Vilka hästraser kan passa?

Det är ett lite udda råd att leta efter en islandshäst de tär få som är äkta 3-gångare.


Japp visst är de.. men alla råd behöver inte vara vanliga alla gånger=)

Islandshästen bevisar bara hur mångsidig den är.. själva rasen är så jäkla bra helt enkelt=) heeeelt opartisk=) haha
 


Vi har 5 st SWB i stallet och min är störst med sina 163 cm. Den minsta är runt 150 cm.

Självklart kan man rida rakt ut i terrängen med en SWB. Dom har fyra ben precis som alla andra hästar. En del av dom har kanske lite sjåpiga ägare. :angel: Nu har just min häst fått diagnosen spondylos men det har inget med rasen att göra och hon kommer med största sannolikhet vara fullt ridbar när vi rehabat klart.

Iallafall så är hon stensäker ute i terrängen. Utan några som helst benskydd. ;) Funkar dessutom super att rida ut själv på, kan möjligtvis titta till lite på något ibland men det är allt. En av de mest trafiksäkra hästar jag träffat på och har inga bekymmer med varken bilar, lastbilar eller tutande tåg. Funkar strålande att rida dressyr på för hon har fysiken till att utföra alla rörelser i lätta och medelsvåra klasser om jag gör rätt. Hon seglar med lätthet över hinder på iallafall 1,35 men för mig som har höjdskräck funkar det lika bra att bara drutta runt 90-1m banor på tävling. Hon tömkörs mycket och jag har tankar på att köra in henne tillsammans med min tränare. Tror det kommer funka fint också eftersom hon går snällt när hon går först och inte har några problem med saker som slänger runt benen på henne. Vi mötte en dam med en ettrig liten hund häromdagen och den lilla hunden kastade sig fram och var nära att bita min häst i näsan. Vad händer? Absolut ingenting. Lilla hästen står som ett ljus.

Med andra ord så är SWB en fantastiskt bra allroundhäst om man hittar rätt individ och eftersom de finns i så många storlekar och temperament så går det alltid hitta en som är rätt.....om man vill. :D
 
Jag har en korsning PRE-Irish Cob. Superfin när hon är Irish mentalt och PRE i sina rörelse. Lite mindre trevlig de dagar hon är tvärt om;) Men någon form av kallblod/varmblodskorsning tror jag du skulle gilla!
 
Japp visst är de.. men alla råd behöver inte vara vanliga alla gånger=)

Islandshästen bevisar bara hur mångsidig den är.. själva rasen är så jäkla bra helt enkelt=) heeeelt opartisk=) haha
Alltså... Den må passa till mycket men en islänning stämmer ju inte in alls på vad TS vill ha.
 
Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har nu mer och mer börjat försöka komma ner till några hästraser som skulle passa mina behov.

JA, självklart är det absolut i särklass viktigaste att det är rätt individ. Oavsett ras. Jag är inte dum, jag har haft egna hästar i många år. Jag vet. Det här är alltså inte på blodigt allvar, jag kommer inte springa iväg och köpa första bästa häst av den ras som får flest röster ;) Jag vill bara se om jag kan få upp ögonen lite för fler raser som rimligen borde "passa mig", än de för tillfället 2-3 raser jag själv framförallt tänker på.

Så vad är det för häst jag kommer att leta efter?
* En trevlig hobbyhäst. "Hobbyhäst" = uteritter, dressyr, lätt hoppning på nivån max typ 80-90 cm. Kanske 2-3 pass vardera dressyr och uteritter (även i oländig terräng så jag är alltså ute efter de raser som generellt är mer säkra på foten) och hoppning en gång i veckan.
* Tävling, kanske lite lokalt. Jag tycker om att tävla men är ingen högt satsande tävlingsryttare (iallafall inte med nästa häst).
* I dagsläget har jag hästar som går ute på sommaren, är uppstallade på vintern och som i stort sett bara utfodras med grovfoder. Det är något liknande jag vill ha, tror jag, alltså helst ganska lättfödd och överlag en okomplicerad häst. Mycket (det mesta) med hur okomplicerad en häst är har förstås med hanteringen att göra, men jag inbillar mig ändå att vissa raser ofta är mer lättsamma i sig själva.
* En stor ponny/liten stor häst (145-160 cm ungefär) av relativt längd- och viktbärande modell. Det vore kul om min mamma (ca 80 kg, halvdan ryttare, rider i skog och paddock i långsamt tempo) skulle kunna rida hästen någon gång emellanåt.
Därmed inte sagt att jag vill ha en dvärgardenner, jag vill trots allt ha en häst med exteriör som lämpar sig för ridning, så att man inte får större risk för problem med hållbarhet eller bara svårare med ridningen p.g.a. hästens exteriör.
* Tre gångarter vill jag ha, varken mer eller mindre.
* Stabilt temperament. Som generella riktlinjer vill jag hellre ha en häst som stannar och tittar än en som vänder och springer hem när den blir rädd. Hellre en som anses lite "tråkig" än en som är "spännande". Och hellre en "ridskole-familjehäst" än en "topptävlingshäst". Men absolut inte lat och oengagerad!

Vad har ni för förslag?
Jag har lite tankar själv, några raser som jag vet en del om och har egen erfarenhet av och som absolut är tänkbara raser, och några som jag inte vet så mycket om men som jag är lite nyfiken på. Jag tänker att jag inte skriver något nu om vilka raser jag själv kan tänka mig, utan jag är nyfiken på vad NI säger först och främst :D

Jag är ju svag för welshponny i alla dess slag. Finns i olika sektioner. Men för att det ska stämma in på din beskrivning skulle det vara welsh cob. Tänkte på höjden och lite mer viktbärande. Har dock mestadels haft welsh av sektion c.
Tycker inte du ska skafa dig en allt för tung ras om du ska ha en allroundhäst.
Halvblodet med bra lynne är ju också ett alternativ. Finns många idag som avlar för att enbart för att få fam en ultimat tävlingshäst. Dock glömmer många bort lynne på hingsten och hållbarheten. Men om du hade hittat en halvblodshäst av bästa sort hade ju detta varit ultimat.
:):)
 

Finsk häst? Passar till allt. Finns i alla färger ( nästan) och i mankhöjd allt från 135- 175 cm

Slår också ett slag för finnhästen, den stämmer in på alla kriterier! Otroligt mångsidig, trevlig och robust ras. På jakt efter min andra för tillfället. :angel: Tyvärr är ju marknaden obefintlig i Sverige, men vill du ha tips på saluhästar här i Finland så släng iväg ett PM @Miljon :)
 
Jag slår ett slag för araben.
Allsidig, lagom stor (min är 155 cm ca), kort, stark rygg som tar mer vikt än man tror. Dressyr, hoppning, körning, WE, uteritter både på planmark och i eländig terräng fungerar (min tror hon är en bergsget). Kommer i olika känslighetsgrader, vissa är som ferraris, andra mer som personbilar. Lätthanterade, intelligenta, lättlärda (på gott och ont), arbetsvilliga och oftast lättfödda - en häst att ha riktigt kul med!

Annars säger jag connemara, som också blir precis vad du gör dem till.

/Lavinia
 
Vad många roliga förslag det kommit, tack!
Connemara och Welsh Cob har väl varit mina "huvudkandidater", eftersom jag är svag för de raserna och har bra erfarenheter av både Connemaror och Welshar.

Men alla tips läggs på minnet, utom islandshästar då som jag ju redan har och vet att det INTE är vad jag söker i nästa häst :) Tack för alla era förslag!
 
Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har nu mer och mer börjat försöka komma ner till några hästraser som skulle passa mina behov.

JA, självklart är det absolut i särklass viktigaste att det är rätt individ. Oavsett ras. Jag är inte dum, jag har haft egna hästar i många år. Jag vet. Det här är alltså inte på blodigt allvar, jag kommer inte springa iväg och köpa första bästa häst av den ras som får flest röster ;) Jag vill bara se om jag kan få upp ögonen lite för fler raser som rimligen borde "passa mig", än de för tillfället 2-3 raser jag själv framförallt tänker på.

Så vad är det för häst jag kommer att leta efter?
* En trevlig hobbyhäst. "Hobbyhäst" = uteritter, dressyr, lätt hoppning på nivån max typ 80-90 cm. Kanske 2-3 pass vardera dressyr och uteritter (även i oländig terräng så jag är alltså ute efter de raser som generellt är mer säkra på foten) och hoppning en gång i veckan.
* Tävling, kanske lite lokalt. Jag tycker om att tävla men är ingen högt satsande tävlingsryttare (iallafall inte med nästa häst).
* I dagsläget har jag hästar som går ute på sommaren, är uppstallade på vintern och som i stort sett bara utfodras med grovfoder. Det är något liknande jag vill ha, tror jag, alltså helst ganska lättfödd och överlag en okomplicerad häst. Mycket (det mesta) med hur okomplicerad en häst är har förstås med hanteringen att göra, men jag inbillar mig ändå att vissa raser ofta är mer lättsamma i sig själva.
* En stor ponny/liten stor häst (145-160 cm ungefär) av relativt längd- och viktbärande modell. Det vore kul om min mamma (ca 80 kg, halvdan ryttare, rider i skog och paddock i långsamt tempo) skulle kunna rida hästen någon gång emellanåt.
Därmed inte sagt att jag vill ha en dvärgardenner, jag vill trots allt ha en häst med exteriör som lämpar sig för ridning, så att man inte får större risk för problem med hållbarhet eller bara svårare med ridningen p.g.a. hästens exteriör.
* Tre gångarter vill jag ha, varken mer eller mindre.
* Stabilt temperament. Som generella riktlinjer vill jag hellre ha en häst som stannar och tittar än en som vänder och springer hem när den blir rädd. Hellre en som anses lite "tråkig" än en som är "spännande". Och hellre en "ridskole-familjehäst" än en "topptävlingshäst". Men absolut inte lat och oengagerad!

Vad har ni för förslag?
Jag har lite tankar själv, några raser som jag vet en del om och har egen erfarenhet av och som absolut är tänkbara raser, och några som jag inte vet så mycket om men som jag är lite nyfiken på. Jag tänker att jag inte skriver något nu om vilka raser jag själv kan tänka mig, utan jag är nyfiken på vad NI säger först och främst :D

Antar att det är en Camargue du vill ha?! :D
En mycket trevlig hobbyhäst, underbar i skogen, mycket säker på foten, totalt orädd och samtidigt full av energi. Går från stillastående till full fart på ett ögonblick! Generellt sett bra allroundhästar, brukar gilla hoppning då de gillar fart och fläkt, trevliga i dressyr då de har mycket lätt för samling.
MYCKET lättfödda. ;) Lever typ på vass i Frankrike... Tålig mot kyla och hetta, insekter osv osv osv.
Storleken stämmer också! Kompakta hästar med lite massa, viktbärande. Mycket bra bärighet överlag och rids av vuxna män i Frankrike utan att det ser tokigt ut.
Oerhört stabilt temperament, men som sagt med mycket energi. Men överlag skulle jag säga att "vem som helst" kan rida de flesta som blivit normalt uppfostrade. Oerhört snälla och, som sagt, orädda hästar.

Här är min:



 
Tänker på Welsh cob, min är väl lite väl nervig ibland, men hon är förhoppningsvis ett undantag ;) Annars lättfödda, trevliga i dressyr och hoppar fint, och hur säker som helst i skogen. Eller morganhäst som jag har hört ska vara allsidiga och trevliga. Har ingen erfarenhet av morgan själv, men har vart sugen på en lite till och från.
 
Jag själv har en Welsh Cob samt en paintkorsning (modern till honom är okänd). Paintkorsningen vinner i allt! Welsh coben är eldig till kropp och själ, ger alltid 110% och är en underbar individ men svår för den som inte hänger med i svängarna ;) ...SÅ, jag slår ett slag för de amerikanska raserna quarter, paint och appaloosa.
 
Jag gillar halvblod och stödjer svensk avel om jag kan. Dvs, hittar jag en swb jag gillar köper jag den.
Det finns många hästar som passar in på det du söker. Är du säker på att du inte vill mer än så är urvalet i princip oändligt. Finns många trevliga läromästare :)


Men jag måste fråga eftersom jag är lite skeptiskt till den som tipsade om nordsvensk, har aldrig sett en hoppa 80-90 eller högre, gör du det med din?
 
Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har nu mer och mer börjat försöka komma ner till några hästraser som skulle passa mina behov.

JA, självklart är det absolut i särklass viktigaste att det är rätt individ. Oavsett ras. Jag är inte dum, jag har haft egna hästar i många år. Jag vet. Det här är alltså inte på blodigt allvar, jag kommer inte springa iväg och köpa första bästa häst av den ras som får flest röster ;) Jag vill bara se om jag kan få upp ögonen lite för fler raser som rimligen borde "passa mig", än de för tillfället 2-3 raser jag själv framförallt tänker på.

Så vad är det för häst jag kommer att leta efter?
* En trevlig hobbyhäst. "Hobbyhäst" = uteritter, dressyr, lätt hoppning på nivån max typ 80-90 cm. Kanske 2-3 pass vardera dressyr och uteritter (även i oländig terräng så jag är alltså ute efter de raser som generellt är mer säkra på foten) och hoppning en gång i veckan.
* Tävling, kanske lite lokalt. Jag tycker om att tävla men är ingen högt satsande tävlingsryttare (iallafall inte med nästa häst).
* I dagsläget har jag hästar som går ute på sommaren, är uppstallade på vintern och som i stort sett bara utfodras med grovfoder. Det är något liknande jag vill ha, tror jag, alltså helst ganska lättfödd och överlag en okomplicerad häst. Mycket (det mesta) med hur okomplicerad en häst är har förstås med hanteringen att göra, men jag inbillar mig ändå att vissa raser ofta är mer lättsamma i sig själva.
* En stor ponny/liten stor häst (145-160 cm ungefär) av relativt längd- och viktbärande modell. Det vore kul om min mamma (ca 80 kg, halvdan ryttare, rider i skog och paddock i långsamt tempo) skulle kunna rida hästen någon gång emellanåt.
Därmed inte sagt att jag vill ha en dvärgardenner, jag vill trots allt ha en häst med exteriör som lämpar sig för ridning, så att man inte får större risk för problem med hållbarhet eller bara svårare med ridningen p.g.a. hästens exteriör.
* Tre gångarter vill jag ha, varken mer eller mindre.
* Stabilt temperament. Som generella riktlinjer vill jag hellre ha en häst som stannar och tittar än en som vänder och springer hem när den blir rädd. Hellre en som anses lite "tråkig" än en som är "spännande". Och hellre en "ridskole-familjehäst" än en "topptävlingshäst". Men absolut inte lat och oengagerad!

Vad har ni för förslag?
Jag har lite tankar själv, några raser som jag vet en del om och har egen erfarenhet av och som absolut är tänkbara raser, och några som jag inte vet så mycket om men som jag är lite nyfiken på. Jag tänker att jag inte skriver något nu om vilka raser jag själv kan tänka mig, utan jag är nyfiken på vad NI säger först och främst :D

Tror en mindre PRE skulle kunna passa, inte mätt min på riktigt men hon är under 160. Har tävlat lokal dressyr och hoppning (1m) samt terränghoppning/pay n cross. Är snäll att ha och göra med vad det gäller det mesta, helt med på mattes idéer som att rida offroad i skogen, påskpyntas till maskeradhoppning, showa i Falsterbo eller ridas i halsring. Varit föredömlig lärare åt pappa och pojkvän. Kanske lite hetare än vad som beskrivs men träffat betydligt lugnare versioner än henne. Sen har jag två förslag till, Welsh Cob och Haflinger.

Tycker det är en hållbar ras, min går ute dygnet runt på naturbete nu under sommaren och går på lösdrift med grovfoder och mineraler under vinterhalvåret. Har ett gäng Welsh Cob som sällskap.

Här är hon i lite olika roller....

1467632887-13234.png

1455833970-13234.png

1465937965-13234.jpg
 
Jag gillar halvblod och stödjer svensk avel om jag kan. Dvs, hittar jag en swb jag gillar köper jag den.
Det finns många hästar som passar in på det du söker. Är du säker på att du inte vill mer än så är urvalet i princip oändligt. Finns många trevliga läromästare :)


Men jag måste fråga eftersom jag är lite skeptiskt till den som tipsade om nordsvensk, har aldrig sett en hoppa 80-90 eller högre, gör du det med din?
Om det var jag som sa nordsvensk bruks (mycket möjligt), så rider jag inte alls (förutom lite försiktig "åka" i skritt ibland), utan kör.
De är väldigt trygga hästar, men med fart och go i. Förväxlas ej med Ardenner, som har en mycket större bulk och ett lite "eftertänksammare" sätt.
Jag har många goda vänner med NSV som rider mer aktivt, tränar dressyr för tränare och hopptränar och tävlar på lägre nivå. Som dressyrhästar, så finns det flera exempel på hästar som tävlar MSV.
Dressyr är NSV bra på, eftersom de är lättlärda, och har lätt att hålla ihop sig. Och en välskött nordis med med mycket fin man och svans, ser väldigt trevlig ut.

Vill man hoppa en NSV mer aktivt och lite högre än en bom i stort sett på backen, så får man välja en lite nättare individ, man behöver ju inte leta reda på värsta tungviktaren om hoppning är väldigt viktigt.
En medelfjordhäst är egentligen lika grov som en medelnordsvensk, bara lite mindre, och det ifrågasätts sällan om Fjordhästar kan hoppa...

En god sak med rasen är att det finns både lättare typer, och maffigare, nästan ardennerlika.
Här på gården finns en lättare och nättare, två som är medelgrova, och en riktigt grov.
Mankhöjderna variera mellan 146 upp till 165, så de finns både i många "höjder" och "bredder".
 
Självklart fjording!
De flesta går att hoppa upp till 80 cm med träning.
Och dressyr på lokal nivå upp till LA orkar de - med träning - ta sig runt.
Allround, säkra på foten, går fram i skogen.
Som regel lättfödda och klarar sig på enbart grovfoder.
Stabila i psyket.
Som regel arbetsvilliga (den där feta, lata fjordingen som man kanske associerar till, är en framtränad sort och inte vad som finns i individerna från start; de flesta är väldigt arbets- och samarbetsvilliga om man inte lär dem att bete sig på annat sätt).

Men visst, det är inte självklart att man hittar en hoppglad fjording på drygt 145 cm eftersom många ligger runt 140cm i mankhöjd.
 
Hörrni @pink_angel @ryttaren1 och @kryddelydd - tråden är nästan ett år gammal :)

Jag har hittat min pålle nu, kul att ni väckte upp tråden ändå för jag hade helt glömt bort den!

Så vad blev det?
* En trevlig hobbyhäst. "Hobbyhäst" = uteritter, dressyr, lätt hoppning på nivån max typ 80-90 cm. Kanske 2-3 pass vardera dressyr och uteritter (även i oländig terräng så jag är alltså ute efter de raser som generellt är mer säkra på foten) och hoppning en gång i veckan. - Stämmer! Fast ambitionen "max 80-90 cm" fnissar jag lite åt, efter några månader tillsammans tävlar vi nu LD (80 cm) och steget till LC är inte långt. Så att det skulle vara något absolut max för vad jag vill, njae :D
* Tävling, kanske lite lokalt. Jag tycker om att tävla men är ingen högt satsande tävlingsryttare (iallafall inte med nästa häst). - Ja, vi tävlar lokalt och det känns lagom, så det stämmer.
* I dagsläget har jag hästar som går ute på sommaren, är uppstallade på vintern och som i stort sett bara utfodras med grovfoder. Det är något liknande jag vill ha, tror jag, alltså helst ganska lättfödd och överlag en okomplicerad häst. Mycket (det mesta) med hur okomplicerad en häst är har förstås med hanteringen att göra, men jag inbillar mig ändå att vissa raser ofta är mer lättsamma i sig själva. - Stämmer. "Lagom" lättfödd, äter mestadels grovfoder och mår toppen på det.
* En stor ponny/liten stor häst (145-160 cm ungefär) av relativt längd- och viktbärande modell. Det vore kul om min mamma (ca 80 kg, halvdan ryttare, rider i skog och paddock i långsamt tempo) skulle kunna rida hästen någon gång emellanåt. - Lite, lite, liiite för liten, men annars stämmer det bra. Min kära mamma har inte vågat sig upp en, men nog sjutton skulle hon kunna utan problem! Bär upp väldigt mycket både vikt och längd utan problem.
* Tre gångarter vill jag ha, varken mer eller mindre. - Och tre gångarter fick jag!
* Stabilt temperament. Som generella riktlinjer vill jag hellre ha en häst som stannar och tittar än en som vänder och springer hem när den blir rädd. Hellre en som anses lite "tråkig" än en som är "spännande". Och hellre en "ridskole-familjehäst" än en "topptävlingshäst". Men absolut inte lat och oengagerad! - Det här går väl att diskutera ;) Visst, stabil och trevlig och mer ridskole-familjehäst än topptävlingshäst är det absolut. Men också med mycket egen vilja, attityd och en oanad förmåga att kasta sig rätt ut åt sidan när hon blir rädd. (Sedan står hon och sover en halv sekund senare, men det är ju första rekationen som är lite jobbig :angel:)

Jag lyckades väl ändå rätt bra, tycker ni inte?
Jag provade lite olika ponnyer, bland annat Connemara och New Forest, och så den här som jag föll för direkt. Ras: Ingen jäkla aning! :D Importerad med okänd stam :love:
 
Haflinger såklart :D annars ex welsh cob, connemara eller korsning typ som min älsing till vänster som är otrligt allsidig (e:welsh, u:arab/hbl/russ, 151 cm).
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 046
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 888
Senast: grodan21
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
450
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp