Vikttråden 2023

Den solklara lösningen är att inte äta något som är gott. Men vem vill leva ett liv med mat man inte tycker om?

Eftersom det bara är jag och katten så gör jag storkok för att slippa hålla på att laga mat och då är det lätt att man äter för mycket när det finns.

Alltså, beror väl på vad man anser är gott eller ej? Jag tycker att jag bara äter gott just nu, men visst, inget godis/chips/läsk eller snabbmat är vad som gäller under första tiden, samt snåla in på fikat. Jag lagar maten själv och har upptäckt flera nya, goda saker jag tycker om som inte heller är särskilt farligt kalorimässigt.

Givetvis ska man inte äta saker man inte tycker om, det är ju som upplagt för misslyckande. Men ibland får man utmana sinnet och sina vanor lite för att kunna komma framåt. Att minska sin portionsstorlek till hälften och ersätta andra hälften med grönt kommer man nog en bra bit på, samt äta mer regelbundet.
 
Den solklara lösningen är att inte äta något som är gott. Men vem vill leva ett liv med mat man inte tycker om?

Eftersom det bara är jag och katten så gör jag storkok för att slippa hålla på att laga mat och då är det lätt att man äter för mycket när det finns.
Att gå ner i vikt och att hålla den är ett elände och man måste jämt göra medvetna val. Jag hatar det!
Jag äter också för mycket. Fel saker för ofta. Kan inte ta bara en kaka utan det blir alltid tre. Eller hela paketet för jag kan inte sluta. 🙄
Jag har alkoholmissbruk i nära släkt och jag förstår dem verkligen. För jag kan ju inte sluta äta 🙈

Det gäller nog att hitta goda nyttiga saker att äta som kan ersätta det sämre men ja, svårt. Jag är väldigt fast i vanor och enkelhet. Men jobbar på det 💪🏻
 
Alltså, beror väl på vad man anser är gott eller ej? Jag tycker att jag bara äter gott just nu, men visst, inget godis/chips/läsk eller snabbmat är vad som gäller under första tiden, samt snåla in på fikat. Jag lagar maten själv och har upptäckt flera nya, goda saker jag tycker om som inte heller är särskilt farligt kalorimässigt.

Givetvis ska man inte äta saker man inte tycker om, det är ju som upplagt för misslyckande. Men ibland får man utmana sinnet och sina vanor lite för att kunna komma framåt. Att minska sin portionsstorlek till hälften och ersätta andra hälften med grönt kommer man nog en bra bit på, samt äta mer regelbundet.

Jag är tokig i pasta, kan äta hur mycket som helst, ditto ris med pesto, köttfärssås, stir-fry osv. Förutom när jag äter klementiner är själva maten helt ok, utan det är mängderna som är problemet.
 
Jag är tokig i pasta, kan äta hur mycket som helst, ditto ris med pesto, köttfärssås, stir-fry osv. Förutom när jag äter klementiner är själva maten helt ok, utan det är mängderna som är problemet.

Jag förstår. Kolhydrater är gärna packade med kalorier, så det kan lätt dra iväg där om man äter för stora portioner. Igår åt jag ris för första gången på en och en halv månad, men det var då inte mycket som fick rum i beräkningen, bara 50 gram. :D
 
Jag förstår. Kolhydrater är gärna packade med kalorier, så det kan lätt dra iväg där om man äter för stora portioner. Igår åt jag ris för första gången på en och en halv månad, men det var då inte mycket som fick rum i beräkningen, bara 50 gram. :D

Särskilt snabba kolhydrater är hopplösa. Jag äter inte bröd öht om man inte räknar knäckebröd som jag åt några veckor efter jul och nu har slutat med. Idag är tanken rostade grönsaker med kycklingklubba. Morötter, potatis, rödlök, blomkål och paprika rostas i ugnen på grillfolie så inte en droppe olja. Kycklingklubban kryddas bara med grillkrydda. Till det tsatsiki på lättyoghurt. Men jag kommer ändå att äta mycket mer än mitt dagliga kaloribehov.
 
Den solklara lösningen är att inte äta något som är gott. Men vem vill leva ett liv med mat man inte tycker om?

Eftersom det bara är jag och katten så gör jag storkok för att slippa hålla på att laga mat och då är det lätt att man äter för mycket när det finns.
Tänker att det låter ju tråkigt. Tycker om det jag äter och älskar tex morotssoppa. :) Men att bestämma sig för ungefär hur mycket och sedan äta långsamt borde kunna fungera? Dvs även om man gillar maten kan man ju bestämma att två potatisar räcker.

Och ha grytorna kvar på spisen och tänka att om man blir jättejättehungrig om en timma så sitter man inte i sjön, då kan man ta ett äpple eller en knäckemacka eller lite till av grytan.

Men äta samma sak flera dagar i rad verkar ju också göra att det är lite mer invant så man inte överäter.

Sedan äter ju inte jag superjättegott varje dag utan ok gott för en vardag blir det ju också.
 
Jag är tokig i pasta, kan äta hur mycket som helst, ditto ris med pesto, köttfärssås, stir-fry osv. Förutom när jag äter klementiner är själva maten helt ok, utan det är mängderna som är problemet.
Tänker att om du kokar en portion? Så blir det inte lika mycket. Iofs är portioner pasta och ris väldigt stora, min familj får massa ris/pasta över om vi mäter exakta portioner från paketet, kanske pga grönsakerna som är till också. Men det är ju i alla fall en gräns som hindrar -hur mycket som helst.

Idag är tanken rostade grönsaker med kycklingklubba. Morötter, potatis, rödlök, blomkål och paprika rostas i ugnen på grillfolie så inte en droppe olja. Kycklingklubban kryddas bara med grillkrydda.

Kycklingklubba funkar ju, den går lätt in i en middag på 1300 kalorier per dag. Men tänk morot, potatis, halv rödlök, paprika istället för morötter, potatisar? Tsatsiki, gör bara en halv dl? Då kan du säkert ha en matsked olja på grönsakerna också och ändå slinka under 400 kalorier.
 
Joggade 3km på betald arbetstid idag 💪🏻 duschade och återgick till arbetet. 😁 helt perfekt med draghjälp och jag trodde jag skulle ha sämre kondition än vad jag hade. Så ska försöka springa ett par dagar i veckan iallafall. Nå vända på jobbet och sen nån vända hemma.
 
+-0 den här veckan.

Har ätit massor. Godis också. Tuff vecka. Har ungefär en vecka kvar med piller innan jag börjar med sprutor igen. Ska gå och äta ”finbrunch” med E/FWB nästa lördag så det passar ju bra att jag orkar äta hyfsat. Är på resande fot större delen av arbetsveckan så kommer ta spruta lördag kväll nästa vecka. Ska bli intressant att se om jag känner skillnad.
 
Här står det stadigt.
Idag kom min kollega kl 14 o frågade varför jag inte var ombytt? Springdags ju! 🤓
3km idag också, i snöblandat regn, nästa gång testar vi öka tempot liiite. Det kändes bättre idag, lite lättare. Ska nog försöka på egen hand hemma i helgen 💪🏻💪🏻 skulle verkligen behöva en rutin. Bara det blir ljust ute törs jag kanske springa på morgonen innan jobbet o ta med valpen, idag promenerar vi bara.
 
Om min våg stämmer, vilket den bör göra då den är ny, så har jag gått ner 1,1 kg denna vecka 🙌🏼💪🏼. Känner bara woohoo! För mig har det ju ståt mkt stilla sen jag började i januari; först stilla, sen ner något hekto, sen stilla igen, ner några hekto, stilla igen och så nu detta! Har inte varit slavisk med maten men dock räknat poäng etc (kör viktväktarna), absolut tänkt på vad jag äter även om jag har tillåtit mig någon kaka eller bakelse.

Även supernöjd att jag fortsätter hålla i med träningen. Den har jag varit mkt noga med.

Jobbigt dock att det som kommer upp i huvudet som belöning för viktnedgången är mat. Skulle så gärna att min hjärna inte så tydligt ansåg mat = belöning.... Men men
 
Dålig dag, åt fem varmkorv med bröd och senap och ketchup. Räknade ut att det måste vara ca 1500 kcl + en massa clementiner. Har bestämt mig för att inte köpa några fler eftersom det inte fungerar att äta några stycken per dag. Är bara rädd att jag ska börja äta sorbet istället när jag blir sugen. Och sorbet måste jag ha hemma när jag kraschar.
 
76kg.
Jag är lite förvånad men glad. Jag har nämligen ätit mycket för mycket fika/kakor den här veckan (det bjöds på jobbet och jag har haft en dålig vecka när det gäller migrän och hjärntrötthet. Det låter som en bortförklaring men lite socker kan ta mig genom några timmar till på jobbet när jag egentligen inte orkar = jag är kass på att låta bli när det erbjuds när det är som det varit nu..). Jag tillåter mig att äta både godis och fika i mindre mängd, så tänker inte sparka på mig själv för den saken, men däremot funkar det ju inte att jag äter sånt nästan varje dag - det blir alldeles för många kcal då. Men men, har iaf orkat hålla i träning/motion, så på't igen bara!
 

Liknande trådar

Tjatter Som en person som alskar utvarderingar och planeringar forsoker jag alltid hitta lite tid i mellandagarna for att fundera over det...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 946
Senast: BernT
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 137
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 040
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp