Vilken karraktär?

Yrja

Trådstartare
Har länge varit mkt skeptisk till Hempflings karraktärer. Men av olika anledningar börjar jag öppna ögonen för dem en aning och satt nu och försökte komma fram till vilken karraktär min häst skulle kunna vara. Upptäckte att detta är svårare än jag trodde och det jag kom fram till var inte alls vad jag tänkt från början.

Men det skulle vara intressant att höra vad ni tycker/tror. :)

Vill påpeka att jag inte på ngt sätt tror att detta med de 26 karraktärerna är regler och ramar, jag vet inte heller hur man använder sig av dem eller om det ens går. Utan att det snarare är en vägledning in i Hempflings sätt att bedömma hästen. Men ändå vore det intressant. Jag är själv lite förbryllad över min nya nallebjörn.

Om ngn annan också vill ha fundringar kring sin häst kan ju han eller hon också dela med sig av bilder. Jag kommer nog inte att kunna tillägga mycket men det kanske finns andra som kan. Jag tycker att det kan vara en intressant observation, ffa som jag själv inte förstår mig på detta helt och fullt.

Har inte så många bilder på min häst än, men dessa tror jag är de mest tydliga.
DSC01444.jpg

3.jpg

PC300397.jpg

PC300403.jpg

PC300399.jpg

PC300380.jpg


Ngn som vågar sig på att bedömma hans karraktär? :cool:
 
Sv: Vilken karraktär?

hur är nallens personlighet, har själv en "enhörning", den passade bäst in på personligheten, lite på utseendet med, men mest personligheten.

290808.jpg
 
Sv: Vilken karraktär?

Jo men din är ju väldigt mkt enhörning på den bilden. :D Jättefin.

Jag vt int riktigt än vad han har för personlighet. Han kom för mindre än en vecka sen så jag har inte hunnit lära känna honom riktigt. Den karraktären jag trodde att han var passade inte när jag läste beskrivningen. Tänker att det kanske är svårt för mig att avgöra hans karraktär då jag hela tiden påverkas av det jag erfarar när jag är där, därför tänkte jag se vad ni säger bara genom att se bilderna så får vi se om det överensstämmer med min upplevelse och den karraktären jag just nu hittat honom mest i. Jag vet inte alls om jag har rätt i min upplevelse, det vore intressant att se. Jag känner honom som sagt inte än.

Ger det en chans innan jag avslöjar vilken karraktär jag tror att han har. Jag vill inte påverka, jag kan som sagt ha helt fel.
 
Sv: Vilken karraktär?

En väktare eller vän?;-)

Jag är skitdålig på att se på mina egna hästar men min gubbe är en hejare på det! Jag har en Urhäst så det skriker om det (MKT egensinnig märr där allt är en förhandling)
jas2.jpg

och en tvättäkta Enhörning (Lättsårad, överambitiös och sååå duktig)
nellie1.jpg

samt nu troligtvis en liten Minister (Intresserad, artig, kvicklärd men med ett stänk stolthet)!
shadow.jpg


Det är väl lite som med astrologi, det är roligt och det kan hjälpa en att fatta en del saker, precis samma som Parelli horsenalitys fast de är något mer specifika och tar inte alls hänsyn till utsidan;-)

Herregud vad ska nu de som slåss i NH trend diskussionen säga;-) Nu startar vi med fenomenologi också *skrattar*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken karraktär?

Tack för ditt svar! Ska läsa om Vännen och Väktaren direkt när jag kommer hem ikväll. Har rört dem båda när jag själv försökte klura på det med boken i högsta hugg. Minns inte varför jag inte tyckte de stämde in lika bra som den karraktär jag till sist "valde" men jag är långt ifrån säker på vilken karraktär som passar bäst. Kul att du la ut fler bilder!

Fråga din gubbe också om han är expert. :D All spekulation är varmt välkommen.

Jag har missat NH-trend-tråden. :o Inget bråk i min tråd bara! :devil:
 
Sv: Vilken karraktär?

Jag tycker det är väldigt spännande! Måste läsa om boken igen snart så man får lite uppdatering.

Själv så har jag en Eldvakt.


Och troligtvis en zigenare.
 
Sv: Vilken karraktär?

Det finns ju liknande försök att dela in människor i olika karaktärer efter deras utseende ;) Men det har nog de flesta övergivit sedan länge...
 
Sv: Vilken karraktär?

Jo precis och syftet med de försöken var knappast i positiv anda, det här är mer eller mindre på skoj och helt utan skadliga biverkningar;-)
 
Sv: Vilken karraktär?

Det är väl lite o ta i tycker jag. Det handlar ju om hur man ska hantera dem på bästa sätt. Precis som det finns olika typer av PERSONLIGHETER hos människor.
 
Sv: Vilken karraktär?

Som sagt, detta är inget som ngn tar på större allvar. Hoppas att tråden kan få fortsätta ändå. ;)
 
Sv: Vilken karraktär?

Jag tror din fina är en keeper of the fire, eldvakten,.. hela han utstrålar moderlighet, omhändertagande och förståelse,..
 
Sv: Vilken karraktär?

Och troligtvis en zigenare.
[/QUOTE]


Har du funderat på om denna lilla varelse kan vara ursprunget?
 
Sv: Vilken karraktär?

Du får gärna komma med förslag på mina också om du inte tycker de stämmer!

Inser att mina översättningar inte stämmer med bokens men antar att innebörden framgår ändå;-)
 
Sv: Vilken karraktär?

Jag har en Urhäst så det skriker om det (MKT egensinnig märr där allt är en förhandling)
jas2.jpg

Tycker också se mig skönja ett ursprung, eller urhäst som det står i boken ;)
de andra två hästarna är svåra att bedömma, behöver bättre bilder :)

fjordtokan: behöver egentligen en bättre bild på din med för att vara säker :)
 
Sv: Vilken karraktär?

Tusen tack för ditt svar. :laugh: Måste genast läsa på om den karraktären.
*glömde såklart att läsa om de andra två igår*

Kan skriva lite hur jag upplever honom, vilket ju kan ha att göra med att han är ny, att han är ung och hur han uppfostrats.

Just nu upplever jag honom som ganska omogen/osäker, ett beteende som ibland kan liknas med en häst som nappats när den var liten, för han är absolut inte dum. Lite bufflig, naffsig, "ser inte" folk men samtidigt lyhörd från marken, extremt lyhörd från ryggen. Orädd men med mycket energi, hemmakär men lägger aldrig bak öronen åt varken folk eller djur. Gillar folk, kommer alltid i hagen och gnäggar ibland åt en.

När jag läste om karraktärerna slutade det med att Prinsen var den som enl beskrivningen kändes mest bekant (jag hade tänkt typ barnet eller dandyn först, lite edgi sådär). Prisen kan ju också vara "lite omogen" som han beskriver. Kanske ska tilläggas dock att min kille bara är 4,5 år..
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken karraktär?

Ja det har jag men det stämmer inte, inte när man läser beskrivningen av hästen, det är helfel.
Hon ser inte ut som en zigenare men det är så hon känns.

 
Sv: Vilken karraktär?

Vilken rolig tråd.
Jag fick boken i julklapp förra året, gillar den skarpt.

Utifrån min tolkning är min häst en Skeptiker.
Bilden i boken på den prickiga hästen, ser precis ut som min (förutom prickarna då ;)) och beskrivningen var slående lik.

Dock har jag jobbat bort det mesta av de negativa dragen och han är inte riktigt samma häst idag som för lite mer än 10 år sedan, då jag först träffade honom. Men jag vet vad han blir om jag behandlar honom "fel".

Allitimmi: du får jätte gärna göra en egen bedömning av honom.
Slänger in ett par bilder och hoppas att de duger.

YO_080707_732_copy1024.JPG


TN_080823_047_copy1024.JPG


YO_081012_163_copy1024.JPG


YO_080920_630.jpg
 
Sv: Vilken karraktär?

Jag kan bara säga att på den senare bilden tycker jag hon visar frånvaro i blicken, kanske bär hon på något kanske har hon drag av den halvfödde., Tycker även att hon visar moderlighet som inte framgick så tydligt på den första bilden, men inte som en ren eldvakt hon har något annat i sin personlighet som gör henne lite mer komplicerad
 
Sv: Vilken karraktär?

dimmanell.jpg

:angel:

Som bebis... tycker man SER hornet i pannan ;-)
nellbebis.jpg


Tillsammans med den svarte ev ministern i konkurens om matte obs den spända mulen...ser sur ut men är stressad
talking3.jpg


En till på dem båda, har dåligt med bilder på pojken än
talking1.jpg
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 191
Senast: Smoothi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 323
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp