Vilket bett till unghäst - träns första gångerna??

S

Skrutt

Skall nu börja m träns till unghästen som aldrig har haft bett i munnen, använder ni tjockt eller smalt, har för mig att jag haft smalt förut, man "använder" det ju inte så mycket till att börja med utan de skall ju bara bli vana att ha något i munnen... Hur gör ni?
 
Det viktigaste är att inte bettet är för tjockt eller för långt. Att det passar hästen så det inte blir något obehag.
Jag sätter alltid på unghästarna smala tredelade bett i början. Men vilket bett man väljer är ju en smaksak, men det viktiga är som sagt att det är lagom.
Sen brukar jag alltid kolla unghästens mun innan jag sätter in bett och börjar använda det. Ifall det finns hakar mm. som kan irretera och göra ont.
Lycka till!
 
Vi började med ett rakt bett med fasta ringar. Nu tömkör jag henne på samma bett samt en remontgrimma, funkar bra för oss. det viktigaste är att hästen trivs med bettet.

Vi brukar alternera med sidepull.

Nanne/ :banana:
 
Tycker det är ganska självklart att man börjar med ett vanligt tränsbett i början; rakt, två eller tredelat, det är väl lite individuellt vad man själv och hästen tycker bäst om. Vi brukar använda tvådelat tränsbett, ganska smalt så att unghästen kan stänga munnen helt utan obehag, de är ju ganska små i munnen i början, speciellt om den kanske bara är 1 år. Sen är det lättare att tränsa med ett tunt bett i början oxå, då behöver hästen inte öppna munnen så mycket... :)

Lycka till!
 
Till mitt halvblod hade jag ett vanligt tjockt, tvådelat tränsbett vid invänjningen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 049
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
960
Senast: Miingla
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
3 174
Senast: Hellhound
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp