Vilket ansvar ligger på föräldrar

Bukefalos 30 år!

Jag minns när vi i kompisgänget försökte få hem en kompis som druckit för mycket. Vi ringde föräldrarna, kompisen fick prata med föräldrarna och det visade sig att de druckit. Men de kunde köra ändå, så kompisen får be sina föräldrar att inte köra när de druckit :banghead:lät ju inte direkt som det var första gången föräldrarna tänkt sätta sig i bilen onyktra.

Vi tänkte hjälpa till men fick istället ett nytt problem.
En annan tolkning vore ju att föräldrarna tänkte att herregud, visserligen har vi tagit ett glas vin, men om sonen ringer så är det egalt, då kommer vi.

Så först är föräldrarna hemska om de inte bjuder till för att hämta, och sen ännu värre om de gör det.

Vad tycker du föräldrarna borde ha gjort?

Katastrofala omdöme gällande nattliv? Fest? Var skrev jag något om en fest? Om du nu ska döma folk kanske du ska börja med att läsa ordentligt. Skrev heller inte att sonen instruerade kompisen att aäga att han inte var där. Ditt svar baseras helt på dina egna antaganden, inte på något av det jag faktiskt skrev. Numret kom fram genom att vi och kompisarnas föräldrar ringde runt och lyckades snoka rätt på det.
Det var väl nattliv om han var ute på natten? Eller vad ska man kalla det när man är ute nattetid med kompisar? Att göra sina föräldrar så oroliga att de ringer polisen för att få hjälp att hitta en skulle jag säga är katastrofalt dåligt omdöme, ja.

Jag har lite svårt att förstå historien, tror jag. Vad var problemet med att sonen var hos en kompis, om det nu varken var fest eller alkohol involverat? Och varför var det kompisens fel att sonen undvek att svara när ni ringde, och glömde bort att komma hem eller berätta var han var?

En annan tolkning vore ju att föräldrarna tänkte att herregud, visserligen har vi tagit ett glas vin, men om sonen ringer så är det egalt, då kommer vi.

Så först är föräldrarna hemska om de inte bjuder till för att hämta, och sen ännu värre om de gör det.

Mina hade lätt ring en taxi eller en släkting/vän om sådan finns.

Edit: idag finns ju uber och andra tjänster också om man känner sig trygg med det.

Det låter ju lite dömande. Säger de så, att ”Absolut skulle vi kunna hämta barnen, men jag vill ta ett glas vin nu så de får klara sig själva. Barnen är inte prio för mig, jag tänker mest på mig själv”

Eller är det du som gör tolkningen att det är därför de inte rycker ut och hämtar barnen när ni ringer och ber dem göra det?
Det är polisen som gjort tolkningen i sin anmälan. Vi ringer inte och ber någon hämta sina barn, det gör polisen som därefter gör orosanmälan.

Det kan ju iofs vara så att en taxi vägrar ta med en dyngrak passagerare. Min man körde taxi, och de hade order av åkaren att inte ta såna körningar, eftersom det är så stor risk att bilen måste saneras (dyrt!) efteråt.
Nu tar du ju till extremer.
Jag skulle tro att de flesta taxibolag gör väldigt stora pengar på att köra hem fulla människor och har då åkt på fyllan själv (exempelvis hem från studenten då mina egna föräldrar fixade taxi åt mig.), men om tonåringen är SÅ illa däran att hen inte kan åka bil är det väl bäst att föräldrarna själva ringer ambulans eller polisen då. Hellre det än att köra själva.

Jag hörde samtalet och det är inte min tolkning. Tvärtom, de verkade inte tycka att det var nåt problem att dottern knappt kunde stå på benen, men om vi tyckte det var så problematiskt så kunde de väl komma då. Det säger ju dessutom en del att när kompisen fick ta över samtalet och fick veta att hon skulle bli hämtad, frågar om de har druckit och sen protesterar. (Jag gjorde likadant själv, frågade min pappa om han druckit för jag visste att han körde ändå, medan mamma frågade jag aldrig för hon brukade inte köra onykter.)

Ringt en taxi, en släkting eller vän eller pratat med oss som var där om en lösning (vart ska vi sova, blir nån av oss hämtad etc, hur mår hon, behöver hon vård).

Tagit taxi eller bett någon om skjuts. Du kan väl rimligen inte tycka att köra rattfull är enda lösningen?

Jag tror ingen ifrågasätter att det är ett skevt urval de träffar.
Däremot är det väl inte självklart att det är skevt mot mer struliga eller behövande ungdomar.

Jag uppfattar i alla fall fritidsgården här som att det i relativt stor grad är ytterligare en aktivitet/arena för de ungdomar som redan har aktiviteter, engagemang och kompisar. Medan de som har störst behov av extra vuxenkontakter inte är de mest frekventa där.
Men att det kan variera på olika platser bl.a. beroende på hur upplägg och inriktning ser ut och i vilken grad de är kopplade till uppsökande verksamhet?

Finns verkligen fritidsgårdar? Jag har aldrig i hela mitt liv stött på nån i verkligheten. Bara hört talas om dem. Det närmsta en fritidsgård jag kommit är ridskolan när jag var liten. Vi var många som hängde där även dagar vi inte hade nån ridlektion.

Eller är fritidsgårdar nåt som finns i utsatta områden för att fånga upp ungdomar på glid? Det hade förklarat varför jag aldrig stött på nån.

Det är ingen som tänker tanken att de föräldrar som inte ville hämta upp sina barn kanske bor väldigt nära busshållplatsen? Ungdomarna var ju redan på bussen. Jag kan se "vår" busshållplats från huset.

Finns verkligen fritidsgårdar? Jag har aldrig i hela mitt liv stött på nån i verkligheten. Bara hört talas om dem. Det närmsta en fritidsgård jag kommit är ridskolan när jag var liten. Vi var många som hängde där även dagar vi inte hade nån ridlektion.

Eller är fritidsgårdar nåt som finns i utsatta områden för att fånga upp ungdomar på glid? Det hade förklarat varför jag aldrig stött på nån.

Nej, fritidsgårdar är inte något som bara finns i utsatta områden.

Jag är från norra delen av Stockholm, inget utsatt område vare sig då eller nu, och när jag gick på högstadiet och gymnasiet fanns det iaf en fritidsgård. NOVA Ungdomens hus.
Utöver det fanns det Svenska kyrkans unga som hade öppet (personal, häng, möjlighet att fika, ibland hade de kvällar när vi kollade på nån film/serie eller spelade Guitarr Hero) på obsdagskvällarna - där hängde jag och mina kompisar en del. Det var lite som en fritidsgård, alla var välkomna.

Nu bor jag på landsbygden ish några mil norr om Uppsala. Här finns det en fritidsgård och även i Uppsala (i olika områden) finns det, men jag har ingen koll på vad de har för aktiviteter etc.

Tagit taxi eller bett någon om skjuts. Du kan väl rimligen inte tycka att köra rattfull är enda lösningen?
Nej, men jag vet inte om jag tycker det är så
förfärligt att inte kunna hämta. Ibland är det så, man kan inte alltid bli hämtad med bil.

Taxi finns inte alltid, och tar inte alla passagerare. Och det är inte sagt att man har nån granne man kan väcka sent på natten för att be om skjuts.

Ja, jag skrev ju igår att mina brorsbarn besöker fritidsgården rätt ofta, och att jag själv gick när jag var ung tonåring. Nä, vi är/var inte "på glid" :rofl:. Fritidsgården är till för barn i årskurs 7 till 9. På fritidsgården finns spel, pyssel, pingis, biljard, osv. Och så ordnas resor och utflykter lite då och då.

Finns ca 1000 kommunala fritidsgårdar i Sverige. Mina barn går inte heller dit, men samtliga kommuner i vårt län har fritidsgårdar och vi bor i ett län långt från storstäderna. Googla din kommun plus fritidsgård eller ungdomsverksamhet.

Jag hörde samtalet och det är inte min tolkning. Tvärtom, de verkade inte tycka att det var nåt problem att dottern knappt kunde stå på benen, men om vi tyckte det var så problematiskt så kunde de väl komma då. Det säger ju dessutom en del att när kompisen fick ta över samtalet och fick veta att hon skulle bli hämtad, frågar om de har druckit och sen protesterar. (Jag gjorde likadant själv, frågade min pappa om han druckit för jag visste att han körde ändå, medan mamma frågade jag aldrig för hon brukade inte köra onykter.)

Ringt en taxi, en släkting eller vän eller pratat med oss som var där om en lösning (vart ska vi sova, blir nån av oss hämtad etc, hur mår hon, behöver hon vård).
Det däremot låter ju illa, att både barn och föräldrar hade druckit såpass mycket, och att föräldrarna inte var fokuserade på att lösa problemet. Däremot kanske lösningen inte alltid är skjuts hem.

Jag antar att det fanns någon originalplan för hur kvällen skulle sluta. Alltså att det antingen var planerat att sova över, eller att ta sig hem på något sätt.

Oavsett vilket håller jag helt med om att om man ringer de vuxna så bör de kunna ta över problemlösningen. Inte säga att äh, gör väl inget. Eller föreslå uppenbart dåliga lösningar, som att köra onykter. Men det finns väl andra varianter.

Vi hade till och med en fritidsgård i det lilla samhället där jag växte upp i Norrland. Vi hade ingen gymnasieskola så den riktades främst till ungdomar i högstadiet - man kunde gå in där och spela spel, musik, eller lite vadsomhelst och bara hänga. Fanns en liten kiosk med godis och snacks. Jag tror att de allra flesta samhällen har någon typ av ungdomsgård/samlingsplats.
Sedan hängde jag inte där men det betyder inte att den inte fanns.
Även lilla stan jag bor i här i Skottland har detsamma, den ser ut och känns väldigt lik den därhemma. :)

Ja, jag skrev ju igår att mina brorsbarn besöker fritidsgården rätt ofta, och att jag själv gick när jag var ung tonåring. Nä, vi är/var inte "på glid" :rofl:. Fritidsgården är till för barn i årskurs 7 till 9. På fritidsgården finns spel, pyssel, pingis, biljard, osv. Och så ordnas resor och utflykter lite då och då.
Jag tänker att det är ganska olika i olika områden, beroende på hur kommunen satsar.

När jag var liten fanns det en fritidsgård i mellanstadiet, inte på högstadiet. Nu bor jag i en annan kommun, för mina barn, idag tonåringar, så slutade de gå till fritids när de var 11-12. Sen dess har de inte varit där. Nu som tonåringar träffar de inga fritidspedagoger alls. Säkert befinner de sig på en skolgård samtidigt som en fritidspedagog någon gång, eller åtminstone i samma byggnad, men därifrån till att en fritidspedagog med säkerhet skulle kunna uttala sig om vad mina barn gör på nätterna är steget långt.

Jag tänker att det är ganska olika i olika områden, beroende på hur kommunen satsar.

När jag var liten fanns det en fritidsgård i mellanstadiet, inte på högstadiet. Nu bor jag i en annan kommun, för mina barn, idag tonåringar, så slutade de gå till fritids när den var 11-12. Sen dess har de inte varit där. Nu som tonåringar träffar de inga fritidspedagoger alls. Säkert befinner de sig på en skolgård samtidigt som en fritidspedagog någon gång, eller åtminstone i samma byggnad, men därifrån till att en fritidspedagog med säkerhet skulle kunna uttala sig om vad mina barn gör på nätterna är steget långt.
Fritidsledare är vad ungdomar träffar ute på skolor och andra verksamheter. Inte fritidspedagog.

Fritidsledare är vad ungdomar träffar ute på skolor och andra verksamheter. Inte fritidspedagog.
Fritidsledare, då. Men de träffar inte såna heller. Läste just efter, och fritidsverksamheten för tonåringar är i min kommun förlagd till separata fritidsgårdar, inte till skolan. Om man tittar på hur många såna det finns, och hur många tonåringar det finns i upptagningsområdet, så skulle jag säga att de flesta inte går dit. Jag visste inte att de existerade förrän nu när jag läste efter, och inte mina barn heller. Det är helt säkert bra verksamhet som gör nytta, men många är rätt omedvetna om dem.

När jag var liten fanns det en fritidsgård i mellanstadiet, inte på högstadiet. Nu bor jag i en annan kommun, för mina barn, idag tonåringar, så slutade de gå till fritids när de var 11-12. Sen dess har de inte varit där. Nu som tonåringar träffar de inga fritidspedagoger alls. Säkert befinner de sig på en skolgård samtidigt som en fritidspedagog någon gång, eller åtminstone i samma byggnad, men därifrån till att en fritidspedagog med säkerhet skulle kunna uttala sig om vad mina barn gör på nätterna är steget långt.
Precis som flera andra skrivit är fritids med fritidspedagog något som yngre barn har möjlighet att gå till om de inte kan gå direkt hem när skolan är slut. Fritidsgårdar med fritidsLEDARE är något annat. Det är kvällsöppet och är en kommunal verksamhet frikopplad från skolan. Även om det på många håll finns ett tätt samarbete. På skolan där jag arbetar vill vi till exempel gärna att fritidsledarna kommer och hänger med eleverna även under skoltid, men det är ju svårt att få till med deras arbetstider, ofta. Gården öppnar på kvällen och dit går barn från alla möjliga olika familjer för att hänga och umgås och hitta på grejer. Men några fritidspedagoger jobbar inte där. De är på skolan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka