Jag tänker att raser som amstaff då också går tokbort, om det blir ett krav att barn ska hantera den.Men TS skrev också att storleken inte är viktigast, bara att det är ett plus om det är en mindre eller mellanstor hund? Barnen är väl rätt små än om jag inte fått nåt om bakfoten, så det handlar knappast om hantering som i att dom ska ansvara för nån del av skötsel eller rastning. Mer att det är bra om hunden inte riskerar att välta dom som bowlingkäglor om den får ett glädjeryck?
Jag ser fortfarande inga hinder för en labbe eller golden, om det går att vara flexibel med önskemålen om storlek och fällande. Och det är inte bara för att jag är medlem i labbelobbyn utan för att dom rent objektivt är mycket trevliga familjehundar så länge dom får rätt mängd aktivitet.
Min förra svägerska hade en tik och hon kunde i princip dra omkull mig som vuxen kvinna när hon gjorde utfall på stan. Vilket hon gjorde, ofta. Avlade på henne gjorde uppfödaren dessutom.
Faktum är att även utan utfallsproblematiken så är det en stor och stark hund att hantera. En labbe och golden kan ju även de vara det. Om det nu är ett kriterie man har, perioden p hur starka alla andra kriterier är.