Bukefalos 28 år!

Vikttråden 2023

Och idag! Jag är faktiskt nöjd!
Går jag ner mer så fine men nu kan jag vara just nöjd
 

Bifogade filer

  • CB9CA36F-A0EE-4318-BCAD-0AA919B36F3F.png
    CB9CA36F-A0EE-4318-BCAD-0AA919B36F3F.png
    455 KB · Visningar: 154
Inte varit särskilt aktiv när det gäller motion då mitt knä och rygg gör ont. Men börjat med frisbee golf 1 gång i veckan, sen tagit promenad i skogen till sambon som är och hugger. Haltar dock ganska kraftigt då det gör ont. Men är envis. Vägde mig runt jul, då stod vågen på 95, nu stod den på 91. Får hoppas vikten fortsätter gå ner.
 
+0.6
Inte ett dugg förvånad. Har ätit i massor och mest suttit still och kört bil. Jättemycket bil.

Idag är planen fin-brunch och sen blir det ozempic igen och förhoppningsvis back on track 😊
 
+0.6
Inte ett dugg förvånad. Har ätit i massor och mest suttit still och kört bil. Jättemycket bil.

Idag är planen fin-brunch och sen blir det ozempic igen och förhoppningsvis back on track 😊

Brunchen var bra.

Idag är illamåendet tillbaka. Intressant att det är så himla stor skillnad på i vilken form semaglutid intas (för mig). Tabletterna märktes knappt, samma dos i spruta desto mer 😅
 
Under 60 kg! 59.8 kg sa vågen i morse.
Började inte väga mig direkt efter jul för då hade jag blivit depp men ett par veckor senare vägde jag 64,7 så jag har gått ner 5 kg iaf. Det jag har gjort är att jag inte ätit sötsaker/snacks och plussat på några km på vissa joggingrundor.
Skulle önska ett par kg till men samtidigt vet jag att jag får kämpa för att hålla mig där jag är nu.
Målet får vara att inte bli manisk gällande vikt och att första fortsätta jobba på lagom.
 
Brunchen var bra.

Idag är illamåendet tillbaka. Intressant att det är så himla stor skillnad på i vilken form semaglutid intas (för mig). Tabletterna märktes knappt, samma dos i spruta desto mer 😅

Fortsatt illamående till och från. Gårdagens lunch blev två bitar sushi 😅 Åt frukost och middag också men minns inte vad. Inte så mkt oavsett.

Har också ätit rätt mkt värktabletter pga migrän som kan bidra till illamåendet.
 
Vägde mig på en annan våg hos läkaren idag för att kolla om min våg hemma blivit galen. Men nope, det diffade 100 gram. Jag är uppenbarligen tjock. Jag ser det med kläder och i spegeln (och nej jag har ingen förvriden kroppsbild). Men enligt vågen och BMI så är jag normalviktig.

För att vara inte tjock behöver jag gå ner minst fem kilo till och då kommer jag hamna på gränsen till underviktig. Dvs, få bort det mesta av magfläsket.
Fast skrev de inte om det i DN häromdagen?
https://www.svd.se/a/LlWqEQ/bmi-far-kritik-manga-normalviktiga-har-ohalsosamt-mycket-bukfett (säg om du inte kan läsa)

Det går att ha normalvikt med för hög fettprocent enligt den. (uhm googla skinny fat om du skulle vilja läsa mer skumma artiklar om det, men det är kanske mycket kroppsbyggarsidor då.)

Det handlade bara om för lite muskler :) verkar gå att lösa genom jumpa (inte joggning), styrketräning eller ngt + mer protein. Låter inte på artiklarna som att lösningen är mindre vikt utan annan vikt bara. Muskler är ju tunga och bra att ha.
 
Senast ändrad:
Min åsikt är att BMI är skit. Enligt det är jag normalvikt mellan 54-69 kg. Vid 54 börjar folk fråga om jag är sjuk och vid 69 (var det en gång när jag var 19) så är jag definitivt inte normalviktig.
Men det är det ju inte, helt skit alltså och inte helt menat för individer, mitt är mellan 50 och 66 normalviktig. Mina revben sticker ut runt 62, 59 vägde jag en gång med näringsbrist.

Det är ju inte att varje enskild individ kan väga mellan X och Y rimligen utan vid en viss längd kan du sannolikt ligga inom det BMI måttet.

Jag gissar spontant att om man är byggd som en tinker -jag, så ligger man i övre spannet för en viss mankhöjd och om man är byggd som en arab vid samma mankhöjd så ligger man i det nedre bara. Dvs min normalvikt är kanske typ 23-25 i BMI och din är kanske något annat.

Men att det är sannolikt att om man ligger under spannet så är det väl lite och om man ligger över spannet så är det väl mycket, lite oavsett om man är arab eller nordsvensk.
 
Men det är det ju inte, helt skit alltså och inte helt menat för individer, mitt är mellan 50 och 66 normalviktig. Mina revben sticker ut runt 62, 59 vägde jag en gång med näringsbrist.

Det är ju inte att varje enskild individ kan väga mellan X och Y rimligen utan vid en viss längd kan du sannolikt ligga inom det BMI måttet.

Jag gissar spontant att om man är byggd som en tinker -jag, så ligger man i övre spannet för en viss mankhöjd och om man är byggd som en arab vid samma mankhöjd så ligger man i det nedre bara. Dvs min normalvikt är kanske typ 23-25 i BMI och din är kanske något annat.

Men att det är sannolikt att om man ligger under spannet så är det väl lite och om man ligger över spannet så är det väl mycket, lite oavsett om man är arab eller nordsvensk.


Jag har många exempel på vänner och bekanta när det stämmer jättedåligt. När jag ligger i översta delen är jag verkligen inte hälsosamt rund. Och det skiljer otroligt mkt på 15 kg.
 
Fortsatt illamående till och från. Gårdagens lunch blev två bitar sushi 😅 Åt frukost och middag också men minns inte vad. Inte så mkt oavsett.

Har också ätit rätt mkt värktabletter pga migrän som kan bidra till illamåendet.

Idag är det inte skojigt! Och lite opraktiskt pga är på stan, bor på hotell och ska gå på konsert 😬
 
Jag har många exempel på vänner och bekanta när det stämmer jättedåligt. När jag ligger i översta delen är jag verkligen inte hälsosamt rund. Och det skiljer otroligt mkt på 15 kg.
Du vill ha ett smalare spann som passar just dig och din kroppsform mer perfekt? (men som inte passar andra för samma längd?)
Eller du vill att myndigheter inte ska följa utveckling i folkhälsa på befolkningsnivå?
Eller du tycker det vore bättre med en mätmetod med tex måttband och kaliper i skolhälsan?

Jag menade inte att just du skulle passa perfekt i hela ditt BMI spann, precis som vissa i tråden skrev att de inte passade i hela sitt. Men för vården är sannolikheten att om du är tex över 25 i BMI 90% att det är mycket fettmassa, men såklart inte 100%. Om du sedan är en fitnessgudinna så syns ju det. Se länk tidigare post från DN att man kan ha för lite muskler för sin vikt också.
 
Du vill ha ett smalare spann som passar just dig och din kroppsform mer perfekt? (men som inte passar andra för samma längd?)
Eller du vill att myndigheter inte ska följa utveckling i folkhälsa på befolkningsnivå?
Eller du tycker det vore bättre med en mätmetod med tex måttband och kaliper i skolhälsan?

Jag menade inte att just du skulle passa perfekt i hela ditt BMI spann, precis som vissa i tråden skrev att de inte passade i hela sitt. Men för vården är sannolikheten att om du är tex över 25 i BMI 90% att det är mycket fettmassa, men såklart inte 100%. Om du sedan är en fitnessgudinna så syns ju det. Se länk tidigare post från DN att man kan ha för lite muskler för sin vikt också.

BMI har skapat så mycket elände och min åsikt är att det är förkastligt.
 
BMI har skapat så mycket elände och min åsikt är att det är förkastligt.
Vad vill du ha istället?

Jag fick nog först uppfattningen från dina poster att du ville att ett BMI spann skulle vara mycket smalare och mindre tillåtande för olika muskelmängd för en viss längd. Tex mellan 20-23.

Nu fick jag uppfattningen att du inte vill att myndigheter statistiskt ska följa just viktdelen i folkhälsa och inte följa barns tillväxt i skolhälsan för att fånga upp tillstånd som behöver medicinsk hjälp. (tex anorexia eller dålig längdtillväxt eller annat)
 
Senast ändrad:
Jag tänker också att det är tolkningen och användningen av BMI som är det större problemet. Och att vi jämför oss som enskilda individer så mycket med andras kroppar, och värderar oss efter det, både tidigare versioner av oss själva och andra vi ser. För mig blev det t ex en positiv insikt om att det faktiskt finns en ålderskomponent lagt till BMI-skalan. Så nu överväger jag att vänta några år för att komma in på normalvikten, istället för att kämpa med nedgång 😁 (det sista sagt inte så allvarligt, eftersom det ju som sagt inte funkar så med BMI-skalan på individnivå)
 
Fast skrev de inte om det i DN häromdagen?
https://www.svd.se/a/LlWqEQ/bmi-far-kritik-manga-normalviktiga-har-ohalsosamt-mycket-bukfett (säg om du inte kan läsa)

Det går att ha normalvikt med för hög fettprocent enligt den. (uhm googla skinny fat om du skulle vilja läsa mer skumma artiklar om det, men det är kanske mycket kroppsbyggarsidor då.)

Det handlade bara om för lite muskler :) verkar gå att lösa genom jumpa (inte joggning), styrketräning eller ngt + mer protein. Låter inte på artiklarna som att lösningen är mindre vikt utan annan vikt bara. Muskler är ju tunga och bra att ha.

Tyvärr låst. Googlade skinny fat och det är precis jag. Relativt låg vikt med bukfett och 'second breasts' vad det nu heter på svenska. Hmm, verkar som jag ska styrketräna och inte köra joggning och crossfit. Hatar gym, verkligen hatar det, så måste fundera på hur jag ska göra det hemma. Kan inte gå särskilt långa promenader pga mina fötter. Kan inte simma pga axlarna. Extremt korta benmuskler. Har alltid haft det. Vader, framsidan och baksidan av låren så att cykla är ett helvete.
 

Liknande trådar

Tjatter Som en person som alskar utvarderingar och planeringar forsoker jag alltid hitta lite tid i mellandagarna for att fundera over det...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 047
Senast: BernT
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 267
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 269
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp