Bukefalos 28 år!

Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Det låter lite som när jag skulle sälja vår d-ponny. Det var en halvblodskorsning, maxad med ganska mycket gång och stor hoppförmåga. Lätt kapacitet för msv. Hon var också något het när det gällde hoppning.

Nåväl, en "superunge" på 12-13 år dök upp där mamman sa ungefär "hon har haft en b-ponny och nu ska hon satsa på sm".

Barnet började rida, och innan dess hade dottern visat ponnyn och förklarat hur hon fungerade. Tilläggas bör att ponnyn var lite känslig och tyckte inte om ryck i munnen. Barnet skulle hoppa och vände mot ett hinder ca 60 cm, ponnyn ökar steget varpå ungen drar tag i tyglarna. Ponnyn stannar naturligtvis och undrar varför hon ska stanna. Nja, sa min dotter, du får vara med lite framåt. Ok, nytt försök. När ponnyn går mot hindret denna gång klamrar sig ungen fast i manen men lyckas ändå inte låta blir att rycka den i munnen. Åter igen sa vi att hon måste vara med bättre. Nytt försök med samma resultat. Då ska hon ge sig på det en fjärde gång, men då har ponnyn fått nog och stannar vid hindret. Då bryter mamman in och säger till ungen att hoppa av. Sedan vänder hon sig till mig och säger; "Nja, vi letar efter en ponny med lite mer kapacitet!" Jag och min dotter bara gapar och glor på henne. Undras var bristen på kapacitet låg? Mest hos mamman som inte kan/vill se att dottern är så långt ifrån en d-ponny med msv-kapacitet att det är skrattretande. Synd om tjejen som var livrädd och antagligen inte fick någon ponny som passade hennes nivå.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Vi var också och tittade på en ponny. Enligt ägaren per telefon så hade ponnyn "en liten knuta" på ett framknä efter en skada som föl, men det var inget som påverkade den enl veterinär. (ponnyn var ca 8 år nu) Ja, ok tänkte jag, ett överben. Det är ju ganska vanligt och ger sällan problem.

Den "lilla knutan" visade sig vara knytnävsstor mitt på leden och underbenet var förskjutet flera cm och uppenbart påverkade det ponnyns förmåga att gå.

Mamman garanterade att det var "iiiiiinga problem". Antagligen hade benet varit brutet och den hade inte fått rätt veterinärvård.

Hrm....nej tack.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Ojoj, det har ju blivit ett par genom åren men den mest bizarra var faktiskt förra vintern.

Hade en nybliven finfin 4 åring till salu som stod för utbildning hos en bekant. Den hade fått hoppdiplom på 3 års testet och var verkligen lovande.
Spekulanten kom in i stallet och hälsade inte ens på min bekanta som skulle visa den utan konstaterade raskt att hästen var "VÄLDIGT uttåad på ena fram!" Den var något tåtrång ena fram, men men....
Sedan tas hästen ut i ridhuset, och skrittas ETT varv innan spekulanten vill se trav. Det var -20 grader ute...
Efter ett halvt varv i trav tackar spekulanten för sig "den är halt bak" och frågar efter närmaste vägen till motorvägen från stallet. Min bekanta svarar chockat på frågan och spekulanten försvinner ut ur ridhuset och åker därifrån. De var sammanlagt på gården i 5-6 minuter....
Öh, tycker man att hästen ens fått en chans att visa vad den är för individ då? Varför kom de ens och tittade kan man ju undra :p
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sen har man ju även varit och provridit några kusar...
Jag letade då efter lovande 5-7 åringar med sikte på msv hoppning, red själv på den nivån sedan många år tillbaka.

En 6 åring som skulle vara "sååååååå fin och lovande och fått såna lovord från den och den och skulle gå Grand Prix med rätt ryttare". Kommer dit, sitter upp, börjar trava och det första hästen gör är att dra ut från ridbanan!! Eh, okej?...
Efter lite mild övertalning får jag i af hästen frammåt i alla gångarter. Sen får jag provhoppa ett kryss. Sen tittar säljaren förtjust på mig och frågar vad jag tycker "är hon inte sagolik?!!!". Öh?.... Då kände jag att provridningen var över.

Nästa 6 åring var hos en MYCKET namnkänd ryttare på den tiden. Samma visa, hästen var ju "helt fantastisk och en riktig blivande stjärna" och hutlöst mycket pengar skulle han ha för den. Ut i ridhuset kommer en 180 cm häst (jag är 167, liten och smal) som kankar sig över en meter med typ den sämsta spänst och teknik man kan tänka sig. Nej tack!

Nästa 6 åring som hade "ett syskon i Holland som sålts för 100000 euro!", skulle även den vara "superlovande, känslig tjejhäst med ett jätte scoop". Lät ju kanon, precis min smak! Nåväl, till att börja med är hästen en bra bit över 170 cm och inte "165". Den ser dock välpolerad ut och säljaren verkade väldigt seriös i konversationen i bilen på väg till ridhuset. Säljaren ska visa hästen lite först.
Hästen dundrar runt i ridhuset med sin rejäle manlige ryttare som sliter och drar det stackars djuret i munnen så pass att den börjar göra gigantiska luftsprång i gallopen..... Lätt och känslig tjejhäst? Nja, snarare outbildad och felridet ånglok var min tanke :angel:. Okej då, den är oriden som fan, men det kan man ju fixa till, den kanske har ett jättefint språng :laugh:.
Ryttaren rider an mot ett litet räcke på kanske 80 cm som står på diagonalen. Jag skämtar inte när jag säger att den tog hela diagonalen inkl hindret på typ 5 gallopsprång :crazy:. Språnget? Hästen stryker hindret med alla 4 benen och dundrar vidare. Jag satt i alla fall upp och travade lite, försökte se om det gick att få den att spänna av lite, men tackade rätt snabbt för mig eftersom jag gärna vill fortsätta leva några år till :D

Mitt bästa köp var en häst som var anspråkslöst annonserad, var "7 år, lite riden, startad en gång i hoppning och kan säkert bli nåt med lite tid". Köpte henne för en spottstyver och red upp henne till svår klass. Hon gav mig sen 5 fina föl och fanns hos mig i 15 år :love:. Min ögonsten :grin:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL

För ett antal år sen skulle jag provrida ett kallblodssto för att kanske börja hjälpa till med henne. En komis till mig var medryttare på en annan av deras hästar och ena ägaren gick samma kurs som mig på Vux. Vi var också vagt bekanta sen tidigare.
Hur som helst. Jag gör i ordning hästen pch får rida i en hage för det fanns inga andra bra ställen att vara på. Så fort jag kommer upp i sadeln så flyger hästen iväg och börjar bocka och det dröjer inte många sekunder innan jag flyger av. Som tur var var det mycket snö så jag gjorde mig inte illa. Under tiden har min kompis pratat med ägaren, och jag får höra att jag kunde få 500 kr om jag red in hästen. Det är en enrom skillnad på att provrida och rida in en häst. Förmodligen har dom gjort i ordning hästen och bara suttit upp och farit iväg, och har det gått bra så har det gått bra. Typ.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Mest bisarra var nog en tänkt foderhäst som jag åkte och tittade på och förväntades tacka ja till utan att få rida den först.

Tackade nej till den.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

kl

Annonserade efter medryttare för ett par år sedan på min förra ponny. Skrev klart och tydligt att den tänkta ryttaren skulle ligga på ungefär snarlik nivå då hon krävde endel av sin ryttare så ungefär LB-LA i dressyr. Kom ut en tjej som talade väldigt gott om sig själv och hon hade tävlat upp till dittan o dattan och radade upp massa rörelser hon kunde genomföra blaha blaha. Men hon kunde inte linda :crazy: eller sitta på rätt sittben och hennes galoppfattningar hade fått en 1a om det hade vart tävling :devil:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Detta var inte en provridning för att köpa eller sälja häst utan för en praktik på HYN godkänd hästgård. Vi hade åkt riktigt långt (jag och min mamma) för att träffa dom och se på gården, provrida lite och prata med dom. De börjar med att vi kommer lite sent på förmiddagen då vi har missbedömt hur lång tid de skulle ta så dom hade sparat en häst som jag skulle få rida lite, de första dom gör är att få upp mig på hästen så fort som möjligt för att den skulle få komma ut (de var en av dom varmaste dagarna i somras, runt +25), allt känns kasst och min ridning är värdelös, har för långa stigbyglar redan från början men vågar inte korta dom, fick inte hästen i form eller lyckades inte jobba den rätt, galoppen går lite bättre men de känns fortfarande skit. Jag var så nervös att jag skulle kunnat ha spytt där uppe på häst ryggen, dom frågar om de känns bra och jag kan definitivt inte ljuga så jag säger helt klart "nej", dom kände till min bakgrund som jag hoppades på att dom kunde ha överseende med min ridning för dagen.... När jag är klar får jag en rundvandring och vi sätter oss sen ner för att prata, dom är jätte trevliga och pratar om allt om och omkring gården, säger att dom skulle höra av sig när vi båda hade fått tänkte och kännt efter lite om dagen. Jag var helt bomb säker på att dom skulle höra av sig och säga att jag inte skulle få platsen, men en vecka senare ringer dom och frågar om jag fortfarande är intresserad, jag svarar direkt ja och får platsen. Nu efter 3 månader här är jag såååå glad att dom såg bortom min förivrade, värsta ridning och tog emot mig. Trivs otroligt bra, men skäms fortfarande när jag tänker på min provridning.....
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

I våras bestämde jag mig för att köpa egen häst ridit på ridskola i 2 år (är 27 år) jag ville såklart ha en läromästare. Hittade en fin häst nere i Skåne. Det var en dansk hästförsäljare som sålde hästen, han hade en jättefin hästgård, när vi skulle hämta hästen stod den och surade i boxen vägrade vända sig, redan där kände jag att den här vill jag inte ha. Vi sadlar på den, den har gått som turridningshäst innan. Den var inte så vacker i verkligheten som på bild. Mannen hoppar upp på hästen och börjar rida, hästen slängde med huvudet, drog i munnen och den travade som en travare fast han sa att det var ett halbvlod. Galopp fick han nog inte ens hästen i. Jag har ju redan bestämt mig för att det här är inte hästen jag ska köpa, fast jag hoppar upp ändå. Hoppar av 10 m bort. Min man som har stor har hästvana haft 4 egna, sa att den hästen var nog sönderdragen i munnen efter alla år som turridningshäst.

Jag ringde på några andra annonser sa att jag inte ville ha en lugn, snäll och inte någon häst som var känslig i munnen då jag är rookie. Hittade en i Öster Götland, åker många mil dit. Ja då är det en arabkorsning, het och visade tydligt att den inte gillade en rookie.
fast den första hästen jag provre var ett fuxsto i Ulricehamn, jag hoppade upp. Hon sätter fart i trav när jag precis satt ner rumpan i sadeln och vägrade stanna. Hon drog konstant i tyglarna också, fast jag inte höll hårt. Säljaren sa att det berodde på att hon var omusklad.
Sen hittade jag min drömhäst i ett 18 årigt sto lippezanerkorsning, provridningen gick bra (provade 2 ggr) utbildad MVSV i dressyr. Väldigt duktig häst. Har lärt mig massor på henne, fast jag hade henne bara i några månader då jag kände att hon var lite för envis för mig och lite för stor också. Men jag hittade ett jättebra hem till henne så där är jag nöjd.
Köpte mig ett D ponny sto 13 år (skäck) istället, köpte henne av ett försäljningsstall och de vet ju inte så mkt om hästen. Har fått tag i henne som ägde henne innan och hon vet att hästen blivit illa behandlad hos tidigare ägare, så darfär är hom öronskygg, men det går bättre. dermot så litar hon inte på mig att rida ut på och hade jag vetat om att hon blivit illa behandlad så hade jag inte köpt henne, då jag har för lite hästvana för det. Men jag har ridit henne i ridhus en gång sen jag köpte henne och det gick jättebra, bara en dragbil som behövs nu=) Men det är inte roligt att bli fast på stallplanen med sin nya häst, hon vill ju inte ens gå ut själv med mig. men jag älskar henne så jag komme rinte ge upp
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Har hunnit med några halvgalna provridningar, främst då vi letat ponnysar till barnen.

Ena gången var den en ponny som de ridit in heeeelt själva. Den gick absolut inte fram för skänkeln, bara för dressyrspö och hade ingen aning om hur man tog en galoppskänkel. Salufördes som perfekt förstaponny

En annan ponny som vi bokat in provridning för visade sig vara såld då vi kört 60mil för att titta på den.

En annan ponny som vi provred fick vi höra om via kontakter och som salufördes som SM-ponny. Pratade med "ägaren" flera gånger och allt lät toppen. Bokade in provridning, körde ner till Skåne (120 mil) och letade oss till rätt plats.
Väl på plats kom det fram att hästan tävlat dagen innan samt att de hade haft ytterligare en provridning samma dag...Bakbenen var dessutom alldeles galliga.
Vid provridningen saknade ponnyn totalt framåtvilja och vi fick inte heller se/prova den på högre höjd än 70 cm eller hoppa för mycket eftersom den kunde tröttas ut.
Ponnyn var säkert jättefin, men varför bokar man in två provridningar samma dag och dessutom dagen efter tävling?? Och om man bokat in en provridning så måste man ju få prova hästen ordentligt tycker man?

Men självklart har vi varit på rent perfekta provridningar, där säljarna gjort förutsättningarna för lyckade köp perfekta!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL

Kan bjuda på två historier, "en av varje":

Knäppaste "provridningen" i köpartagen:
När jag skulle köpa min tredje häst för 7 år sedan ringde jag först på 10000 annonser utan att hitta det jag ville ha - nämligen en mindre dressyrhäst med kapacitet för minst MSV och utbildad minst LA/LA, stabilt psyke, 6-8 år, frisk. Som många av er andra redan har nämnt stämmer ju inte alltid verkligheten med annonsen man har hittat, så till slut satte jag själv in en annons med önskemålen noga specade. Nå, i alla fall ringde en dam som hade en egen uppfödning, 6 år efter en välkänd SWB-hingst med avkommor i båda grenar (nämner inte vilken ifall att...), 6 årigt sto som ridits in och utbildats till LA av "proffs". Allt lät bra och jag och smakrådet begav oss ca 20 mil iväg för provridning. När vi anländer till gården är det första vi ser en massa travare och en som är så anskärmligt ful att vi nästan skrattade - den var dessutom svanslös. Vi får tillbringa ca två timmar inne i boningshuset med att höra anekdoter om alla hennes uppfödningar - TRAVARE - som har varit så lyckosamma blabbla bla. Till slut går vi ut och ska se denna fantastiska ridhäst som jag ev ska köpa... Och tror ni inte att det är hästen utan svans. Hon hade inte velat nämna att det var en travarkorsning för då vill ingen köpa den. No shit.... Visst, jag hade inte frågat om det var en renrasig SWB, det fanns liksom inte på min karta givet min "checklista" på vad jag tänkte använda den till. Det hela slutade med att jag blev utskälld för att "ni ridfolk känner inte igen en bra häst när ni ser den!" när jag försiktigt påpekade att inte ville köpa denna.

Mest skämmiga provridningen, söka medryttare:
Till slut hittade jag ett trevligt 6-årigt SWB-sto som uppfyllde alla kriterierna utom att den var rätt oriden/outbildad och ganska livlig (men snäll, det var därför jag tordes köpa den - har aaaaaaldrig bockat osv). När jag hade haft henne ca 2 månader var det dags att leta medryttare och en pigg och duktig tjej kom för att provrida. Normalt sett brukar jag rida hästen lite först, men denna dag skrittade jag bara ett par varv iom att hästen inte var i kondition osv och under vår lilla tid tillsammans hade hon varit så snäll, så jag såg ingen fara i det. Iaf, sen ska tjejen sitta upp - och hinner inte mer än sätta ändan i sadeln innan det bär av i JORDENS bockserie och hon åker i backen med dunder och bång!!! Hon slog sig en del men vill upp igen, jag blev rätt skärrad och är mer tveksam (vad är detta, är min nya häst galen!?!). Upp igen och samma sak händer: tjejen i backen igen direkt! Jag håller naturligtvis på att dö av skam, för så har hästen verkligen inte gjort med mig. Ringer fd ägaren som berättar att "jo men hon har ju sadeltvång och kan få panik när man sitter upp om man inte har resårgjord och sadeln rör sig. Har jag inte sagt det?". .... Jag är rätt liten <50 kg, så jag hade väl klarat mig på det, medan medryttaraspiranten vägde mer och sadeln gled lite antagligen. Jag var gråtfärdig, men hon var tuff och kom tillbaka när hon hade läkt lite och provade igen, då gick allt bra (med resårgjord osv...). Jag råkade alltså bli en sån där som felaktigt utlovar en snäll häst - fast oavsiktligt...
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL

Jag letade medryttarhäst och skulle provrida en galoppör under omskolning. Att alla andra lämnade ridhuset när vi kom in borde ha fått mig att ana upplor i mossen. Jag kom inte ens upp på hästen, för när man satte foten i stigbygeln så stack hon och jag hade blivit hårt tränad att alltid sätta mig lugnt och mjukt på hästen så jag lyckades inte övervinna den inre spärren mot att kasta mig upp i sadeln.

Så min värsta provridning innehöll faktiskt ingen ridning. :D

Senare har jag fått höra hemska historier om alla medryttare som slog sig sönder och samman på denna häst, så det var nog bra att jag stannade på backen den där gången.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag har lyckats visa två hästar för samma köpare olika gånger och båda gångerna gick de utan att ens provrida ;)

Första gången skulle jag visa en häst där jag hade skrivit klart och tydligt i annonsen att den var skarp och krävde en rutinerad unghästryttare, sa även samma sak på telefon att den både kunde bocka och resa sig. Det var inga problem för tjejen gillade pigga hästar.
När jag skulle visa och hade ridit bort till ridhuset ringde de och sa att de blir lite sena, inget ursäkta utan bara lite surt, "vi har precis kört det tar nog en timme", ok tack för att ni sa till i god tid...
Sen kom det en hel hög med folk och tjejen var en junior som skulle ha sin första stora häst. Jag började iaf rida och hästen reste sig en gång som jag beskrivit men uppförde sig annars. De åkte igen rätt fort efter att ha i princip dumförklarat mig, detta var en alldeles för svår häst för dottern. Det hade jag kunnat säga direkt i telefonen, men tror inte dottern hade berättat för sina föräldrar och tränare vad jag hade sagt... Dock ville hon inte heller prova och det enda hon sa var att hon kunde inte riskera att bryta armen. Lärde mig iaf. att fråga lite mer om den som ska komma innan jag bestämmer provridning nästa gång...

Några veckor senare kom de igen efter att ha ringt på en kompis häst, det var en som tvärtom skulle ha passat riktigt bra, också ung men fin, okomplicerad och lagom stor. Efter att de kommit bara 20 min för sent denna gången, red jag runt lite och hoppade några språng, den skötte sig helt exemplariskt. Frågade om de ville se något mer eller prova själv. Fick till svar "eh... nej det är inget för mig" Frågade om hon inte ens ville prova att rida då den gav en väldigt fin känsla på ryggen. "Eh... nej det är inget för mig" Sen gick de utan någon mer förklaring.

Kan ha varit de mest otrevliga hästköpare jag någonsin mött och som uppenbarligen inte gillade mina hästar :p
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kanske lika bra att de inte köpte häst av dig?
Jag personligen vill inte sälja en häst till någon jag upplever som otrevlig. Jag vill att de ska bry sig om hästen.

Fick du hästarna sålda?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Nej, det var kanske lika bra. Kändes iof. som att de tog bra hand om de hästar de hade redan, de var bara en aningen kräsna och extremt otrevliga :angel:

Den ena hästen blev såld och den andra bestämde jag mig för att behålla :)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Det blev aldrig någon provridning - däremot en bisarr efterreaktion.

För typ 6-7 år sedan mejlsvarade jag på en annons ang en ponny som var till salu (jag kände väl till den). Jag berättade om oss och redogjorde ganska noga för dotterns (då knappt 14) kunskaper, tränare & mål.

Jag fick ett ganska kort (men inte på något sätt ovänligt) svar från pappan i familjen med innebörden att de ville sälja sin "talang" till någon som kunde utveckla den. Det var helt OK - inget att säga om. Ingen provridning.

Jag har sedan stött på dem lite nu och då och för två år sedan satt jag brevid mamman i familjen på en clinic. Vi pratde om hästarna som deltog och jag berättade att vi varit intresserade av "X" och undrade var den fanns idag.

Jag fick då (förbluffad) höra att "det var en jättefin ponny men nu flänger den bara omkring" och att om vi köpt den hade vi besparat dem problem och kostnader (den hade inte blivit sålt på ett år). Jag förklarade att de avböjt och att det kanske berodde på att vår dotter kanske inte varit tillräckligt erfaren då (det var hon inte). Hennes svar gick ut på att "14-åringar brukar ofta sluta" och att om jag bara berättat vilka vi var och kommit och provridit "hade det inte blivit så här". "Ni hade ju kunnat säga att ni var seriösa". :crazy:

Jag kände mig anklagad och blev helt paff. Visserligen är dottern numera en god ryttare - men då var ju då s a s. Detta var för flera år sedan.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Men!:eek: Vilka människor!
14 åringar brukar ofta sluta... Bra argument:cool: Isåfall den dagen den sorgen..
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Snacka om att vara bitter över sitt liv och försöka lägga skulden över sitt eget misslyckande på andra!
Hon upplever säkert att de misslyckats i att sälja hästen till ett gott hem och mår dåligt över det, genom att lägga ansvaret på dig och att du inte köpte hästen avsäger hon (inför sig själv mest egentligen) ansvaret.

Om hon borde anklaga någon så borde det ju ha varit pappan i familjen... :S
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

kl

Skulle sälja min valack för några år sedan då jag inte klarade av honom. Han var helt enkelt för tjurig och jag alldeles för rädd. Satte ut honom billigt på annons och fick tillslut ett samtal från en tjej i närheten av där jag bodde. Då hade jag hästen ute hos min mamma mitt i skogen, utan paddock och det var svinmycket snö. Jag sade som det var redan i telefon att jag inte klarade av honom, inte för att han var elak eller så men för att jag var för mesig och han för mycket häst för mig.

De sadlade och tränsade (han ville inte ta bettet och jag klarade det inte), satte sedan upp. Min häst gjorde som han brukade och växte fast i backen varpå tjejen som ska rida honom ger han några rapp på rumpan. Min valack som inte var van detta bockade ett antal gånger och ganska snart kom både häst och ryttare fram till att det var framåt de skulle gå. Det blev ingen försäljning där för jag tyckte så synd om honom med de där piskrappen, men sen blev han bättre och foglig så jag behöll honom och det slutade med att vi kom så jäkla bra överrens att han följde mig vart jag än gick :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 608
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 875
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp