Vilken karraktär?

Sv: Vilken karraktär?

Absolut!:laugh: Det beror ju helt på din personlighet, beroende på vilken typ av häst som passar med dig och jag tror det kan hjälpa mycket, för då får man n häst som passar en i sinnet och som man också kan lära sig mycket av:)
 
Sv: Vilken karraktär?

Tycker han liknar en minister eller en kung..De är båda rätt lika, minns inte precis men ministern är iaf lättlärd och vill hela tiden lära sig nya saker ;)
 
Sv: Vilken karraktär?

*kl*

Halloj på er!

Jag har läst boken ett par gånger med ganska lång tid mellan, och sitter nu och bläddrar bland karaktärerna igen och mindes att jag hade sett den här tråden när jag bläddrade runt här på Buke.

Jag avvaktar med vad jag tror själv, enligt Hempfling ska man ju kunna se karaktären bättre om man inte är påverkad av hästens personlighet, egenskaper och de känslor man har för individen, så here we go med bilder på mina hästar... Tyvärr verkar jag inte ha några bättre på stoet...

Tardee
31474751.jpg

31474748.jpg

31474743.jpg


Willy
31474753.jpg

31474754.jpg

31368879.jpg


På sista bilden har han fallit ur en del efter nästan en hel betäckningssäsong samt att han är koncentrerad på mig som longerar. De två översta samt min avatar är hans "standarduttryck" - så ser han ALLTID ut ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken karraktär?

Hingsten: EN mycket sorgsen kung. Hur söt som helst, men kung.
Stoet en Eldvakt
 
Sv: Vilken karraktär?

Tittade på filmerna och jag tyckte Kungen passade bra också :laugh:
Haha, nu när du säger det så var det just det fritidsledaren på skolan kallade honom - Kungen!

Men kan de byta karaktär t.ex efter kastrering? Han var hingst tills han var 9 och det går knappt att känna igen att det är samma häst, temperamentsmässigt. Men det var iofs lite hanteringproblem också.
 
Sv: Vilken karraktär?

Japp The Guardian of the fire är väl den mest jordnära man kan finna....den kallas säkert för nåt annat än eldvakten på svenska av ngn anledning;-)
 
Sv: Vilken karraktär?

Ha ha nu blev det VÄLDIGT knasigt ber om ursäkt;-) Jag trodde att Luna svarade mej och ifrågasatte mitt val och HÄSTEN det gällde var Lewellyns Tardee;-)
Din guldiga dam ser ut som en DOER dvs en segrare men med ....en PRINS inblandad tror jag... Hon ser ut att ha stor självkänsla och gillar inte snokremmar;-)
 
Sv: Vilken karraktär?

Oj, intressant! De tycker jag inte alls stämmer in på dem (men håller med om att det är rätt likt exempelhästarna i boken)

Återkommer senare igen, hinner inte skriva så långt svar nu. Ingen fler som har tankar om mina?
 
Sv: Vilken karraktär?

Haha kul att det passade! Vet inte om kstrering kan påverka, skulle nog kunna men i grud och botten är de nog samma gissar jag..

Jag tror inte att stoet är eldvaktaren, tyckte mer att hon såg ut som ett barn:) Sprudlande och nyfiken!
 
Sv: Vilken karraktär?

KL

Den här damen då? Vad tror ni om henne?
Jag har ingen som helst koll på vad de olika karaktärerna innebär, så skriv gärna lite om de ni gissar på också! :)

http://Mohammert.bilddagboken.se/p/show.html?id=458544981&directlink=1

http://Mohammert.bilddagboken.se/p/show.html?id=455797697&directlink=1

http://Mohammert.bilddagboken.se/p/show.html?id=422645661&directlink=1

Som någon annan också skrev; jag har mest bilder där hon är snäll och fin, hon ser inte alltid ut såhär... :angel:

Hanna

Ingen som har något att säga om min tant? :)
 
Sv: Vilken karraktär?

Kan nog stämma som du säger, vissa drag från Segraren (om det är the Victor?) och vissa från Prinsen stämmer, men ingen riktigt. Men jag har ju inte läst boken utan bara sett youtube-filmerna, är ju inte säkert att man får rätt känsla från dem kanske?

Stämmer iaf att hon har stor självkänsla och hon har väldigt bestämda åsikter. Hon är orädd och tuff. Hon har sina egenheter och det går inte att försöka ändra på henne, utan man får ta henne för den hon är. Men får man henne på sin sida är hon en otrolig fighter, hon ger aldrig upp. Älskar utmaningar.
 
Sv: Vilken karraktär?

Kanske underofficiern?


KL

Lägger in några fler bilder på min för fler gissningar :) Jag vet själv inte riktigt vad jag ska tro.Hon är en helt underbar häst med en underbar personlighet!

31465950.jpg

31465953.jpg

31465949.jpg
 
Sv: Vilken karraktär?

Ja det är hon verkligen, väldigt snäll okomplicerad häst med ett hjärta av guld! Men mkt energi och "go" i henne. Upplever henne som lite "ängslig och orolig" ibland och att hon är ganska "sårbar", men kan va så väldigt mjuk och lätt då blir hon gladast :) Men jag kan inte heller placera henne i en kategori, en blandning kanske?


KL allmänt.

En kompis var på en tvådagars clinic med KFH. Så gott som INGA hästar som deltog där (rätt många) sa han var enbart en karaktär, utan nästan alla var kombinationer av två eller flera. Tror de kunde vara lite olika i olika situationer osv...Så jag tror det mer handlar om att förstå olika beteenden som hästar kan uppvisa osv eftersom det finns få som är en karaktär rakt igenom...det är mer som ytterligheter *som jag förstog det*
 
Sv: Vilken karraktär?

Lite om mina hästar i inlägget här ovanför...

Tardee är en mycket lugn, men bestämd dam. Hon tycker det mesta är roligt, men lessnar snabbt om hon inte får ut något av det hela så att säga. Vill hon inte så kan man inte rubba henne, det är som att försöka flytta ett berg om man inte hittar rätt motivation för henne. Hon har alltid varit ledarstoet i flocken, oavsett hur den är komponerad. Hon kan bli ganska orolig om hon blir ensam, något vi dock har fått träna på och som går ganska bra nu. Dessutom är hon ett rejält matvrak.

Willy är väldigt känslig, utan att vara nervös. Han är uppmärksam och mycket lättlärd, på gott och ont. Det gäller att verkligen introducera nya saker så att han förstår och så att det blir rätt på en gång, annars har man en lång omväg framför sig där man måste lära in på nytt och "släcka ut" det som blev fel. En fantastiskt rolig häst att utbilda som verkligen kräver uppfinningsrikedom, fantasi och tålamod. Dock är han något av en enmanshäst, han tyr sig till mig och litar fullt på mig, men accepterar även att min sambo leder eller håller på honom även om han inte är lika "trygg" fullt ut då. Jag ser honom som en "mjuk" hingst men han skulle säkert kunna bli riktigt farlig i fel händer är jag rädd.

Någon sa att han ser sorgsen ut, så har han sett ut vad jag vet (iaf sedan jag träffade på honom första gången). Här är han med sin mamma, som dog kort efter att bilden togs (uppfödarens bild)
31516770.jpg
 
Sv: Vilken karraktär?

Lite skoj denna tråd och jag lägger ut bilder på våra två ponnysar. Vad säger ni om dom? :D

Först ut är vår knaubstruppkorsning, 22 år. Världens bästa läromästare:love:
036-1.jpg


020-4.jpg


Sen vår helt nyinköpta New forestponny, 6 år. Honom har vi inte lärt känna riktigt än men en trevlig prick verkar han vara. Bilderna är tagna första dagen hos oss.
046-1.jpg


010-3-2.jpg
 
Sv: Vilken karraktär?

Har läst boken ett flertal gånger, men inte riktigt vågat ge mig på att bestämma karaktär/karaktärer för min pojke. Tror det är lättare för en utomstående att se, faktiskt, så den här tråden verkar ju väldigt bra, minsann :D

Uni är 7 år. En ranghög valack som gärna försöker bestämma över alla. Har dagar när han bara retas, retas, retas med en hela tiden, och dagar då han gör allt man ber om utan att tveka. Är väldigt smart, med glimten i ögat, men kan då och då bli väldigt nere, typ deprimerad. Då är det bäst att bara låta honom vara, annars går ingenting som man vill och det slutar i frustration. För det mesta väldigt positiv till nya saker. Ganska lat när det kommer till arbete, blir lätt uttråkad.

DSC_0562.jpg

DSC_0561.jpg

DSC_0555.jpg

DSC_0523.jpg
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 191
Senast: Smoothi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 865
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 323
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp