Vilken ras?

men PRE´s kan väll inte dra över en och samma kant.
Vissa "vanliga" hästar kan vara likadana.

Alla PRE`s hästar är inte livrädda för allt!
Jag har ingen erfarenhet att just den rasen,MEN jag kan inte tänka mig att alla är så som du beskriver dom
 
Det är klart att inte ALLA PREs är likadana. Det finns ingen hästras där alla är kopior av varann. Självklart kan andra raser också vara pigga och rädda. Men enligt de 4 PRE- ägare jag känner så är de GENERELLT svårare än andra hästar. Jag har även märkt det själv. Och stallägaren som släpper ut och in från hage och byter täcke mm tycker även hon att dessa hästar har lite mer humör. Man bör ha en del rutin innan man skaffar en PRE. De flesta PREs är ju dessutm importerade. De har en helt annan hästhållning i Spanien än vad vi har. Även det kan sätta sina spår. Det är ingen knäpp ras. Jag funderar på att skaffa en sådan efter den häst jag har nu. Men det är ingen häst för någon utan så mkt rutin.
 
Det låter som det är en Welsh Cob du ska ha! En tyngre häst som ändå är smidig att rida. Dessutom har de ett underbart steg (de flesta iaf) som passar dressyren. De finns en del exemplar i den storleken som du är ute efter.

Så... en Welsh Cob så klart! :bump:
 
Jag är halv fodervärd på en PRE och dom är känsliga.
Det är ingen nybörjarhäst men hanteras dom rätt är dom väldigt sammarbets villiga och possitiva.
Men det stämmer iaf på "min" häst att dom är lättskrämda.
 
Tycker du ska vänta.
Jag köpte häst efter 3 år på ridskola och det var förtidigt!
Försök rida lite privat! Då lär du dig mer.

En som vet! :crazy:
 
Haflinger ! :idea: Hoppning, dressyr, körning, barock, western, ja dom är bra på det mesta! Man kan tro att haflinger är en typisk "skogsmullehäst"..

Det är helt fel! Min haflinger har hopppat över hagstängslet (120) stillastående! Dessutom är dom utmärkta till dressyr. Lättlärda och skitroliga(sorry) att rida!

Men om du verkligen ska satsa på högre dressyrtävlingar skulle jag nog rekommendera ett litet halvblod, connemara eller något liknande.

Hoppas verkligen att du har duktiga hästmänniskor runt dej och ta gärna en häst på foder först!

Dessutom är dom viktbärande! Alltså kan du aldrig växa ur eller bli för tung för en haflinger! ;)
 
Haflinger

Kan bara hålla med.
Skitroliga att rida. :bump: :bow:

Att dom dessutom är "fullblod", är ju inte helt fel.
 
. . De flesta PREs är ju dessutm importerade. De har en helt annan hästhållning i Spanien än vad vi har. Även det kan sätta sina spår.

Kan du vidareutvekla hur, hästhållningen är annorlunda ?????
 
I Spanien och Portugal funkar det GENERELLT (Obs - undantag finns naturligtvis) så att man låter unghästarna gå ute och vara lite halvvilda till de blir 3-4 år. Då tar man in dem och rider in dem.

Ridhästarna är nästan uteslutande hingstar. Stona används till avel. Vissa uppfödare rider dock in sina ston för att kolla deras ridegenskaper, men det är inte en självklarhet.

De flesta ridhästar står på stall hela dagarna. De rids och ibland släpps de lösa i ridhuset eller på ridbanan. I hage går de inte, det gör avelsdjuren och unghästarna.

Eftersom det nu har blivit ett sug efter iberiska hästar så har många kommit på att man kan snabbutbilda hästar och på så sätt få mer betalt för dem. Detta är ju inte direkt något okänt i Sverige heller, men snabbutbildningen i Spanien och Portugal går ut på att man mycket tidigt lär hästarna piaff och kanske passage eftersom de då betingar ett högre pris. Dessa hästar har ju extremt lätt för samling, så de kan efter träning prestera en piaff som SER helt ok ut, men som egentligen inte är någon piaff och inte har någon stärkande effekt. Passage kan man med fördel lära hästar genom att bryta av abrupt från galopp, vilket försätter hästen i spännpassage - och förstör galopparbetet för lång tid framåt.

Naturligtvis funkar det inte på detta sätt på alla ställen! Jag och en väninna var nyligen i Portugal och vi såg många hästar som var forcerade i utbildningen, men även en del som var bra utbildade. Dessa var dock mycket dyra, så det blev en unghäst från en uppfödare med sund inställning till hästar och hästutbildning. Men även hennes hästar stod inne hela dagarna (men de gick även i skrittmaskin).

Anneli
 
Kallblodstravare

Tack för att du även tog med denna ras bland de man vanligtvis behöver lite mer rutin för att ha. Av någon anledning tror många att de är snälla skogsmullar när majoriteten egentligen är heta, högpresterande sporthästar med viss skärpa och stor känslighet.

Jag har ju alltid haft fjordhäst, men har nu även en kallblodstravare. Fjordhästar är bra förstahästar, bara man själv inte är för mesig. De är vanligen lättridna (taktsäkra), inbjuder till att ridas korrekt (eftersom de blir fruktansvärda av att ridas "framifrån" p.g.a. sina halsar) är ofta mycket coola och lugna, men ändå arbetsvilliga. Min kallblodstravare däremot är en mycket komplicerad dam med hett temperament, hög stressnivå och total avsaknad av egen takt, så det vill till att man har koll på sin! Men det är lärorikt att rida henne! Dock tycker jag att hon verkar vara en ganska representativ individ för rasen.

Anneli
 
Vänta med att skaffa egen häst tills du har fått lite mer erfarenhet. När du väl har fått det tycker jag att du bör prova en tinker. Du kan göra allt med dom, går lika bra att rida dressyr på som att köra timmer i skogen.

MVH/ Zanna :rofl:
 
Ett halblod kanske!de är bra dressyrhästar, jag tycker inte du ska skaffa varken häst eller medryttarhäst om jag ska vara riktigt ärlig! Du har ridit för lite. Jag tycker jag har för liten erfarenhet som ridit i 7 år..
 

Liknande trådar

Avel Jag är ju lite insnöad på shetlandsponny men börjar fundera på om jag kanske ska se mig om efter en helt annan ras. Jag vill ha en...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
10 031
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 075
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp