sättet man har trott. Istället så saktade metabolismen ner för att orka med den fysiska prestationen.

Jag borde läsa mer om detta egentligen, hitta ursprungsartikeln och utvärdera den. Men istället har jag fastnat i "Nej det är ingen idé att motionera, det hjälper ändå inte".

Även om det skulle vara så att man bränner mindre än vad man trott innan så är motion extremt bra för oss ur ett hälsoperspektiv! Att vara starkare, orka mer osv gör att man troligtvis mår bättre och kanske orkar göra bättre val när man äter sen också. :)
 
Även om det skulle vara så att man bränner mindre än vad man trott innan så är motion extremt bra för oss ur ett hälsoperspektiv! Att vara starkare, orka mer osv gör att man troligtvis mår bättre och kanske orkar göra bättre val när man äter sen också. :)

Detta, plus att det väl är bra för den mentala hälsan,

Jag brukar säga att andra äter ångestdämpande piller, jag tränar istället :D
 
Jag har gjort något dumt. Jag läste en populärvetenskaplig sammanfattning där de tydligen hade kommit fram till att motion inte brände kalorier alls på det sättet man har trott. Istället så saktade metabolismen ner för att orka med den fysiska prestationen.

Jag borde läsa mer om detta egentligen, hitta ursprungsartikeln och utvärdera den. Men istället har jag fastnat i "Nej det är ingen idé att motionera, det hjälper ändå inte".
Ju starkare du är i kroppen desto mindre är uppförsbacken i vardagen.
 
Och HUR mår ditt BS? Jag stiger rejält efter bara en enda.

Eh, det har vissa invändningar. Men vad vet det? Tyvärr dyker jag drastiskt igen när jag slutat äta klementiner och inte äter andra kolhydrater så hopplöst att försöka parera. Väntar på min nya läsare, har inga stickor hemma och håller mig därför medvetet så högt att jag inte kraschar.
 
Eh, det har vissa invändningar. Men vad vet det? Tyvärr dyker jag drastiskt igen när jag slutat äta klementiner och inte äter andra kolhydrater så hopplöst att försöka parera. Väntar på min nya läsare, har inga stickor hemma och håller mig därför medvetet så högt att jag inte kraschar.
Såklart du dyker.
Hur snabbt får du din nya läsare?
Du måste försöka äta kh så ditt bs mår bättre
 
Jag har gjort något dumt. Jag läste en populärvetenskaplig sammanfattning där de tydligen hade kommit fram till att motion inte brände kalorier alls på det sättet man har trott. Istället så saktade metabolismen ner för att orka med den fysiska prestationen.

Jag borde läsa mer om detta egentligen, hitta ursprungsartikeln och utvärdera den. Men istället har jag fastnat i "Nej det är ingen idé att motionera, det hjälper ändå inte".

Motion är mycket värt ändå! Jag märker t ex stor skillnad i mina hunger- och mättnadskänslor, jag blir tydligare mätt och hungrig och främst sugen på vanlig mat, istället för snacks och onyttigheter.

Plus som flera skriver så är det väldigt bra för det psykiska måendet.
 
Jag är iaf att levande bevis på att motion påverkar vikten. Det är inte bara kalorierna man bränner vid tillfället utan förbränningen efteråt.

Så är det för mig också, jag märker absolut att ämnesomsättningen påverkas av (regelbunden) träning/motion. Min är troligen rätt halvdan (stress/utmattning, minipiller, att jag blir äldre..). Om jag inte rör på mig ordentligt så lär jag i princip "svälta" mig för att gå ner i vikt (vilket enligt vad jag läst kan göra att ämnesomsättningen sänks. Och i mitt fall också gör att jag blir väldigt fixerad vid att lyckas äta så lite som möjligt, när jag testat..). Om jag rör på mig ordentligt så kan jag äta betydligt mer (frukost, lunch, litet mellanmål innan gymmet efter jobbet, middag), även om jag fortfarande behöver dra ner kcal ordentligt förstås och hålla koll på portionsstorlekarna osv osv. (Vill inte skriva ut mina kcal, iaf inte just nu, men kan äta åtminstone dubbelt så många kcal med träning jämfört med utan.) Enbart motion fungerar däremot inte för mig, inte för viktnedgång, men det är inte så konstigt tänker jag.
 

Liknande trådar

Tjatter Som en person som alskar utvarderingar och planeringar forsoker jag alltid hitta lite tid i mellandagarna for att fundera over det...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 907
Senast: BernT
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 959
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 803
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp