Vikttråden 2023

Joggade idag! Själv med valpen, men jag tog mig ut 💪🏻 3,5km bara och inte snabbt. Men vad man verkligen pressar sig själv mer när man har draghjälp 😂 aja huvudsaken det blir av. Ska försöka komma ut på en lätt tur 2-3 dagar i veckan.
Det är greppbart. 30 minuter tar det inkl dusch.
 
Förra veckan kändes kroppen stark.
Sju veckor utan godis utan ngr större problem.
Äter fortfarande lite stora lunchportioner men vägrar gå panik över det.
Vågen säger 61 kg.
 
Förra veckan kändes kroppen stark.
Sju veckor utan godis utan ngr större problem.
Äter fortfarande lite stora lunchportioner men vägrar gå panik över det.
Vågen säger 61 kg.
Wow så imponerad! Jag klarar ibland en vecka, eller kanske 2.
Har köpt hem sura dadlar nu så ska försöka äta dem istället för godis 😄
 
Jisses vad det inte går bra för mig. Jag gick med i viktväktarna i januari och det gick bra de första två veckorna. Sedan dess har jag nästan börjat hetsäta och nu har jag inte loggat något alls på över en vecka. Hur gör jag för att bekämpa det? Har hittat flera olika viktväktarrecept jag gillar och faktiskt blir mätt av och kan hålla mig inom eller strax över dagspoängen (men inom veckopengen) om jag äter nollpoints som mellanmål. Men någonstans hakar hjärnan upp sig och jag får behov av att äta ännu mer och vips så har det slinkit ner fyra smörgåsar eller en hel godispåse. Är det på jobbet kan jag trycka i mig flera frukter fastän jag redan har ont i magen. Någon som sitter på något sorts tips?
 
Jisses vad det inte går bra för mig. Jag gick med i viktväktarna i januari och det gick bra de första två veckorna. Sedan dess har jag nästan börjat hetsäta och nu har jag inte loggat något alls på över en vecka. Hur gör jag för att bekämpa det? Har hittat flera olika viktväktarrecept jag gillar och faktiskt blir mätt av och kan hålla mig inom eller strax över dagspoängen (men inom veckopengen) om jag äter nollpoints som mellanmål. Men någonstans hakar hjärnan upp sig och jag får behov av att äta ännu mer och vips så har det slinkit ner fyra smörgåsar eller en hel godispåse. Är det på jobbet kan jag trycka i mig flera frukter fastän jag redan har ont i magen. Någon som sitter på något sorts tips?

Är det något med viktnedgången som triggar dåliga mönster/tankar? I så fall så är det väl till vården du bör vända dig till. Jag har haft bekymmer med hetsätning och det slutade inte förrän jag gick i terapi av annan orsak.
 
Är det något med viktnedgången som triggar dåliga mönster/tankar? I så fall så är det väl till vården du bör vända dig till. Jag har haft bekymmer med hetsätning och det slutade inte förrän jag gick i terapi av annan orsak.
Nej jag tror inte det. Använde ordet hetsäta utan att egentligen ha ordentlig koll, nu när jag googlat. Om möjligt en väldigt mild form. Det är lite mer att medvetet koka för mycket pasta eller äta några smörgåsar för mycket eller ta ett extra mellanmål än vad som egentligen behövs för att bli mätt. Det typiska äta för att det är gott, inte för att bli mätt. På jobbet tröstäter jag mest för att jag inte trivs.
 
Nej jag tror inte det. Använde ordet hetsäta utan att egentligen ha ordentlig koll, nu när jag googlat. Om möjligt en väldigt mild form. Det är lite mer att medvetet koka för mycket pasta eller äta några smörgåsar för mycket eller ta ett extra mellanmål än vad som egentligen behövs för att bli mätt. Det typiska äta för att det är gott, inte för att bli mätt. På jobbet tröstäter jag mest för att jag inte trivs.
Jag gör och vill göra exakt lika. Äter så jag är ordentligt mätt. Ändå vill jag gärna ta en smörgås, Majskakor, lite godis eller mer pasta med ketchup bara för det är gott. För att jag är så sugen bara 😱
 
Vägde mig på en annan våg hos läkaren idag för att kolla om min våg hemma blivit galen. Men nope, det diffade 100 gram. Jag är uppenbarligen tjock. Jag ser det med kläder och i spegeln (och nej jag har ingen förvriden kroppsbild). Men enligt vågen och BMI så är jag normalviktig.

För att vara inte tjock behöver jag gå ner minst fem kilo till och då kommer jag hamna på gränsen till underviktig. Dvs, få bort det mesta av magfläsket.
 
Nej jag tror inte det. Använde ordet hetsäta utan att egentligen ha ordentlig koll, nu när jag googlat. Om möjligt en väldigt mild form. Det är lite mer att medvetet koka för mycket pasta eller äta några smörgåsar för mycket eller ta ett extra mellanmål än vad som egentligen behövs för att bli mätt. Det typiska äta för att det är gott, inte för att bli mätt. På jobbet tröstäter jag mest för att jag inte trivs.

Det är att överäta. Vilket är jättevanligt och kanske kan du börja med att medvetet undvika att överäta vid ett tillfälle/dag och när det funkar per automatiskt, lägga till ett mål till.
 
Min åsikt är att BMI är skit. Enligt det är jag normalvikt mellan 54-69 kg. Vid 54 börjar folk fråga om jag är sjuk och vid 69 (var det en gång när jag var 19) så är jag definitivt inte normalviktig.
 
Min åsikt är att BMI är skit. Enligt det är jag normalvikt mellan 54-69 kg. Vid 54 börjar folk fråga om jag är sjuk och vid 69 (var det en gång när jag var 19) så är jag definitivt inte normalviktig.
Jag har samma spann som du och när jag vägde 59 kg kunde jag inte ligga på sidan i min säng för höfterna skavde. Såg verkligen sjuk ut.
Lagom är runt 63-64 men har för låg fettprocent då också, men de extra kg upp till ca 68 lägger sig mitt på magen vilket gör att jag känner mig tjock och uppblåst. 63 är perfekt och då ser och känner jag mig normal. 👍🏻
 
Jag har samma spann som du och när jag vägde 59 kg kunde jag inte ligga på sidan i min säng för höfterna skavde. Såg verkligen sjuk ut.
Lagom är runt 63-64 men har för låg fettprocent då också, men de extra kg upp till ca 68 lägger sig mitt på magen vilket gör att jag känner mig tjock och uppblåst. 63 är perfekt och då ser och känner jag mig normal. 👍🏻
Spannet där jag trivs bäst med mig själv är 57-60 kg. Men nu får jag slita för att vara där. När jag är runt 64 så ser jag inte tjock ut men känner mig lite småpluffsig.
 
Min åsikt är att BMI är skit. Enligt det är jag normalvikt mellan 54-69 kg. Vid 54 börjar folk fråga om jag är sjuk och vid 69 (var det en gång när jag var 19) så är jag definitivt inte normalviktig.
Och när jag väger 52kg så ser jag normalviktig ut. (BMI-räknaren jag kollade på säger 52-71 för mig) Alla är verkligen olika! :) Min kropp är väldigt lite ”kropp” mest ben och armar som aldrig får någon vikt på sig. Allt sitter på höfterna och magen när jag väger mer.
 
Och när jag väger 52kg så ser jag normalviktig ut. (BMI-räknaren jag kollade på säger 52-71 för mig) Alla är verkligen olika! :) Min kropp är väldigt lite ”kropp” mest ben och armar som aldrig får någon vikt på sig. Allt sitter på höfterna och magen när jag väger mer.
Precis! Det visar på hur förkastligt BMI är.
 
Det är att överäta. Vilket är jättevanligt och kanske kan du börja med att medvetet undvika att överäta vid ett tillfälle/dag och när det funkar per automatiskt, lägga till ett mål till.
Ja, jag behöver nog försöka med det. Tack för tipset.
 
Jag har på mig den här klänningen idag!
Börjar med bild från 2019
 

Bifogade filer

  • 55CAB026-F688-4FD1-A1E8-B87727C9A2BE.png
    55CAB026-F688-4FD1-A1E8-B87727C9A2BE.png
    319,1 KB · Visningar: 115

Liknande trådar

Tjatter Som en person som alskar utvarderingar och planeringar forsoker jag alltid hitta lite tid i mellandagarna for att fundera over det...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 941
Senast: BernT
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 136
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 021
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp