Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Bara ett tillägg. Ris är också spannmål!
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Ja det har jag koll på :) Gjorde dock det enkelt för mig och klassade ur ris ur gruppen spannmål, eftersom det vad jag förstått i alla fall anses vara bättre än andra spannmål.

Tack så mycket för din förklaring om proteinet!
Jag tänker mig att det gällande proteinet borde spela in hurpass aktiv hunden är? Att en hund som tävlar och tränar mycket behöver mer protein medans en soffhund inte behöver så mycket? Så är det ju åtminstone med människor och hästar, just eftersom det påverkar musklerna, men det kanske är annorlunda med hundar?
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Så är det säkert. Men även hundar som lever ett lugnare liv mår bättre av att äta ett foder med hög kötthalt, de kan ju istället äta lite mindre mängd än den som är väldigt aktiv :)
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

*kl*

Hur är det egentligen med betmassa, någon skrev tidigare att det ger gaser har jag för mig? Gäller det även vid liten mängd, t.ex. foder 6 innehåller ju betmassa men troligtvis väldigt lite eftersom det innehåller minst 73% kött (snabbt räknat, kan ha missat någonting) och utöver det flera andra ingredienser som kommer före betmassa på ingredienslistan.

Spelar det ingen roll när det är såpass lite eller är det ändå någonting man vill undvika?
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Jag blir mest irriterad på all aloe vera, potatis, konstiga extrakt, vetemjöl och annat mystiskt. Varför, liksom.

Om jag blev tvungen att fodra med torrfoder hade jag velat ha ett med så lite innehåll som möjligt. Ett bra köttinnehåll, någon liten kolhydrat, mineraler och vitaminer.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

*kl*

Hur är det egentligen med betmassa, någon skrev tidigare att det ger gaser har jag för mig? Gäller det även vid liten mängd, t.ex. foder 6 innehåller ju betmassa men troligtvis väldigt lite eftersom det innehåller minst 73% kött (snabbt räknat, kan ha missat någonting) och utöver det flera andra ingredienser som kommer före betmassa på ingredienslistan.

Spelar det ingen roll när det är såpass lite eller är det ändå någonting man vill undvika?

Jag vet egentligen inte men min spontana tanke är att betmassa väl är typ betfor och det ger man ju hästar för att det är bra för magen?
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Jag blir mest irriterad på all aloe vera, potatis, konstiga extrakt, vetemjöl och annat mystiskt. Varför, liksom.

Om jag blev tvungen att fodra med torrfoder hade jag velat ha ett med så lite innehåll som möjligt. Ett bra köttinnehåll, någon liten kolhydrat, mineraler och vitaminer.

Alla "konstiga grejer" är ju för mineraler och vitaminer. Annars hade det behövts konstgjorda tillskott.
Vilket foder innehöll vetemjöl förresten? Det känns ju konstigt.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Tänkte på torrfoder överlag. Där verkar de ju trycka i både det ena och det andra konstiga. Och nej, jag vill inte ha äpple eller yuccaextrakt i maten. Då ser jag faktiskt hellre att jag tillsätter egna vitaminer och mineraler.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Ja det är ju såklart ett val man kan göra. Men av nyfikenhet - varför håller du hellre på med extra tillskott än att ge hunden något så ofarligt som äpple?
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Kunde inte bestämma mig för om det var ett knapplån eller inte, men det är på samma tema i alla fall ;)

Angående aloe-vera, örter, frukter och annat sådant i foder tänker jag rent spontant att det inte behöver vara dåligt. Som MiniLi skriver får man ju därigenom naturliga vitaminer. Dessutom anses ju aloe-vera ha en läkande effekt, för människor skall det ju vara bra att äta och dricka aloe-vera. Samma sak med glukosamin, alger och liknande. Nu vet jag inte i vilken mängd fodren innehåller de här ämnena och om de egentligen gör någon skillnad, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara skadligt (vissa ämnen är ju såklart inte bra, så man får ju undersöka vad det faktiskt är för något, men jag tror inte att det per automatik måste vara dåligt bara för att det är någon "extragrej"). Eller är jag fel ute?

*edit*

Tittar man på hur hundar äter i naturen får de ju troligen i sig både örter, frukter och annat genom djuren de äter, om än i små mängder. Det torde ju dock inte vara speciellt stora mängder i torrfoder heller.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Jag tänker som du. Det är också den förklaring jag fått tidigare när jag frågat återförsäljare om olika foder.
Självklart kolla så att det inte innehåller något skadligt och självklart vill man inte betala extra för saker som kanske inte gör skillnad men jag väljer inte bort ett annars vettigt foder pga örter, rotfrukter, frukter och grönsaker och liknande.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Svarar båda. Mina tankar färgas starkt av att ha en superallergisk hund. Därför vill jag inte ha en massa jox, utan en så kort innehållslista som möjligt.

Så visst förstår jag att det kan vara bra med både det ena och det andra, men i verkligheten tror jag att såna saker tillsätts för att få det att låta bra. Typ som med hudkrämer med "naturligt extrakt av blahablaha" eftersom ämnet ifråga ska kunna göra huden yngre (i teorin...). Sånt blir jag lite trött på.

Jag sätter hellre själv till grönsaker frukter som innehåller det hunden behöver. Jag tror ju att hunden kan få i sig sådant också genom andra växter än just t.ex. Yucca eller nåt.

Så för mig är ju valet enkelt. Inget torrfoder (för det finns nog inget som passar min hund. Finns det inte nötkött så är det potatis, är det inte potatis är det ärter, äpple, fisk eller fan och hans moster. För att inte tala om det där jävla vetet.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

det är bättre att inte skriva ut några märken eller vart råvarorna kommer ifrån, eftersom det inte blir relevant

Tycker ändå att det är lite spännande att du skrev ut märket för ett av fodren. Varför ett och inte alla eller inget?
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Lite spontant tkr jag foder 5 och 7 är mest intressanta tillsammans med standardt. Inte för hög proteinhalt eller för låg fetthalt, vettiga ingredienser utan för mkt hubbar bubba
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Självklart :) Jag skulle inte betala mer för ett foder med någon "extragrej" än ett likvärdigt utan, menar bara att jag inte skulle utesluta ett foder enbart för att det innehåller någonting mer än det nödvändiga såvida det inte är någonting skadligt då.

Ang. att jag skrev ut standardt så var det dels för att jag inte fann någon angiven kötthalt någonstans och tänkte att de som har koll på standardt kanske också har koll på i så fall hur mycket kött det innehåller på ett ungefär, dels för att de andra fodren jag tagit upp mestadels är av okända märken som man sällan hör talas om och dels för att eftersom innehållsförteckningen är såpass kort och fodret såpass välkänt tänker jag att många oavsett hade kopplat att det var standardt.
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Ställer samma fråga till dig som till MiniLi då, fast tvärtom - hur kommer det sig att du inte vill ha för hög proteinhalt? Vad anser du är en optimal proteinhalt?
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Foder 4:
Lamm (25%), ris, kycklingfett (med tokoferoler som konserveringsmedel), risprotein, laxolja, öljäst, naturliga smakämnen, extrakt av örter och frukter (300 mg/kg), torkade äpplen, mineraler, mannanoligosackarider (150 mg/kg), fruktosoligosackarider (100 mg/kg), extrakt av Yucca schidigera (80 mg/kg), organisk koppar, organisk zink, organiskt selen.

Råfett: 10%, Råprotein: 24%, Kalcium: 1,6%, Fosfor: 1,1%

Foder 4 går bort. Ris (arsenik), öljäst kan ge magomvridning

Foder 5:
Lax, havsfiskmjöl, sötpotatis, potatis, rapsolja, laxmjöl, rökt lax, potatisfibrer, kolinklorid, torkad cikoriarot, tomater, blåbär, hallon, extrakt från Yucca Shidigera

Råfett: 15%, Råprotein: 25%

Foder 5 Nej, inte detta heller. Rökt lax går bort om det inte är väldigt, väldigt lite av det.

Foder 6:
Kycklingkött (minst 30 %), lamm (minst 11 %), kalkonkött (minst 10%), potatis, ärtor, kycklingolja och -fett (minst 9 %), lax (minst 5%), hela, torkade ägg (minst 4 %), torkat kycklingkött (minst 4%), torkat lammkött (minst 4 %), torkat ärtprotein, laxolja (minst 3 %), betmassa, gröna bönor, sötpotatis, tomater, äpplen, alfalfa, cikoriarot, jäst, fänkålsblad, tranbär, svart vinbärsgelé, vitaminer och mineraler, torkat plasmaprotein, fjäderfälever hydrolysat, kaliumklorid, kalciumkarbonat, fruktooligosackarider (FOS), mannanoligosackarider (MOS), taurin, Fucus vesiculosus (blåstång) extrakt, Ascophyllum nodosum (knöltång) extrakt, Yucca schidigera-extrakt, kondroitinsulfat, N-acetylglukosamin, L-karnitintartrat, rosmarinextrakt, extrakt av grönt te.

Råfett: 16%, Råprotein: 42%

Foder 6. Bra bortsett från betmassa. Om hunden fiiser av det så nej, men Yucca-extrakt reducerar gaser så det kan funka ändå. Bra råvaror för övrigt.

Foder 7:
Potatis, torkat kycklingkött 30%, animaliskt fett, hydrolyserad kycklinglever, bryggerijäst, torkad fisk, torkade hela ägg, M.O.S, F.O.S & torkad arktisk krill.

Råfett: 15%, Råprotein: 25%, Kalcium: 1,4%, Fosfor: 0,95%

Foder 7 går bort om hunden har risk för magomvridning (bryggerijäst kan orsaka gaser) Om hunden inte fiser så kan fodret funka till en mindre aktiv hund.

Foder 8:
17 % benfri kyckling, 17 % torkat fjäderfäkött, torkad sötpotatis, torkad potatis, 7 % torkade ägg, 7 % benfri lax, 5,5 % torkad sill, 5 % torkat ankkött, ärtor, 3 % fjäderfäfett, 3 % kycklinghydrolysat, 3 % torkad lax, lusern, 2 % färskt ankkött utan ben, ärtstärkelse, ärtprotein, potatisprotein, mineraler, vitaminer, 0,5 % laxolja, psyllium, äpplen, morötter, spenat, fruktooligosackarider (FOS), alger, kamomill, pepparmynta, anis, bockhornsklöver, ringblomma, torkade örter (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia), tranbär.

Fett: 17%, Protein: 41%, Kalcium: 1,3%, Fosfor: 1,14%

Foder 8 är ett kvalitetsfoder. FOS är mycket bra för magens hälsa och reducerar gaser.
Foder 8 är bäst av dessa foder.


Foder 9:
21 % benfri lax, 12 % torkad sill från Nordatlanten, 9 % torkad lax, torkad potatis, torkad sötpotatis getrocknet, 7 % torkad fisk, 6,5 % laxolja, 6,5 % nyfångad öring, 5 % nyfångad sik, ärtor, 3 % lax hydrolysat, potatisprotein, ärtprotein, lusern, mineraler, vitaminer, psyllium, äpplen, morötter, spenat, tång, fruktooligosackarider (FOS), kamomill, anis, bockhornsklöver, mynta, ringblomma, torkade örter (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia), tranbär.

Fett: 17%, Protein: 38%, Kalcium: 1,23%, Fosfor: 1,07%

Foder 9 är ett kvalitetsfoder om man vill ge ett fiskfoder. Att enbart ge fiskfoder till en hund nja, inte naturligt, men om hunden får köttråvaror också så är det bra. Kan passa allergiska hundar som inte tål kött.

Foder 10:
Kyckling (41%, torkat och finmalet), potatisflingor, potatisstärkelse (finmalen), fjäderfäfett (8%), granatäppelkärnor (7%), laxolja (1%), lignocellulosa, mineraler, jäst, cikoria (0,5%, finmalen, levererar FOS och inulin), spirulina (0,1%, finmalen), grönläppad mussla från Nya Zeeland (0,1%, finmalen, naturligt rik på glukosamin och kondroitin), Yucca schidigera.

Foder 10 Varför granatäppelkärnor? Kärnor från äpplen ska vara giftiga om de krossas. Vet ej hur det är med granatäppelkärnor. Bör kollas upp! Vilken jäst - bryggerijäst? Bortsett från dessa frågetecken så ser fodret bra ut.

Fett: 15%, Protein: 26%, Kalcium: 1,05%, Fosfor: 0,8%

Foder 11:
Animaliska produkter 42% (torkad kyckling), ris, torkade äpplen, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler), potatis, hydrolyserat kycklingprotein, hydrolyserad kycklinglever, bryggerijäst, laxolja, Aloe vera (1,5 g/kg), mannan-oligosackarider (150 mg/kg), frukto-oligosackarider (100 mg/kg), yucca schidigera extrakt (80 mg/kg).

Råfett: 15%, Råprotein: 26%, Kalcium: 1,4%, Fosfor: 1%

Fodret går bort. Ris (arsenik), bryggerijäst (gaser magomvridningsrisk)
 
Sv: Vilket av följande torrfoder hade du valt och varför?

Tack så hemskt mycket för ett bra svar, och tack till alla er andra som också är så gulliga och delar med er av eran kunskap och era tankar! Känner faktiskt redan att jag lärt mig jättemycket efter att ha läst era svar här och därefter googlat vidare och försökt hitta mer information själv :D

En del innehållsförteckningar känner jag att jag har en ganska klar bild av nu, men finns ett par av dem jag redan tagit upp som jag gärna skulle höra lite mer tankar om och så slänger jag in ytterligare ett par nya - sedan lovar jag dock att det är slut ;) Och tack igen för hjälpen!

Här kommer den nya listan då, börjar om på 1:
Foder 1:
Kycklingkött (minst 30 %), lamm (minst 11 %), kalkonkött (minst 10%), potatis, ärtor, kycklingolja och -fett (minst 9 %), lax (minst 5%), hela, torkade ägg (minst 4 %), torkat kycklingkött (minst 4%), torkat lammkött (minst 4 %), torkat ärtprotein, laxolja (minst 3 %), betmassa, gröna bönor, sötpotatis, tomater, äpplen, alfalfa, cikoriarot, jäst, fänkålsblad, tranbär, svart vinbärsgelé, vitaminer och mineraler, torkat plasmaprotein, fjäderfälever hydrolysat, kaliumklorid, kalciumkarbonat, fruktooligosackarider (FOS), mannanoligosackarider (MOS), taurin, Fucus vesiculosus (blåstång) extrakt, Ascophyllum nodosum (knöltång) extrakt, Yucca schidigera-extrakt, kondroitinsulfat, N-acetylglukosamin, L-karnitintartrat, rosmarinextrakt, extrakt av grönt te.

Råfett: 16%, Råprotein: 42%

Foder 2:
Urbenad kyckling (27%), torkad kyckling (16%), urbenad lax (13%), sötpotatis, potatis, torkad vitfisk (7%), torkad lax (5%), torkad kalkon (4%), kycklingfett (2%), kycklingsky (2%), torkade hela ägg (2%), urbenad vitfisk (2%), ärtfibrer, alfalfa, mineraler, vitaminer, torkade äpplen, torlade morötter, spenat, torkade alger, torkade tranbär, prebiotisk FOS, anisfrön, bockhornsklöver, glucosamin, MSM, kondroitin, timjan, mejram, oregano, persilja, salvia.

Fett: 18%, Protein: 38%, Kalcium: 2.01%, Fosfor: 1,62%

Foder 3:
Kyckling (färsk urbenad kyckling och kycklingmjöl), sötpotatis, kycklingfett, luzern, linfrö, kycklingspad, laxolja, mineraler, vitaminer, äggpulver, glukosamin, methylsulfonylmethane (MSM), kondroitinsulfat, fruktooligosackarider, äpple, morot, tomat, spenat, psyllium, nypon, kamomill, kardborrerot, pepparmynta, ringblomma, alger, tranbär, maskros, anis, bockhornsklöver, Yucca Schidigera, timjan, mejram, oregano, persilja, salvia.

Fett: 19%, Protein 31,5%, Kalcium: 1,33%, Fosfor: 1,09%

Foder 4:
17 % benfri kyckling, 17 % torkat fjäderfäkött, torkad sötpotatis, torkad potatis, 7 % torkade ägg, 7 % benfri lax, 5,5 % torkad sill, 5 % torkat ankkött, ärtor, 3 % fjäderfäfett, 3 % kycklinghydrolysat, 3 % torkad lax, lusern, 2 % färskt ankkött utan ben, ärtstärkelse, ärtprotein, potatisprotein, mineraler, vitaminer, 0,5 % laxolja, psyllium, äpplen, morötter, spenat, fruktooligosackarider (FOS), alger, kamomill, pepparmynta, anis, bockhornsklöver, ringblomma, torkade örter (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia), tranbär.

Fett: 17%, Protein: 41%, Kalcium: 1,3%, Fosfor: 1,14%

Foder 5:
Lammkött utan ben, torkat lammkött, lax, torkat kött, torkad sill, Russet potatis, ärtor, kycklingfett (med ett naturligt innehåll av vitamin E), sötpotatis, färsk sik utan ben, soltorkad alfalfa, naturlig lammarom, färsk anka utan ben, färska hela ägg, squash, gröna rötter, tomater, morötter, äpplen, ekologisk tång, tranbär, Lactobacillus acidophilus, Enterococcus faecium.

Fett: 17%, Protein: 31%, Kalcium: 2%, Fosfor 1.2%

Foder 6:
Färsk kyckling (benfri) (22%), torkat kycklingkött (15%), färsk kycklinglever (4%), färsk hel sill (4%), färskt kalkonkött (benfritt) (4%), torkad kalkonkött (4%) färsk kalkonlever (3%), färska hela ägg (3%), färsk benfri gös (3%), färsk hel lax (3%), färska fjäderfähjärtan (3%), fjäderfäbrosk (3%), torkad sill (3%), torkad lax (3%), fågelleverolja (3%), röda linser, gröna ärtor, gröna linser, solmogen alfalfa, jams, ärtfibrer, kikärter, pumpa, butternutsquash, bladspenat, morötter, Red Delicious äpplen, Bartlett päron, tranbär, tång, lakritsrot, angelikarot, fänkål, ringblomma, söt fänkål, pepparmyntablad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin.

Fett: 18%, Protein: 38%, Kalcium: 1,3%, Fosfor: 1%

Foder 7:
Kalkonmjöl, ärtstärkelse, potatisgranuler, tomat, hela linfrön, kalkonfett, kalkonsky, ärtor, alfalfa, morötter, naturlig tång, cikoriamassa, natriumklorid, kalciumkarbonat, DL-metionin, lysinhydroklorid, treonin, glukosamin (275 mg/kg), kondroitin (225mg/kg).

Fett: 10,5%, Protein: 21%
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
683
Hundhälsa FODER NUMMER 1: Köttmjöl från vildsvin (30 %), köttmjöl från frigående lamm (25 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler...
2
Svar
33
· Visningar
2 811
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Vi har en 7 månader gammal Kleiner Munsterländer tik som den senaste tiden blivit orolig i magen och fiser ofta och väldigt illa. Jag är...
Svar
4
· Visningar
1 238
Hundhälsa Ramlade över detta foder och undrar om någon erfaren har lite vettiga åsikter om ingredienserna från/om det? Dem har ju information om...
Svar
18
· Visningar
2 966
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp