Vilken bil löser mina behov?

Jag vet inte hur du kör. Men jag har aldrig att upplevt hålla på och hatta med hastigheten och så vidare gjort något bra för förbrukningen. Utan snålat brukar jämn fart vara. Och vill man spara lite ytterligare så ligg i jämn fart men slå av 10 km/h. Men har du en väldigt klen motor och en väldigt brant backe förstår jag du kan få 50% ökad förbrukning. Det är dock inget jag "fått till" ens på mina minsta bilar.

Och förbrukningen med släp kontra utan visar ju även på att det inte riktigt är så enkelt att högre belastning tok-ökar förbrukningen. om belastningen är väl inom motorns kapacitet händer inte så mycket. Varken av uppförslut eller släp.

Om jag hänger 1400 kg på kroken på min lilla seat Leon diesel, vilket fö är absolut max den får dra, så ökar förbrukningen med 0.2 dl per mil. När jag hade en likvärdig storlek på bil men en bensin, med samma motorvolym, så drog den iväg över litern med släp. Där var det nästan 50% ökning. Men den bilen var alldeles för svag för att dra eg. (och på vintern kom man inte en meter..)

Och alla som kört stadstrafik lär vara väl medveten om vilken skillnad det är i bränsleförbrukning jämfört med att ligga i en jämn konstant hastighet på motorvägen..
Det finns framtaget diagram med verkningsggrad kontra varvtal och belastning för en del motorer, både bensin och diesel där man kan se vad som är optimalt. Visst har du rätt i att med en starkare bil ökar inte bränsleförbrukningen lika mycket i en uppförsbacke som den gör med en svagare vid samma hastighet, det är helt klart.

Men anledningen till att jag inte tycker att motorstyrkan är så betydelsefull när man kör med hästar är att jag kör så pass lugnt att även en svagare bil räcker till. Samt att de allra flesta kör ganska få mil ändå med hästtransporten. För elitryttare och andra som kör land och rike runt var och varannan helg är det såklart helt annorlunda men jag uppfattade inte att du hade det behovet.
 
Det finns framtaget diagram med verkningsggrad kontra varvtal och belastning för en del motorer, både bensin och diesel där man kan se vad som är optimalt. Visst har du rätt i att med en starkare bil ökar inte bränsleförbrukningen lika mycket i en uppförsbacke som den gör med en svagare vid samma hastighet, det är helt klart.

Men anledningen till att jag inte tycker att motorstyrkan är så betydelsefull när man kör med hästar är att jag kör så pass lugnt att även en svagare bil räcker till. Samt att de allra flesta kör ganska få mil ändå med hästtransporten. För elitryttare och andra som kör land och rike runt var och varannan helg är det såklart helt annorlunda men jag uppfattade inte att du hade det behovet.

Jag har behovet att ta mig fram även om det är oplogat, våt blankis eller en decimeter modd. Jag har behovet att I vinterväglag stanna och kunna starta igen i uppförsbacke med tillkopplat släp. Etc.

Det gör man inte med en klen bil med dåligt vrid. Hur gärna man än vill. Man gör det inte ens med en diesel med bra vrid men för klen.

Ja jag vet att du tror det bara beror på däck och körsätt. Jag vet och alla andra som bott på landet häromkring vet att det inte är så.

Så, för att helt enkelt alltid vara säker på att komma fram när jag behöver tänker jag köpa mig en bil som säkerställer det så långt det är möjligt :)
 
Senast ändrad:
Jag har behovet att ta mig fram även om det är oplogat, våt blankis eller en decimeter modd. Jag har behovet att I vinterväglag stanna och kunna starta igen i uppförsbacke med tillkopplat släp. Etc.

Det gör man inte med en klen bil med dåligt vrid. Hur gärna man än vill. Man gör det inte ens med en diesel med bra vrid men för klen.

Ja jag vet att du tror det bara beror på däck och körsätt. Jag vet och alla andra som bott på landet häruppe vet att det inte är så.

Så, för att helt enkelt alltid vara säker på att komma fram när jag behöver tänker jag köpa mig en bil som säkerställer det så långt det är möjligt :)
Läser du överhuvudtaget vad jag skriver? Jag har aldrig påstått eller trott att en bils framkomlighet bara beror på däck eller körsätt.

Sen är det inte alla uppe i landet som tror att det är motorstyrka som avgör hur bra framkomlighet en bil har i vinterväglag, nog bland det mest underligaste påstående jag stött på när det gäller bilar, så att jag undrar om du driver med mig?

Men om du är seriös så förklara gärna för mig varför du tror det behövs mer motorstyrka när det är halt jämfört med i sommarväglag? Jag lyssnar gärna till en sådan förklaring och visar på varför det inte stämmer.
 
Senast ändrad:
Om han nu arbetar med att utveckla lastbilsbromsar så fråga honom varför man helt gått över till automatväxel på lastbilar? Den förklaring jag fått är att med de stora motorstyrkor och vridmoment som dagens lastbilsmotorer har håller inte växellådorna annars.
Automatväxel finns inte på lastbilar längre utan det är robotiserade växellådor på lastbilar numer.

Om motorn är för stark i förhållande till växellådan så då momentbegränsar man och det gör man oavsett manuell eller automat. Det finns massa skäl till att lastbilar numer är automater men hållbarheten är inte ett utav dom utan humbug säger bror! Som numer även jobbar med utveckling av växellådsstyrning hälsar han.
 
Läser du överhuvudtaget vad jag skriver? Jag har aldrig påstått eller trott att en bils framkomlighet bara beror på däck eller körsätt.

Sen är det inte alla uppe i landet som tror att det är motorstyrka som avgör hur bra framkomlighet en bil har i vinterväglag, nog bland det mest underligaste påstående jag stött på när det gäller bilar, så att jag undrar om du driver med mig?

Jag undrar hur du läser? Poängen är i alla fall att oavsett vad du känner dig nöjd med, tror eller tycker jag som icke elitryttarw behöver osv så utgår jag i valet av bil från mina behov I min verklighet.

Nedan är vad du skrev om grepp på is..

Det förstår jag inte, det beror på utväxlingen och på is är det däckens grepp och då spelar motorstyrkan ingen roll. Starkare bil kräver dessutom bredare däck och det är ju en klar nackdel på snö och is.
 
Jag undrar hur du läser? Poängen är i alla fall att oavsett vad du känner dig nöjd med, tror eller tycker jag som icke elitryttarw behöver osv så utgår jag i valet av bil från mina behov I min verklighet.

Nedan är vad du skrev om grepp på is..
Och? Däcken har mycket stor betydelse för väggreppet vid halt väglag, du tror inte på det utan tror att det är motorstyrkan?

Se tillkommer ett antal faktorer, som bilens vikt, hur drivingen sker, väghållning, antisladd och bromssystem, markfrigång osv. men räcker motorstyrka hos en personbil till i sommarväglag räcker den också till i vinterväglag.
 
Senast ändrad:
Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner lika snabbt som de kommer ut de som är inom min budget och mina krav.

Tanken med crv var i princip att köpa en bra dragbil och även bra för att pendla på dåligt plogade vägar-bil, och ta att den är lite bökig i stan. Men nu när det inte verkar gå så bra med det har jag tänkt tanken att vända på det. Att köpa en stadsanpassad mindre 4wd men som till nöds kan dra om det behövs. Men då vet jag inte alls vad man ska kika efter?

Jag kör för närvarande mest korta sträckor så det ska inte vara en diesel. Måste kunna dra 1400 kg på B-kort. Max ca 200 k, max ca 5000 mil. Hög säkerhet så Dacia Duster är inte aktuell.
Toyota RAV4 är en jämförbar bil med CRV med något "bättre" 4wd (försumbart dock skulle jag tro). I övrigt väldigt likvärdig.
 
Och? Däcken har mycket stor betydelse för väggreppet vid halt väglag, du tror inte på det utan tror att det är motorstyrkan?

Se tillkommer ett antal faktorer, som bilens vikt, hur drivingen sker, väghållning, antisladd och bromssystem, markfrigång osv. men räcker motorstyrka hos en personbil till i sommarväglag räcker den också till i vinterväglag.

Om man inte ska använda typ rallydäck med spikdubbar så är däcken inte tillräckligt för att få en för klen bil att lyckas.

Har du helt missat med att jag levt med en Seat Leon diesel som dragbil? Den drar hur bra som helst på sommaren. Men den har inte en chans stanna i backe på glansis och ens stå still med släp t ex. Den är inte bra och inte tillräcklig som dragbil vintertid i de situationer jag beskrev. Däremot packad snö t ex drar den finfint på. Men det är rätt få dagar man haft det dessvärre :/

Så, för att kunna åka även de dagarna behövs en större bil. Och fyrhjulsdriven. Det innebär större motor. Och så var vi där igen, varvet runt och på ruta ett i diskussionen...
 
Jag får inte dra släpet med den på Bkort tyvärr. Saknas några ynka kilo. (och nej inte intresserad av att ta utökat b eller be)
Aha, attans! Pga totalvikten? Undrar om det kan skilja sig mellan årsmodeller, det finns några "varianter" av RAV4, med eller utan extrahjul, olika stora bagage, mm mm. Men annars är kanske CRV bäst om du vill ha en SUV i den här klassen :)
 
Om man inte ska använda typ rallydäck med spikdubbar så är däcken inte tillräckligt för att få en för klen bil att lyckas.

Har du helt missat med att jag levt med en Seat Leon diesel som dragbil? Den drar hur bra som helst på sommaren. Men den har inte en chans stanna i backe på glansis och ens stå still med släp t ex. Den är inte bra och inte tillräcklig som dragbil vintertid i de situationer jag beskrev. Däremot packad snö t ex drar den finfint på. Men det är rätt få dagar man haft det dessvärre :/

Så, för att kunna åka även de dagarna behövs en större bil. Och fyrhjulsdriven. Det innebär större motor. Och så var vi där igen, varvet runt och på ruta ett i diskussionen...
Varför då skriva och argumetera för att det är motorstyrka som behövs när du egentligen menar fyrhjulsdrift och en tyngre bil? Såklart är en sådan bil bättre att dra med i vinterväglag.
 
Varför då skriva och argumetera för att det är motorstyrka som behövs när du egentligen menar fyrhjulsdrift och en tyngre bil? Såklart är en sådan bil bättre att dra med i vinterväglag.

Det räcker inte med en tyngre bil med awd om den har för lågt vridmoment. Vilket du trätt om från början. Så nu är vi tillbaka på ruta ett. Och vi kommer aldrig bli överens heller.
 
Aha, attans! Pga totalvikten? Undrar om det kan skilja sig mellan årsmodeller, det finns några "varianter" av RAV4, med eller utan extrahjul, olika stora bagage, mm mm. Men annars är kanske CRV bäst om du vill ha en SUV i den här klassen :)

Ja jag tror det är därför. Kollat på några vad de får dra och skilt lite men ingen hittills har fått dra 1400 på B utan som "bäst" 1390. Såå nära men... 🙈

Men slår på de som dyker upp i närheten för ibland kan det ju skilja precis som du påpekar.

Ja fick jag bara tag i en crv så. Men ska kolla på en alltrack till helgen iaf..
 
Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner lika snabbt som de kommer ut de som är inom min budget och mina krav.

Tanken med crv var i princip att köpa en bra dragbil och även bra för att pendla på dåligt plogade vägar-bil, och ta att den är lite bökig i stan. Men nu när det inte verkar gå så bra med det har jag tänkt tanken att vända på det. Att köpa en stadsanpassad mindre 4wd men som till nöds kan dra om det behövs. Men då vet jag inte alls vad man ska kika efter?

Jag kör för närvarande mest korta sträckor så det ska inte vara en diesel. Måste kunna dra 1400 kg på B-kort. Max ca 200 k, max ca 5000 mil. Hög säkerhet så Dacia Duster är inte aktuell.
Titta på Hyundai ix35 eller Tucson. Jag letade crv men hade samma problem som du så det blev en ix35 ist. Snarlik bil och jag var väldigt nöjd med min 👍🏼
 
Titta på Hyundai ix35 eller Tucson. Jag letade crv men hade samma problem som du så det blev en ix35 ist. Snarlik bil och jag var väldigt nöjd med min 👍🏼

Ix35 var ännu en som inte dykt upp i mina sökningar. Sökte separat och förstod då varför - det verkar inte finnas några som gått få mil? De flesta med den stora bensinmotorn hade gått kring 10k mil eller mer. Fanns Tyvärr ingen oavsett mil i närheten att kolla på heller.

Tucson är det samma sak med milen, och den har jag strukit tidigare då de inte får dra tillräckligt på B. Sökte nu slumpmässigt på en ifall jag haft otur med exemplaren bara men den drog 1310 på B

Jag gillar annars Hyundai. Har en i30 från 2008 I familjen som med råge leder tävlingen om mest problemfria bil. Inte ens vanvård eller stillastående utomhus i månader får den att ens hicka. Den bara tuffar och går.
 
Ix35 var ännu en som inte dykt upp i mina sökningar. Sökte separat och förstod då varför - det verkar inte finnas några som gått få mil? De flesta med den stora bensinmotorn hade gått kring 10k mil eller mer. Fanns Tyvärr ingen oavsett mil i närheten att kolla på heller.

Tucson är det samma sak med milen, och den har jag strukit tidigare då de inte får dra tillräckligt på B. Sökte nu slumpmässigt på en ifall jag haft otur med exemplaren bara men den drog 1310 på B

Jag gillar annars Hyundai. Har en i30 från 2008 I familjen som med råge leder tävlingen om mest problemfria bil. Inte ens vanvård eller stillastående utomhus i månader får den att ens hicka. Den bara tuffar och går.
Jag körde en ix20 i jobbet ett tag och det var fruktansvärt på allt som inte var "ren" asfalt. Hade därför inte öht i tankarna att ens provköra ix35. Men jag var väldigt färgad och avskräckt av lillebrorsebilen jag kört.
 
Vi skulle aldrig klara oss utan våran Subaru outback på vintern i backen med hästsläpet ... Dels är är backen brant och dessutom lång. Samtidigt ska hästarna också åka bekvämt, och de gjorde de inte innan deras husse bytte till en starkare bil. Blir bara tradigt, visst den drar en del med släpet på och är dessutom en diesel men som sagt skulle heller inte vilja åka iväg på trav en vinterkväll utan den 🤷🏻‍♀️ Så en bra bil oavsett modell eller märke behövs om man ska dra släp och speciellt tyngre sådana.
 
Apropå diskussionen i tråden: jag vill knappt köra i vinterväglag utan fyrhjulsdrift och dubbdäck UTAN släp. :D Köpte också på mig mer motor i nya bilen för att kunna dra hästsläp utan problem i framtiden.

AWD är trevligt men kan man köra bil är tvåhjulsdrivet inga problem även i vinterväglag ;) :D

Min Volvo är tvåhjulsdriven och jag har kört på ganska överjävliga vägar i Norrland utan problem (det var inte alla testbilar som hade AWD heller när jag jobbade som testförare). Bra dubbdäck och att man kan sin bil och vet dess begränsningar (och sina egna!) gör att det går.
 
AWD är trevligt men kan man köra bil är tvåhjulsdrivet inga problem även i vinterväglag ;) :D

Min Volvo är tvåhjulsdriven och jag har kört på ganska överjävliga vägar i Norrland utan problem (det var inte alla testbilar som hade AWD heller när jag jobbade som testförare). Bra dubbdäck och att man kan sin bil och vet dess begränsningar (och sina egna!) gör att det går.

Absolut jag har haft tvåhjulsdrivet fram till i år, både bak- och framhjulsdrivet. :) Men man blir bortskämd snabbt, nu går bilen liksom inte att rubba trots dåligt väglag!
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Bonita4
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 907
Fordon Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 760
Äldre Jag behöver köpa en ny (begagnad) bil. Har haft en Subaru, men nu vill jag ha något lite mindre och bekvämare, mer bensinsnålt och...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp