Vilka språk kan ni?

Sv: Vilka språk kan ni?

Svenska som modersmål (MVG igenom hela skolan men nuförtiden så är den himla rostig emellanåt...)
Pratar isländska flytande och skriver flytande, tyvärr är gramatiken långt från hundraprocentig (speciellt inte om jag inte anstränger mig), bott i landet i fem år och aldrig gått en kurs i isländska men är inne på mitt fjärde år på isländsk högskola där all undervisning sker på isländska, prov skrivs på isländska och uppsatser med och har ett medelbetyg på över 8,0 (av 10 möjliga), så är nöjd med det.
Pratar engelska flytande (eller ja vardaglig engelska, inge fackuttryck) men behöver en stund för att komma in i de varje gång när jag själv ska prata, förstår allt som sägs och kan läsa knöliga vetenskapliga artiklar inom mitt område utan störra problem).

Kunde spanska hjälpligt en gång i tiden, idag ligger den i nivån med ptja, noll och inget, men tror de nog skulle ploppa fram en hel del rätt snabbt om jag gav mig in i de igen.

Kan även säga en fras på tyska - "jag talar inte tyska" - himla användbart ;)

Förstår norska begripligt och en del danskar men huvaligen för vissa delar - djass, 100% obegripligt ;)

Aldrig varit en språkfantast men längtar tills jag kan få göra mina egna barn MINST 2språkiga från början i livet. Min tolkning av forskningen är att dessto fler språk man får som liten, dessto lättare går de att ta till sig fler som äldre. Hade tex. önskat att pappa talat finska med oss som små istället för svenska :) Och önskar även att jag lärt mig tyska, himla bra språk att kunna.

//Nella
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Aldrig varit en språkfantast men längtar tills jag kan få göra mina egna barn MINST 2språkiga från början i livet.
Åh jag tänker likadant! Jag och sambon brukar prata om det, hur gärna vi skulle vilja ha framtida eventuella barn i trespråkiga skolor och så :) Vår unge skulle få två språk gratis (svenska och spanska) och så engelska såklart ovanpå det. Tänk så otroligt nyttigt för framtiden liksom, särskilt om det stackars barnet kan lära sig exempelvis franska i skolan också.

Om jag vore jätterik skulle jag bara studera språk resten av mitt liv. Finns inget roligare och mer givande :love:
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Coolt med ryska! Pratar du spanska sedan tidigare förresten? Jag börjar plugga jättesnart, är så himla pepp kan jag säga. Jag :love: att spanska är så jädrans lätt att uttala, typ lättaste språket ju. Ska blir så kul!
 
Sv: Vilka språk kan ni?

KL

Jag pratar svenska såklart, och amerikansk engelska då jag bott där ett tag. Brittisk engelska tycker jag är knepig att förstå ibland :D

Även jag vill att mina barn ska bli minst tvåspråkiga, måste bara hitta en passande pappa först!
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Har svenska som modersmål, pratar engelska tillräckligt bra för att känna mig bekväm med det, knackig men nödtorftigt fungerande turisttyska (kan läsa det hyfsat bra och kan många lösryckta ord men är hemskt osäker på grammatiken), försöker för tillfället banka in lite italienska på egen hand, det blir nog på ungefär samma nivå som tyskan.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Kl.

Bortsett från Svenskan så pratar jag Engelska, en hel del Spanska och Tyska. Kan även några fraser inom Italienska och Franska. Men inte så värst mycket..
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Svenska som modersmål
Engelska som hyfsat flytande med normala samtalsämnen, inga överdjupa specialområden..
Tyska kan jag både förstå och hanka mig fram på, men är fruktansvärt otränad.
Teckenspråk kan jag också till viss del, men definitivt inte flytande, utan ungefär som tyskan

Jag har dock bra språksinne så om jag hade möjlighet att bosätta mig i andra länder under en tid skulle jag nog snabbt lära mig fler språk :)
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Jo men när folk börjar räkna upp "förstår danska och norska" känns det mest som att man vill mjölka så mycket man bara kan, för att kunna nämna två till språk.

Haha, och bland folk jag pratar med så är många förvånade när jag utan problem förstår danska och norska :D "Va, jag förstår inte ett smack!" är vanligaste kommentaren. Å andra sidan beror det väl på vilka man hört prata också. Både norska och danska kan ju låta både väldigt likt svenskan och extremt olikt svenskan beroende på dialekt osv.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Jag har läst spanska i 4 år men nu är det ett tag sen så mycket har fallit i glömska. Men jag ska försöka läsa en kurs till hösten på universitet :)

Jag förstår dig :D Spanskan är väldigt tacksam när det kommer till uttalet, inte alls som franskan :p
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Ja, spanskan är SÅ mycket lättare! Jag blandar ihop dem dock, och gör det liksom svårare än det behöver vara.

Ja men läs en kurs i höst, det låter ju jätteroligt :) Jag önskar att jag inte låtit min franska dö ner till turistnivå för det vore så fantastiskt att faktiskt behärska språket väl. Så har du tid och lust så är det ju en grymt bra grej att göra :)
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Så tänker jag också, vill gärna kunna det flytande :) Härligt för dig, du kommer lära dig spanska på ett kick när du bor där :D
 
Sv: Vilka språk kan ni?

KL

Även jag har svenska som modersmål och har förutom det engelskan så pass flytande att jag tänker, drömmer och ofta uttrycker mig bättre på engelska. Är rätt bra på franska också, och även om den har hamnat lite i skymundan på senaste känner jag fortfarande att jag kan en del. Hoppas kunna hitta en bra konversationskurs i sommar för att hålla igång den ännu mer!

Skulle gärna vilja lära mig spanska i framtiden och kanske något mer ovanligt såsom gaeliska (fullständigt onödigt, men lite kul), men det har jag varken ork eller motivation att ta tag i just nu. ;)
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Haha ja, jag hoppas det i alla fall :D Ska ju plugga, så regeln kommer vara att all spanska jag lär mig på lektionerna måste jag använda även hemma. Tror den största utmaningen för mig blir att dels våga prata och dels att inte bli för lat och falla tillbaka på engelskan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur ska man tänka runt valet inför åttan och möjlighet att läsa ytterligare ett främmande språk? Först och främst vill jag säga i...
2
Svar
39
· Visningar
2 086
Senast: lingonben
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 094
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 527
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp