Bukefalos 28 år!

Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag har också träffat på ett par olika hästar som visat detta beteende och som sedan visat sig vara halt båda fram. Man kan känna att de går och bromsar i gångarterna. Att de galopperar ute i skogen kan bero på att underlaget är bättre för dom där än på ridbanan.


En häst som betedde sig likadant var halt på båda fram visade det sig sen, nåt att tänka på i framtiden! Oxå en arab förresten, när var detta, och vad var det för stam på den? Om du kommer ihåg nåt av det?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag har också träffat på ett par olika hästar som visat detta beteende och som sedan visat sig vara halt båda fram. Man kan känna att de går och bromsar i gångarterna. Att de galopperar ute i skogen kan bero på att underlaget är bättre för dom där än på ridbanan.

en häst jag red i ett tävlings stall tog det ett bra tag innan jag fick henne i galopp, med ägaren vare det inga problem, gick banor på 120 lekande lätt. men hon testade mig genom att bli så äckligt slö man bara kan bli, men när jag väl fått fram henne så gav hon sig relativt snabbt och var fin att rida. så det kan ju vara så också.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*KL*

Skulle provrida en unghäst e.Biggles men när vi kom fram (åkte f.ö 20 mil för att kolla på enbart den) så var hästen såld men ägaren försökte sälja på mig en lerig, långhårig otroligt överviktig, 13 årigt Gotlandsruss istället för 5.000:-.

Frestande, men nej tack.

Sedan har jag även provridit en häst som skenade iväg och ville hoppa över staketet till paddocken hela tiden. Den var 9 år och nyss inriden fick vi veta EFTERÅT. Tack så mycket för den..
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Man blir ju helt stum... jag fattar inte att folk har mage att sätta upp intresserade på knappt inridna unghästar utan att tala om det först ...:eek: Eller låta bli att tala om att hästen är såld, eller något av alla de bisarra beteenden som man läser om här!

Gör folk vad som helst för att få sålt!?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

När jag var 15? något sånt så fick vi tillbaka vårt egenuppfödda halvblodssto från fodervärden som haft henne i 5 år. Jag började rida henne men det är en ganska tuff madam och jag var (är) liten och inte så tuff på den tiden så när jag fått tugga grus ett par gånger bestämde vi att vi skulle försöka sälja henne och köpa en D-ponny istället. Satte ut annons säljes/ ev bytes mot D-ponny och fick svar från ej tjej som var 18 och skulle gå över från ponny till storhäst. Ponnyn verkade jättetrevlig, precis vad vi letade efter så vi bestämde att hon först skulle komma ner och prova vår häst.

Hon och en kompis åkte tåg ner från ridgymnasiet där de gick, vi hämtade dem på tågstationen. Kommer ihåg att det var halv snöstorm men nu hade de ju tagit sig ner så vi fick lasta och köra upp till ridhuset.

Jag kommer inte ihåg om jag var uppe och red något innan, tror jag gjorde det och då gick det bra men jag undvek ju att pressa henne eftersom det var då hon kunde börja tjura och bocka. Sedan hoppade då hon som skulle provrida upp och red, och det gick väl bra, förutom att hästen slängde av henne 3 ggr. Vi hade berättat hur hon var och att det var eftersom hon slängde av mig som vi skulle sälja, men kändes ju ändån lite pinsamt - lär ju inte bli någon affär där tänkte vi :o

Men tjejen var jätteintresserad och ville gärna prova igen, och jag skulle ju då prova ponnyn så den här gången körde mamma och jag upp till tjejens gymnasie med hästen. Där gick det bra, inga avåkningar :angel:, ponnyn var fin men kände inte riktigt att vi klickade. Plus att jag inte kan skiljas frrån den där tokhästen fast jag alls inte klickar med henne ridmässigt, så det blev betäckning av stoet istället, jag köpte C-ponnyn jag hade på foder, det bästa jag gjort i mitt liv :love:, och nu har jag stoets 3,5-åriga avkomma och rider på :love:.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL

När jag skulle hjälpa en kompis sälja en av araberna i sitt dressyrstall så blev jag fundersam över hur folk tänker. Provridning var bokad för en ung tjej så vi gick ut i god tid till stallet för att ta emot dom. Då dyker det upp en finklädd mamma, en kostymklädd pappa och ett litet barn på ca 10 år. De sa att de skulle provrida hästen som var till salu. Jag och vännen tittade på varandra och blev lite förvånade. Vi frågade om de visste att det här var en 5 årig arab, som kräver en rutinerad ryttare, grundutbildad för att bli dressyrhäst och som är ganska dyr? (Kan säga att en bra bit över 100 000 kr var priset) Ja då säger pappan. Sen kläcker han ur sig: " Ja dottern ska börja på ridskola efter sommaren och vi tänkte köpa en häst SOM HON KAN LÄRA SIG RIDA PÅ...hon ska gå i privatgrupp på ridskolan." Ungen hade alltså inte ridit alls innan och föräldrarna tänkte köpa en arab till henne för att hon skulle lära sig rida!!! Eeh..behöver jag säga att de inte ens fick provrida?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag har haft några medryttarhästar genom åren och alla provridningar har väl inte gått sådär strålande:D Delar med mig av 3 minnesvärda provridningar.

#1 När jag skulle provrida första privata sköthästen (hette inte medryttare i mitt stall på den tiden) började det sådär. Jag hade ridit några år men bara på lektionshästar och kompisars hästar. Hästen var inte riden på ett tag pga att ägaren var gravid. Hästen var snäll att göra i ordning och skulle vara en klippa att rida så det bestämdes att vi skulle ta en lugn tur i skogen. Jag utrustade mig med min vanliga utrustning inkl kort allroundspö och hoppade upp. Hästen for iväg i full fart, över vägen, ut skogen och bockade där som en idiot till jag flög av i gräset. Då ställde den sig och började beta. Kan vara bra att upplysa om att hästen är grymt spörädd INNNAN man skickar upp folk.:cool: Nåja, det slutade ändå med att jag skötte och red den här hästen runt ett år innan den såldes. Efter ett tag accepterade den faktiskt spöt också.

#2 En annan gång skulle jag börja rida en kompis häst då jag blivit hästlös efter att foderhästen åkt hem till matte. Det blev totalt fiasko! När jag skänklade stannade hästen, jag fick den inte att gå många meter hur jag än försökte. Vi pratade inte alls samma språk och jag bestämde mig för att prova en annan häst, nämligen #3

#3 Det var en häst som var tränad för löp om jag inte minns fel, men hade varit ridhäst något år. Ägaren berättade att den var speciell och att den inte kom överens med alla. Pigg och lite stissig att rida men inte värre än att jag redde ut det. Red ett par gånger tillsammans med ägaren och gillade hästen och den verkade gilla mig. Första gången jag skulle rida utan ägaren närvarande ändrades detta helt. Hästen visade sig vara en riktig ögontjänare. Den trängde upp mig mot boxväggen och sparkade efter mig när jag skulle borsta den. Jag blev helt chockad och ringde ägaren och talade hulkande om vad som hänt, att jag blivit livrädd och vägrade riskera mitt liv för att rida lite.

Så det blev trots allt hästen under#2 som blev min kamrat drygt ett år, efter ett par försök kom vi faktiskt bra överens och vi tränade dressyr och busade i skogen.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

I somras letade jag häst och efter mycket om och men tyckte jag mig ha hittat en helt fantastisk häst. Nå väl, åtminstone om man skulle utgå från vad som stod i annonsen. Jag ringde på annonsen och svarade gjorde en mycket trevlig dam som bjöd in mig på en provridning redan samma dag.

- YES!
tänkte jag. Äntligen har jag lite flyt.
Väl på plats fortsatte allt gå bra. Vi stod och pratade i stallgången samtidigt som vi hjälptes åt att göra i ordning hästen för provridning. Både häst och säljare verkade så långt mycket trevliga. När hästen var klar begav vi oss till gårdens ridhus varpå jag frågade säljaren om hon hade lust att visa hästen för mig innan jag provred.

- Nja...
Säger säljaren med en väldigt osäker ton. Hon fortsätter..
- Helst inte. Men jag kan väl kanske göra det i alla fall om du verkligen vill.

Jag nickade och damen tittade på mig förskräckt innan hon inledde en 10minuters grundkoll av stiglädrena. Kanske jag skulle hinna ändra mig om hon höll på tillräckligt länge?

När stackars damen insåg att hon drog ut på tiden förgäves lyckades hon efter mycket "om" och "men" med att komma upp i sadeln på sin häst, som hon berättat att hon ridit på MSV nivå nästan dagligen en längre period den senaste tiden. Hästen skrittade några steg innan den tog sats och dundrade iväg i ridhuset med en skrikande dam på sin rygg.

- NEEEEJ! INTE IGEN!
Skriker den skräckslagna ryttaren.

Längst bort i ridhuset, i ett hörn, for säljaren av hästen...

- HUR GICK DET !?
Skriker jag medans jag springer bort mot henne varpå damen svarar..

- Det... Det gick bara bra! Du behöver INTE komma hit! Det var jättetrevligt att träffa dig. Tack tack. Hej då!

Jag trodde nästan att hon skämtade med mig och eftersom hon dessutom var ganska gammal kände jag mig tvungen att gå fram till henne och se till att allt verkligen stod rätt till. Ju närmre jag kom desto mer såg jag att hon började klä av sig sin jacka som hon i sin tur la som ett täcke över sig.

Väl framme ville jag hjälpa säljaren upp. Efter VÄLDIGT många invändningar låter damen mig hjälpa henne upp varpå hennes jacka ramlar av och jag samtidigt känner något blött på mitt ben (......)

- JA, JAG HAR KISSAT PÅ MIG.. OCH?
Skriker damen förnärmat innan hon rycker tyglarna till hästen ur mina händer och med mycket raska steg går därifrån.

Haha...
Jag stod kvar och tittade på när hennes blöta baksida lämnade ridhuset. Jag försökte komma på något vettigt att säga men jag fann inga ord. Vad säger man? :D
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Hahahahaha! Alltså vad i hela världen?! Tycker att det var helt rätt åt henne faktiskt. För jävligt att hon inte hade sagt något om det där och ville att du skulle sitta upp först, det är en sak om man är förberedd på att hästen kan göra så eller om man är totalt ovetandes. Riktigt dålig stil.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Håller med Scandi!
Hahaha människor alltså:rofl:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Livar upp en gammal men kul tråd. Mest underliga provridningen var på en medryttarhäst i en knölig isig hage förra våren. Blev lite fundersam på hästryggen precis när jag suttit upp, när ägaren sa... "Jag sätter på strömmen, annars går hon igenom!"
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Haha, ja där hade jag också börjat fundera :D

Jag kommer ihåg när jag skulle provrida en häst som annonserades ut billigt för att den inte riktigt förstod skänkeln. Ok tänkte jag (som köpt många oinridna hästar och tycker det kan vara ett kul projekt)

Väl nere hos försäljaren (välkänd sådan utanför Helsingborg) så skulle en beridare visa hästen först. Hästen stod som förstelnad och förstod absolut ingenting när hon skänklade på den. Sen rätt var det var drog den en rejäl repa, bockade av ryttaren och gav sig iväg :eek:

Det blev inte att jag provred den, den var ju helt skräckslagen och hade troligtvis aldrig haft ryttare på sig.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag skulle inte ha problem med det, om den tilltänkte ryttaren skulle vara alltför tung för hästen.:D Fattar inte riktigt varför det är ett sådant fjäskande för feta människor! :eek:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*kl*
Ingen provridning eftersom hästen var oinriden.. Åkte och tittade på ett treårigt sto som enligt ägaren såldes pga tidsbrist. 30 000 ville man ha för hästen.
När jag går in i stallet och ska hälsa på pållen är den totalt livrädd och skvätter till i boxen så fort man gör en rörelse. Att komma i närheten och klappa den var bara att glömma.
Ägaren frågar om jag vill se hur hästen rör sig och det vill jag ju såklart så hon leder ut hästen till ridbanan. Det börjar med att hästen kastar sig ur boxen, halkar på stallgången så den håller på att gå omkull, prejar nästan ner ägaren och hoppar ut ur stallet. Den sprätte omkring och var rädd för precis allt, inklusive ägarens egna hundar som var på gården - Vilket den borde vara van vid. Markskygg som tusan, livrädd för hindren som stod på ridbanan och i klass med en vildhäst hanteringsmässigt.
Ägaren trodde det skulle bli en bra fälttävlanshäst. Det trodde inte jag. :o

Förmodligen var väl hästen otroligt understimulerad men det kändes som den inte hade varit utanför stallet på ett tag. Tråkigt, förstår inte hur man bara kan "glömma bort" en häst som man fött upp själv. Det hade nog kunnat bli en ok dressyrhäst för den hade gången men jag tror inte den var lättsåld.

I övrigt har jag bara haft lite konstiga folk som kommit och provridit som medryttare. En skröt hur hon tävlat medelsvår i alla discipliner och hur himla duktig hon var. Jag frågade om hon ville rida i dressyrsadeln eller hoppsadeln och det visade sig att hon hade ingen aning om vad som skiljer dem åt. Hon kunde heller inte få hästen i galopp eller sitta ned på rätt sittben vid lättridningen.
Men tävlat msv hade hon! :banghead:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kl
Ingen provridning då hästen var 2½.

Åkte 30 mil enkel resa o fick inte ens kaffe. Uppfödaren behövde göra sitt så jag fick vänta....

Hästen som var objektet sprang i en hage när jag anlände. Förstog senare att det var den.

Sen säger han att han inte tänker visa den:crazy:, men byter till ny hage,,, med en massa gräs i. Tja vad händer?
Inget förstås. Hjälper till att ta in den o den stampar till med plattfoten rätt över min högra fot- gasfoten.
Köpte den i alla fall.:love:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag har också varit och "provridit" en såndär tokig häst!
Blev hästlös efter en olycka där hästen omkom och var således på jakt efter en ny.
Hade ingen sto plånbok att gräva ur med fick tips om en bekants arbetskompis grannes häst.
Den var 5 år och "oinriden". Det hade tydligen varit några tjejjer från byn som hade pysslat med henne när hon var 4 år..
Hösten gick fortfarande med sin mamma i hagen, stallet var litet och hade en direkt anslutning till hagen så hon var liksom inte så van vid allt hanterande..
Jag var själv skada efter olyckan med den förra så jag hade med mig en väldigt duktig tjej från stallet som skulle prova hästen.
Det tog ungefär 1 och 1/2 timme för ryttaren att på 100 olika sätt få hästen att lugna ner sig så hon åtminstone kunde hänga på henne. Upp kom hon ett par ggr men av lika fort igen på andra sidan ;)
Ägaren som hade sagt att små flickorna hade ridit lite på henne stod och skämdes ögonen ur sig för hur hästen betedde sig!
Jag sa iaf att den ska jag ha!:love:
Och det var/är mitt bästa köp ever!!
Nu går hon tyvärr uppe i trappalanda och betar med jag har en fin 4 åring kvar Efter henne och han är sin mor upp i dagen!
Arbetsvilja, bärighet, lättheten att samla sig och är en mycket mysig häst.
Jag kommer aldrig mer att få en så fin häst som mammahäst var (jag älskar ston) men min lilla hingstafan kan nog bli bra han med ;)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

en häst jag red i ett tävlings stall tog det ett bra tag innan jag fick henne i galopp, med ägaren vare det inga problem, gick banor på 120 lekande lätt. men hon testade mig genom att bli så äckligt slö man bara kan bli, men när jag väl fått fram henne så gav hon sig relativt snabbt och var fin att rida. så det kan ju vara så också.

:D Precis så är min åsna.

Det spelar ingen roll om det är duktiga ryttare eller nybörjare. Vissa får henne helt enkelt inte att galoppera. Detta brukar dock lösa sig om man rider hästen ett par gånger till. Har aldrig lyckats klura ut exakt vad dessa ryttare gör för "fel" men det fungerar inte ens att driva in henne i slänggalopp.

Sen om hon inte går i form så ser hon bara så tråkig ut med gångarter som en travhäst tagen direkt från banan (inget ont om travhästar utan bara en beskrivning av gångarterna). I egentligen har hon riktigt trevliga gångarter där galoppen är riktigt, riktigt bra.

En gång när en eventuell fodervärd kom för att provrida så hade hon plötsligt väldigt svårt att lyfta på bakbenet. Har aldrig hänt förr eller senare igen. Kände mig jättedum och kläckte fram klassikern "Det har hon aldrig gjort förr". Jag kunde se hur spekulanten tänkte "Nä eller hur". Dock gick provridningen helt ok och hästen såg inte det minsta stel eller halt ut. Tänkte att det kanske var en nerv som kommit i kläm eller så.

Några timmar efter provridningen fick jag ett sms från spekulanten att hon pratat med sin tränare och att denna var övertygad om att det var korsförlamning och att jag borde kolla upp det. Sen skrev hon även utförligt hur man skulle göra med hästens kraftfoder för att hon inte skulle få det igen (nu fick hästen inget kraftfoder överhuvudtaget men ändå).

Jag tyckte det var lite roligt men samtidigt lite gulligt också för hon var verkligen bekymrad om hästens väl. Skrev ett lugnade sms tillbaka där jag garantera att det inte var korsförlamning och att hon nu verkade må helt bra.

En annan som var och provred fick inte hästen att galoppera. Hon var nog hyfsat duktig men red med extremt långa tyglar. Hon höll på jättelänge med att försöka få hästen att galoppera. Dock inget jobbigt för hästen (mycket skritt) så jag lät henne hållas. Hon tackade senare nej vilket inte förvånade mig det minsta.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Eftersom jag är både lång och kraftig hör jag mig noga för när jag ringer på annonser hur stor hästen är. Jag behöver hästar från 165 cm, gärna 170. Jodå hästen skulle vara mätt till 165.

När vi kommer in i stallet står en ponny på gången och jag tittar mig omkring för att se vilken av de andra hästarna som kan vara den som är till salu. Döm om min förvåning då det är ponnyn. Den kunde möjligen vara 150 om man glädjemäter mycket!

Jag skulle inte bara vara för tung på ponnyn, jag skulle även vara på tok för lång! Men ägaren ville trots det sälja hästen till mig och propsade på att vi trots allt skulle provrida, nu när vi hade åkt så långt. Då vi skulle vidare efteråt till en annan häst i samma stad och kolla så hade vi tid över så vi sa, okej vi kan ju kolla lite, man är ju hövlig trots allt.

Sen traskade vi en lång väg innan vi kom till en ojämn äng där ägaren skulle visa hästen, förlåt ponnyn för oss. Det var så knöligt så ponnystackarn kunde knappt trava. Vi tackade för oss och for vidare utan provridning.....

Som tur var, var inte resan i onödan, vi köpte den andra hästen och hade kvar den i 17 år innan han togs bort av ålderdom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 034
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 218
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 736
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp