Vilken ras (ja, en sådan tråd!)

Bukefalos 30 år!

AI är ju ingen tänkande hjärna direkt, den går på beräknad sannolikhet, de raser den tagit fram är ju… minst sagt spretiga.
Edit: när jag säger sannolikhet menar jag alltså vilket ord den bedömer är troligast att komma härnäst i en mening baserat på prompten.
Visst bygger en språkmodell i grunden på sannolikhetsberäkningar och genererar text token för token, men det är en ganska förenklad beskrivning av vad moderna modeller faktiskt kan göra. Den använder ju hela kontexten för att identifiera samband, jämföra information, väga olika kriterier mot varandra och resonera fram en slutsats. I vårt fall fick den över 100 svar att analysera och motiverade sedan varför olika raser passade mer eller mindre väl utifrån just våra prioriteringar. Det är förstås ingen objektiv sanning, men det är inte heller bara en statistisk gissning på vilket hundrasnamn som ”borde komma härnäst”. Kan också ibland vara minst lika rimlig som en random dudette på Buke, eller i kombination med den ;)

Visst bygger en språkmodell i grunden på sannolikhetsberäkningar och genererar text token för token, men det är en ganska förenklad beskrivning av vad moderna modeller faktiskt kan göra. Den använder ju hela kontexten för att identifiera samband, jämföra information, väga olika kriterier mot varandra och resonera fram en slutsats. I vårt fall fick den över 100 svar att analysera och motiverade sedan varför olika raser passade mer eller mindre väl utifrån just våra prioriteringar. Det är förstås ingen objektiv sanning, men det är inte heller bara en statistisk gissning på vilket hundrasnamn som ”borde komma härnäst”. Kan också ibland vara minst lika rimlig som en random dudette på Buke, eller i kombination med den ;)
Jo jag förenklar rejält för att denna tråden gissningsvis inte ska handla om AI, jag har bra koll på hur det funkar.

Min poäng är att baserat på raser som listats så är det ju verkligen ett helt random urval om man tittar på rasernas mentala egenskaper, storlek, pälslag osv. De har i princip bara gemensamt att det är hundar?

Håller med. Jag tänker att det kommer förslag matchat på vad man matat in. Sen måste man ju tänka själv, jämföra, prata med folk som kan osv. Ibland upplever jag reaktionerna mot AI som onödigt hårda här på Buke. Man får ta AI för vad det är, i det här sammanhanget nåt som kan jämföra och matcha lite mot den information som finns där ute på nätet om raserna. Varken mer eller mindre än så.

Om du då tänker helt ärligt utifrån hur du mest troligt kommer leva framöver:
Vill du gärna vara ute i ur och skur, eller vill du mest vara ute när det är bra väder?
Mycket är ju en vanesak också för hundarna. Mina tex tycker inte om dåligt väder, men har de bara på sig regnkläder så visst kan vi ta långpromenader även om det regnar, och gå långpromenader på vintern om de har vintertäcke (blir det -15 eller kallare så brukar de dock få köldkramp utan skor).

Italiensk vinthund skulle jag stryka pga hälsan. Undantaget är väl om det mot all förmodan dyker upp en sund, vuxen omplacering.
Cockerpoo är inte en ras. Det är en blandras där resultatet kan bli precis hur som helst. Det är dessutom väldigt vanligt att uppfödarna ljuger eller inte har koll på vad som faktiskt är i dem. "Åh, den här kommer bli som en dvärgpudel i storlek" säger de, och vips står köparen där med en 15kg-hund. Det är inte heller ovanligt med mentala problem. Vill du ha en lockig cockerpoo, kika på en renrasig pudel från seriös uppfödare istället. Då vet du betydligt mer vad du får för hund.

Raserna du fick fram, även när du bara försökte välja efter mentalitet, är väldigt olika mentalt. Det är enorm skillnad mellan greyhound, boxer och bullmastiff. Både bullmastiff och boxer lär välta små barn, även om de är vänliga. En boxer lär inte heller vara speciellt lycklig om den inte får mer träning än vad du verkar vilja erbjuda :)

Jag själv är ute i ur och skur, men det är ju inte nödvändigt att hunden måste vara det. Med Bruce kunde jag gå en kort kiss-runda när det regnade, släppa in honom och sen gå 5 km själv. Eller springa. Han vande sig dock varken med väder eller kläder, trots att vi tränade mycket. Han helt enkelt tvär-vägrade, så fort täcket kom fram gömde han sig under bordet. Sen gick han och skakade på sig. Men som sagt, det var inga problem. Det vore kul att ha en hund som vill med ut jämt men det är inget problem att avstå. Motsatsen är ju svårare, en som vill och behöver ut mer än vad man själv hinner.

Håller med. Jag tänker att det kommer förslag matchat på vad man matat in. Sen måste man ju tänka själv, jämföra, prata med folk som kan osv. Ibland upplever jag reaktionerna mot AI som onödigt hårda här på Buke. Man får ta AI för vad det är, i det här sammanhanget nåt som kan jämföra och matcha lite mot den information som finns där ute på nätet om raserna. Varken mer eller mindre än så.
Fast förslagen du fått kunde du ju lika gärna fått om du dragit förslag ut en tombola. 🤷‍♀️

Vill ni inte ha fällande och behändig storlek så tror jag på nån bichon. :) Fast då kommer pälsvård istället, men det går att klippa ner till en kort frisyr för att ge sig själv mindre jobb. Endera gör man det hemma eller så lämnar man på hundtrim om det finns i närheten.

Pudel är såklart också ett alternativ för en hund som inte fäller (och kommer förbanne mig alltid som förslag i rastrådar oavsett vad TS vill ha), men där är det vanligt med magproblem och kräsenhet, och en del linjer är rätt skälliga. Jag har kollat på mellan- och storpudel men dom två sakerna gjorde att jag backade. Det finns såklart pudlar utan dom problemen, men man får vara beredd på att leta och jag var inte tillräckligt pepp på rasen för det.

Hur känner ni kring terriers? Det finns ju några mindre raser som är ganska milda i sättet och trevliga familjehundar, om inte strävhår går helt bort.

Vill ni inte ha fällande och behändig storlek så tror jag på nån bichon. :) Fast då kommer pälsvård istället, men det går att klippa ner till en kort frisyr för att ge sig själv mindre jobb. Endera gör man det hemma eller så lämnar man på hundtrim om det finns i närheten.

Pudel är såklart också ett alternativ för en hund som inte fäller (och kommer förbanne mig alltid som förslag i rastrådar oavsett vad TS vill ha), men där är det vanligt med magproblem och kräsenhet, och en del linjer är rätt skälliga. Jag har kollat på mellan- och storpudel men dom två sakerna gjorde att jag backade. Det finns såklart pudlar utan dom problemen, men man får vara beredd på att leta och jag var inte tillräckligt pepp på rasen för det.

Hur känner ni kring terriers? Det finns ju några mindre raser som är ganska milda i sättet och trevliga familjehundar, om inte strävhår går helt bort.

Vi bor på gångavstånd från en trevlig hundtrim och skulle inte ha något emot regelbundna besök där.

Jag har dålig koll på terriers, måste jag säga. En vän till mig hade en hemsk jack russel när vi var tonåringar, men det hade väl sannolikt med hennes bristande erfarenhet att göra. Sen dess är jag lite avigt inställd, men det kan ju vara helt felaktigt från min sida.

Jo jag förenklar rejält för att denna tråden gissningsvis inte ska handla om AI, jag har bra koll på hur det funkar.

Min poäng är att baserat på raser som listats så är det ju verkligen ett helt random urval om man tittar på rasernas mentala egenskaper, storlek, pälslag osv. De har i princip bara gemensamt att det är hundar?
Så fungerar väl sånna här rastrådar generellt?

Alltså det beror ju på vilken input du ger.
Ts skrev först:
Tollare (med reservation för aktivitetsnivån)
Golden
Labbe
Cockapoo
Flatte

Det är alltså ett gäng retrievers och en blandras. Sen tweakade hon för att den inte skulle vara så utseendebiased, fick lite konstiga svar (enig), sen tweakde igen och får Basenji, Xoloitzcuintle, Portugisisk vattenhund, Lagotto, Pudel. Det är inte mer variation än att folk i samma tråd tipsar om vinthundar, pudel, golden och typ shih tzu. Tycker jag i alla fall. Det blir ju output när efterfrågade egenskaper kanske är ganska breda/lösa och man inte vill ha en väldigt specifik typ av brukshund eller specifik fågelhund eller vad det kan vara. Det är alltid variation i förslagen i de här trådarna. Så ser jag på det i alla fall :D

Vi bor på gångavstånd från en trevlig hundtrim och skulle inte ha något emot regelbundna besök där.

Jag har dålig koll på terriers, måste jag säga. En vän till mig hade en hemsk jack russel när vi var tonåringar, men det hade väl sannolikt med hennes bristande erfarenhet att göra. Sen dess är jag lite avigt inställd, men det kan ju vara helt felaktigt från min sida.
En jack russel är ju verkligen en terrier-terrier! Det finns betydligt mjukare varianter som norfolk, norwich, westie, australian och några till. :)

Storlek och vikt kan ju ha betydelse och värt att väga in om du vill att barnen ska kunna hjälpa till med promenader i framtiden. För vår granne som har storpudel är det en stor frustration att dottern som börjat gå hem själv från skolan ändå inte kan ge hunden en extra kisspromenad när hon kommer hem mycket tidigare än alla andra. Det hade underlättat mycket för deras logistik. Vår lilla vovve kan hon hantera utan problem :love:

Även när det kommer till hjälp med passning är det skönt med en hund man vågar lämna till svärmor 75…

Storlek och vikt kan ju ha betydelse och värt att väga in om du vill att barnen ska kunna hjälpa till med promenader i framtiden. För vår granne som har storpudel är det en stor frustration att dottern som börjat gå hem själv från skolan ändå inte kan ge hunden en extra kisspromenad när hon kommer hem mycket tidigare än alla andra. Det hade underlättat mycket för deras logistik. Vår lilla vovve kan hon hantera utan problem :love:

Även när det kommer till hjälp med passning är det skönt med en hund man vågar lämna till svärmor 75…

Vi hade flatte som vi köpte när jag var 11. Minns att jag virade kopplet runt en lyktstolpe när vi fick hundmöten 😅

Jag älskar flattar, men detta får mig att minnas barndomsvännens flat och setter som barn, båda välte oss ungar med deras glada jävla svansar. Det var på den tiden jag tänkte att "en retriever är bara jobbig" :D

Ja, herregud! Vår buffliga hane slog sönder sin svans i vår smala hall så det stänkte blod på väggarna. När han fick sina ”flattefnatt” på landet fick man hålla sig ur vägen om man inte ville bli påkörd av tåget. Det hände både en och två gånger att han kom rusandes bakifrån på den smala stigen ner till stranden och han vek ju inte undan heller så då flög man 🤪

Vill du ha en social familjehund som kan vara ute på tomten utan att ni behöver förstärka staketet så det liknar en fästning - välj då bort basenji! Jag älskar rasen och vill kanske ha en själv i framtiden men de är katter i hundkroppar som är kända för att vara svårtränade 😅

Jag är partisk men hade valt en labbe (ej jakt) och varit noga att kolla hälsa och mentalitet på linjerna. Stora och tunga dock... Så är de för stora för er skulle jag också säga att whippet är en utomordentligt trevlig ras.

Jag säger dvärgschnauzer. De har lätt till skall, sägs det, men med vår har det varit lätt att träna så att det håller sig på en helt rimlig nivå.
Frisk och robust. Älskar friluftsliv och vill vara med på allt men får man influensa och måste ligga en vecka så ligger hon bara bredvid och nöjer sig med rastningar.
Tråkigt i en barnfamilj är att de generellt inte är så leksugna. Godissök och spår älskar hon men leksaker och bollar fattar hon inte vad det är för något.
Så jäkla lätt hund att leva med. När vi jobbar är hon hos ett pensionärspar och deras vänner står i kö för att vara hundvakter.

DSC_0263.webp

Inte alls partisk, men Dansk-svensk gårdshund?
Finns ju de linjer med mindre vakt i?
En liten hund i somras förpackning.

Jag säger dvärgschnauzer. De har lätt till skall, sägs det, men med vår har det varit lätt att träna så att det håller sig på en helt rimlig nivå.
Frisk och robust. Älskar friluftsliv och vill vara med på allt men får man influensa och måste ligga en vecka så ligger hon bara bredvid och nöjer sig med rastningar.
Tråkigt i en barnfamilj är att de generellt inte är så leksugna. Godissök och spår älskar hon men leksaker och bollar fattar hon inte vad det är för något.
Så jäkla lätt hund att leva med. När vi jobbar är hon hos ett pensionärspar och deras vänner står i kö för att vara hundvakter.
Jag håller absolut inte med om att att DS inte gillar att leka. De brukar snarare ha ganska mycket kamplust och vilja att ”döda” byten. Det är ovanligt att de inte leker med varken leksak eller boll.

Sen tycker jag väl att TS lika gärna kan köpa en till Dvärgpinscher då, de är ändå rätt lika mentalt (samma ursprung) men hon slipper pälsvården.

Liknande trådar

• En gång *din ras*, alltid...
  • Vilken hundras passar mig?
  • C-höfter i avel?
  • Rasval.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!