Vilka krav ställs på hyresgäst vid avflytt (inackordering)?

Fråga till er stallägare och ni som har varit inackorerade och sedan flyttat ut er häst:

Vilka krav har ställts på hyresgästen vid avflytt gällande hagar? Urmockning? Om marken är upptrampad och lerig efter den häst som gått där, har man ställt krav på någon typ av återställande markarbete?

Vad är normalt förfarande och "common sence" vad gäller just hage?

Jag har flyttat från två stall mitt i "säsongen" (vid andra flyttar har flyttarna varit i samband med sommarbete och att stallet varit tomt/städat för det). För mig är det självklart att mocka ur boxen ordentligt, sopa rent, göra rent krubba och eventuell vattenkopp. Samt självklart ta med sig alla sina saker därifrån, och städa upp även i garderob/sadelkammare/annat utrymme man haft till sitt förfogande i stallet. Och ja, jag har tyvärr sett många som inte gör det, utan lämnar allt möjligt kvar när de flyttar.

När jag flyttade från mitt sista stall ville den som var ansvarig för stallet egentligen att boxen skulle skuras. Det gick inte på grund av att det var i januari och minusgrader (fanns inget varmvatten), och jag var inte intresserad av att ha kvar det åtagandet och behöva göra det framåt sommaren. Jag betalade hen en summa som hen bestämde för att "slippa", och det tyckte jag var SÅ värt det, jag hade lätt betalat det dubbla för att slippa gå dit igen.

Jag har aldrig varit med om att det har ställts krav på att återställa, eller ens mocka ur, hagarna i samband med flytt. Men jag har heller aldrig haft hage som bara jag har varit i. Går det andra hästar i hagen kan jag tycka att det inte bara är den personen som ska flytta som ska behöva mocka ur hagen, då måste ju även de andra hästägarna hjälpa till. Hade jag haft en egen hage tycker jag att det kravet (på mockning) är mer logiskt. Men att återställa på grund av lerigt tycker jag i alla lägen är upp till markägaren att åtgärda.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 474
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 672
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd. Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt...
2
Svar
20
· Visningar
2 893
Senast: Bison
·
Anläggning Sällar mig till mängden av stallväljartrådar. Det bara snurrar i huvudet, jag behöver hjälp att bolla! Köpte häst i höstas och inser...
Svar
17
· Visningar
1 476
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp