Vikttråden 2023

77,3kg.
Inte lika mycket minus denna vecka, men -0,7 känns helt okej. Det har blivit lyxfika (bakelse + varm choklad) två gånger och sushi en gång, vilket var planerat sen ett tag, så jag räknade med det. Nu börjar viktnedgången synas på hur vissa klädesplagg sitter :up: .
 
Här brast det ordentligt igen och jag förstår verkligen inte hur man kan gå upp 1,5kg bara av att äta fel i typ 2 dagar. Jag tycker att jag 75% av tiden måste ligga på ett kacl underskott.

Fick meddelande från jobbet idag att vi ska ha organiserade raska promenader/långsam jogging på arbetstid 30 min 2 dagar i veckan framöver 🤣
Är jag i tjänst så är jag lätt på 😂
Men har svårt att tro att intresset blir så stort. Just rask promenad/jogging blir så utlämnande om man är otränad. Hade jag haft sämre kondition hade jag inte varit med om det inte hetat typ stillsam promenad i sakta mak.
 
Jag skulle behöva gå upp i vikt. Minst fem kilo. En stressig höst och vinter ledde till oerhört dålig aptit. Mitt stora problem är att jag tycker mat är svintråkigt och jag älskar sött, men mår inte bra av att äta det. Så för att må bra äter jag inte så mycket fika och godis, men då blir det i stället för lite energi. Lagar och äter middag för barnens skull men lunchen kan jag lätt ersätta med typ en naturell Kesella. Nu ska jag försöka mig på att göra mer matlådor så det finns färdig lunch att äta på dagarna (jag jobbar 75% av min arbetid hemifrån).

Startvikt: 49 kg. Målet är att komma upp i normalvikt, så ungefär 54-57 kg helst.
 
Jag har gjort något dumt. Jag läste en populärvetenskaplig sammanfattning där de tydligen hade kommit fram till att motion inte brände kalorier alls på det sättet man har trott. Istället så saktade metabolismen ner för att orka med den fysiska prestationen.

Jag borde läsa mer om detta egentligen, hitta ursprungsartikeln och utvärdera den. Men istället har jag fastnat i "Nej det är ingen idé att motionera, det hjälper ändå inte".
Tror de sagt att det är svårt att gå ned i vikt genom att bara motionera utan man måste göra något med maten också (allra minst inte börja äta mer).

Tror det jag hört är att om man motionerar 300 kalorier så kan man tänka att typ hälften går mot åtgång kalorier och hälften kompenseras genom att man studsar runt mindre (dvs sparar lite energi i vanlig rörelse i övriga livet). Om man då äter en skiva ost extra så är man +-noll.

Men att motion är superbra för att hålla en vikt stabil och hindra viktuppgång och att muskler är bäst på att bränna fett när man väl har dem. Och motion under viktnedgång är nästan nödvändigt för att inte kroppen ska ta bort muskler tillsammans med fettet och man står där med färre muskler att hålla vikten med när man är klar och därmed har minskat mängden energi det går åt till att existera och har blivit svagare.

(Rent bortsett från att muskler absolut ger fördel vid ålder och sjukdom för de muskler som gör att man kan gå upp för rulltrappan idag kan göra att man kommer upp ur soffan som pensionär.)

(podcast Tyngre träningssnack)
 
Här brast det ordentligt igen och jag förstår verkligen inte hur man kan gå upp 1,5kg bara av att äta fel i typ 2 dagar. Jag tycker att jag 75% av tiden måste ligga på ett kacl underskott.

Fick meddelande från jobbet idag att vi ska ha organiserade raska promenader/långsam jogging på arbetstid 30 min 2 dagar i veckan framöver 🤣
Är jag i tjänst så är jag lätt på 😂
Men har svårt att tro att intresset blir så stort. Just rask promenad/jogging blir så utlämnande om man är otränad. Hade jag haft sämre kondition hade jag inte varit med om det inte hetat typ stillsam promenad i sakta mak.

Instämmer med dem som säger att det är vätska :) Jag räknar min vikt inom ett tvåkilosspann, för så pass kan det svänga beroende på vad jag ätit. Och det är okej, jag följer ingen särskild diet, det kan få finnas lite svängrum.

Att bara, som vissa väljer att göra vid arbete med viktnedgång, väga en gång i månaden vore för mig svårt eftersom det kan diffa så mycket. Jag kör hellre vågen tre-fyra dagar på raken och får ett hum om vilka siffror jag guppar mellan just nu. :)
 
Instämmer med dem som säger att det är vätska :) Jag räknar min vikt inom ett tvåkilosspann, för så pass kan det svänga beroende på vad jag ätit. Och det är okej, jag följer ingen särskild diet, det kan få finnas lite svängrum.

Att bara, som vissa väljer att göra vid arbete med viktnedgång, väga en gång i månaden vore för mig svårt eftersom det kan diffa så mycket. Jag kör hellre vågen tre-fyra dagar på raken och får ett hum om vilka siffror jag guppar mellan just nu. :)
Jag väger mig varje dag, vilket kanske inte är jättebra men i alla fall.
Det är sällan jag väger samma två dagar i rad och dagen efter ett träningspass, eller fest, kan nästan ett kg hoppa på. Så kör också på ngt slags spann och får gå på när topparna o bottnarna ligger lägre.
 
Jag väger mig varje dag, vilket kanske inte är jättebra men i alla fall.
Det är sällan jag väger samma två dagar i rad och dagen efter ett träningspass, eller fest, kan nästan ett kg hoppa på. Så kör också på ngt slags spann och får gå på när topparna o bottnarna ligger lägre.

Jag väger mig varje dag, just för att pränta in i huvudet att antalet kilon faktiskt varierar helt naturligt trots diet- och träningsschema (speciellt om du har livmoder och mens). Tycker att det är en nyttig ögonöppnare!
 
Det kan inte bara vara vätska då? Jag diffar ju rätt mkt från vecka till vecka.

+ @Ketrawzc Absolut vätska. Kroppen kan inte lägga på sig 1,5 kg fett på bara två dagar, men viss mat gör gärna att kroppen drar på sig vätska fort.

Det är helt klart vätska men jag är normalt rätt stabil i min vikt. Men får ju en varning direkt jag frångår rutinerna.
Chokladbollar sätter sig direkt på magen 😂😂
 
Jag undviker vågen eftersom det uppenbarligen är något fel när jag enligt den gått ner i vikt men kläderna säger någonting annat. Iofs märker jag nu även att jag krympt, men precis på de ställen jag inte behöver krympa. Trosorna flaxar runt rumpan eftersom den är helt borta och jag är platt som något väldigt platt. Vadå bröst? Samtidigt då som magfläsket envist sitter kvar.

Förhoppningsvis nu när det börjar bli lite varmare ska jag komma igång med iaf måttliga promenader - jag känner att vadsomhelst är bättre än ingenting som det är nu. Mitt problem med att träna (hårdare) är att mitt bs lätt dyker och jag behöver parera genom att äta något snabbt och sött. Vilket ur en viktsynpunkt inte är optimalt. Särskilt som jag drastiskt dragit ner på kolhydrater.

Ni som lever på 1300 kalorier om dagen, hur sjutton gör ni för att klämma in alla måltiderna?
 
Jag undviker vågen eftersom det uppenbarligen är något fel när jag enligt den gått ner i vikt men kläderna säger någonting annat. Iofs märker jag nu även att jag krympt, men precis på de ställen jag inte behöver krympa. Trosorna flaxar runt rumpan eftersom den är helt borta och jag är platt som något väldigt platt. Vadå bröst? Samtidigt då som magfläsket envist sitter kvar.

Förhoppningsvis nu när det börjar bli lite varmare ska jag komma igång med iaf måttliga promenader - jag känner att vadsomhelst är bättre än ingenting som det är nu. Mitt problem med att träna (hårdare) är att mitt bs lätt dyker och jag behöver parera genom att äta något snabbt och sött. Vilket ur en viktsynpunkt inte är optimalt. Särskilt som jag drastiskt dragit ner på kolhydrater.

Ni som lever på 1300 kalorier om dagen, hur sjutton gör ni för att klämma in alla måltiderna?

Tänker att det inte är så konstigt att kroppen reagerar så om du levt på clementiner?



Nu äter jag inte 1300kcal utan runt 1500-1600kcal om jag vill gå ner i vikt, men äter mest mini-keso, naturell kvarg, fisk, fågel, 5% nötfärs, ris, tortillabröd, grönsaker, frukt. För mig är det viktigast att få i mig rejält med protein.
 
Jag undviker vågen eftersom det uppenbarligen är något fel när jag enligt den gått ner i vikt men kläderna säger någonting annat. Iofs märker jag nu även att jag krympt, men precis på de ställen jag inte behöver krympa. Trosorna flaxar runt rumpan eftersom den är helt borta och jag är platt som något väldigt platt. Vadå bröst? Samtidigt då som magfläsket envist sitter kvar.

Förhoppningsvis nu när det börjar bli lite varmare ska jag komma igång med iaf måttliga promenader - jag känner att vadsomhelst är bättre än ingenting som det är nu. Mitt problem med att träna (hårdare) är att mitt bs lätt dyker och jag behöver parera genom att äta något snabbt och sött. Vilket ur en viktsynpunkt inte är optimalt. Särskilt som jag drastiskt dragit ner på kolhydrater.

Ni som lever på 1300 kalorier om dagen, hur sjutton gör ni för att klämma in alla måltiderna?

Har just 1300 kcal som dagligt mål och har inga problem med det? Äter frukost, lunch och middag + två mellanmål. Det beror ju helt enkelt på vad du väljer att stoppa i dig. :)

Det går ju inte att punktbanta. Du säger att kläderna inte visar någon skillnad men samtidigt har du krympt på andra ställen och vågen visar nedåt? Då händer det ju uppenbarligen saker.
 
Ni som lever på 1300 kalorier om dagen, hur sjutton gör ni för att klämma in alla måltiderna?

Hmm ligger väl runt 1360 eller ska. Men jag tror inte alls jag verkligen gör det men det är mer ett sätt att hålla något slags koll och det fungerar ju, långsamt och det har inte varit jätteändring heller, bara mindre av samma o koll på köpt mat (vi äter mycket hemlagat från grunden och väldigt lite halvfabrikat)

Jag underrapporterar nog absolut. Men soppa och macka går ju på mellan 300-450 kalorier och så havregrynsgröt med mjölk på räknar jag till 190? Ett äpple runt 90 kalorier, blir ju 674 fram till efter lunch. Sedan ska det väl vara ett äpple till 774 som mellanmål och så är det lite kvar till middagen. Ren pasta, ris, bulgur, grönsaker o soppor utan grädde håller sig ju ganska lågt o kött som inte är fläsk verkar inte heller bära iväg så fort.

Men en enda kanelbulle är ju lika mycket som lunchen så det måste det bli mindre av. En Big Mac går inte alls utan får ju bli en vanlig hamburgare o typ tre pommes o inget socker i läsken. Två vanliga hemgjorda mackor med pålägg fungerar till lunch men inte fler. Pizza får ju vara typ en slize och mina semlor har fått vara istället för lunch 400 för en och jag tror det är lågt.
 
Senast ändrad:
Jag tror mitt främsta problem egentligen är att jag äter alldeles för mycket när jag väl äter. Och det hjälper inte om jag äter mer ofta. Jag äter ändå alldeles för stora portioner. Istället för en potatis blir det tre eller fyra. Jag gör tsatsiki på lättyoghurt, relativt nyttigt, men sedan kan jag äta fyra deciliter eller mer (köper 1l byttan) på samma gång osv.
 
Jag tror mitt främsta problem egentligen är att jag äter alldeles för mycket när jag väl äter. Och det hjälper inte om jag äter mer ofta. Jag äter ändå alldeles för stora portioner. Istället för en potatis blir det tre eller fyra. Jag gör tsatsiki på lättyoghurt, relativt nyttigt, men sedan kan jag äta fyra deciliter eller mer (köper 1l byttan) på samma gång osv.

Byt ut tallriken mot en assiett. :) Kan vara en hjälp på vägen! Och se till att ha en extra assiett med bara sallad till maten som hjälper mättnadskänslan.
 
Jag tror mitt främsta problem egentligen är att jag äter alldeles för mycket när jag väl äter. Och det hjälper inte om jag äter mer ofta. Jag äter ändå alldeles för stora portioner. Istället för en potatis blir det tre eller fyra. Jag gör tsatsiki på lättyoghurt, relativt nyttigt, men sedan kan jag äta fyra deciliter eller mer (köper 1l byttan) på samma gång osv.
Ja eftersom du frågade :) så äter jag ju 1,5 potatis om det är stora och en matsked champinjonstuvning inte mer och gör tsatsikin på helfettsnågot men bara en matsked. Och äter helfettssmetana o creme fraische men bara en matsked. O skär av en bit av en 200 g fläskkarre (de är för stora för en portion) och skickar till växande ungdom. Sedan kan man ju äta mer av tomatsalladen på rumsvarma tomater o de kokta morötterna och haricot verts. Men inte oerhört mycket mer men de brer ut sig över fatet och tar upp plats :).

Mitt problem var också att jag åt mycket och speciellt när det var gott och nytt. Men att äta mindre fungerar faktiskt väldigt bra. Även om det var jättekonstigt i en månad eller så. (men det kan vara lättare för att jag växte upp med att äta i den volymen, (var ändå ganska rund o go som liten) märkte inte själv men väninnor kommenterade när jag var runt 20 att jag åt mindre portioner alltså, sedan ökade jag :).)
 
Den solklara lösningen är att inte äta något som är gott. Men vem vill leva ett liv med mat man inte tycker om?

Eftersom det bara är jag och katten så gör jag storkok för att slippa hålla på att laga mat och då är det lätt att man äter för mycket när det finns.
 

Liknande trådar

Tjatter Som en person som alskar utvarderingar och planeringar forsoker jag alltid hitta lite tid i mellandagarna for att fundera over det...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 907
Senast: BernT
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 959
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 805
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp