Vilken choklad är bäst?

Vilken choklad är godast?


  • Antal omröstningsdeltagare
    162
Man kan ju tro det men det känns inte som det stämmer här. Enligt den här omröstningen vill 19% att chokladen ska vara 70% eller mer, men butikernas utbud är lika med noll. Jag har t.o.m. svårt att hitta små bitar mörk choklad i stora stockholmsnära butiker. Det måste ju inte nödvändigtvis vara bara choklad i godiset (vilket är lite trist egentligen). Jag skulle t.ex. kunna tänka mig twix överdragen med mörk choklad, en kexchoklad med mörk choklad, fyllning i chokladen med någon jordgubbs- eller hallonmarmelad, marsipanfyllning med wiskysmak eller liknande. Sådant godis finns inte. Det enda jag kan komma på är Kung Markattas lilla påse med chokladöverdragna sojabönor. Så jag vet inte riktigt vad jag ska fråga om förutom det när önskat godis inte ens tillverkas.


Jag har övat på själbehärskningen hela livet. Det har varit min överlevnadstaktik i en alldeles för hård värld. Här tycker jag inte att det ska behövas.

Kexchoklad finns/fanns med mörk choklad, marsipanbröd finns med mörk choklad och skumma smaker.
 
Man kan ju tro det men det känns inte som det stämmer här. Enligt den här omröstningen vill 19% att chokladen ska vara 70% eller mer, men butikernas utbud är lika med noll. Jag har t.o.m. svårt att hitta små bitar mörk choklad i stora stockholmsnära butiker. Det måste ju inte nödvändigtvis vara bara choklad i godiset (vilket är lite trist egentligen). Jag skulle t.ex. kunna tänka mig twix överdragen med mörk choklad, en kexchoklad med mörk choklad, fyllning i chokladen med någon jordgubbs- eller hallonmarmelad, marsipanfyllning med wiskysmak eller liknande. Sådant godis finns inte. Det enda jag kan komma på är Kung Markattas lilla påse med chokladöverdragna sojabönor. Så jag vet inte riktigt vad jag ska fråga om förutom det när önskat godis inte ens tillverkas.


Jag har övat på själbehärskningen hela livet. Det har varit min överlevnadstaktik i en alldeles för hård värld. Här tycker jag inte att det ska behövas.
Marsipanbröd finns väl styckvis? Det brukar jag köpa ibland i alla fall.

Sedan vet jag inte. Gör det så förtvivlat mycket om du äter lite mer choklad än du tänkt dig när du väl köper? Mörk choklad brukar ju packas i rätt små förpackningar ändå, tycker jag. Det märks inte minst om man ska baka och vill ha lite "bättre" choklad för en gångs skull. Det blir så dyrt pga att det bara är 100 g i stället för 200 g i chokladkakorna....
 
Jag tycker utbudet av choklad i butikerna är ganska ensidig och tänkte fråga allvetande Buke om vilken choklad som är bäst för att se om utbudet matchar efterfrågan eller om tillverkarna missat något.
Har du frågat dina närbutiker om de kan ta in sån choklad du eftersöker?
 
Lindt har börjat med små chokladbollar i vissa Ica affärer, visserligen får man passa på att man inte tar för många såna istället (:angel:) men de är ju perfekta i snacks storleken. Det borde väl finnas någon med mörk choklad?
Ber om ursäkt om det har redan lagts fram som förslag, har inte läst färdigt ännu.

Tips, världens farligaste affär har öppnat i Täby centrum - en hel Lindt butik med baaaara choklad :eek:
Finns en Lindt butik i Kungsbacka:cautious:
 
Man kan ju tro det men det känns inte som det stämmer här. Enligt den här omröstningen vill 19% att chokladen ska vara 70% eller mer, men butikernas utbud är lika med noll. Jag har t.o.m. svårt att hitta små bitar mörk choklad i stora stockholmsnära butiker. Det måste ju inte nödvändigtvis vara bara choklad i godiset (vilket är lite trist egentligen). Jag skulle t.ex. kunna tänka mig twix överdragen med mörk choklad, en kexchoklad med mörk choklad, fyllning i chokladen med någon jordgubbs- eller hallonmarmelad, marsipanfyllning med wiskysmak eller liknande. Sådant godis finns inte. Det enda jag kan komma på är Kung Markattas lilla påse med chokladöverdragna sojabönor. Så jag vet inte riktigt vad jag ska fråga om förutom det när önskat godis inte ens tillverkas.

19% stämmer förmodligen ganska illa med verkligheten utslaget på hela befolkningen då jag gissar att de största godiskonsumenterna, barn, är dåligt representerade här så gäller det inte hur många som föredrar vilket choklad för tillverkarna utan hur mycket choklad som köps. Gissningsvis så köper de som föredrar mörk choklad betydligt mindre mängd så marknadsandelen blir betydligt lägre än 19%.[/QUOTE]
 
Jag äter allt som liknar choklad. Krisar det kan jag tom stå ut med blockchoklad. :nailbiting:

Får jag välja så antingen ren choklad eller med nötter/mandel/russin/apelsinkrisp beroende på humör.

Saknar Marabous choklad med crisp som de hade för hundra år sedan. :love:

Precis som jag saknar brejk. Typiskt att det jag gillar utgår. :arghh:

Brejk ja :love: Och förra receptet på Japp, nuvarande är ju inte alls lika bra :(

Btw så sällar jag mig till de som tycker att det är rätt oskönt att uttrycka sig nedlåtande om andras smakpreferenser, särskilt när man efterfrågat dem. Men tillägger att just rådet att fråga om närbutiken kan ta hem är bra, mitt förra Ica var super på sådant :)
 
Brejk ja :love: Och förra receptet på Japp, nuvarande är ju inte alls lika bra :(

Btw så sällar jag mig till de som tycker att det är rätt oskönt att uttrycka sig nedlåtande om andras smakpreferenser, särskilt när man efterfrågat dem. Men tillägger att just rådet att fråga om närbutiken kan ta hem är bra, mitt förra Ica var super på sådant :)

:eek: Jag trodde jag var den enda i Sverige som reagerat på att japp smakar annorlunda! Påpekat för kompisar som inte märkt nån skillnad. Men japp har jag inte ätit sedan de bytte recept, blä! :down:
 
När jag röstade fattade jag inte att det gällde choklad i småbit, utan förutsatte att det var i kakor :confused:

Märklig tråd på ett sätt. Jag hade personligen velat att man kunde köpa frysgrejer i styckpack, typ två potatisbullar, två frysta vårrullar eller en portion fryst pommes strips. Som jag kunde haft som nödmat i frysen. Men det handlar ju om efterfrågan (och tillgång såklart) :up:
 
Man kan ju tro det men det känns inte som det stämmer här. Enligt den här omröstningen vill 19% att chokladen ska vara 70% eller mer, men butikernas utbud är lika med noll. Jag har t.o.m. svårt att hitta små bitar mörk choklad i stora stockholmsnära butiker. Det måste ju inte nödvändigtvis vara bara choklad i godiset (vilket är lite trist egentligen). Jag skulle t.ex. kunna tänka mig twix överdragen med mörk choklad, en kexchoklad med mörk choklad, fyllning i chokladen med någon jordgubbs- eller hallonmarmelad, marsipanfyllning med wiskysmak eller liknande. Sådant godis finns inte. Det enda jag kan komma på är Kung Markattas lilla påse med chokladöverdragna sojabönor. Så jag vet inte riktigt vad jag ska fråga om förutom det när önskat godis inte ens tillverkas.


Jag har övat på själbehärskningen hela livet. Det har varit min överlevnadstaktik i en alldeles för hård värld. Här tycker jag inte att det ska behövas.
Kanske vi som föredrar mörk choklad inte köper så ofta? Jag köpte sist för 2 månader sen tror jag. Köpte 3 kakor har en kvar.
 
När jag röstade fattade jag inte att det gällde choklad i småbit, utan förutsatte att det var i kakor :confused:

Märklig tråd på ett sätt. Jag hade personligen velat att man kunde köpa frysgrejer i styckpack, typ två potatisbullar, två frysta vårrullar eller en portion fryst pommes strips. Som jag kunde haft som nödmat i frysen. Men det handlar ju om efterfrågan (och tillgång såklart) :up:

Jag har sånt som nödmat.
Bara stänga igen asken eller påsen ju
 
Har jag akut blodsockerbehov, snasksug så köper jag stycksak, typ Japp eller smågodis. Billigast pris för begränsad mängd tittar jag efter då
För att ha hemma till kaffe och miniefterrätt så köper jag 70%-kaka. Skulle inte betala den prisnivå som blir på småförpackningar för det. Prisvärt räknat i kr/kg tittar jag efter då.

Tror fler kan funka så dvs. sockergodis finns i småpack (för impulsköp och barn) och mer smakrika saker oftare i ta-hem-pack eller bjud/gåvo-pack.
Olika köpmönster för olika chokladtyper.
 
Ja det var kanske ett dåligt exempel. Jag skulle också vilja kunna köpa kött i mindre än halvkilospaket, eller Hägen-Dazs-glass i 100-ml bägare. Men utbudet matchar inte exakt min efterfrågan, liksom kanske chokladen för TS.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag tycker det är typ omöjligt att hitta trosor som jag trivs med. Så vilka trosor fungerar bra för dig? Jag är fet så jag har problem...
2
Svar
26
· Visningar
1 240
Senast: Halcyon
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 326
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 775
Senast: Buzzter
·
  • Omröstning
Avel Håller på att rita nytt stall då det inte finns något sådant på min nya gård. Och då måste man såklart fråga buke om råd - vad är bäst...
Svar
16
· Visningar
1 929
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp