Vilken karraktär?

Sv: Vilken karraktär?

Fuxen är en han. Han är en okomplicerad häst. Tålig men inte alltid tålmodig. Förlåtande. Lite bufflig. Oshowig. Tyvärr har han blivit mer otrygg sedan den svarta flyttade.

Den svarta är ett sto med stor personlighet. När man ser henne med sin flock ger hon känslan av att vara otämjd. Mycket samarbetsvillig men krävande, går inte bättre än människan gör.
 
Sv: Vilken karraktär?

Provar med din häst jag med. :)

Jag tittade på bilderna av din nordis och jämförde med boken. Först jämför man ju bara uteseende men efter några varv så kan man bläddra lite snabbare och istället vara snabba upp känslan man får av bildernas uttryck.

I början hade jag Nordanvinden, Den Halvfödde, Urhästen och Eldvakten. Men jag måste nästan tycka att Urhästen känns starkast, det tänkte jag redan innan jag såg vad Alltimmi skrivit faktiskt. :o

Sen säger man ju att det kan finnas mer än en karraktär i en häst dock. Med mer eller mindre av den ena eller den andra. En del av de egenskaper som du tycker hör ihop med zigenaren kanske kan bero på ngt annat?

Eller så har du rätt. Jag har som sagt INGEN koll. Detta är så svårtolkat att snart måste vi skicka bilderna till Hempfling och fråga. :D
 
Sv: Vilken karraktär?

KL

Snubblade på denna tråden och förstodd först inget alls då jag aldrig hört
talas om denna boken eller de olika karaktärerna. Men nu är jag mäkta intresserad, så det
kanske blir så att man får köpa boken. Men för er som kan detta vad skulle min häst kunna vara?
Och vad betyder det för mig/honom???

(vet inte riktigt vad det är för bilder ni behöver men vi testar några)

http://bricassart.webs.com/apps/photos/photo.jsp?photoID=11502206&prev=1

http://bricassart.webs.com/apps/photos/photo.jsp?photoID=8108817&prev=1

http://bricassart.webs.com/apps/photos/photo.jsp?photoID=8108815&prev=1

http://bricassart.webs.com/apps/photos/photo.jsp?photoID=8108862
 
Sv: Vilken karraktär?

Obs kolla på fler än första bilden då jag tycker den första är MINST lik honom...
 
Sv: Vilken karraktär?

Som sagt, detta ska tas med en nypa salt.

Hempfling menar, om jag förstår honom rätt, att an genom att se på en häst kan få ett hum om vilken karraktär hästen har. Dvs delvis dess personlighet. Man ser det på uttrycket hos hästen, i samspel med en del exteriöra delar.

Han beskriver i sin bok "Hästens Själ" 26 olika karraktärer och visar bilder på hästar som enligt honom passar in på dessa. Han beskriver deras sätt och vilka de är enligt hans tolkning. "Eldvakten" är tex en moderlig karraktär, som är pålitlig, stabil, okomplicerad och jordnära.

Ska jämföra dina bilder med bokens karraktärer och se vad jag tror att han passar in. :laugh: Men återigen. Detta är ngt som nog är svårt att tolka. Det handlar nog mer om känslan man får av hästen när man ser den än vem den liknar i boken, och kanske är det bara Hempfling själv som kan förstå denna princip, som ju är ngt som kommer ur hans eget sätt att bedömma hästar.
 
Sv: Vilken karraktär?

Tack, jag förstår precis vad du menar, men det är ju alltid kul att se om det stämmer ;) Kolla gärna så får jag kika in i tråden när svaret har kommit *nyfiken*:laugh::bump:
 
Sv: Vilken karraktär?

Sorry jag hittade en ny bild av min svarte gosse;-) Vad är detta?
shadow.jpg
 
Sv: Vilken karraktär?

Har läst lite och kommer just nu fram Vännen.
Har du fler bilder? Vore bra med en mer tydlig huvudbild.

Ska lägga ner en stund och titta igen om jag får samma uppfattning då. Vännens beskrivning känns lik den uppfattning jag får av hästen, men jag vet inte om de är så exteriört lika. Jag går dock på beskrivningen av personligheten och hur jag upplever din - vilket fö kan påverkas en aning av hur jag upplevde mitt eget vbl, som var ganska lik din.

Citerar lite ur boken:
"Reflektioner om Vännen"
"Jordnära, trogen, pålitlig, okomplicerad, normalbegåvad, frisk, uthållig, psykiskt stabil, tydlig. Vidare är vännen positiv, vänfast, förstående, relativt anspråkslös, fysiskt massiv och stadig, dessutom vänlig, ganska modig, snäll och öppen."

Allt behöver förstås inte stämma, detta ska vara en vägledning och ge en bild av karraktären.
 
Sv: Vilken karraktär?

Min absolut första spontana känsla utan att läsa i boken var: Ministern
Läste lite om den och jag tycker att han både exteriört, personlighetsmässigt (enl min uppfattning från bilderna) och bildmässigt passar in på den karraktären.

Citat:
"Ministern är nog den av alla hästar som har det rörligaste intellektet, och den som är smartast. Den har en mycket högt utvecklad personlighet. Det är en klok häst, en individ som man gärna frågar till råds, precis som en minister i ordets bästa bemärkelse.
I regel kommer ägarna inte ens i närheten av ett sådant djurs inre kvaliteter, som dess vakenhet, hederlighet, tydlighet, suveränitet, lugn och konsekvens."

"En jordnära, sann och rak människa eller någon med barnasinnet kvar har otroligt lätt att få kontakt med den här hästen."

Får jag fråga om han varit på annons nyss? :o Är helt säker på att jag nästan ringt på den ett antal ggr under hösten, men av ngn anledning avvaktade jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken karraktär?

håller med föregående talare, på den bilden är han en klockers minister
 
Sv: Vilken karraktär?

Det kan absolut stämma, men kolla vidare i mitt galleri på min sida så kan du ju leta på ngn bild du själv tycker skulle kunna vara bättre ;) :banana:
 
Sv: Vilken karraktär?

Nu har jag inte boken här så jag kan inte titta igenom karraktärerna igen. Men jag länkar till några bilder som kanske kan säga lite till så kan ju andra titta (och jag kanske också, ikväll). :)

http://bricassart.webs.com/apps/photos/photo.jsp?photoID=11364807&prev=1
http://bricassart.webs.com/apps/photos/photo.jsp?photoID=11502221&prev=1
http://bricassart.webs.com/apps/photos/photo.jsp?photoID=10222628&prev=1
http://bricassart.webs.com/apps/photos/photo.jsp?photoID=19820335&prev=1
 
Sv: Vilken karraktär?

Är det inte lite häftigt att vi kan komma överens?

Jo da Tintilar han har varit på annons och jag avvaktade också, tills priset blev vettigt, Han är underbar, rakt igenom helt underbar;-)
 
Sv: Vilken karraktär?

Tycker han har minister över sig, syns på bild 8/17 "Precis utanför transporten när vi hämtat honom"

Minstern:
Den av all hästar som har röligast intellekt, smartast, högt utvecklad personlighet. Klok häst man gärna frågar om råd.
Vill utvecklas genom utmaningar, lär sig blixtsnabbt.
Ministern älskar barn då de är mycket mer lik honom än de vuxna. Underbar barnhäst, de kan inte få en bättre pedagog.
 
Sv: Vilken karraktär?

Vad tror ni om den här då? (Är inte så fet vintertid:p)

Är lite försiktig och kan bli rädd, bakskygg. Går man på för hårt blir hon blockerad och bara står där istället för att gå undan. Behöver lite extra tid på sig att tänka ut vad hon ska göra, men samtidigt busig och påhittig. Bär ofta saker i munnen och lär sig trick fort. Påverkas mycket av ryttaren/den som hanterar, är du glad och busig är hon det också, blir du spänd blir hon rädd och vill springa hem. På samma gång är hon lite oförstående (eller så bryr hon sig inte så mycket) mot de andra hästarnas språk, samma sak med människor. Nån som har någon idé?

Urhäst säger ni...:) Åh skulle vilja ha boken och läsa mer. Känner samtidigt att hon kanske ändå inte är någon urhäst. Rädd fär stockar och stubbar. Hittar inte hem till stallet själv. Försöker kliva upp på skottkärror och pallar om man inte passar henne. :o Men de här sakerna kanske bere mkt på att hon är ung också. Kan de vara en karaktär som unga för att sedana bli en annan?
 
Sv: Vilken karraktär?

Ah, det var nog det vi också tvekade över. Ser ut att vara en jättetrevlig häst. :)
 
Sv: Vilken karraktär?

Precis när dom föds kan man se grundkarraktären, sen kan dom ändra karraktär hejvilt till dom e klara vid ca 3års ålder,. då e dom och förblir samma,..
men pga av hantering, osv kan karraktären vara väl dold bakom masker och beteenden, då kan det vara svårt för ägaren/den som har hand om hästen att se karraktären, kan lätt bli missledd av det som hästen visar just nu,..

Det spelar ingen större roll om hästen är ung, men äldre än ca tre, den kommer ju vara mer omogen å oerfaren men grunden ser å märker man väl ändå,.. :)

hoppas du förstog å fick svar på din fråga :)
 
Sv: Vilken karraktär?

Det där lät som min häst ;)
Som sagt den när han står utanför transporten är samma dag som jag hämtade honom = Första dagen han var MIN :D
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 210
Senast: Smoothi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 943
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 459
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp