Men oj. Det där är väl absolut inte något som vem som helst kan råka delta i? Du behöver ju åtminstone ha bekanta som ordnar fester, och kunna tillgå fordon och alkohol.
Absolut finns allt det där, men det är ju några val på vägen, och några förutsättningar som behöver uppfyllas.
Det är klart allt det där finns, men alla tonåringar hänger inte i de gängen där det är fester och alkohol. Eller har ens bekantas bekanta som har moppar och bilar att skjutsa i.
Jag tänker att skjutsandet låter som att det här utspelar sig längre utanför stan, där det är lite avstånd, och tonåringar har A-traktorer och mopeder?
Men alkoholindränkta fester skulle jag säga är en sån sak som inte ingår i alla tonåringars tillvaro. Alltså på nivån att ens om man skulle vilja prova, så har man inte det kontaktnätet att man kan få tillgång till en sån fest. Så det är definitivt inte situationer som alla tonåringar kan råka hamna i.
Jag frågade min fjortonåring, och hans reaktion var ”Vad är en fyllefest?”. Jag förklarade att det är en fest där man dricker mycket alkohol. Han tyckte det lät helt galet. Varför skulle man ens vilja göra det, när man kan göra nåt kul som att spela basket eller baka istället?
Sextonåringen visste vad en fyllefest var, men hade aldrig hört talas om någon kompis eller kompis kompis som varit på någon. Han själv har aldrig varit på en fest eller tillställning där han sett nån tonåring dricka alkohol, eller vara påverkad. Det finns några på skolan där det ryktas om att de har druckit alkohol, men inte att de skulle ha festat. Utan då har de suttit två-tre stycken hemma hos nån när föräldrarna jobbat och provat.
Nu låter det här kanske som überpräktigt, men poängen är att tonårskultur verkligen kan skilja sig mycket mellan olika platser och tider. Det som är ett självklart inslag i en tonårstillvaro kan vara helt okänt i någon annans.