Vilken handväskhund ska min man ha?

Bukefalos 30 år!

Slänger in bolonka som förslag i linje med havanais och bomullstuss-tipsen 😊 skulle rekommendera att leta efter en av de större, de varierar rätt mycket i storlek och de som väger typ 2,5 kg tycker jag är väldigt pluttiga. Min är 25 cm hög och väger 5 kg vilket jag tycker känns som en mycket mer stabil storlek. En del pälsvård såklart och de suger åt sig vatten och snö utomhus men klipper man ner regelbundet är pälsen väldigt lättskött. Enda jobbiga var bytet från valp- till vuxenpäls 😅

Det finns en del som tränar och tävlar i lite olika grenar men de flesta är nog rena sällskapshundar.

Hittills skulle jag säga att jag kommer lobba för havanais eller norfolk. Bra, för det vill jag. Tack för detta!

(Sen ska visserligen gammelhunden bli den första hunden som aldrig dör, så det blir ju inte aktuellt. Men ändå.)

Tänkte också på bichon havanais. De jag träffat (har dock bara lärt känna en ordentligt) har alla varit trevliga, okomplicerade familjehundar som gärna är med på allt, men inte verkat kräva något superspeciellt. Pälsvård blir det ju såklart, men det går ju att hålla dem kortklippta så att de inte drar in jättemycket smuts.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag älskar ju golden retriever och har iom dem snöat in på taxarna som är gula.... Ser ju precis ut som en golden, men i miniformat. Sen har Tax vuxit hos mej iom att jag dessutom följer en holländsk kvinnlig ryttare med vanlig brun tax, Dobbie... Han är helt jättesöt han med... Bifogar en bild på goldentaxen =) (tog en från bildsök, finns bättre golden lookalikes)

1771278779470.webp

Vill flika in att jag har väldigt goda erfarenheter av yorkshire. Både fd svägerskan och hennes mamma har fött upp/föder upp dem så det har blivit ett gäng i familjen och alla har verkligen varit trevliga små jyckar! Någon kanske lite delikat byggd men de flesta har varit ganska lagom tycker jag. Lättskött päls att klippa på egen hand också!
Här i UK har det verkligen lobbats för de pyttesmå varianterna men det känns som någonting helt annat än de vi hade i familjen. Märk väl att det var drygt femton år sedan. :)

Vill flika in att jag har väldigt goda erfarenheter av yorkshire. Både fd svägerskan och hennes mamma har fött upp/föder upp dem så det har blivit ett gäng i familjen och alla har verkligen varit trevliga små jyckar! Någon kanske lite delikat byggd men de flesta har varit ganska lagom tycker jag. Lättskött päls att klippa på egen hand också!
Här i UK har det verkligen lobbats för de pyttesmå varianterna men det känns som någonting helt annat än de vi hade i familjen. Märk väl att det var drygt femton år sedan. :)
Jag håller med dig, har under 1 vecka haft 2st boende med mig , som kom lite som med @tanten hund, mao låt langen gå, vad ingen talade om för mig var att dom kom i full utställningspäls och vidhängande papiljotter :eek:, efter att en av mina frallor dragit i papiljotterna så blev dom papiljottlösa och omformade till skogs o landet hundar tills dom blev upphämtade, tror aldrig dom sprungit fritt ibland löv o barr förut, men kul hade dom o jag med, Väldigt trevliga damer.

Jag håller med dig, har under 1 vecka haft 2st boende med mig , som kom lite som med @tanten hund, mao låt langen gå, vad ingen talade om för mig var att dom kom i full utställningspäls och vidhängande papiljotter :eek:, efter att en av mina frallor dragit i papiljotterna så blev dom papiljottlösa och omformade till skogs o landet hundar tills dom blev upphämtade, tror aldrig dom sprungit fritt ibland löv o barr förut, men kul hade dom o jag med, Väldigt trevliga damer.
De som hängt med oss har bara haft utställningspäls tills de fått alla önskade cert och sedan blivit rakade, men även i papiljotter har de varit med i skogen, på fjället och i huset! Även den lilla timida som var sist kvar i närmsta familjen blev senare granndotterns agilityprojekt och var visst jätteduktig, hon blev bara försummad hemma (kvar efter skiljsmässan, lite tråkigt. <3 )... men generellt har alla varit okomplicerade, pigga och snälla.

Jag älskar ju golden retriever och har iom dem snöat in på taxarna som är gula.... Ser ju precis ut som en golden, men i miniformat. Sen har Tax vuxit hos mej iom att jag dessutom följer en holländsk kvinnlig ryttare med vanlig brun tax, Dobbie... Han är helt jättesöt han med... Bifogar en bild på goldentaxen =) (tog en från bildsök, finns bättre golden lookalikes)

Visa bifogad fil 181357
Googlade, och ja, här ser jag möjligheten att börja föda upp "pocket golden" och ta hutlöst betalt.

(För tydlighetens skull: jag skojar!)

De som hängt med oss har bara haft utställningspäls tills de fått alla önskade cert och sedan blivit rakade, men även i papiljotter har de varit med i skogen, på fjället och i huset! Även den lilla timida som var sist kvar i närmsta familjen blev senare granndotterns agilityprojekt och var visst jätteduktig, hon blev bara försummad hemma (kvar efter skiljsmässan, lite tråkigt. <3 )... men generellt har alla varit okomplicerade, pigga och snälla.
Min bild av dem är att de är trevliga små hundar som dessutom är rätt bra mentalt, få rädslor och sånt till skillnad från rätt många små hundar där det verkar bli vanligare. Jag är småsugen på en sån nästa gång. Men mannen tycker inte att de är söta... Och det är en viktig faktor för honom. Men han har bara sett dem på bild, han skulle säkert gilla den mer om han såg dem irl.

Visa bifogad fil 181357
Jag skulle inte köra exotiska färger som första kritierie på tax (säger jag när vi hade en grå) - en bra hund har dock ingen färg

Jag vill bara också inflika att om det skulle luta åt en mer aktiv ras, skulle jag se till att träna regelbundet med den. Jag skulle gärna ha en noseworkhund till. Men vi ska försöka undvika det, för då vet jag att även denna blir mer min hund.

Vi bor på gård, och min man är sån att han gärna har med sig hunden i allt pyssel han gör. I det ingår ju viss vardagsträning (även i att ha med sig hunden på jobbet och stan), men han är inte hundsportintresserad på det sätter som jag är.

Smaken är som baken :D
Japp, och jag är säker på att en trevlig bichon frisé skulle få mig på fall. Det är bara nåt med utseendet och liksom vibben som inte tilltalar mig spontant (plus jag har träffat några stycken som inte varit trevliga men kanske inte heller haft det supertrevligt).

Jag kan dock meddela att hussen i det här fallet faktiskt nämnt bichon frisé som kandidat. Jag försöker att inte gå in för hårt med mina åsikter, för det skulle kunna cementera just den här rasen på topplistan. (Så funkar jag också, säg att jag inte ska ha en viss hund så vill jag troligen ha den.)

Liknande trådar

• Vad ska jag göra med min hund?
  • Hjälp min hund håller på att dö
  • En hund till?
  • Då hundlivet inte blev som man tänkt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn