Vilka raser tycker ni mer om?

Tycker att dom är egensinniga och känns ofta som att någon byggt ihop dom av reservdelar och att inga kroppsdelar sitter ihop som dom ska. :laugh: Har såklart träffat några trevliga också, men tillräckligt många för att inte vilja ha en egen. Dom är dock vackra och charmiga på sitt vis.
Det är nog den egensinnigheten som jag gillar. Men jag gillar ju urhundar också, av samma anledning. Men reservdelar, menar du hälsoproblem eller bara att det känns fel på något sätt?
 
Det är nog den egensinnigheten som jag gillar. Men jag gillar ju urhundar också, av samma anledning. Men reservdelar, menar du hälsoproblem eller bara att det känns fel på något sätt?
Tror att det är för att det känns som att dom är byggda som körhästar och inte ridhästar! Hingstarna är oftast mer "ihopsatta" dock, det var verkligen svårt att förklara.
 
Tror att det är för att det känns som att dom är byggda som körhästar och inte ridhästar! Hingstarna är oftast mer "ihopsatta" dock, det var verkligen svårt att förklara.
Jag tror jag förstår vad du menar. Och återigen tror jag det är precis det jag gillar med dem :laugh:
 
Men är inte empati en form utav intelligens då? Är det bara logik och sånt som räknas?

Ja, det är väl därför IQ är ett ganska dåligt mått :). Det testar framförallt logik från perspektivet av den västerländska traditionen.

Citerar wiki:
"Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga; förmågan att utifrån givna grunder avsiktligt utveckla sitt tänkande. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning."
 
Jag har träffat hästar som jag beskrivit som kloka och hästar som jag absolut inte skulle beskriva som kloka. Hästen jag rider nu är klok. Ofta hänger det för mig ihop med hur hästen agerar när den blir skrämd. En klok häst tappar inte huvudet och går in i 100% flyktläge på en halv sekund när den blir skrämd utan fortsätter att tänka och lyssna på mig. Men även i andra situationer kan jag tycka att hon är klok. Det finns liksom mer bakom pannbenet än hos de flesta andra hästar. Hon kommunicerar mer och på ett tydligare sätt med mig än andra hästar jag känt. Kanske hänger det ihop med att hon blivit lyssnad på och de andra hästarna jag känt kanske inte har blivit lyssnade på lika mycket och delvis stängt av och slutat kommunicera så fint som hon gör.

Jag kan också tycka hästar är kloka, men fortfarande inte intelligenta.
Upplever själv att jag äger en klok häst.
 
Det beror väl också lite på vad man själv har för inställning - ser man hästar som ointelligenta så kanske man inte uppfattar när de är intelligenta? Måste erkänna att jag blir smått provocerad av att någon som äger, rider och tränar hästar bara rakt av ser dem som ointelligenta...

Jag tycker att en häst (eller vilket djur som helst) som observerar sin omgivning och justerar sitt eget beteende i förhållande till den uppvisar intelligent beteende. Samma sak om djuret aktivt tar kontakt med och kommunicerar med oss människor i syfte att uppnå någonting. Tänker här framförallt på min dotters sto som, när vi var iväg på tävling, lärde mig att klia henne på (hennes!) kommando 😂

Jag förstår att endel blir provocerade. Men jag tycker liksom inte att bara för en häst är snäll och uppskattar att umgås med en människa är den intelligent. Klok -ja absolut!

Jag kan själv inte definera hur jag skulle beskriva hur en intelligent häst skulle vara. Uppfinningsrik… ja kanske. Men ändå inte.
Orädd dvs otittig, modig osv. Kanske snarare klok där också.
 
Jag förstår att endel blir provocerade. Men jag tycker liksom inte att bara för en häst är snäll och uppskattar att umgås med en människa är den intelligent. Klok -ja absolut!

Jag kan själv inte definera hur jag skulle beskriva hur en intelligent häst skulle vara. Uppfinningsrik… ja kanske. Men ändå inte.
Orädd dvs otittig, modig osv. Kanske snarare klok där också.

Man märker det på att dom tänker. Dom kan klura. Dom stannar till och funderar en stund.

Man kan se det rätt tydligt om man bygger korridorshagar: många hästar "fastnar" om dom behöver gå runt för att ta sig dit dom vill, ofta blir det stress-spring fram och tillbaks i ett hörn, fast rätt öppning är bara 20 meter bort. Går man inte och hjälper dom och visar så får dom panik. Sen kan man behöva visa öppningen flera gånger innan dom lärt sig.

Men en del hästar tar det lugnare, går sen längs med stängslet, och hittar öppningen direkt.

Hästar med sina stora flyktkroppar verkar bara klara av att tänka när dom håller sig lugna, när dom fått stresspåslag så avstannar tankeverksamheten och dom reagerar enbart. Och den punkten, "jag blir så stressad att jag inte kan tänka klart", kommer mycket tidigare hos häst än hos människa, med våra proportionellt jättestora hjärnor. Vår tankeverksamhet inte "överkörd av kroppen" lika lätt, men det händer oss med. Hunger, smärta, könsdrift etc kan också "köra över" tankeverksamheten.

Lugn häst = smart häst.
 
Jag har tre welsh cobbar så… måste väl säga welsh? Tycker de är rätt intelligenta, men som sagts ovan, det gäller att de inte stressar upp sig för då säger hjärnkontoret upp sig. Är de lugna blir jag ofta överraskad över vad de lyckas förstå eller klura ut.

C05F0FB6-F72C-46C8-B7DD-2FAF52562EA0.jpeg


Men jag gillar alla hästar. Har inte träffat någon jag inte gillat alls.
 
Jag har tre welsh cobbar så… måste väl säga welsh? Tycker de är rätt intelligenta, men som sagts ovan, det gäller att de inte stressar upp sig för då säger hjärnkontoret upp sig. Är de lugna blir jag ofta överraskad över vad de lyckas förstå eller klura ut.

Visa bifogad fil 111170

Men jag gillar alla hästar. Har inte träffat någon jag inte gillat alls.
Helt OT men vilken otroligt vacker häst!
 
Jag har träffat både intelligenta och ointelligenta hästar... min första häst var väldigt smart med många rävar bakom öronen :D Den andra (SWB) var normalbegåvad även om hon hade ärvt lite jobbiga egenskaper som att tex plantera fötterna om det inte passade madame (extremt vanligt då i mina trakter pga överskott av Marino-hästar :cautious:).

Arabstoet jag tränade för utställning var ohyggligt smart. För smart för mig innan jag kom på hur fort hon lärde sig saker :D De flesta araber och de med mycket arabblod jag träffat har varit smarta, med ett undantag. Anglon som mina hästar gick med var inte speciellt smart men gudasnäll, en av mina absoluta hästfavoriter.

Edit: Kan tillägga att min hästmentor som hade fött upp och ägde anglon höll med mig :D Hans mor (50/50) var betydligt smartare men hade samma milda temperament :heart
 
Jag har träffat både intelligenta och ointelligenta hästar... min första häst var väldigt smart med många rävar bakom öronen :D Den andra (SWB) var normalbegåvad även om hon hade ärvt lite jobbiga egenskaper som att tex plantera fötterna om det inte passade madame (extremt vanligt då i mina trakter pga överskott av Marino-hästar :cautious:).

Arabstoet jag tränade för utställning var ohyggligt smart. För smart för mig innan jag kom på hur fort hon lärde sig saker :D De flesta araber och de med mycket arabblod jag träffat har varit smarta, med ett undantag. Anglon som mina hästar gick med var inte speciellt smart men gudasnäll, en av mina absoluta hästfavoriter.

Jag har lärt mig att ofta när individer som är av en intelligent ras är lite småkorkade, så har de fått syrebrist under fölning och blivit sk dummies. De brukar dock vara väldigt okomplicerade och snälla. :)
 
Jag har lärt mig att ofta när individer som är av en intelligent ras är lite småkorkade, så har de fått syrebrist under fölning och blivit sk dummies. De brukar dock vara väldigt okomplicerade och snälla. :)

Så intressant! Jag vet att han kom ut i en hel fostersäck så hon fick slita upp den så det är mycket möjligt att han hade en mindre syrebrist under fölningen. Han var i övrigt som en normal häst men som sagt, lite korkad. Men även utan en ev syrebrist tror jag att han hade varit snäll, hans mamma var som sagt helt ljuvlig i temperamentet. Jag är inte förvånad över att hon var snäll, jag känner väl till hennes arablinjer och de är kända för att ge snälla hästar.
 
Så intressant! Jag vet att han kom ut i en hel fostersäck så hon fick slita upp den så det är mycket möjligt att han hade en mindre syrebrist under fölningen. Han var i övrigt som en normal häst men som sagt, lite korkad. Men även utan en ev syrebrist tror jag att han hade varit snäll, hans mamma var som sagt helt ljuvlig i temperamentet. Jag är inte förvånad över att hon var snäll, jag känner väl till hennes arablinjer och de är kända för att ge snälla hästar.

Nu gjorde du mig sugen på en arab igen… :arghh: Glömmer aldrig den där snälla, fina araben med stora kloka ögon jag träffade på en distansritt. Gamla polska linjer.:love:
 
Jag förstår att endel blir provocerade. Men jag tycker liksom inte att bara för en häst är snäll och uppskattar att umgås med en människa är den intelligent. Klok -ja absolut!

Jag kan själv inte definera hur jag skulle beskriva hur en intelligent häst skulle vara. Uppfinningsrik… ja kanske. Men ändå inte.
Orädd dvs otittig, modig osv. Kanske snarare klok där också.

Tycker du verkligen inte att en varelse som aktivt kommer på sätt att lösa problem är intelligent? Jag känner otaliga hästar som öppnar dörrar, hämtar prylar, knyter upp knutar osv om det gynnar dem. Det är i min värld en hygglig nivå av intelligens framförallt med tanke på hur långt ifrån deras egna naturliga beteenden de agerar. Även tex fälttävlanshästar som, trots att de inte sett hindren förut, måste lista ut hur de ska agera för att lösa kruxet i varje hinder, och det i väldigt högt tempo. Eller skogshästar som på egen hand ska hitta bästa sättet att få loss timmer genom svår terräng? :idea:

(Mod har i min värld inget att göra med det, man kan vara väldigt intelligent och ändå försiktig och vice versa.)


Apropå intelligenta hästar har jag haft en arab som om han hade tråkigt skruvade loss prylar i stallet. 😅 @athena_arabians Har nog aldrig utbildat en mer lättlärd häst, på gott och ont. :angel:
 
Apropå intelligenta hästar har jag haft en arab som om han hade tråkigt skruvade loss prylar i stallet. 😅 @athena_arabians Har nog aldrig utbildat en mer lättlärd häst, på gott och ont. :angel:

Hade min första häst (halvarab) tråkigt tenderade det att hända saker omkring henne :angel: Men även om hon var snäll hade hon ett viss skärpa i sitt sätt, något jag inte sett i de andra araber och halvaraber jag haft omkring mig. Jag misstänker att det var nordsvensken i henne som gav det.

Och ja, smarta/lättlärda hästar kan vara lite av en huvudvärk när en utbildar dem :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 357
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 923
Senast: inverterad
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp